Ursus c-356 - Światło na prototypy
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Gdyby ktoś był zainteresowany to udało mi się nabyć instrukcję do U310 i U510
W instrukcji jest zawarte:
1.charakterystyka techniczna
2.przeglądy techniczne
3.tabela smarowania
4.opis użytkowania
5. Obsługa poszczególnych zespołów
W instrukcji jest zawarte:
1.charakterystyka techniczna
2.przeglądy techniczne
3.tabela smarowania
4.opis użytkowania
5. Obsługa poszczególnych zespołów
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Jaki rodzynek
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Też mam taką
Ursus C-330 2X , Ursus C-4011 , Ursus C-355 , Ursus C-360 2X , Ursus C-385 , Zetor 25K, Zetor 25 A
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Jaka cena?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
nie licząc przesyłki to 175zł
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Oprócz tego co już o serii U wiadomo, jest w niej jakaś zaskakująca informacja?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Mam skany tej instrukcji i niedopatrzyłem się w niej jakiś zaskakujących informacji.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Orientuje się ktoś, czy prototypy serii U-x10 miały przewidziane wyjście pod przedni napęd?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
W instrukcjach obsługi dla serii Ux10 nie ma wzmianki o przednim napędzie.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Z skąd pochodzi ten fragment tekstu?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
"Generalna koncepcja rozwoju przemysłu ciągnikowego na lata 1971-1985", wydanie sierpień 1971
wydane przez Ministerstwo przemysłu maszynowego, zjednoczenie przemysłu ciągników i maszyn rolniczych, zakłady mechaniczne ursus
wydane przez Ministerstwo przemysłu maszynowego, zjednoczenie przemysłu ciągników i maszyn rolniczych, zakłady mechaniczne ursus
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Jest tam więcej takich ciekawostek?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
z takich ciekawszych rzeczy można wyczytać że:
1. w 1969r wykonano i przebadano 24 przedprototypy silników
2. w 1970r wykonano 22 silniki prototypowe (3x 2 cylindrowe, 10x 3 cyl., 9x 4 cyl. 2x 6cyl.) oraz 7 prototypów ciągników (4x U-500, 7x U-700, z czego jeden z U-700 z przekładnią przełączaną pod obciążeniem)
3. jeden silnik 3 cylindrowy miała przebadać firma badawczo-rozwojowa Ricardo - Anglia w cyklu 1000 godzin pracy według ich programu badań
4. dwa silniki (3 i 4 cyl.) przebadano w cyklach 1000 godzin w firmie Renault - Francja. Badania potwierdziły wysoką niezawodność silników
5. podstawowej oceny konstrukcji silnika miano dokonać do 30.11.1971
6. łącznie planowano przebadać 88 sztuk silników (z czego 24 przedprototypowe)
7. przewidywano wykonanie kolejnych 31 prototypów (8x U-300, 7x U-500, 8x U-600, 8x U-700)
8. W roku bieżącym czyli 1971 planowano wykonać po 3 sztuki U-300 i U-500 z powyższej serii
9. silnik 6 cylindrowy miał być montowany w ursusie 1100
10. na okres przejściowy między zaprzestaniem produkcji aktualnych ciągników a wprowadzeniem serii U planowano produkować ciągniki C-356 z silnikiem S-33 oraz C-386 z silnikiem S-43, planowano w nich prowadzić także unifikacje z serią U filtru powietrza, zamocowania pompy hydraulicznej oraz podnośnika hydraulicznego
W alternatywie przeprowadzono weryfikację która marka ciągników nadaje się do produkcji na licencji "dla wyeliminowania niebezpieczeństwa ew. niepowodzenia własnej konstrukcji ciągników"
1.wszystkie ciągniki z bloku wschodniego nie spełniały wymogów ursusa
2. ford był negatywnie nastawiony do propozycji ursusa
3. massey fergusson stawiał bardzo trudne do przyjęcia warunki o charakterze ultymatywnym
4. renault był gotowy na propozycje ursusa, ale po pół roku zmienił pierwotne uzgodnienia
5. fiat był zainteresowany, przedstawił listę pytań mających charakter danych projektowych, dane te przekazano w sierpniu '71,
6. IHC był zainteresowany, miano prowadzić z nim rozmowy
Z informacji produkcji
1.do obróbki części korpusowych przewidziano 15-18 linii automatycznych
2.dla części częściowo zunifikowanych przewidziano automatyczne linie z programowym sterowaniem
3. dla całego oblachowania i kabin, aby uniknąć kosztownego transportu i ryzyka uszkodzeń planowano wprowadzić "obecnie nieistniejącą technologię tłoczenia i procesów spawalniczo-montażowych blach". Wytłaczaniem miał się zajmować jeden wydział produkcyjny, do tego miał byc wykorzystany obiekt nr 240.
