Strona 12 z 14

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 22 gru 2024, 0:29
autor: Ursus
Co do koła biegu wstecznego dodam jeszcze, że bywała ponoć wersja, gdzie zamiast tulejki w środku były podkładki oporowe - ja mam kilka tych kół - ale wszystkie jednakowe.
Przy okazji jeszcze małe porównanie gabarytów C-4011 kontra 3011.

Obrazek

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 29 gru 2024, 8:54
autor: Ursus
Udało nam się nabyć błotniki do naszego Majorka :) Wymagają trochę pracy, ale oceniam je na bdb - biorąc pod uwagę jak trudno znaleźć błotniki do Majora w rozsądnym stanie. Te pochodzą co prawda z 3511, ale wygląda na to, że to są takie same jak w Majorku.
Chociaż mam wrażenie, że w Majorku występowały 2 typy blotników - chyba, że to jakieś modyfikacje i się mylę?


Obrazek

Obrazek

Będę to dopiero śledził.

A to moje
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 30 gru 2024, 7:59
autor: Ursus
Temat błotników dalej mnie męczy, katalogi nie mówią nic szczególnego na temat zmian błotników. Na szkicu widać jedynie brak przetłoczeń pionowej blachy - mam wrażenie, że takie błotniki też widziałem kiedyś, ale może to tylko uproszczenie na rysunku? Kształt wydaje się taki jak mam u siebie. Katalog to wydanie z 1961 roku, więc w zasadzie niewiele powinien mówić o moim ciągniku, który sugerując się dowodem rejestracyjnym jest z 1962 roku. Piszę sugerując się bo często bywa, że daty w dowodzie nie są do końca miarodajne, a numer podwozia jeszcze na 100% nie porównałem z rocznikiem, bo szukam takich danych

Obrazek

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 31 gru 2024, 1:26
autor: Ursus
W temacie błotników trochę wiedzy podrzucił mi Dominik, który twierdzi, że moje błotniki (te czerwone) nie powinny być w moim roczniku.

Obrazek

Obrazek


Pogrzebałem jeszcze dokładniej w katalogach i wychodzi na to, że:
- do nr 5900 stosowano błotnik lewy 30119827 i prawy 30119828 - stosować z nimi wsporniki uchwytu 30115507 oraz tzw wspornik nożny (płaskownik) 30115508 (wg katalogu Agromy błotniki ani te akcesoria nie pokrywają się te części ani z Zetorem 4011, ani C-4011)
Nie ma w tym katalogu nic na temat zmian lamp kierunkowskazu oraz tylnych zespolonych.
Domyślam się, że te błotniki są tego rodzaju:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W katalogu części, wydanie czeskie z 1961 roku, widnieją tylko błotniki o ww. numerach, tak samo jak wsporniki i płaskowniki.

Obrazek

Obrazek

W tym katalogu nieco w sprzeczności są jednak ilustracje ukazujące oświetlenie, bo powinny teoretycznie być tylko w wersji takiej jak na powyższych fotografiach skoro błotniki są tylko w pierwszej wersji wymienione

Obrazek

Obrazek

Obrazek

- od nr 5901 do 42693 stosowano błotnik lewy 955504 i prawy 955505 razem ze wspornikami uchwytów takimi jak wyżej tj. 30115507 oraz tzw wspornik nożny (płaskownik) 30115508 + podkładka 10,5 o nr 994441

I tu zagadka o jakie błotniki chodzi? Dominik twierdzi, że bez przetłoczeń na ścianie bocznej (podobnie jak te wyżej przeze mnie pokazane, ale wielkością odpowiadające Zetorowi 4011.

Nie jestem pewny, wrzucam to co udało mi się wypatrzeć na zdjęciach różnych - problem w tym, że tu większość to nie są fotki do których można mieć pewność, że nie ma przetłoczeń i że są to fabrycznie zachowane - chociaż kilka nosi znamiona zadbanych mocno.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



- od nr 42694 stosowano błotnik lewy 30115501 i prawy 30115502 wraz ze wspornikami uchwytu 955507 określonymi jako "stosować z błotnikami krótszymi". W tym wariancie wspornik nożny (ten płaskownik przykręcany do mostu) miał nr 30115509 i dodatkowo należało użyć podkładki 11,5 o nr 994543.

