Historia zmian Ursusa c330

Wszystko o naszych Ursusach
Awatar użytkownika
Alternator12
Posty: 27
Rejestracja: 10 lis 2019, 13:26

Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Alternator12 »

Witam mam prośbę. Zastanawiam się ogólnie nad zmianami ursusa c330 w danych latach produkcji. Chodzi tu o kolor w którym wychodził ( blachy, korpus), o części które były stosowane w nich (oś, lampy, kierownica, napisy bądź naklejki, pedały, deska rozdzielcza i dużo dużo więcej). Czy jest to gdzieś dostępne? Bo domyślam się, że niektórzy posiadają taką wiedzę. Jeżeli nigdzie to nie jest dostępne mógłby ktoś rozpisać? Z góry dziękuje :D
slyclif
Posty: 84
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

temat myślę że przydatny bo ogólnie dostępnego zbioru chyba nigdzie nie ma
Poniżej zamieszczam co mi udało się ustalić w oparciu o zdjęcia ciągników w oryginale, zdjęcia archiwalne, katalogi i informatory ursusa. Lista jeszcze niekompletna i niedopracowana, wszystkie adnotacje z dodatkiem (?) są do zweryfikowania jeszcze.
W trakcie dalszej dyskusji będę uzupełniać tą listę tutaj bo jest to dla mnie temat dość ważny (pracuję nad modelem c330 do farming simulator)

Model bazowy: lipiec 1967
kolorystyka: zielony (nielicznie czerwone, do zweryfikowania rocznik), szary, kość słoniowa, napisy białe
-czarna farba na dźwigniach wom i pompy, korbie wieszaka, pedale sprzęgła, gazu, hamulców i blokadzie mechanizmu
-tabliczka silnika przesunięta tak jak w 25 i 28
-pokrywka na stacyjce
-ramki przednich lamp czarna
-poduszka sieczenia (w instrukcji i katalogu)

1968 (?)
-wprowadzono korek spustu oleju w dnie pompy wtryskowej z komory walka krzywkowego (31.03.1968, w starszych pompach zalecano zrobic korek)
-zmiana czapki filtra powietrza (?) (jeśli w ogóle to w grudniu)
-wprowadzono lampy zelmot stożkowe (informator lipiec)
-wprowadzono tłumik plaski (informator październik) (w listopadzie jeszcze montowane okrągłe)
-wprowadzono czarna kierownice z białym kapturkiem (listopad już ma, jeśli nie szybciej)

1969 (?)
-wprowadzono przednie błotniki
-napis URSUS z przodu maski dostał kreskę
-wprowadzono inne odblaski tylne (?)
-tabliczkę silnika ustawiono na środku
-wycofano chłodnicę z półką (informator sierpień, numer ciągnika 121500)
-zmieniono maskę na tą z długą klapą
-przesunięto otwory od pod rozdzielacz na błotniku bliżej kierowcy (jeśli nie wcześniej)
-przeniesiono wejście linki napędu licznika na bok skrzyni biegów


1970
-wprowadzono napis -U-R-S-U-S- z boku maski oraz zmiana napisu z C330 na C-330 (w trakcie roku)
-tabliczka filtra powietrza w większości czarna (jeśli nie szybciej) (?)
-zmiana zakończenia dźwigni gazu z podłużnego na kulkę
-zamieniono podłączenia do butli powietrza
-zmieniono prądnice z p4m na p20c

1971
-zmieniono ilość obciążników "obręczy" na jedno tylne koło z 3 na 2 (jakoś w trakcie roku)


1972
-wprowadzono dwuwskaźnik + czujnik ciśnienia oleju (informator marzec)
-zmieniono front maski na bardziej okrągły (2 polowa ma, nie wiadomo jak pierwsza)
-zmieniono ilość klamr misy filtru z 3 na 4 (prawdopodobnie)

1973
-kolorystyka żółty, jasny niebieski, napisy i siatka w kolor bloku (nie od razu, były jeszcze zielone, żółte najpóźniej luty/marzec)
-wprowadzona pompka zasilająca z odstojnikiem (jeśli nie szybciej)
-zmieniono płaskownik dolny błotników przednich z szerokiego na wąski oraz mocowanie górnego z 2 śrub na spaw (informator luty)
-zmiana przednich piast z 5 śrubami na 6 (informator kwiecień) (prawdopodobnie razem z tym zmieniono plastikowe dekle piast na metalowe, plastik 0050/53-411/0, metal 0050/01-595/0)
-usunięto ręczną dawkę rozruchową w pompie wtryskowej (prawdopodobnie lipiec wg informatora)

