Strona 1 z 28

Ursus c-356 - Światło na prototypy

: 24 sty 2012, 23:36
autor: claas
http://konstrukcjeinzynierskie.pl/temat ... iczna.html

W wyżej zamieszczonym artykule intryguje mnie pewien ciekawy aspekt. W artykule wspomniano o Ursusie c-356, Którzy rzekomo miał być opracowany w latach 58-60. Oznacza to że maska i błotniki zostały zaprojektowane jeszcze przed rozpoczęciem produkcji Zetora 3011. Zmieniło by to w duży sposób spojrzenie na Ursusa.

Jednak śmiem twierdzić, że podane daty są błędne.
Dodatkowo chcę stwierdzić, że raczej c-356 był opracowywany równolegle lub w bliskim czasie z Ursusem U-710, ponieważ dostrzegłem podobieństwo w budowie. Kabina, układ oświetlenia a dokładnie kierunkowskazy pod przednimi światłami oraz kierunkowskazy na błotnikach podobne jak w U-510 oraz przód maski upodobniony do serii "U" może już być wystarczającym pretekstem. Ale nie dosyć tego.*eek*
Komin oraz jego położenie mogą sugerować, że w tym prototypie zamontowano nowo opracowany silnik jaki zastosowano także w Ursusie U-610 lub U-710.*sarcasm* Nie jest to zdjęcie odwrócone, ponieważ napisy na masce są poprawne, a pod kominem znajduje się rozrusznik, a taki układ był stosowany właśnie w takim silniku.
http://www.ursus.agroport.pl/foto/dodatkowe/u_510_6.jpg
Dorzucam jeszcze przednie felgi.:p

Dla porównania dodaję fotki
Obrazek

Obrazek

"I co, zatkało kakao!" F.K.*shop*

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 25 sty 2012, 7:49
autor: rafal
Bardzo ciekawe spostrzeżenie.

Tak rzeczywiście jest to pomyłka. Prawdopodobnie pomylona jest tu seria ciagników prototypowych ( 342 etc. ) z przełomu lat 50/60 z serią U310-710.

Wydaje mi się, że C-356 stanowił rozwinięcie C-355, jednak jak słusznie zauważył Class zagadką pozostaje typ zastosowanego silnika, co sugeruje komin połozony po prawej, zamiast po lewej jak w C-355. Prototyp sprawia wrażenie masywniejszego niż C-355.

Zastosowano w nim jak widać ze zdjęć, elementy serii U, w tym bezpieczną kabinę. Badania IBMER z tego okresu mówiły o braku spełnienia norm ergonomicznych i ochrony w ciagnikach C-330 i C-355. Sprawa była wielokrotnie postulowana w Ursusie.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 26 sty 2012, 17:29
autor: maly-agro
Ten ciągnik zawsze mnie ciekawił :) Widać tutaj połączenie Polskiego "serca" z Czechosłowackim "tyłkiem", aczkolwiek kiedyś na pewnym forum zastanawiali się czy to nie silnik ze stajni Perkinsa :D Myślę, że jeśli był tam silnik z serii U, to zapewne 60-cio konny z U-610.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 26 sty 2012, 17:46
autor: damber
Masywniejszy, ale to raczej za sprawą zastosowanego ogumienia. Po prostu założyli większe balony, a przednie koła, które ma założone to stosowano też w C-360 na eksport.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 26 sty 2012, 22:39
autor: claas
Jeżeli zwiększyła się moc silnika, to żeby ją dobrze spożytkować potrzebne są większe opony.
Jeżeli Ursus "wpychał" do c-355 silniki innych producentów to mógł także spróbować z silnikiem własnej konstrukcji, który jak wiadomo otrzymał bardzo dobre oceny w badaniach. Z silnikiem perkinsa powstał C-355P.

Jeżeli U-610 miał 60KM to ile miał U-710. Myśle, że właśnie 60KM miał 710.
Za to nie wiem, czy U-610 miał słaby silnik 4-cyl., czy mocny 3-cyl.