4. planowano maksymalnie zastąpić transport kołowy z magazynu na rzecz mechanicznego transportu podwieszonego.
5. planowano przebudowę hamowni silników w kierunku ograniczenia hałasu wewnątrz i na zewnątrz oraz poprawienia organizacji pracy.
Harmonogram uruchomienia produkcji
Z faktu że seria U miała zastąpić poprzednie ciągniki nie planowano budować nowej hali. W roku '71 wszystkie podstawowe maszyny do produkcji C-330 kwalifikowano do wymiany. Maszyny do produkcji C-355 przewidywano do wymiany na rok 1974-1975. Te fakty miały być połączone z wprowadzeniem maszyn do produkcji serii U. jako pierwszy do produkcji miał trafić U-300 najpóźniej w 1974/75. Pierwszym silnikiem do produkcji miał iść S-33 o 3-4 kwartały wcześniej niż U-300, czyli 1973/74. Silnik od razu miał być zaadaptowany do C-355 i kolejno planowano rozpocząć produkcję silnika 2 cylindrowego oraz produkcję U-300.
W momencie wprowadzenia U-300, C-355 miał zostać zastąpiony przez C-356 z silnikiem S-34. C-356 miał być produkowany przez 3 lata do momentu wprowadzenia U-500, czyli do 1977r.
Na tej samej zasadzie silnik silnik 4 cylindrowy miał najpierw trafić do C-385 (z czego miał powstać C-386) stwarzając warunki dla uruchamiania produkcji U-700 2 lata później, w roku 1976/77. Po wprowadzeniu do produkcji U-700 ciągnik C-386 miał być nią U1100 z 6 cylindrowym silnikiem S64.
Według harmonogramu:
1-2 kwartał '74 seria próbna U-300
2 kwartał '74 rozpoczęcie produkcji silnika S-34
4 kwartał '74 zaprzestanie produkcji silnika S-312C oraz S4001, rozpoczęcie produkcji S-24
4 kwartał '74 zaprzestanie produkcji C-330, rozpoczęcie produkcji U-300
4 kwartał '74 zaprzestanie produkcji C-355, rozpoczęcie produkcji C-356
4 kwartał '74 - 1 kwartał '75 seria próbna U-500
2 kwartał '75 rozpoczęcie produkcji C-386
4 kwartał '75 rozpoczęcie produkcji U-500
1-2 kwartał '76 seria próbna U-600
1-3 kwartał '76 seria próbna U-700
4 kwartał '76 rozpoczęcie produkcji silnika S-35c
4 kwartał '76 rozpoczęcie produkcji U-600
1 kwartał '77 rozpoczęcie produkcji silnika s-44
1 kwartał '77 rozpoczęcie produkcji U-700
3 kwartał '77 zakończenie produkcji C-356 i C-386, rozpoczęcie produkcji U1100
3 kwartał '77 zaprzestanie importu silników z Czechosłowacji, rozpoczęcie produkcji silnika S-64
Ceny ciągników przewidzianych do produkcji
U-300 - 101000 zł
U-500 - 124000 zł
U-600 - 150000 zł
U-700 - 170000 zł
U-1100 - 260000 zł
1. w 1969r wykonano i przebadano 24 przedprototypy silników
2. w 1970r wykonano 22 silniki prototypowe (3x 2 cylindrowe, 10x 3 cyl., 9x 4 cyl. 2x 6cyl.) oraz 7 prototypów ciągników (4x U-500, 7x U-700, z czego jeden z U-700 z przekładnią przełączaną pod obciążeniem)
3. jeden silnik 3 cylindrowy miała przebadać firma badawczo-rozwojowa Ricardo - Anglia w cyklu 1000 godzin pracy według ich programu badań
4. dwa silniki (3 i 4 cyl.) przebadano w cyklach 1000 godzin w firmie Renault - Francja. Badania potwierdziły wysoką niezawodność silników
5. podstawowej oceny konstrukcji silnika miano dokonać do 30.11.1971
6. łącznie planowano przebadać 88 sztuk silników (z czego 24 przedprototypowe)
7. przewidywano wykonanie kolejnych 31 prototypów (8x U-300, 7x U-500, 8x U-600, 8x U-700)
8. W roku bieżącym czyli 1971 planowano wykonać po 3 sztuki U-300 i U-500 z powyższej serii
9. silnik 6 cylindrowy miał być montowany w ursusie 1100
10. na okres przejściowy między zaprzestaniem produkcji aktualnych ciągników a wprowadzeniem serii U planowano produkować ciągniki C-356 z silnikiem S-33 oraz C-386 z silnikiem S-43, planowano w nich prowadzić także unifikacje z serią U filtru powietrza, zamocowania pompy hydraulicznej oraz podnośnika hydraulicznego