1974
-od tego roku siatka maski znowu w kolorze felg
-wprowadzono nowy obrotomierz (jeśli nie szybciej)
-wprowadzono kierunkowskazy w lampach tylnych (od numeru 166000, wypada na maj/czerwiec, stare lampy montowane do wyczerpania zapasów) (informator czerwiec)
-zmiana chłodnicy na typ bez kolanek (jeśli nie szybciej)

1975
-kolorystyka żółty, ciemny niebieski
-zmiana ustawienia zaworka odolejacza z poziomego na ukośny
-zmiana obciążników tylnych (zewnętrzne także tylko 2) (informator marzec)
-zmiana wspornika osi (typ 2) (prawdopodobnie informator kwiecień)
-wprowadzenie obciążników przednich na wsporniku (ciągnik nr 193700) (informator kwiecień)
-zmieniono zaczep przedni na spawany (ciągnik nr 193700) (informator kwiecień)
-zmieniono kranik spustu wody niezamienny ze starym (informator kwiecień)
-zmiana filtra oleju (informator czerwiec)
-zmieniono zaczep polowy (od nr. 214930)
-wprowadzono schemat dźwigni WPM i pompy na tylnym moście (zweryfikować, prawdopodobnie nie szybciej niz sierpień)
-zmiana deski rozdzielczej (informator sierpień)
-zmiana tablicy gniazd hydraulicznych
cos o drążkach kierowniczych (informator grudzień)

1976
-usunięcie "sztabki" z przodu maski
-zmieniono grzybek kierownicy na czarny (jeśli nie w trakcie 75 w przedziale sierpień-grudzień)
-zmiana puszki bezpieczników i jej mocowania (informator luty)
-zmiana sprężarki na nowy typ HS11 (od nr silnika 259000) (informator październik)
-wprowadzono grubsze drążki kierownicze (informator grudzień, jeśli nie to w 77)
-wprowadzono nowy typ lampy roboczej (jeśli nie w trakcie 75)
-wprowadzono wzmocnienia z przodu obudowy podnośnika (jeśli nie 75 wrzesień-grudzień)

1977
-napis z przodu maski malowany na czarno
-wprowadzono asymetryczne szkła lamp przednich
-zmieniono kształt korpusu skrzyni biegów przy łączeniu z obudową sprzęgła

1978
-kolorystyka I (prawdopodobnie): zloty, szary, siatka w kolor felg, napisy boczne niebieskie
-zmiana wspornika lampy lewej (przed wejściem II kolorystyki)
-kolorystyka II: miodowy, szary, siatka w kolor felg, napisy czarne, wsporniki lamp tylnych zamiennie miodowe lub czarne
-zmieniono przednie obciążniki na zaokrąglane (po zmianie kolorystyki)
-zmiana wspornika osi (typ 3 i możliwe 4, ewentualnie 1980) (chyba pod koniec roku) (do wyczerpania zapasów w prawdopodobnie 82 (?) )

1979
-wprowadzono rozrusznik r11a (informator luty)
-wprowadzono siedzenie Grammera DS20/4 (informator luty)
-zmiana przednich opon z 4 warstwowych na 6 (informator luty)
-wprowadzenie lamp Ruhla DDR (montowane w małych partiach, równolegle z Zelmotami) (prawdopodobnie informator maj)
-wprowadzenie płaskiej osi + nowy wspornik osi (typ 4?) (informator sierpień)

1980
-wprowadzono błotniki z otworami dostosowanymi do kabiny (prawdopodobnie nie szybciej niż na wiosnę)
-pojawia się krótszy tłumik płaski (prawdopodobnie do roku 1981 włącznie) (zweryfikować)
-wsporniki lamp tylnych tylko w kolorze czarnym

1981
-wprowadzono kierownicę trójramienną (1.07.1981)
-wsporniki lamp tylnych tylko w kolorze czarnym

