Strona 1 z 1

Model maszyny parowej

: 28 sie 2007, 18:52
autor: Ursus
Już się chyba chwaliłem w temacie o Wilkowicach, że dostałem od Karola model maszyny parowej. Karol dzięki wielkie jeszcze raz - nie masz pojęcia jak mnie ten prezent ucieszył. Będę wreszcie miał jakiś obiekt do odnowienia i uruchomienia :)
Poniżej kilka fotek. Po wstępnych oględzinach stwierdziłem, że:
- do wyprostowania jest oś regulatora obrotów,
- trzeba wykombinować pas do napędu regulatora obrotów,
- muszę dorobić ciężarki (kulki) od regulatora obrotów.
To są tylko wstępne oględziny - narazie będę szukał różnych schematów bo mam wrażenie, że kilku elementów jeszcze brakuje - w mechanizmie sterowania parą/powietrzem. W przyszłym roku chciałbym do Wilkowic zabrać ten model już uruchomiony wraz z sprężarką i zaprezentować jak chodzi :)

Jeszcze pytanko do Karola - wiesz może z jakich to lat jest ?? Bo zapewne o to pytałem już w Wilkowicach, ale za dużo informacji do ogarnięcia jak na 3 dni więc nie wiem już sam :(

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Znalazłem na Wikipedii taki schemat ruchomy - tak działa taka maszyna parowa.

Obrazek



Mój model to prawdopodobnie pierwsza generacja produkowana od lat 40-tych. Tutaj jest opis.

http://www.technique.pl/index.php?p=31

RE: Model maszyny parowej

: 28 sie 2007, 21:37
autor: whar
Ursus
Przyjrzyj się mojej lokomobili opisanej w temacie, zaraz to dołączę.
==================================================

Jakieś dziesięć lat temu, może 15-cie kupiłem w RFN-nie model lokomobili parowej. Dałem wtedy za to 50 DM. Kupa pieniędzy. Kumple mówili "głupi, na chuj Ci to, kup lepiej flaszkę, lub biustonosze/majtki dla żony".
Ale kupiłem lokomobolę. Model ma feler, bo suwak sterujący nie obraca się, jakby nie był związany z wałem .
Czy ktoś z modelarzy byłby skłonny naprawić maszynę ??
Zapłacę rzetelną gratyfikację.
Przesyłki na mój koszt.
Załączam zdjęcia lokomobili

http://whar.fotosik.pl/albumy/258236.html[url][/url]

RE: Model maszyny parowej

: 30 sie 2007, 11:24
autor: rafal
piekny model, wdzięczny obiekt do renowacji. Już widze go w przyszłym roku na festiwalu podczas pracy. Powodzenia ! :)

RE: Model maszyny parowej

: 16 lut 2008, 13:40
autor: Ursus
Miejmy nadzieję, że się uda. Porównałem z fotkami z neta i okazało się, że brakuje kilku drobnych detali, które są raczej niemożliwe do zdobycia - trzeba będzie je jakoś dorobić.



------------------------------------16.02.2008------------------------------


Żeby nie było, że ja nic nie robie :)

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

RE: Model maszyny parowej

: 16 lut 2008, 14:34
autor: hubert
U nas w szkole w sali od fizyki taki model jest, podeśle ci fotki Paweł jak się uda, uruchamiałem go jako doświadczenieB)B)

RE: Model maszyny parowej

: 16 lut 2008, 15:26
autor: Ursus
Oki podeślij :) U mnie w LO też jest taki, ale o ile pamiętam przekrojowy :) Czyli wszystko to samo, ale porozcinany.