Podejrzewam, że różnice w tych wspornikach i płaskownikach oraz podkładkach wynikały z tego, że niektóre płaskowniki były przykręcane śrubą po prostu, a niektóre nasadzane na ten trójkątny wspornik (na jego zatoczoną część) i dociskane śrubą. Mogę się mylić - niech mnie ktoś naprostuje jak źle myślę.

Czyżby ten ostatni typ to były te co ja kupiłem? Biorąc pod uwagę, że mój ciągnik jest z 1962 roku - numer ma kilkanaście tysięcy - to musiałbym szukać tego środkowego typu. Wydaje się to dużo prostsze do zrobienia - ale dalej szukam jeszcze fotek. Może ktoś z Was coś podrzuci?

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 31 gru 2024, 7:40
autor: Ursus
Dodam, że wcześniej już też w katalogu to przeglądałem - ale sądziłem, że różnice w błotnikach są symboliczne i bardziej różnią się brakiem przetłoczeń niż całym kształtem. Mam też wrażenie, że niektóre Majorki mają jeszcze inny (być może to te krótkie właśnie?) kształt błotnika, który jest bardzo krótki z tyłu i bez tego charakterystycznego "zagięcia" w dół.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 31 gru 2024, 14:33
autor: Ursus
Czy można wierzyć rocznikowi - nie wiem - ale faktycznie chyba gafa z tymi błotnikami.
https://www.njuskalo.hr/traktori/trakto ... s-21983212
https://tovek.se/auktionsarkiv/rop?itemId=584290
https://www.youtube.com/watch?v=3nkdxH1g2Jc

Cały czas sądziłem, że są to błotniki zamienione po prostu jak to u nas bywało bardzo często - na takie z 4-cylindrowego odpowiednika, bo dostęp do Majorkowych był ograniczony. Na starych fotkach niektóre Majorki właśnie takie "kłapouche" były, ale to z kolei zawsze jakoś sądziłem, że wina opon 10-28.

No nic, w takim razie trzeba będzie chyba te odłożyć na magazynek (lub zamienić na fajną maskę :D ) a na te duże mam pomysł jak zdobyć.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 31 gru 2024, 20:45
autor: Tomasz3011
Hej temat banalny a jednoczesnie ciekawy dla zainteresowanych.

Nie mam żadnej wiedzy, ale może z tymi błotnikami to było tak, że były 3 rodzaje:
- podobne do 4011
- krótkie (te które kupiłeś)
- krótkie wąskie

Teorie opieram o obserwacje filmików, ogłoszeń, katalogów oraz poradników. No i sam mam zetora,
oto zdjęcia błotników które posiadam.

Obrazek

Obrazek
Jeden z błotników ma przetłoczenia drogi nie.


Zdjecia z katalogu i poradników w których błotniki przypominają te z 4011


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mianowicie uważam, że takie błotniki były montowane od początku w zetorach 3011.
Błotniki krótkie i wąskie były montowane w tych "eksportowych" Francja, Niemcy i Skandynawia.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 02 sty 2025, 8:28
autor: Ursus
Cóż, nic gustu Ci Czesi nie mieli :)

Czyżby te były w takim razie "cięte"?

Obrazek

W takim układzie, zwracam honor u Ciebie Tomek byłby 1 oryginalny błotnik

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 05 sty 2025, 8:01
autor: Ursus
Nie udało się wstępnego założenia spełnić - czyli montażu do takiego stanu przed końcem roku - ale urywkami, wieczorami - udało się po Nowym Roku.

Finalnie wałek sprzęgłowy zmieniony na nowy, pasuje bez problemu. Łożysko nowe wyciskowe przygotowane, ale tuleję zostawiłem starą, bo nie wykazywała nadmiernego zużycia jedna z tych, którą miałem używaną. Łożysko założyłem to samo co w C-360.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 05 sty 2025, 8:47
autor: Muran001
Kiedy będzie montaż kolumny układu kierowniczego?

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 05 sty 2025, 10:43
autor: Ursus
Nie potrafię tak datami określić.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 07 sty 2025, 22:23
autor: Jarek330M
W skrzyni na której (nazwijmy to łagodnie) Czesi się wzorowali nie było złożeń igiełkowych tylko panewki bimetaliczne. Ciekawe czemu zrezygnowali z tego rozwiązania (komunistyczne oleje, czy może nie potrafili zrobić odpowiednio wytrzymałych panewek)?
Ursus pisze: 22 gru 2024, 0:29 Co do koła biegu wstecznego dodam jeszcze, że bywała ponoć wersja, gdzie zamiast tulejki w środku były podkładki oporowe - ja mam kilka tych kół - ale wszystkie jednakowe.
Przy okazji jeszcze małe porównanie gabarytów C-4011 kontra 3011.