1983
-wprowadzono siedzenie Grammera DS44/7 (lub tylko szeroka misa do DS20/4) (?)
-prawdopodobny rok wycofania lamp Ruhla (później niż wprowadzono nowe siedzenie)
-wprowadzenie przednich obciążników od 60 (później niż wycofano Ruhla)

1984
-nowy filtr powietrza w kolorze szarym
-wprowadzono czujnik spadku ciśnienia powietrza wraz z kontrolka (kwiecień 84)
-prawdopodobnie w trakcie roku w schemacie biegów zmieniono W na R

1985
-wprowadzono tłumik okrągły (informator-lipiec)
-zmiana kierownicy (informator-lipiec)
-zmiana czujnika oleju (informator-lipiec) (sprecyzować)
-zmiana dekielka kierownicy (informator-wrzesień)


1986
-krótka seria kolorystyki pomarańczowy, szary, białe napisy malowane
- deska rozdzielcza i bak ? (informator lipiec)
- tylny most ? (informator lipiec)

1987 - ostatni rok produkcji zwyklej 30
-tłumik ? (informator styczeń)
-sprężarka HS24 ? (informator styczeń)
-filtr powietrza w kolorze czarnym
-zmieniono korpus pośredni (od numeru 392394, informator październik)
-jakaś zmiana w pokrywie skrzyni (informator październik)



C330M
rozpoczęcie produkcji lipiec 1986 od numeru 386993

sprawdzić dokładnie kiedy zmieniło się W na R w schemacie biegów (335 zwykła 86r ma W)
kiedy weszła kontrolka kierunkowskazów w przyczepie (90r już ma)
kiedy zmieniono układ kierowniczy (91 ma stary 2 drążkowy)
kiedy wprowadzono zaczep tylny z fergussona

1987
-tłumik okrągły (styczeń)

1988
-wprowadzono alternator (?)


C335
1972
-ma już cały podnośnik nowego typu typowy dla 335
-prawdopodobnie oba zegary powinny być czarne (obrotomierz z pomarańczowa wskazówka)
-tylne obręcze obciążników dalej 3 (bo na eksport)
-opony tylne dalej te co 330 67
-napisy na białym pasie

C335M
rozpoczęcie produkcji lipiec 1986


do zweryfikowania:
-kiedy zmieniono mocowanie pręta gazu do pompy ze śruby na nakładkę i kulkę (1972 ma kulkę)
-kiedy zmienił się zamek klapy maski (1969 - sierpień 75 ma już nowy z wcięciem)
-czy naklejka o cenie na siedzeniu była od początku (listopad 68 już ma)
Ostatnio zmieniony 15 lut 2024, 11:54 przez slyclif, łącznie zmieniany 10 razy.
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Awatar użytkownika
Denzel
Posty: 102
Rejestracja: 26 mar 2015, 17:40

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Denzel »

Nie zgodzę się z twierdzeniem że w 1970 roku wprowadzono napis -U-R-S-U-S po bokach oraz wprowadzenie myślnika w napisie C-330.
Posiadam zieloną trzydziestkę z 1971r. Która ma napisy starego typu
Ursus C-330 2X , Ursus C-4011 , Ursus C-355 , Ursus C-360 2X , Ursus C-385 , Zetor 25K, Zetor 25 A
slyclif
Posty: 84
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

z tego też powodu jest na początku wspomniane że lista jest niedopracowana i w trakcie dyskusji będę korygować
narazie dam do tej kwestii adnotacje do zweryfikowania bo zwykle spotykałem że ten rocznik już miał zmienione napisy
jest też taka opcja że masz egzemplarz z początku produkcji, a napisy zmieniono 2-3 miesiące później
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Awatar użytkownika
Alternator12
Posty: 27
Rejestracja: 10 lis 2019, 13:26

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Alternator12 »

dzięki za tą listę nie spodziewałem się, że sam slyclif mi odpisze ;) Pozdro mam nadzieję, że prace nad ursusem do FS 19 idą bez problemów :D
gumiok
Posty: 94
Rejestracja: 04 wrz 2017, 22:59

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: gumiok »

moja 73 pewnie joko opcja z chojnówką miała zielone dolne wsporniki kabiny
Awatar użytkownika
widelec77
Posty: 1032
Rejestracja: 24 wrz 2016, 23:42

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: widelec77 »

Jest na forum taka opcja szukaj :D
Niestety nie ma wszystkich informacji na temat c330 zgromadzonych w jednym temacie.