RE: Model maszyny parowej

: 16 lut 2008, 17:18
autor: hubert
Ta za jakieś 2 tygodnie, u nas jest cały, bo go włączałem za pomocą sprężarki:D:D I wszytkiego nie włączyłem tylko sprężarka do rurki i jak zaczęło pompować to się rozbujało i ruszyło;);)

RE: Model maszyny parowej

: 16 lut 2008, 19:35
autor: Deleted_User
Nasza maszyna jest prawdziwa waży ok 2 tony średnica koła 1180mm
też mamy zamiar zawieść do Wilkowic


ObrazekObrazekObrazek

RE: Model maszyny parowej

: 16 lut 2008, 19:40
autor: Ursus
Hmmm ciekawy eksponat. Będzie na chodzie ? Ale może lepiej o nim założyć osobny temat w dziale Lokomobile na przykład :)

RE: Model maszyny parowej

: 16 lut 2008, 19:51
autor: Deleted_User
Oto wymiary maszyna jest kompletna i na pewno będzie uruchomiona
.Maszyna Parowa stacjonarna
Herman Paucksch
Landsberg A.W
Wymiary elementów
Cylinder : średnica 225mm
długość 380mm
Tłok: skok tłoka 300mm
Ilość pierścieni 2
Tłoczysko średnica 39mm
Korbowód dł. 780mm
Wał korbowy :średnica czopów gł. 98mm
średnica czopu korby 98mm
długość wału 1400mm
wykorbienie wału 150mm
Koło zamachowe (pasowe):jednolite żeliwne o
sześciu szprychach: średnica 1180mm
szerokość dla pasa 250mm
Obrazek

RE: Model maszyny parowej

: 16 lut 2008, 19:59
autor: fazer_19
Bardzo ciekawa zabawka Paweł, niewiesz kto by mogł mieć takie cos na sprzedaż bo z checią kupil bym:)

RE: Model maszyny parowej

: 27 lip 2012, 9:54
autor: Ursus
Dłuugo się tutaj nic nie działo. Ale też maszynka stała sobie przez ten czas nieruchomo w pokoju na szafie. Została podczas tamtego przeglądu jedynie pomalowana jednolicie na czarno i nasmarowana.

Przez ten czas jakoś nie było czasu i kompresora, aby ją sprawdzić. Wczoraj postanowiłem zrobić jej prowizoryczną próbę.

Maszyna ruszyła, efekt przedstawię na krótkim filmiku. Wiem już teraz, że zawór suwakowy jest nieszczelny i przez to maszyna traci "moc".

Na zimę rozbiorę ją i zrobię jej poważną reanimację, a następnie malowanie :) Mam nadzieję, że mi się uda :)

http://www.youtube.com/watch?v=CKIpbkoLdNY

RE: Model maszyny parowej

: 29 lip 2012, 15:40
autor: Bolszewik
Po co ma się kręcić na darmo *yes*

http://allegro.pl/komplet-modeli-maszyn ... 15737.html

RE: Model maszyny parowej

: 29 lip 2012, 20:37
autor: Ursus
Bolszewik napisał/a:
Po co ma się kręcić na darmo *yes*

http://allegro.pl/komplet-modeli-maszyn ... 15737.html
Super zestaw! Kto wie czy bym się nie skusił, ale obecnie Zetor ssie wszystko co człowiek zarobi :D

Re: Model maszyny parowej

: 25 mar 2023, 15:48
autor: posejdonek
Maszyna parowa jest przetwornikiem, który może zamienić część energii cieplnej pary wodnej znajdującej się pod ciśnieniem na pracę mechaniczną.


Kiedy ten bierny skurcz (bierne usuwanie pary wodnej) i rozszerzanie (dodawanie pary wodnej) ma miejsce w zamkniętym cylindrze, tłok może poruszać się w górę i w dół. Jeśli jest on połączony z prętem pompy, koło zamachowe może zapewnić ruch obrotowy. Sprawność silnika parowego zależy od tego, ile z dostarczonej energii cieplnej zamienia się w ruch.


Silnik parowy był podstawą nowej epoki: rewolucji przemysłowej. Wielu historyków używa terminu "rewolucja przemysłowa", aby opisać główne zmiany, które miały miejsce w Anglii w latach 1760-1840. Ważne jest, aby pamiętać, że silnik parowy był motorem zmian. W ślad za maszyną parową poszło wiele innych innowacji technicznych. Przejście od rzemiosła i produkcji domowej do produkcji masowej pomogło zapewnić wiodącą pozycję Anglii w XVIII i XIX wieku.