Strona 1 z 1
Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 20 mar 2025, 22:46
autor: piorun1234
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 21 mar 2025, 9:59
autor: Ursus
Czyli jak rozumiem będziesz miał 4 tłokową sprężarkę? Dwie takie razem?
A jaka jest wydajność?
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 21 mar 2025, 19:55
autor: marek
Jeżeli chodzi o sprężarką do piaskowania to ciekawym i prostym rozwiązaniem jest przeróbka silnika od malucha, Mamy smarowanie i chłodzenie cylindrów oraz jak piszą użytkownicy wystarczającą wydajność Trzeba tylko dorobić głowicę Bo oryginalne zawory mają małą przepustowość, Chodzi o przepustowość zaworu ssącego. Są opisy tej przeróbki w necie. Nie jest to skomplikowane Są jeszcze w obiegu silniki od malucha. Zalecany silnik do napędu 7 kW. Kolega już zainwestował ale przeróbek sporo.
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 21 mar 2025, 20:23
autor: Martek
Zgadzam sie z Markiem. Jak juz robic to konkret, a tak to roboty i cudowania kupa...
Kiedys jak nic nie bylo to moze i tak, ale teraz sprezarek jest do wyboru. Chcociazby dwucylindrowy polski WAN. Mam ze zbiornikiem 120l na kolach pasowych na 10bar i jest spoko do garazu.
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 21 mar 2025, 22:28
autor: piorun1234
Pojemność skokowa hs 21 to 424 cm3. Obroty max 1500. Silnik malucha ma 650 ale to kolos w porównaniu do hs21, tłoki pracują w maluchu razem ale pala na przemian. W sprężarce to niekorzystne. Najlepszy silnik byłby czterotlokowy do przeróbki na sprężarkę do piaskowania.
Do piaskowania nie potrzebuje sprężarki, bo kolega ma sprężarka śrubową napedzania silnikiem diesla i jedzie z koksem takim zestawem.
Kupić chińczyka lub stara zajechana sprężarkę to nie sztuka a dać za porządny sprzęt koło 6 tys. aby pochodził lata to wydatek. Silnik mam 4kW, butla po polskim WAN ie, wyłącznik ciśnieniowy kupilem dedykowany do sprężarkę (była okazja) resztę się dorobi. Ja lubię dłubanie w wolnym czasie, ktoś lubi ryby inny góry... .
Juz jedna taka sprężarkę wykonałem i chodzi z 14 lat. Używana codziennie przez około 6 godzin pracuje non stop. Miała być tymczasowa do zakładu dla gościa i do tego czasu u niego pracuje, nawet gościu kupil drugie hs 21 na podmianę jak ta siądzie . Co roku wymiana 3 litrów dobrego oleju i filtra oleju. Tam zastosowałem pompe od wspomagania kierownicy i zawór ciśnieniowy od c360 aby zredukować ciśnienie oleju do 4 atm.
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 22 mar 2025, 9:13
autor: mati95
Swoją zrobiłem na HS19, nie potrzeba mi dużych wydajności,ale mimo wszystko działa lepiej niż "chińczyk"
Smarowanie pompa wspomagania,ograniczenie ciśnienia zwykły zawór kulowy+manometr,najprościej jak się da.
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 22 mar 2025, 19:05
autor: piorun1234
Szkoda że nie produkują tak wytrwałych sprężarkę jak WAN. Z początku miała być hs19 ale tanio trafiła się ta z Jelcza. Jako zawór zwrotny do sprezarki polecam kupic zawór zwrotny od Jelcza. Jest w aluminiowej obudowie i ma przyłącza 22 x 1.5 ale bez problemu można kupić przejściówki na 1/2 cała do niego. Jest dość tani i trzyma zajebie.... Nic go nie pobije. Przy szczelnej instalacji po trzech dniach zero spadku ciśnienia.
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 25 mar 2025, 21:58
autor: piorun1234
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 26 mar 2025, 7:24
autor: Alchemik
marek pisze: ↑21 mar 2025, 19:55
Jeżeli chodzi o sprężarką do piaskowania to ciekawym i prostym rozwiązaniem jest przeróbka silnika od malucha, Mamy smarowanie i chłodzenie cylindrów oraz jak piszą użytkownicy wystarczającą wydajność Trzeba tylko dorobić głowicę Bo oryginalne zawory mają małą przepustowość, Chodzi o przepustowość zaworu ssącego. Są opisy tej przeróbki w necie. Nie jest to skomplikowane Są jeszcze w obiegu silniki od malucha. Zalecany silnik do napędu 7 kW. Kolega już zainwestował ale przeróbek sporo.
Przepustowość samych zaworów raczej nie jest problemem, tylko to kiedy się otwierają ( silnik czterosuwowy) i problemem może być otwieranie zaworu wydechowego przez ciśnienie. Trzebaby przerobić rozrząd, a łatwiej zrobić płytę z zaworami zwrotnymi.
Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21
: 31 mar 2025, 21:24
autor: piorun1234
Ochladzalnik powietrza, wzorowany na sprężarce WAN. Aby gorące powietrze nie zniszczyło zaworu zwrotnego i para wodna wytracila się w nim.

Można było wykorzystać kawałek grzejnika fawira ale obecnie trudno dostępny.
Ous, podstawa to stolit teowy plus dorobione mocowanie