W alternatywie przeprowadzono weryfikację która marka ciągników nadaje się do produkcji na licencji "dla wyeliminowania niebezpieczeństwa ew. niepowodzenia własnej konstrukcji ciągników"
1.wszystkie ciągniki z bloku wschodniego nie spełniały wymogów ursusa
2. ford był negatywnie nastawiony do propozycji ursusa
3. massey fergusson stawiał bardzo trudne do przyjęcia warunki o charakterze ultymatywnym
4. renault był gotowy na propozycje ursusa, ale po pół roku zmienił pierwotne uzgodnienia
5. fiat był zainteresowany, przedstawił listę pytań mających charakter danych projektowych, dane te przekazano w sierpniu '71,
6. IHC był zainteresowany, miano prowadzić z nim rozmowy
Z informacji produkcji
1.do obróbki części korpusowych przewidziano 15-18 linii automatycznych
2.dla części częściowo zunifikowanych przewidziano automatyczne linie z programowym sterowaniem
3. dla całego oblachowania i kabin, aby uniknąć kosztownego transportu i ryzyka uszkodzeń planowano wprowadzić "obecnie nieistniejącą technologię tłoczenia i procesów spawalniczo-montażowych blach". Wytłaczaniem miał się zajmować jeden wydział produkcyjny, do tego miał byc wykorzystany obiekt nr 240.
4. planowano maksymalnie zastąpić transport kołowy z magazynu na rzecz mechanicznego transportu podwieszonego.
5. planowano przebudowę hamowni silników w kierunku ograniczenia hałasu wewnątrz i na zewnątrz oraz poprawienia organizacji pracy.
Harmonogram uruchomienia produkcji
Z faktu że seria U miała zastąpić poprzednie ciągniki nie planowano budować nowej hali. W roku '71 wszystkie podstawowe maszyny do produkcji C-330 kwalifikowano do wymiany. Maszyny do produkcji C-355 przewidywano do wymiany na rok 1974-1975. Te fakty miały być połączone z wprowadzeniem maszyn do produkcji serii U. jako pierwszy do produkcji miał trafić U-300 najpóźniej w 1974/75. Pierwszym silnikiem do produkcji miał iść S-33 o 3-4 kwartały wcześniej niż U-300, czyli 1973/74. Silnik od razu miał być zaadaptowany do C-355 i kolejno planowano rozpocząć produkcję silnika 2 cylindrowego oraz produkcję U-300.
W momencie wprowadzenia U-300, C-355 miał zostać zastąpiony przez C-356 z silnikiem S-34. C-356 miał być produkowany przez 3 lata do momentu wprowadzenia U-500, czyli do 1977r.
Na tej samej zasadzie silnik silnik 4 cylindrowy miał najpierw trafić do C-385 (z czego miał powstać C-386) stwarzając warunki dla uruchamiania produkcji U-700 2 lata później, w roku 1976/77. Po wprowadzeniu do produkcji U-700 ciągnik C-386 miał być nią U1100 z 6 cylindrowym silnikiem S64.
Według harmonogramu:
1-2 kwartał '74 seria próbna U-300
2 kwartał '74 rozpoczęcie produkcji silnika S-34
4 kwartał '74 zaprzestanie produkcji silnika S-312C oraz S4001, rozpoczęcie produkcji S-24
4 kwartał '74 zaprzestanie produkcji C-330, rozpoczęcie produkcji U-300
4 kwartał '74 zaprzestanie produkcji C-355, rozpoczęcie produkcji C-356
4 kwartał '74 - 1 kwartał '75 seria próbna U-500
2 kwartał '75 rozpoczęcie produkcji C-386
4 kwartał '75 rozpoczęcie produkcji U-500
1-2 kwartał '76 seria próbna U-600
1-3 kwartał '76 seria próbna U-700
4 kwartał '76 rozpoczęcie produkcji silnika S-35c
4 kwartał '76 rozpoczęcie produkcji U-600
1 kwartał '77 rozpoczęcie produkcji silnika s-44
1 kwartał '77 rozpoczęcie produkcji U-700
3 kwartał '77 zakończenie produkcji C-356 i C-386, rozpoczęcie produkcji U1100
3 kwartał '77 zaprzestanie importu silników z Czechosłowacji, rozpoczęcie produkcji silnika S-64
Ceny ciągników przewidzianych do produkcji
U-300 - 101000 zł
U-500 - 124000 zł
U-600 - 150000 zł
U-700 - 170000 zł
U-1100 - 260000 zł
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Według powyższego harmonogramu wynika, że jeszcze przed końcem lat 70tych mielibyśmy całą gamę nowoczesnych ciągników.
