C 330 modernizacja tłoka

Wszystko o naszych Ursusach
szarowiak
Posty: 3
Rejestracja: 14 maja 2023, 12:02

C 330 modernizacja tłoka

Post autor: szarowiak »

Witam,

od jakiegoś czasu poszukuję informacji na temat zmian w konstrukcji tłoka w c 330.
Poczatkowo były to tłoki które miały wyfrezowania pod zawory o różnych wymiarach. W poźniejszym zastosowano takie samo podfrezowanie i krązy opinia ze zeby zmiejszyc koszt produkji. Dzis różni producenci zamieników stosują różne rozmiary podfrezowań. Np. Andoria mot chwaląca się że produkuje tłoki zgodnie z kiedyśniejszym ursusem ma podfrezowania jednakowe, a z kolei THM można nabyć z różnymi jednoczesnie bedac na rynku juz sporo lat. Tłoki jak tłoki, wiadomo, że maja pracowac prawidlowo i raczej nie ma sensu sie zagłębiać w ich konstrukcje. Tylko wiadomo ze jak się zmienia konstrukcję tłoka a resztę pozostawia bez zmian to pytanie jest jedno tylko. Jak działa silnik po takiej zmianie? jest mu lżej, lepiej to dla zaworu gdzie zmieniono podtoczenie ? bardziej rozlozone sily na denku tloka? lepsze osiagi czy gorsze? Mierzylem pojemnosc obydwu tłokow oryginalnych. tłok o równych wyfrezowaniach na zawór ma pojemnosc komory spalania mniejsza o okolo 4,5 ml. Wystepowaly tez 2 rozne uszczelki pod glowice - 1,1 i 1,4 ( pomijam calkowicie nie oryginalne czesci)
Tomaszek
Posty: 33
Rejestracja: 12 lip 2020, 8:36

Re: C 330 modernizacja tłoka

Post autor: Tomaszek »

W indyjskich ciągnikach escort które są budowane na licencji ursusa c 335 występuje zupełnie inna komora spalania, można powiedzieć otwarta podobna do tej z c360 i tam rzeczywiście może wystąpić inna charakterystyka pracy silnika.
Grigs
Posty: 634
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: C 330 modernizacja tłoka

Post autor: Grigs »

Była zmiana konstrukcyjna w komorze spalania w C-330/335M(od 89r) dla zmniejszenia zużycia paliwa oraz zapewne okazyjnie przypadkowo dla cięcia kosztów produkcyjnych, zmiana dotyczyła schowania zaworów w głowicy i braku podtoczeń pod nie na tłokach, stąd inna charakterystyka spalania mieszanki a co za tym inna praca silnika, rozwiązanie to można stosować na przemiennie do c330 ale tylko i wyłącznie parami tłoki-głowica.

Uwagę należy zwrócić iż różni producenci/indykowe customowcy produkują na swój wzór czy raczej wg. zasady na sztuke, gdzie m.in stąd biorą się rozbieżności w wymiarach, to samo tyczy sie oryginalnych z czasu kołchozu.
Tomaszek
Posty: 33
Rejestracja: 12 lip 2020, 8:36

Re: C 330 modernizacja tłoka

Post autor: Tomaszek »

No ale hindusi poszli ze zmianą komory spalania krok dalej, oglądałem filmik na yutube jak składali silnik do escorta 335
szarowiak
Posty: 3
Rejestracja: 14 maja 2023, 12:02

Re: C 330 modernizacja tłoka

Post autor: szarowiak »

Ciekawe na jakiej wersji wslasciwie silnik od c 330 pracuje najlepiej? wedlug mnie , tak po lekkim namysle, na tej pierwszej produkcji gdzie podtoczenia byly rozne. Komora swoja droga, ale to co sie dzieje w podtoczeniach to inna sprawa. Mysle ze zawory sa moze nie tyle rownomiernie obciazone podczas zaplonu, (sa schowane czesciowo w gniazdach) co te powietrze sprezone zaraz po zaplonie,( nie jest go na az tyle okolo 4,5 mml) zeby przy wydechu tworzylo ono zbedne zawirowania. Wieksza masa powietrza w przypadku tlokow z rownymi podotoczeniami nie bioraca jakos bezposredniego udzialu w zaplonie - wedlug nie oslabia nieco silnik, Sa to na pewno niuanse, Mozliwe ze dzieki temu zawory sa nieco chlodniejsze, zaplon jest bardziej "stukowy" Bo mniejsza komora spalania w tlokach z rownym podtoczeniem i tym samym mniej powietrza w tym samym czasie przypada dla zaplonu. Troche moze filozofuje, ale wedlug mnie najdrobniejsze zmiany w budowie tloka potrafia zadecydowac o jego sprawnosci, zytownosci jak i ekonomi. Komory spalan mierzylem obydwu tlokow oryg. roznica polega o objetosci komor o te wlasnie okolo 4,5 mml

Mniemam że mozna lekko podniesc nawet cisnienie wtrysku w mniejsza komore, by lepiej wymieszac rope z powietrzem, Nie mam tego numeru informatora ursusa, gdzie pewnie 2 zdania dalyby odpowiedz na szereg odpowiedzi, jak to jest w wiekszosci wypadkow informacji zawartych w tych informatorach. Tam fajnie kada zmiana byla jakos opisana, dany był rysunek i uzasadnienie zmiany wraz z opisem zmian w doborze odpowiednich cześci z ich numerami. Jednak nalezy tez brac poprawke, ze prl to czas gdzie czasami tez papier przyjmowal duzo rzeczy , nie zawsze zbadanych.

link do inforamtorow

https://archive.org/details/InformatorU ... 0fotoskan/

lint do pomiarow tloka

https://www.youtube.com/watch?v=xLUGbnE ... el=pawszar

nie wiem czy mozna zamieszczac linki, jesli nie to prosilbym moderatora o edycje posta. dzieki szerokosci na polu.
Alchemik
Posty: 328
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: C 330 modernizacja tłoka

Post autor: Alchemik »

Pytanie, czy jest między tłokami tylko różnicą w obietosci komory spalania i kształcie samej komory?
Sprawdzał może kolega położenie swożenia tłoka względem denka?
szarowiak
Posty: 3
Rejestracja: 14 maja 2023, 12:02

Re: C 330 modernizacja tłoka

Post autor: szarowiak »

jeśli chodzi o sworzeń to wszystkie tłoki jakie były produkowane ,łącznie z dzisiejszymi zestawami. maja go na tej samej wysokości. Różnice są marginalne ze można przyjąć ze to jest to samo, jakieś setki przesunięcia.

co do komory spalania... zastanawiam sie czy czegos nalac co by wyschlo i wyjac w postaci jakiejs gabki czy jak to zrobic? Od emki nie bede bral pod uwage tlokow, raczej to juz calkowicie zmieniona konstrukcja. Zastanawia mnie jeszcze to czy i koncowki wtryskow w emce sa takie same jak w zwyklych s312c.
ODPOWIEDZ