RE: Jawa 50 "pancerka"
: 04 mar 2016, 21:32
Kolega Chrapek napomniał tu o "zdławionym silniku polsko czeskim". Otóż w październiku 1971 roku poszła wieść że do Polski przyszły słynne Jawki i są w Motozbycie na Francuskiej w Katowicach. Zamarzyło mi się ją mieć choć wtedy miałem siwego Komara "sztywniaka który dopiero miał 2 lata. Wyposażony w 7500 zł pojechałem tam. Okazało się że są Jawki ale na sklepy są rozwożone po przerobieniu ich. Nie mając jej jeszcze porozmawiałem z jednym Czechem który był oddelegowany do przerobienia tej pierwszej dziewiczej partii i on powiedział mi w czym rzecz. Za flaszkę dostałem od niego kolanko ssące i zębatkę. Ponadto powiedział mi co wyciąć z wydechu żeby było tak jak w oryginale. Portier powiedział mi że kilka godzin wcześniej wywieziono partię już przerobionych Jawek do sklepu w Siemianowicach Śl. Wsiedliśmy ze znajomym w Syrenkę 104 i pojechaliśmy tam i 15 minut przed zamknięciem sklepu stałem się właścicielem Jawy 23A, takiej sportowej z prostokątnym licznikem do 120 km/h. Oczywiście Jawka odpaliła siadłem i pojechałem nią do domu (ok 15 km).I tu moje zaskoczenie, zasłużony Komarek do Jawki miał się jak Ferrari do Trabanta. Ta Jawka po prostu nie chciała jechać. Była słaba , non stop mieszanie biegami i 40 km/h na blacie. Dotarłem ją i przyszedł czas na przeróbki. Wymieniłem kolanko na oryginalne z otworem takim jak przelot całej gardzieli (to o czym wspomina kol. Chrapek), zębatkę zdawczą zmieniłem z 11 zębów na 12 i wyciąłem dospawany kawałek kolanka wydechowego. Po tych przeróbkach Jawka wyciągała spokojnie 70 km/h. Później zaeksperymentowałem z zębatką zdawczą 13 zębów i wtedy była bardzo szybka (udało mi się nią jechać 90 km/h) ale problem był z tym że przy najmniejszej górce trzeba było redukować do 2 biegu. Jeździło się nią fajnie tylko paliła ok 7l /100 km. Następną wadą były czeskie materiały, a przede wszystkim łożyska, wykonane chyba z plasteliny. Po wymianie , po kolei łożysk na polskie z Jawką nie było już żadnych problemów. Późniejsze modele przychodziły do Polski z fabrycznymi przeróbkami i ze zmienioną budową tłumika.