Strona 1 z 1

Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 20 mar 2025, 22:46
autor: piorun1234
Buduję kompresor na bazie sprężarki hs 21 z autobusu. Nabyłem tanio leżak magazynowy, nówka sztuka nie śmigana hs 21 z autobusu ale podobne hs 21 występują w ciężarówkach ale cena nie ciekawa. Różnią się mocowaniem, kołem zębatym i sposobem chłodzenia (tutaj wodne). Wydajność i żywotność takiej sprężarki są zniewalające, wadą jest to że muszą mieć smarowanie pod ciśnieniem i obieg chłodziwa. Zapotrzebowanie na moc 3,5 kW. Przy dwóch sprężarkach i silniku 7 kW można śmiało piaskować.
Trzeba przerobić dekiel przedni pod łożysko walcowe i dołożyć uszczelniacz . Zamiast koła zębatego trzeba dorobić koło pasowe mocowane na stożek. Olej będzie podawać pompa olejowa od Forda (ma wbudowany zawór przelewowy i filtr oleju) wada jest to że nie posiada krodzcow przylaczeniowych i trzeba dorobić przedni dekiel. Trochę zdjęć

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Jak to nie odpowiedni dział to proszę o przeniesienie tematu

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 21 mar 2025, 9:59
autor: Ursus
Czyli jak rozumiem będziesz miał 4 tłokową sprężarkę? Dwie takie razem?
A jaka jest wydajność?

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 21 mar 2025, 19:55
autor: marek
Jeżeli chodzi o sprężarką do piaskowania to ciekawym i prostym rozwiązaniem jest przeróbka silnika od malucha, Mamy smarowanie i chłodzenie cylindrów oraz jak piszą użytkownicy wystarczającą wydajność Trzeba tylko dorobić głowicę Bo oryginalne zawory mają małą przepustowość, Chodzi o przepustowość zaworu ssącego. Są opisy tej przeróbki w necie. Nie jest to skomplikowane Są jeszcze w obiegu silniki od malucha. Zalecany silnik do napędu 7 kW. Kolega już zainwestował ale przeróbek sporo.

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 21 mar 2025, 20:23
autor: Martek
Zgadzam sie z Markiem. Jak juz robic to konkret, a tak to roboty i cudowania kupa...
Kiedys jak nic nie bylo to moze i tak, ale teraz sprezarek jest do wyboru. Chcociazby dwucylindrowy polski WAN. Mam ze zbiornikiem 120l na kolach pasowych na 10bar i jest spoko do garazu.

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 21 mar 2025, 22:28
autor: piorun1234
Pojemność skokowa hs 21 to 424 cm3. Obroty max 1500. Silnik malucha ma 650 ale to kolos w porównaniu do hs21, tłoki pracują w maluchu razem ale pala na przemian. W sprężarce to niekorzystne. Najlepszy silnik byłby czterotlokowy do przeróbki na sprężarkę do piaskowania.
Do piaskowania nie potrzebuje sprężarki, bo kolega ma sprężarka śrubową napedzania silnikiem diesla i jedzie z koksem takim zestawem.
Kupić chińczyka lub stara zajechana sprężarkę to nie sztuka a dać za porządny sprzęt koło 6 tys. aby pochodził lata to wydatek. Silnik mam 4kW, butla po polskim WAN ie, wyłącznik ciśnieniowy kupilem dedykowany do sprężarkę (była okazja) resztę się dorobi. Ja lubię dłubanie w wolnym czasie, ktoś lubi ryby inny góry... .
Juz jedna taka sprężarkę wykonałem i chodzi z 14 lat. Używana codziennie przez około 6 godzin pracuje non stop. Miała być tymczasowa do zakładu dla gościa i do tego czasu u niego pracuje, nawet gościu kupil drugie hs 21 na podmianę jak ta siądzie . Co roku wymiana 3 litrów dobrego oleju i filtra oleju. Tam zastosowałem pompe od wspomagania kierownicy i zawór ciśnieniowy od c360 aby zredukować ciśnienie oleju do 4 atm.

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 22 mar 2025, 9:13
autor: mati95
Swoją zrobiłem na HS19, nie potrzeba mi dużych wydajności,ale mimo wszystko działa lepiej niż "chińczyk"
Smarowanie pompa wspomagania,ograniczenie ciśnienia zwykły zawór kulowy+manometr,najprościej jak się da.

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 22 mar 2025, 19:05
autor: piorun1234
Szkoda że nie produkują tak wytrwałych sprężarkę jak WAN. Z początku miała być hs19 ale tanio trafiła się ta z Jelcza. Jako zawór zwrotny do sprezarki polecam kupic zawór zwrotny od Jelcza. Jest w aluminiowej obudowie i ma przyłącza 22 x 1.5 ale bez problemu można kupić przejściówki na 1/2 cała do niego. Jest dość tani i trzyma zajebie.... Nic go nie pobije. Przy szczelnej instalacji po trzech dniach zero spadku ciśnienia.

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 25 mar 2025, 21:58
autor: piorun1234
Tak wygląda zawór zwrotny od Jelcza, złączki, przejściówki można kupić w sklepie jakie się chce. Gwint 22 x 1,5

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 26 mar 2025, 7:24
autor: Alchemik
marek pisze: 21 mar 2025, 19:55 Jeżeli chodzi o sprężarką do piaskowania to ciekawym i prostym rozwiązaniem jest przeróbka silnika od malucha, Mamy smarowanie i chłodzenie cylindrów oraz jak piszą użytkownicy wystarczającą wydajność Trzeba tylko dorobić głowicę Bo oryginalne zawory mają małą przepustowość, Chodzi o przepustowość zaworu ssącego. Są opisy tej przeróbki w necie. Nie jest to skomplikowane Są jeszcze w obiegu silniki od malucha. Zalecany silnik do napędu 7 kW. Kolega już zainwestował ale przeróbek sporo.
Przepustowość samych zaworów raczej nie jest problemem, tylko to kiedy się otwierają ( silnik czterosuwowy) i problemem może być otwieranie zaworu wydechowego przez ciśnienie. Trzebaby przerobić rozrząd, a łatwiej zrobić płytę z zaworami zwrotnymi.

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

: 31 mar 2025, 21:24
autor: piorun1234
Ochladzalnik powietrza, wzorowany na sprężarce WAN. Aby gorące powietrze nie zniszczyło zaworu zwrotnego i para wodna wytracila się w nim.

Obrazek
Można było wykorzystać kawałek grzejnika fawira ale obecnie trudno dostępny.
Ous, podstawa to stolit teowy plus dorobione mocowanie
Obrazek

Obrazek