Ursus c-356 - Światło na prototypy
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ja bym zredukował ten poziom pewności, gdyż we wzmacniacz zostały wyposażone tylko dwa egzemplarze Ursusa U-710. Mniejszy ciągnik 3-cylindrowy na pewno nie posiadał wzmacniacza Trimat. Dodatkowo modele podobne do Ursusa z Olsztyna są to po prostu pierwsze egzemplarze zunifikowanej rodziny opracowane jeszcze przed 1970. Po nawiązaniu współpracy z Renault i włączeniem francuskich konstruktorów w prace nad ciągnikami, konstrukcja a w szczególności wygląd ciągników zmienił się na ten znany nam z innych przykładów tej rodziny z kanciastymi maskami.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Adikpl
Skąd wziąłeś zdjęcie Ursusa C-335P? Jak go zobaczyłem, skojarzył się z innym ciągnikiem, też C-330 z silnikiem 3-cylindrowym Perkinsa, ale z oznaczeniem C-340.
Jego zdjęcie na filmiku z linka od minuty 10:54
https://www.youtube.com/watch?v=OfHVjjEWwKs
Skąd wziąłeś zdjęcie Ursusa C-335P? Jak go zobaczyłem, skojarzył się z innym ciągnikiem, też C-330 z silnikiem 3-cylindrowym Perkinsa, ale z oznaczeniem C-340.
Jego zdjęcie na filmiku z linka od minuty 10:54
https://www.youtube.com/watch?v=OfHVjjEWwKs
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Te zdjęcie z archiwumAllegro.
Jerzy Domżalski we wstępie swojej książki "Niezwykły Ursus" pisze o 40-sto stronicowym maszynopisie autorstwa inż. Maliszewskiego "Informacja dla Najwyższej Izby Kontroli w sprawie przyczyn kryzysu w produkcji ciągników rolniczych w PRL, genezy tego kryzysu oraz rozmiaru szkód z tym związanych" z 1981 roku jaki otrzymał od Henryka Szczygła.
Na początku tego artykułu jest wspomniane o Kronice filmowej:
https://reportaze-sadowe.wprost.pl/hist ... edzia.html
Są to dwie pozycje warte odnalezienia.
Zdjęcia z mojej ubiegłorocznej wyprawy do Muzeum ZM Ursus podczas majowej nocy muzeów:
Jerzy Domżalski we wstępie swojej książki "Niezwykły Ursus" pisze o 40-sto stronicowym maszynopisie autorstwa inż. Maliszewskiego "Informacja dla Najwyższej Izby Kontroli w sprawie przyczyn kryzysu w produkcji ciągników rolniczych w PRL, genezy tego kryzysu oraz rozmiaru szkód z tym związanych" z 1981 roku jaki otrzymał od Henryka Szczygła.
Na początku tego artykułu jest wspomniane o Kronice filmowej:
https://reportaze-sadowe.wprost.pl/hist ... edzia.html
Są to dwie pozycje warte odnalezienia.
Zdjęcia z mojej ubiegłorocznej wyprawy do Muzeum ZM Ursus podczas majowej nocy muzeów:
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Co to za silnik może być? 3 cylindrowa wersja silnika C-330? S-313? Chociaż jak dla mnie wydaje się trochę za krótki
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Raczej silnik dwucylindrowy.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Sugeruje że 3 bardziej po numeracji modelu. No ale może to i dwa cylindry, ciężko to określić. Przy pompie widać że dwie sekcje są na pewno. Choć wygląda tak jakby z lewej strony było jeszcze miejsce na trzecią, tylko trochę zacienione tam jest. I to chyba 1972 drugi rok, bo przed ciągnikami jest tablica i z tego co widzę to piszę tam "50 lat produkcji ciągników"
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Też stawiałbym na 3 cylindry sadząc po oznaczeniu. Być może zmodernizowany S-313.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
J. Domżalski w swojej książce"Niewykły Ursus" napisał, że wśród materiałów jakie udostępnił mu H. Szczygieł była taka pozycja: "Informacja dla najwyższej izby kontroli w sprawie przyczyn kryzysu w produkcji ciągników rolniczych w PRL, genezy tego kryzysu oraz rozmiar szkód z tym związanych" opracowaną przez inż. Tadeusza Maliszewskiego w 1981 roku. Pozycja warta odnalezienia.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Panowie czy C-355 wychodziły z silnikiem S4003? Mam zdjęcie tabliczki ciągnika z eksportu i jest nabity taki rodzaj silnika.
- kumarzysta
- Posty: 433
- Rejestracja: 30 mar 2015, 19:50
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Jeśli chcecie fotki ursusa z Olsztyna postaram się w przyszłym tygodniu podjechać tam gdzie stacjonuje i poklepać trochę fotek
do tego dopytać się jednego ze starszych profesorów jak się znalazł w Olsztynie
do tego dopytać się jednego ze starszych profesorów jak się znalazł w Olsztynie
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Pewnie, że chcemy jak najwięcej informacji i zdjęć tego traktora.
- kumarzysta
- Posty: 433
- Rejestracja: 30 mar 2015, 19:50
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
aktualnie szczątkowe informacje,
Ciągnik trafił do ART za czasów profesora Żebrowskiego, reszta informacji będę dopytywał i spisywał, przyda się też do magisterki
w poniedziałek będę wiedział coś więcej, być może do końca tygodnia będę miał mały album ze zdjęciami.
do tego jeśli ktoś coś wie o ursusie 328 z napędem elektrycznym to napiszcie
Ciągnik trafił do ART za czasów profesora Żebrowskiego, reszta informacji będę dopytywał i spisywał, przyda się też do magisterki
w poniedziałek będę wiedział coś więcej, być może do końca tygodnia będę miał mały album ze zdjęciami.
do tego jeśli ktoś coś wie o ursusie 328 z napędem elektrycznym to napiszcie
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
No to extra. I najważniejsze czy jest w nim skrzynia TRIMAT? Może mają tam informację gdzie są jeszcze inne prototypy.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Dwa napewno są w prywatnych rękach, jeden w muzeum ale co się stało z pozostałymi, tego nie wiem?
- kumarzysta
- Posty: 433
- Rejestracja: 30 mar 2015, 19:50
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
adi, co do skrzyni nie wiem, będę jutro to będę się pytał, ale tak jak na początku, tajemnica to jest niezła
- kumarzysta
- Posty: 433
- Rejestracja: 30 mar 2015, 19:50
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ktoś mogłby mi podesłać instrukcję do 710 ?
prototyp posiada podnośnik agrocontrol 4
prototyp posiada podnośnik agrocontrol 4
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Udało się stworzyć dokumentację fotograficzną?
Na alledrogo była ta instrukcja:
Na alledrogo była ta instrukcja:
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
A jaki temat magisterki, jeśli można spytać? Od nas z forum ten ciągnik oglądał ~Ursus c-325, a z relacji osób , które wypowiadały się na forum oraz zdjęć w internecie, są dowody na istnienie 9 egzemplarzy w Polsce.kumarzysta pisze: ↑21 lis 2019, 13:09 aktualnie szczątkowe informacje,
Ciągnik trafił do ART za czasów profesora Żebrowskiego, reszta informacji będę dopytywał i spisywał, przyda się też do magisterki [...]
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Jak U-710 Trimat znalazł się w Olsztynie ? Badanie i prace związane z przekładnią Trimat prowadzone były w Katedrze Ciągników na wydziale SiMR Politechniki Warszawskiej, gdzie stacjonował konstruktor, Edward Habich. Kiedy zapadła decyzja o wykupieniu licencji MF, oczywistym było, że władza będzie chciała zniszczyć prototypy serii U. Pracownicy Katedry byli świadomi tego obiegu spraw, dlatego bracia Żebrowscy (jeden jest pracownikiem Politechniki Warszawskiej, drugi był pracownikiem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie) podjęli działania uratowania tej konstrukcji. U-710 TRIMAT został potajemnie wywieziony i ukryty w Olsztynie. Oto cała historia