Licząc proporcje maski wychodzi, że U-610 miał 4-cyl silnik.*pray*

Jeżeli ktoś ma jakieś ciekawe spostrzeżenia lub informacje o prototypach to zachęcam do pisania o tym na forum.:p

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 27 sty 2012, 17:24
autor: maly-agro
Z tego co wiem to tak:
- 310 - ok. 30km
- 510 - ok. 45km
- 610 - ok. 60km
- 710 - ok. 70km
Ale to jest moje zdanie ze zbieranych informacji :) Wiem, że był C-355P, ale na innym forum myślano, że to kolejna przeróbka z silnikiem Perkinsa. Ciągniki serii U to ciekawe bestyjki :D Nieco części pasuje od Ursusa, Stara(?) i innego badziewia na rynku w tamtych czasach. Wtedy to był nowoczesny ciągnik. Ale powróćmy do C-356.
Rozmiar tylnych opon podejrzewam 16.9/28. Malowanie coś jak seria U, chociaż z serii U ciągniki były malowane "korpusy" na czarno, miał kwadratowy tłumik i przednie lampy przy ramie, natomiast druga seria miała bordowy "korpus", okrągły tłumik i lampy na "rurkach" razem z kierunkami pod nimi.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 27 sty 2012, 20:03
autor: chrapek3011
Ten 355P to był tyle,że z silnikiem Perkins'a ale czterogarowym a nie ta zwykła trójka z Fergusona.Ten 356 to opony na tyle ma na 100% 16,9x28.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 29 sty 2012, 19:38
autor: claas
Znalazłem właśnie identyczną kabinę jak w c-356 na YT.
http://www.youtube.com/watch?v=JWBdFSbJ ... re=related
co oznacza, że taka kabina nie była tylko wyposażeniem prototypu, ale była na wyposażeniu zwykłych c-355.

Na wikipedii są wymienione prototypy ursusa. Jest tam także Ursus 202 wcześniej przez nas nie znany, aż do momentu kiedy zobaczyliśmy film na YT. Można stwierdzić , że prace nad tym prototypem zakończyły się 1984 , ponieważ tytuł filmu to podsumowanie 1984 (mało odkrywcze, ale fakt trzeba stwierdzić). Jednak znajduje się tam też Ursus c-336 (w wikipedii). Przypuszczając powiązanie numerologiczne z c-356, to te prototypy powstały w tym samym okresie. Porównując daty produkcji różnych modeli ( zakładając, że prototypy zostały oparte na c-335 i c-355) to prawdopodobnie zostały opracowane między 1971 (początek produkcji c-335) a 1976 (koniec produkcji c-355). Szkoda, że nie można tego określić precyzyjniej, bo w większości ten okres przypada na czas produkcji c-355.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 29 sty 2012, 20:37
autor: z_daro

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 29 sty 2012, 21:03
autor: chrapek3011
Widziałem już takie eksportówki na żywo u nas w kraju,po latach wracają ztargane życiem zza zachodniej granicy.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 16 lut 2012, 0:54
autor: auto
U510

Obrazek

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 16 mar 2012, 22:49
autor: claas
Nowa informacja na temat serii U.
Jest potwierdzona informacja, że u 610, miał 3 cylindry, a nie jak mi się wydawało 4. We wszystkich silnikach tej serii średnica cylindra wynosi 110mm, w tym zaś 115mm. dużej różnicy to nie robi, ale jednak

http://img06.allegroimg.pl/photos/orygi ... 2157987103

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 17 mar 2012, 20:09
autor: maly-agro
Jeśli możesz to wrzuć jeszcze tę stronę z U-310 i 510.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototyp

: 20 mar 2012, 18:06
autor: claas
Dobrze, że mi powiedziałeś:p
o to ona
U-310 i U-510.
https://lh4.googleusercontent.com/-IMMl ... C_0428.JPG

Zrobiłem zestawienie silnika z c-356 i U-310 i proporcje pasują (głównie chodzi o umiejscowienie rozrusznika względem komina)
Obrazek
zdjęcie małe ale wyraźne.

