Strona 1 z 2

FMŻ- Bizon

: 29 sie 2006, 12:16
autor: Mateusz Rogowski
Witam, w tym temacie można wklejać różne foty Bizonów i pisać o nich różne ciekawostki.
Bizon Super Z050 Z 1971r. który należy do mojego wujka :)

RE: FMŻ- Bizon

: 29 sie 2006, 12:20
autor: Mateusz Rogowski
Z050- Jako ciekawostke podaje ze kabiuna ta jest orginalna i zrobiona jest z kątowników i drewna :)

RE: FMŻ- Bizon

: 29 sie 2006, 16:50
autor: Ursus
Czyli taka kabina była montowana fabrycznie ?? Jakoś dziwnie wygląda, ale może mi sie wydaje.

RE: FMŻ- Bizon

: 29 sie 2006, 18:02
autor: Mateusz Rogowski
Tak to kabina fabryczna. Wiem że jest bardzo rzadka ale wiadomo jak to było z partiami maszyn. Często różniły sie wyglądem różnych elementów....

RE: FMŻ- Bizon

: 22 lut 2007, 23:58
autor: Deleted_User
pierwszy raz widze taki typ...Bizona

RE: FMŻ- Bizon

: 24 mar 2007, 11:17
autor: Marcin125p
Obrazek
Obrazek


I co sądzicie o Bizonie Z-057:confused: . To była wersja Bizona Z-056 Supra z workownikami, ławką do pomocnika przy workowaniiu, rynną do worków ze zbożem i dwoma daszkami przeciwsłonecznymi.

RE: FMŻ- Bizon

: 27 mar 2007, 15:16
autor: Deleted_User
Mi się podobają te kombajny ale nie ma to jak tradycyjny ZO-56:D

RE: FMŻ- Bizon

: 27 mar 2007, 16:13
autor: Marcin125p
Pewnie, w końcu Z0-56 dominuje na polskich polach i prędko nie zniknie z krajobrazu polskiej wsi :)

RE: FMŻ- Bizon

: 17 lip 2007, 12:26
autor: Szczepan-1990
Dla mojego ucha nie ma piękniejszego dźwięku jak słyszeć Bizona Z-056 z silnikiem leylanda sw-400, marzenie. Ten zapach koszonego zboża wieczorową por w ciepłe lato to jest to

http://pl.youtube.com/watch?v=47PShZNLG2g

RE: FMŻ- Bizon

: 04 sie 2007, 17:50
autor: Szczepan-1990
prawda, w tym roku w moich okolicach uz po zniwach i spotkalem na polach Z-040, Z-050, Z-056, Z-058, sam jezdzilem kilka dni na "056" w polu, dla mnie to zabawa a nie praca

RE: FMŻ- Bizon

: 04 sie 2007, 19:22
autor: Ursus
A po co Ci do prawa jazdy instrukcja do Bizona ??

RE: FMŻ- Bizon

: 06 sie 2007, 13:08
autor: Ursus
To jest coś takiego jak prawo jazdy na kombajn ? Bo ja pierwsze słysze. Wiem, że kiedyś była kategoria maszyny wolnobieżne, ale czy teraz jest i czy to kombajn się zalicza to nie wiem. Jak możesz to napisz coś więcej o tej kategorii :)
Ja mam instrukcje do Z056.

RE: FMŻ- Bizon

: 06 sie 2007, 13:28
autor: Marcin125p
Nie jestem pewien na 100% ale te prawo jazdy na kombajn to chyba jakieś zezwolenie na kierowanie i pracę taka maszyną :uhoh:. Po prostu kartka papieru (z pieczątką, podpisami i zaświadczeniem) wydana że kombajnista odbył szkolenie i może młócić i poruszać się po drogach publicznych.

RE: FMŻ- Bizon

: 06 sie 2007, 17:50
autor: Ursus
Jeśli chcesz mogę Ci podesłać kilka skanów z instrukcji Z056 - podaj tylko maila.

RE: FMŻ- Bizon

: 06 sie 2007, 22:17
autor: Ursus
Jutro prześle skany.

RE: FMŻ- Bizon

: 08 sie 2007, 14:03
autor: Ursus
Tutaj jest samouczek :

https://forum.retrotraktor.pl/viewthread ... ead_id=180

A jak nie będziesz dalej wiedział to wyślij na email: retrotraktor@wp.pl - tylko napisz do jakiego tematu mam wstawić fotki - najlepiej podaj link.

RE: FMŻ- Bizon

: 10 sie 2007, 11:53
autor: Ursus
A czemu miałoby nie istnieć ?? Po prostu tutaj tematyka bardziej skupia się na starszych maszynach.

RE: FMŻ- Bizon

: 22 sie 2007, 8:52
autor: Szczepan-1990
w moich stronach w szkołach pasterskich robią kursy kombajnistów, kolo 1000złotych to kosztuje

RE: FMŻ- Bizon

: 04 cze 2008, 11:27
autor: Deleted_User
Skąd bizony w Płocku

Pionierami w produkcji maszyn rolniczych byli płoccy Żydzi. Mojżesz Sarna w latach 60. XIX w. założył pierwszą w Płocku fabrykę narzędzi i maszyn rolniczych. W 1870 roku warsztaty Sarny przekształcone zostały w fabrykę maszyn i urządzeń rolniczych. Produkowała m.in. pługi i sieczkarnie. Zajmowała się też remontami maszyn w browarach, gorzelniach i tartakach.

To Sarna zauważył, że zboże z północnego Mazowsza jest najtańsze na rynku, bo zanieczyszczone. Sprowadził więc z Gdańska maszyny do czyszczenia zboża. Sprzedały się momentalnie. Ponieważ potrzebowały napraw, Sarna założył warsztat naprawczy. Ten zaś szybko przekształcił w fabrykę.

Obok przedsiębiorstwa Sarny powstało drugie - Maurycego Marguliesa. Oba zakłady istniały do 1940 roku, kiedy to Niemcy połączyli zakłady. Na ich bazie przy ul. Królewieckiej powstała pierwsza FMŻ. W miejscu obecnego centrum handlowego Tayger jeszcze nie tak dawno znajdowała się fabryczna odlewnia żeliwa.

Pierwsze kombajny FMŻ zaczęła produkować w latach 50., gdy zgodził się na to osobiście Władysław Gomułka. Ale Bizon powstał w latach 70. dzięki zaangażowaniu w to przedsięwzięcie premiera Piotra Jaroszewicza.


tekst zaczerpnięty ze strony http://miasta.gazeta.pl/plock/1,35710,4355310.html

RE: FMŻ- Bizon

: 12 cze 2008, 22:29
autor: vauxhall
Do tego tematu mam takie pytanie: Czy ktoś wie z czego korzystali konstruktorzy bizona, czy korzystali z gotowego wzorca ,porównując konstrukcję bizona do maszyn zagranicznych np.Leon Clayson?, który jest starszy od bizona, bo mam dziwne uczucie że gdzieś to widziałem... Jaką rolę spełniły według projektowania bizona wschodnioniemieckie fortschritt e 512 sprowadzone w początku lat 60-tych do Polski?.