Słów kilka o Junaku.

Motocykl M07 na papierze powstał w 1952r przygotowane były dwa projekty, różniące się od siebie tylną częścią podwozia. Jeden z projektów przygotowany był z myślą o wojsku, miał pojedyncze siedzenie na sprężynach i stelaże pod kufry. Drugi cywilny miał siedzenie dwuosobowe - kanapowe. Pierwsze prototypy powstały w WFM w 1954r. Problemy z ulokowaniem produkcji spowodowały, że uruchomiono ją dopiero w 1957r. Wybór padł na zakłady w Szczecinie, produkcję silników powierzono zakładom WSM w Łodzi. W Junaku M07 stosowano początkowo klika podzespołów pochodzących z importu: prędkościomierz VDO, gaźniki Amal rzadko Jikov, iskrowniki IKA nawet całe przednie lampy od AWO Simsona. Pierwsze modele wyglądały tak jak ten na zdjęciu:

W miarę upływu czasu modernizowano Junaka zastępując między innymi "garbaty" zbiornik paliwa - bardziej płaskim, półpiastowe stalowe bębny - pełnymi z aluminium.
W roku 1959 Junak M07 tak wyglądał:

Pod koniec roku 59 wprowadzając kolejne zmiany Model MO7 zastępuje M10
Ważniejsze zmiany to głębokie błotniki, pełna osłona łańcucha (stosowana już pod koniec produkcji M07).Odpowietrzenie silnika w lewym deklu, na deklach logo WSM. Projekt M10 zakładał wprowadzenie obudowanej przedniej lampy, jednak jak podaje instrukcja obsługi z 1960 roku "z przyczyn od nas nie zależnych, nie wprowadziliśmy obudowanego reflektora" i tak było aż do roku 1961. Dlatego też pierwsze M10 nazywamy przejściówkami.
Tu moja przejściówka:

Obudowany reflektor to cecha "pełnych" 10-tek, ale nie tylko. Ta zmiana niesie za sobą inną kierownicę, półki, osłony przedniego zawieszenia. Wzmocniono też główkę ramy, zastosowano inne odlewy bloku silnika z nadlewami na osłonę łańcucha, na deklach logo ZSM1, tłumik typu "cygaro" - to ważniejsze cech Junaka M10. Produkcję Junaków zakończono w 1965r. w liczbie ponad 90 tyś. sztuk.
Kilka fotek M10:
