Strona 2 z 5

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 23 kwie 2008, 0:00
autor: TYMON
drandrzej napisał/a:
W Zetorkach to można sobie pokręcić korbą bez załączonej kompresji i już się olej rozprowadzi po dłuższym postoju nawet - więc suchego startu nie będzie , poza tym gęsty olej nie spłynie szybko
najlepiej wlać olej z lokomotywy ten jest mega gesty i zawsze czarny niezależnie czy nowy czy używany B) albo rozrobić oleju z towotem żeby był jeszcze bardziej gesty :D


a tak poważnie jak silnik niema panewek dobrej pompy i ma syf w misce olejowej to nawet zalanie pompy mu nic nie da B)
drugie co może być najgorsze dla silnika to kręcenie śrubą zaworu zwrotnego w pompie olejowej , bo zbyt duże ciśnienie powoduje wypłukiwanie panewek .

Co do cudownych olei typu superol i im pochodne dodam tyle były dobre ale w latach 80 tych , bo wtedy nikt nie marzył aby jego zetor działał jeszcze kolejne 20 lat bo ludzie żyli z dnia na dzień , a nowe części były bardziej dostępne niż teraz . W maszynach wyprodukowanych w ZSSR niema znaczenia jaki olej tam będzie bo są bardzo żywotne konstrukcyjnie przewidziane na najcięższe warunki .

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 23 kwie 2008, 19:50
autor: Bolszewik
W maszynach wyprodukowanych w ZSSR niema znaczenia jaki olej tam będzie bo są bardzo żywotne konstrukcyjnie przewidziane na najcięższe warunki .
Wiesz co w zyciu nie słyszałem większej bzdury, to że maszyna jest odporna i żywotna nie oznacza że można do niej syf lać. Oczywiście wolna wola i przepalony olej też silnik strawi przez jakiś czas. Jak coś jest dobre to ja uważam że należy o to dbać.

Poczytaj sobie instrukcje smarowania i cykle wymiany olejów w maszynach produkcji ZSRR. Zobaczysz jak często poducent przewiduje wymiany i kontrole stanu. Gdyby się do nich restrykcyjnie stosować z pewnością żywotność tych maszyn była by jeszcze większa.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 23 kwie 2008, 21:10
autor: TYMON
Bolszewik napisał/a:
W maszynach wyprodukowanych w ZSSR niema znaczenia jaki olej tam będzie bo są bardzo żywotne konstrukcyjnie przewidziane na najcięższe warunki .
Wiesz co w zyciu nie słyszałem większej bzdury, to że maszyna jest odporna i żywotna nie oznacza że można do niej syf lać. Oczywiście wolna wola i przepalony olej też silnik strawi przez jakiś czas. Jak coś jest dobre to ja uważam że należy o to dbać.

Poczytaj sobie instrukcje smarowania i cykle wymiany olejów w maszynach produkcji ZSRR. Zobaczysz jak często poducent przewiduje wymiany i kontrole stanu. Gdyby się do nich restrykcyjnie stosować z pewnością żywotność tych maszyn była by jeszcze większa.
chciałbym dodać że jak te silniki były projektowane mowa o tych z ZSSR to nie było klas jakości oleju zaawansowanych jak są teraz był tylko superol i LUX tak wiec wlanie do takiej maszyny jakiego kol wiek innego oleju lepszej klasy to jak lekarstwo , tylko długo używane takie maszyny na tych słabych olejach są już zużyte a olej nowszej generacji nie poprawi nic w tym silniku nawet częste wymiany - mogą wypłukać syf po tych słabej jakości olejach druga sprawa jest taka że kto w tamtych czasach wymieniał często olej ? kogo było na to stać ?

Ja mam C-330 robiłem remont kapitalny łącznie z wymiana wałka rozrządu wszystkimi cudami nawet broki dałem nowe i zalałem go texsaco , wymiany robimy niezależnie od stanu motogodzin bo traktor więcej stoi niż jest używany wiec na wiosnę i na jesieni 2 razy w roku .

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 23 kwie 2008, 21:15
autor: Deleted_User
Mnie to ciekawi czy wlanie do jakiegoś starego ciągnika co miał olej słabej jakości olej dobrej jakości nie doprowadziłoby do wycieków oleju?

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 23 kwie 2008, 21:18
autor: TYMON
ursus c33o napisał/a:
Mnie to ciekawi czy wlanie do jakiegoś starego ciągnika co miał olej słabej jakości olej dobrej jakości nie doprowadziłoby do wycieków oleju?
jak silnik ma przedmuchy i kompresja bije tam gdzie nie powinna to nowy rzadki olej może spowodować rozszczelnienia gdy wypłuka ten syf po tym starym , a w najgorszym wypadku może też pozapychać kanały i się sprzęcina zatrze .

Wiec najlepiej stosować nowej generacji oliwę do silników które są po kapitalnym remoncie których wszystkie części były dokładnie wymyte podczas remontu .

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 23 kwie 2008, 21:35
autor: Bolszewik
Obrazek

Obrazek

Tak przewiduje instrukacja z 1975 r.

Osobiście po kapitalnym remonie silnika w zasadzie to obudowie. Leje olej Lotosu 15W40. Wymiana co rok na wisne. Na oleju jeszcze nikt nie zaoszczędził.

Kogo było stać w tamtych czasach na olej, wiesz jakoś nie przypominam sobie żeby olej był nieosiągalny. Kto chciał to zdobył.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 24 kwie 2008, 15:05
autor: Deleted_User
Drandrzej w C-330 też można kręcić bez załączonej kompresji nie wiem jak w C-328 czy C-325?A z tym olejem to tak myślałem jak piszesz TYMON.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 24 kwie 2008, 20:19
autor: Janusz1959
Mam wrarzenie że jestem w; Kole Fortuny ;Drandrzej kołem kręci a TYMON opowiada bzdury.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 24 kwie 2008, 21:14
autor: Deleted_User
Nie no może aż tak to nie jest podobnie bo nie ma tego za przeproszeniem głupka Tyńca czy jak go tam zwał.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 26 kwie 2008, 14:56
autor: Janusz1959
Suchy start zaczyna się od startu a kończy grubo po zapłonie,kątrolka nie pokazuje stanu rzeczwistego.Obieg oleju teoretyczny różni się od rzeczwistego.Problem w tym jak to wadę skasowaci.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 26 kwie 2008, 20:17
autor: Bolszewik
"Suchy start" teoretycznie można kasować przez pokręcenie korbą, stosowanie oleju o dobrych parametrach lepkości no i chyba tyle. Coś więcej to by już trzeba fabrykę poprawiać nawet mam pewien teoretyczny pomysł ...

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 26 kwie 2008, 21:31
autor: Deleted_User
Bolszewik a możesz nam zdradzić jaki?

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 26 kwie 2008, 21:46
autor: Bolszewik
E... tylko się nie śmiać bo to tzw. "idea fix".

Zastosować układ który w momencie nacisnięcia startera uruchamia małą elektryczną pompe olejową która pracując chwilke i doprowadza olej do wszystkich punktów. Dopiero po chwili właściwy start silnika. Mozna by to zsynchronizować np. z działaniem świec żarowych.

Ale to tylko takie gdybanie ...

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 26 kwie 2008, 21:55
autor: Deleted_User
Ty Bolszewik całkiem nie głupi pomysł tylko że problem tkwi w jednej rzeczy a mianowicie zamontowanie tej elektrycznej pompy ale jakby była możliwość to bym sam ją chciał zamontować.Ale nie wiem po co komu to potrzebne(no chyba że które słabiej palą)jak traktor w miarę sprawny pali po ok. 2-3 sekundach (bynajmniej mój)to tam chba się nic nie stanie.I ta elektryczna pompa by pobierała dużo prądu i to przy słabych akumulatorach doprowadziło by do ich wyładowania.Ale osobiście zamontowałbym w swojej C-330 ten pomysł.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 26 kwie 2008, 22:06
autor: Bolszewik
Mozna by i to zrobić inaczej mechaniczna pompka ręczna. Podobna jak do zalewania pompy wtryskowej. Kilka naciśnięć, a potem odpał. Trzeba by się z tym wpiać w instalacje rozprowadzania oleju tzw. "magistrale olejową".

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 27 kwie 2008, 8:15
autor: Deleted_User
Też dobry pomysł.Tak się pofatygować to parę dni i gotowe i mi się zdaje że ten z mechaniczną pomką ręczną pomysł jest lepszy i łatwiejszy do wykonanaia.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 28 kwie 2008, 1:07
autor: TYMON
ursus c33o napisał/a:
Nie no może aż tak to nie jest podobnie bo nie ma tego za przeproszeniem głupka Tyńca czy jak go tam zwał.
+

Janusz1959 napisał/a:
Mam wrarzenie że jestem w; Kole Fortuny ;Drandrzej kołem kręci a TYMON opowiada bzdury.
Panowie niema to jak książkowe teoretyczne doświadczenie ?
Wolność słowa jest w tym kraju ja Was nie obrażam pisze o swoich doświadczeniach anie teoretycznie , a wsze słowa o mnie i moich znajomych świadczą o braku waszej kultury osobistej .





Ciesze się ze na tym forum jest parę innych osób które liczą się z moim zdaniem i ich pozdrawiam ;)

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 28 kwie 2008, 9:13
autor: drandrzej
Janusz1959 napisał/a:
Mam wrarzenie że jestem w; Kole Fortuny ;Drandrzej kołem kręci a TYMON opowiada bzdury.
tego wpisu właściwie nie bardzo rozumiem :confused:

jak masz inne zdanie w tej dyskusji - śmiało - temat powstał by wymienić się doświadczeniami / pomysłami - rzeczy dla jednych oczywiste/znane/sprawdzone- dla innych mogą być nowymi

choć zahaczamy tu czasem i o "oczywiste oczywistości" jak mawiał ex premier

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 29 kwie 2008, 8:28
autor: Janusz1959
Nie mniałem zamiaru nikogo obrażici. Pisałem pracę z tego tematu.Dyplomowo.

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

: 23 maja 2008, 7:46
autor: Tomek_J
Pozwolę sobie odświeżyć temat.

To jest ciekawy wątek, ale nie daje jednoznacznej odpowiedzi :) A ponieważ już niedługo zaczną się sianokosy i żniwa, chciałbym powymieniać w kupionym w zeszłym roku ciągniku wszystkie "płyny ustrojowe". Ten ciągnik to Zetor 25A z silnikiem Ursusa 328. Jeżeli zatem można, prosiłbym kogoś doświadczonego o krótką i jasną wypowiedż, o wykaz wszystkich punktów, gdzie występuje olej oraz wskazanie po kolei, jaki z obecnie dostęnych olejów kupić i w jakiej ilości wlać.

Wiem, że dla wielu z Was to jest lamerskie pytanie, ale nic nie poradzę na to, że moje doświadczenie w tej dziedzinie jest prawie żadne. Z góry więc bardzo dziękuję za informacje, no i za wyrozumiałość ;) !