- Ursus c-325
- Posty: 1693
- Rejestracja: 10 wrz 2006, 12:17
-
- Posty: 141
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:40
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ciężko o tak konkretne informacje. Cokolwiek znaleźć w internecie ciężko. Ta książka to skarb.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Dlaczego w zestawieniu nie ma wzmianki o ciągnikach Deutz?slyclif pisze: ↑16 mar 2022, 19:12 z takich ciekawszych rzeczy można wyczytać że:
W alternatywie przeprowadzono weryfikację która marka ciągników nadaje się do produkcji na licencji "dla wyeliminowania niebezpieczeństwa ew. niepowodzenia własnej konstrukcji ciągników"
1.wszystkie ciągniki z bloku wschodniego nie spełniały wymogów ursusa
2. ford był negatywnie nastawiony do propozycji ursusa
3. massey fergusson stawiał bardzo trudne do przyjęcia warunki o charakterze ultymatywnym
4. renault był gotowy na propozycje ursusa, ale po pół roku zmienił pierwotne uzgodnienia
5. fiat był zainteresowany, przedstawił listę pytań mających charakter danych projektowych, dane te przekazano w sierpniu '71,
6. IHC był zainteresowany, miano prowadzić z nim rozmowy.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Kolega był kiedyś w jakimś archiwum państwowym pod Warszawą i ostatnio mi przesłał zdjęcia co miał, w tym archiwum jest pełno dokumentacji z urusa (nawet dokładne rysunki wszystkich części do C-330), mamy w planie kiedyś się tam wybrać oboje bo tym się nikt w tym archiwum nie interesuje, ponoć on jako pierwszy od momentu prywatyzacji przeglądał dokumenty z ursusa
pisałem to na podstawie tego z którymi firmami prowadzono rozmowy i tu Deutz nie był omówiony więc widocznie w momencie opracowywania tego dokumentu nie rozmawiano z Deutzem. Deutz jedynie jest wspomniany w zestawieniu kapitalistycznych przodujących producentów ciągników (zakres mocy 26-100km, roczna produkcja 45000 szt.) oraz że Deutz razem z MF, Fiatem i IHC był na drugim stopniu "według analizy parametrów i konstrukcji okresu wdrożenia do produkcji poszczególnych typów, stopnia unifikacji, i wielkości produkcji". Na pierwszym szczeblu były John Deere i Ford.
Swoją drogą, polecam zapoznać się z książką J. Domżalski "Niezwykły Ursus", zawarto w niej rozmowę z 2007r. z Henrykiem Szczygieł, jednym z głównych konstruktorów serii U. Jest tam opisane jak Szczygieł trafił do ursusa, jak rozpoczynały się prace nad prototypami, jaki miała na to wpływ interwencje w Czechosłowacji w 1968r, jak Ursus miał być powiązany z Renault, kto głównie odpowiada za odrzucenie produkcji serii U, jak utrudniano Szczygłowi ratowanie serii U przed kupnem licencji oraz jaki udział w kupnie licencji miały FSM i które zakłady na tym jeszcze skorzystały.
Wtrącę tylko jako ciekawostkę fragment z książki: "5 stycznia 1973 zapadła na prezydium rządu decyzja o zakupie licencji na ciągniki rolnicze. Nie było jeszcze tylko wiadomo jakiej."
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Porównanie oferty licencyjnej na ciągniki rolnicze i silniki wysokoprężne jest opisane w "Analiza techniczno-ekonomiczna zagadnień związanych z nabyciem licencji na ciągniki rolnicze i silniki wysokoprężne" z sierpnia 1973 roku.
Dokument dotyczy porównanie ofert Massey Ferguson - Perkins i Klockner-Humboldt-Deutz.
Dokument dotyczy porównanie ofert Massey Ferguson - Perkins i Klockner-Humboldt-Deutz.