Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Wszystko co związane z motoryzacją
miklo
Posty: 18
Rejestracja: 09 lut 2013, 12:17

Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Post autor: miklo »

Witam
Mam ciągniczek jednoosiowy Holder z silnikiem od 126p. Kupiłem malutką przyczepkę samochodową jednoosiową i chcę ją jakoś zamocować do ciągniczka, tylko nie wiem jak.
Bardzo prosze o porady, propozycje, uwagi na co zwrucić uwagę.
Proszę także o opinie jak tym się jeżdzi, czy chce skręcać, czy lepiej jest może dorobić dwuosiową przyczepkę.
Może ktoś wstawi zdjęcia jak to ma rozwiązane u siebie.
Z góry dziękuję.
RobFra
Posty: 157
Rejestracja: 13 wrz 2011, 19:27

RE: Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Post autor: RobFra »

To połączeniu musi być wahliwe na boki (do skrętu), a nie może pionowo.
Jednym ze sposobów połączenia jest zastosowanie z jednej strony elementu jak --C z otworami pionowo na końcach C, a z drugiej strony jak I-- z otworem wzdłuż I. Żeby połączyć to wkładasz I do C i wsuwasz pionowo pręt.
Można zastąpić I małym c co wchodzi w duże C.

1 zdjęcie podobno zastępuje 1000 słów.

Obrazek
miklo
Posty: 18
Rejestracja: 09 lut 2013, 12:17

RE: Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Post autor: miklo »

Dzięki za szybką odpowiedź i za zdjęcie co faktycznie zastępuje wiele słów.
U mnie w ciągniczku są (pewnie do tego) dwie rurki pomiędzy które mocuje się zaczep (pewnie też z rurki) od przyczepki i te trzy elementy przetyka się prętem, tylo czy:
1. od masy przyczepki i mojej czy to się nie powygina?
2. dyszel przyczepki ma być zamocowany poziomo względem traktorka czy może ma być trochę pod kątem w dół lub górę?
3. przetyczka nie wypadnie? nie mam miejsca pod spodem by dać jakieś zabezpieczenie
4. przetyczka ma być wykonana z jakiegoś lepszego materiału, czy może być zwykły pręt?
5. jaki luz zachować?
RobFra
Posty: 157
Rejestracja: 13 wrz 2011, 19:27

RE: Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Post autor: RobFra »

1 - u mnie ten dzik ciągnął 1,5t kamienia, a wszystko zależy od wyważenia - jaki nacisk na koniec dyszla. Na hak w samochodach ma być ok. 50kg
2 - najlepiej poziomo, ale inne ustawienie nie wadz
3 - a możesz dać dłuższą przetyczkę? będzie pewniej
4 - może być zwykły pręt, ale jak masz lepszy to daj lepszy
5 - jak najmniejszy
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Post autor: Wicher »

Nacisk powinien być jak najniższy, wtedy nie ma niebezpieczeństwa uszkodzenia zawiasu-zaczep nie pracuje na wyłamanie góra/dół tylko na boku.

Najlepiej aby dyszel w stosunku do ciągnika był poziomo, wtedy łatwiej wszystko wyważyć odpowiednio. Poziome położenie dyszla uzyskasz zmieniając koła albo po prostu podginając go i wzmacniając spawarką ;)

Przetyczka nie może być zbyt długa, ani zbyt krótka. Najlepsza będzie taka która przejdzie przez cały Twój zaczep a na dole zostanie z centymetr, żeby przestrzelić tam zawleczkę.

Luz na przetyczce ma być jak najmniejszy, musi być ona wykonana z jak najlepszego materiału-najlepiej żeby dorobił Ci ją tokarz z dobrej stali. Jak przetyczka będzie licha to zegnie się w zaczepie i nie odepniesz ciągnika od przyczepki bez ingerencji dobrego młota albo bez cięcia gumówką...

Swą wiedzę na ten temat biorę z doświadczenie z maszynami przegubowymi typu Ł 34, wiecie, łożyska "pięć dwójek" i te sprawy... Mogę się więc nieco mylić bo niestety dzika ani innych wynalazków ogrodniczych nie mam.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
MARIO83
Posty: 180
Rejestracja: 10 paź 2008, 21:43

RE: Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Post autor: MARIO83 »

Ja dodam tyle, że ten zaczep musi być wahliwy tak aby przy nierównościach terenu nie naprężał się.
miklo
Posty: 18
Rejestracja: 09 lut 2013, 12:17

RE: Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Post autor: miklo »

Mario83 co masz na myśli pisząc wahliwy?
Możesz wstawić zdjęcie swojego zaczepu?



Dzisiaj robiłem próbę mojego Holdera i powiem szczerze jestem zaniepokojony, że dosyć trudno się nim skręca. Czy żeby skręcać trzeba włączać/wyłączać mechanizm różnicowy? Jest wogóle coś takiego? Jest jedna linka bez rączki, która idzie gdzieś do skrzyni czy to może do tego?
RobFra
Posty: 157
Rejestracja: 13 wrz 2011, 19:27

RE: Zaczep do przyczepki w ciągniku jednoosiowym

Post autor: RobFra »

Po co wahliwy? Ma tylko umożliwiać obrót w poziomie do skręcania. Pionowo ma być na sztywno co bu się dyszel "nie złamał".
Jak jest na sztywno po powstaje pojazd 2 osiowy - jedna oś to dzik, a druga to koła przyczepki.

Może w tym holderze masz włączoną blokadę dyfra (mechanizm różnicowy)?
Normalnie ma być wyłączony - jazda na wprost i skręt (koła toczą się po różnych średnicach okręgów). A jak nie można wyjechać z dołka lub błota to koła na wprost i włączasz blokadę to oba koła "ciągną" tak samo. Potem wyłączasz bo faktycznie nie można skręcić.
ODPOWIEDZ