Jednak przypomniało mi się, że ten typ silnika nie był skonstruowany jako element nośny ciągnika i nie można było bezpośrednio zamontować do niego przedniej osi. Dlatego do c-356 powinna iść półrama, tak jak w serii U. I tak właśnie mi się zdaje, że coś takiego na zdjęciu można dostrzec między kołem a maską. Ale zamontowanie ramy wymagałoby przygotowania skrzyni ze specjalnym otworami na ramę, chyba że po prostu wzmocniono konstrukcję silnika i wspornik przedniej osi mógł być bez obaw zamontowany.*helpless*

-------------------------------------------------------

Ostatnio miałem okazje zobaczyć drugi artykuł w którym wspomniano o prototypach Ursusa.
http://www.konstrukcjeinzynierskie.pl/ ... ml?start=2
Chciałbym zobaczyć te źródła z których korzystał autor i stwierdzić czy informacje te są prawdziwe, czy ja się mylę pod każdym względem.
chodzi mi tu głównie o fragment dotyczący c-336, c-342 i c-356.
Pozwolę sobie założyć trzy wersje:
1. c-336 i c-356, jak założyłem w innym poście, powstały po roku 70 i zastosowano do nich silniki serii U, więc nie zamontowano do nich silników S313 i S314. W ogóle, gdzie byłby sens jeżeli do ciągników rzekomo tej samej serii (c-336 i c-342) zastosowano by te same silniki.
2. c-356 powstał po roku 70, jednak c-336 jak i c-342 powstały 1963 ( na forum jest o tym informacja w temacie o c-342, co zresztą i tak nie zgadza się z podanymi datami 58/60) w tym, że do c-342 zmieniono obudowę skrzyni biegów, a mógł pozostać na tej samej skrzyni co c-325 lub w c-336 zastosowano tą samą skrzynię co c-342 jednak w pierwszym silnik był 3 cylindrowym rozwinięciem od c-325, a c-342 silnik był rozwinięciem silnika c-328.
3. wszystkie te prototypy powstały w tym okresie, jednak znane zdjęcie c-356 mogło ukazywać inny prototyp o tym samym oznaczeniu.
Można by było wysunąć jeszcze trochę powiązanych założeń, ale ja już mam pogmatwane w głowie, a co dopiero będę wam mącił.
Która wersja się najbardziej podoba, a która jest najbardziej możliwa?*clap*

RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy

: 20 mar 2012, 18:33
autor: Ursus c-325
C-336 powstał w latach 60-tych jako rozwinięcie C-325. Będzie o tym artykuł.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy

: 20 mar 2012, 19:11
autor: claas

RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy

: 20 mar 2012, 19:16
autor: Ursus c-325
Ten na drugim zdjęciu to na 90% ten, który jest na mojej uczelni.

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0729180750

RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy

: 20 mar 2012, 19:21
autor: maly-agro
@up a czy masz może możliwość porobienia zdjęć dokładniejszych tego ciągnika ?

RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy

: 20 mar 2012, 19:26
autor: Ursus c-325
W tym roku raczej nie. Buduje się nowa hala, a eksponaty są gdzieś poupychane po garażach.
Ten egzemplarz został uratowany przez uczelnię przed rozkładem na części. Stał w krzakach już bez kabiny i innych drobnych elementów. Silnik był niesprawny.

RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy

: 20 mar 2012, 19:41
autor: damber
Ursus c-325 napisał/a:
Ten na drugim zdjęciu to na 90% ten, który jest na mojej uczelni.

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0729180750
Jak miał byś kiedyś okazje to zrób pare dobrych fotek tego ciągnika, bo już od dawna mnie ciekawi ta maszyna *comfort*