Obrazek

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 08 sty 2025, 7:48
autor: Ursus
A jaką skrzynię masz na myśli, na której Czesi się wzorowali?

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 08 sty 2025, 13:30
autor: Jarek330M
Stary farmall (z lat 40) - modelu nie przytoczę.
Obrazek
[zdj. z internetu]
Ursus pisze: 08 sty 2025, 7:48 A jaką skrzynię masz na myśli, na której Czesi się wzorowali?

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 08 sty 2025, 13:50
autor: Ursus
Ta tulejka wg mnie nie jest tutaj od nowości. Ktoś to przerobił moim zdaniem. Nie mam na myśli Farmalla bo nie wiem jak tam jest - ale na Twoim foto.

Zerknąłem na układ skrzyń Farmall M czy H - nie widzę podobieństwa poza logicznym podobieństwem np. w kole wstecznego biegu. Ale to nawet Zetor 25 ma inne, ale na tulejkach.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 08 sty 2025, 14:08
autor: Jarek330M
Czy ta tulejka z foto jest org to raczej nikt nie jest w stanie stwierdzić, natomiast ewidentnie koło wstecznego ma być na panewkach:
"The idler gear is carried on two bushings. These bushings are reamed after assembly to 1.237-1.238inch.'
Ursus pisze: 08 sty 2025, 13:50 Ta tulejka wg mnie nie jest tutaj od nowości. Ktoś to przerobił moim zdaniem. Nie mam na myśli Farmalla bo nie wiem jak tam jest - ale na Twoim foto.

Zerknąłem na układ skrzyń Farmall M czy H - nie widzę podobieństwa poza logicznym podobieństwem np. w kole wstecznego biegu. Ale to nawet Zetor 25 ma inne, ale na tulejkach.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 08 sty 2025, 19:28
autor: Ursus
Moim zdaniem nie jest z uwagi na otwór smarujący nie pokrywający się z kołem zębatym - chyba, że jest tak luźna że lata luzem.
Natomiast z pewnością tulejka to prostsze i tańsze rozwiązanie niż łożysko igiełkowe.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 08 sty 2025, 21:32
autor: Jarek330M
https://www.steinertractor.com/IHS5647- ... ar-Bushing
Ten otwór zapewne jest swego rodzaju zasobnikiem dla oleju

Abstrahując, to zawsze zazdrościłem Amerykanom, że do tak starych sprzętów nadal można zakupić części zamienne.

Ursus pisze: 08 sty 2025, 19:28 Moim zdaniem nie jest z uwagi na otwór smarujący nie pokrywający się z kołem zębatym - chyba, że jest tak luźna że lata luzem.
Natomiast z pewnością tulejka to prostsze i tańsze rozwiązanie niż łożysko igiełkowe.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 09 sty 2025, 0:25
autor: Ursus
To ciekawe dlaczego to tak rozwiązali. A z zakupem części - to fakt. Choć przez wiele lat sprzęt w USA był bardzo prosty pod kątem konstrukcji, przez wiele lat nie zmieniał się jakoś diametralnie. Nawet widać po tej tulejce - niby prosta rzecz, ale do wielu modeli pasuje na pierwszy rzut oka innych.

Re: Zetor 3011 Major z 1962 roku do kompletu

: 16 sty 2025, 8:32
autor: Ursus
Wałek WOM zamontowany, pierwsze przymiarki wodzików. uda mi się coś wybrać z tych co mam. Wodzik od reduktora po porównaniu pasuje, jest tylko nieco dłuższy w stronę przodu - ale to nie przeszkadza. Teraz trzeba wytulejować pedały, będą te proste. Mam tylko dylemat nad tym, jakie wybrać wzory pedałów - bo są albo "łezki" albo kratka. Mam dwa różne, ale w zasadzie mam też z czego przespawać żeby zrobić jednakowe. Wałek pedałów będzie nowy.

Szukam też pokrywy skrzyni takiej, gdzie łożysko dźwigni zmiany biegów (ta podstawa) jest odlana łącznie z pokrywą - stanowi monolit. Oczywiście w jak najlepszym stanie, ale zerwane gwinty bezpieczników nie są problemem.


Obrazek

Obrazek