Strona 1 z 1

Start remontu C328/330

: 27 lis 2025, 1:12
autor: mariusz997
Witam
Na początek pozdrowienia dla wszystkich forumowiczów. Stałem się właścicielem C328 z silnikiem c330 i chciałem go trochę odnowić w związku z czym będę miał kilka pytań. Na początek zdjęcie ciapka z już zdemontowaną osią:

Obrazek

reszta elementów:

Obrazek

Problemy zaczęły się już podczas demontażu osi - sworzeń osi zablokował się w tulei a ta z kolei w osi - w efekcie nie szło ruszyć i konieczne było nawiercanie i wycinanie po kawałku:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Finalnie udało się wyjąć oś z wspornika i usunąć tuleję z sworzniem. Ale podczas demontażu urwała się śruba mocująca drążek reakcyjny do osi :shock: i kolejne wywiercanie i wybijanie - z tak zapieczoną śrubą jeszcze się nie spotkałem:

Obrazek

Po godzinach męczenia materiału tyle zostało z śruby:

Obrazek

I teraz pytania:
1. Zwrotnice są jeszcze z czasów komunistycznych wiec przypuszczam, że oryginał - są w średnim stanie tzn. wieloklin -ok, niestety musi być napawany pod tulejki (ponoć już był jakiś czas temu) - czy ma to sens czy lepiej wymienić? (mam gościa , który robi takie rzeczy).
Głównie chodzi mi o jakość nowych części - jeśli tak to z jakiej firmy polecacie zwrotnice?

Obrazek

2. Jakiej firmy polecanie panewki - planuje wymienić wszystkie w ciapku (przekładnia kierownicza, podnośnik itp)?

3. Wcześniej ciągnik miał problem podczas skrętu w prawo koło przednie "stawało dęba" tzn przekręcało się za bardzo - czy przyczyną tego mogły być rozbite gniazda na dole osi które ograniczają ruch? Czy ktoś wie jaki powinien być prawidłowy kąt ruchu zwrotnicy:

Obrazek

Obrazek
Lub rozbity ogranicznik na zwrotnicy:

Obrazek

Obrazek

4. Czy dobrym pomysłem jest napawać i doszlifować ten ogranicznik?
5. Czy to gniazdo drążka reakcyjnego jest wybite - czy je napawać i doszlifować?

Obrazek

6. Podobnie czy gniazdo pod wąsem też jest wytarte? Czy warto je napawać i doszlifować do poziomu, który widać dookoła?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

7. Rozbite są również gniazda łożysk na dole osi (łożysko oporowe zwrotnicy) - czy to napawać i frezować czy zostawić?

Obrazek

Obrazek

8. W jednym z wąsów jest rozbite gniazdo pod gałkę - z tego co się orientuję z c330 nie podejdzie - jak więc uratować wąsa - jeśli będzie odpowiedni frez stożkowy to oczywiście napawać i frezować ale co jeśli nie - szukać zamiennika (jakość) czy kombinować z obcięciem i dospawaniem samej końcówki z C330 ?

Obrazek

Obrazek

9. W jaki sposób skasować luzy na gnieździe drążków reakcyjnych - w instrukcji są do tego dedykowane podkładki o różnej grubości ale tutaj pomimo braku podkładek luz jest za duży - czy ktoś praktykował np szlifowanie przylgni gniazd - wtedy zbliżą się do siebie i teoretycznie skasują luz?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

10. Czy ktoś ma dostęp do reperaturek wsporników reflektora? Były na olx ale zniknęły bezpowrotnie:

Obrazek

Na szybko stworzyłem coś takiego ale wymaga jeszcze dopracowania kształtu:

Obrazek

Obrazek

11. Czy ktoś wie z czego podejdą dekielki łożyska na przednią oś - mocowanie na 4 śruby :

Obrazek

Z góry dzięki za odpowiedzi i zapewniam że pytań będzie więcej :D
Mariusz

Re: Start remontu C328/330

: 27 lis 2025, 8:33
autor: Ursus
Witamy :)
Dużo pytań, ale postaram się coś od siebie dorzucić.
1. U siebie montowałem zamienniki współczesne, szkoda czasu i kasy na regenerację tych wielowpustów, ale jak masz możliwość zrobić to okazyjnie- to pewnie będzie to lepsze.
https://www.youtube.com/watch?v=SzIyVkSGfxc
W tych nowych to wszystko na jedno kopyto, ale trzeba lekko ściąć przetłoczony fragment tej osłony blaszanej, jest za szeroka (przynajmniej w tych co trafiłem) i ociera a wręcz blokuje piastę. Jakbyś chciał, mogę Ci zestaw taki z tulejkami skompletować i sprzedać - postaram się w dobrej cenie. Jak coś to pisz info@retrotraktor.pl
2. Miałeś na myśli chyba tulejki? Tu się nie ma nad czym zastanawiać bo producent i tak nieznany w większości. Kupujesz gotowe i tyle. Jak coś - też jw. mogę coś zaoferować.
3/4. Ograniczniki można napawać, co do kąta nie mam takiej informacji. Musiałbym jakąś oś dorwać prawie nową żeby sprawdzić, ale z reguły widać w najwyższym punkcie wycięcia ogranicznika gdzie był fabrycznie i ja do tego się wzorowałem.
5. Gniazdo można rozwiercić i dać nadmiarowe śruby, jak już jest za bardzo rozbite, to wtedy tulejkę. Tego nie trzeba robić idealnie ciasno. Jaką masz teraz średnice?
6. Zawsze warto poprawić wszystko co się da przy remoncie :) Ale ważne by w miejscu tulejek nie było "jajek" bo wtedy ciężko nabić nowe i później rozwiertakiem rozwiercić w jednej linii.
7. tam raczej to nie będzie miało większego znaczenia, bardziej dla doszczelnienia przed przedostającym się brudem do łożyska oporowego. Jak masz możliwości to można się pobawić.
8. Najpierw kup nową końcówkę C-328 (są mniejsze stożki niż w C-330) i zobacz jak będzie pasowało i wtedy oceń czy to będzie miało wpływ. Jak nie to można regenerować.
9. Tak, szlifuje się i wtedy jest ciaśniej - ale jak kulka jest już mocno wytarta i traci krągłość to polecam wspawanie nowej.
10. Zobaczę czy nie mam jakiejś starej maski na części, z której by to można było wyciąć. Tak też możesz szukać.
11. Raczej tylko C-325/C328 - nie było tego nigdzie indziej. Są 3 śruby i jedna to kalamitka. Czasem wozy konne na tych piastach były budowane - możesz tak szukać.