Wystarczy teraz to wszystko co napisal slyclif poprzec dobrym katalogiem czesci,informatorami ursusa i jakims chociaz pobieznym spisem numeracji nadwozia i wszystko mamy jak na dloni.

Na dzien dzisiejszy to wyglada kiepsko, same domysly i znaki zapytania.

Musialby ktos wlozyc duzo pracy i zaangazowania zeby ten temat wyczerpac do konca :).Da sie to zrobic.
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: chrapek3011 »

Mógłbym pisać na bieżąco od 1967 roku...ja mam 161 nr fabryczny...
moskito
Posty: 207
Rejestracja: 28 sty 2018, 19:40

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: moskito »

Ten 161 nr to C 325?
Awatar użytkownika
wisera
Posty: 250
Rejestracja: 13 sty 2013, 13:58

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: wisera »

C330, w 67 już dawno nie robili 25
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: chrapek3011 »

110161 czyli C-335 bo to eksport akurat ale wszystko jak w C-330.C-330 zaczęło się od 110001.Więc mój jest 161 sztuką wyprodukowaną.
slyclif
Posty: 84
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

to w takim razie moja 30 to 4479 sztuka
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Szymek1
Posty: 46
Rejestracja: 16 lis 2020, 15:37

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Szymek1 »

Witam.
Odnośnie wsporników lamp do c330 z 1978r , to mój ciągnik został kupiony gdzieś na początku lata , ponieważ pierwsza rejestracja była robiona w czerwcu , a ciągnik ma żółte wsporniki lamp .
slyclif
Posty: 84
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

Szymek1 pisze: 25 mar 2021, 9:34 Witam.
Odnośnie wsporników lamp do c330 z 1978r , to mój ciągnik został kupiony gdzieś na początku lata , ponieważ pierwsza rejestracja była robiona w czerwcu , a ciągnik ma żółte wsporniki lamp .
dzięki za informacje, jest to możliwe bo trafiłem na ogłoszenie c330 w orygilane z 1979 i też ma w kolorze blach, w takim razie zmieniam w spisie czarne wsporniki na rok 1980
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: chrapek3011 »

To akurat nie jest pewne.Ja miałem 1979 i miał wsporniki lamp czarne.Oczywiście nic nie było grzebane.Pełny oryginał.
slyclif
Posty: 84
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

w takim razie na zmieniam listę że obydwa kolory były zamiennie stosowane w 1978 i 79, w późniejszych jak narazie nie widziałem innych niż czarne
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: chrapek3011 »

1977 miał żółte...sprzęgło nowy typ a oś jeszcze cały czas okrągła.Oś płaska dopiero 1979.Dokładnie mogę sprawdzić i napisać.Czyli miesiąc i nr ciągnika.
slyclif
Posty: 84
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

chrapek3011 pisze: 26 mar 2021, 21:43 1977 miał żółte...sprzęgło nowy typ a oś jeszcze cały czas okrągła.Oś płaska dopiero 1979.Dokładnie mogę sprawdzić i napisać.Czyli miesiąc i nr ciągnika.
myślę że taka dokładność byłaby dobra, może komuś się kiedyś przyda
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Ursusik_PL
Posty: 18
Rejestracja: 16 lis 2020, 20:49

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Ursusik_PL »

Wiem, że może odnawiam temat, ale mamy w rodzinie c330 z 1974 roku w oryginale od początku w gospodarstwie i korpus ma szary (na 100% oryginał), kolor żółty i niebieskie napisy. Zastanawiam się dlaczego. Wszystkie trzydziestki, które widziałem na internecie miały korpus niebieski. Trójwskaźnik jest biały, a obrotomierz z żółtą wskazówką.
tomasinho09
Posty: 233
Rejestracja: 03 mar 2014, 22:25

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: tomasinho09 »

Takie malowanie w ciągnikach c330 czy c355 także było w tamtym okresie stosowane w ZMU
ODPOWIEDZ