Strona 1 z 2

Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 07 lut 2014, 16:40
autor: Zientas
Witam!
Kupiłem sobie do kolekcji silniczek 47ccm Sachs STAMO 50.
Przed pierwszymi próbami uruchomienia mam do Was kilka pytań.

1. Jest to mój pierwszy dwusuw - rozumiem, że w skrzyni korbowej nie ma oleju i jest smarowane wszystko mieszanką?
2. Nie mam instrukcji (mam po duńsku czy coś tam) i nie wiem jaką robić mieszankę. Wyczytałem tam coś, że 1:25 to może być to? Czyli na litr benzyny 250ml oleju wlać? Czy 750 ml benzyny + 250 ml oleju? Jaki olej stosować do mieszanki?
3. Ma ktoś instrukcje do tego w bardziej ludzkim języku np. niemiecką?
4. Ktoś z Was ma coś takiego?

Pozdrawiam serdecznie!

Szymon

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 07 lut 2014, 18:41
autor: bossmann
Jeżeli napisane jezt 1:25 to znaczy 1 litr bezyny i 25 oleju. Z pewnoscia ma znaczenie ilosc mieszanki (tlustosc) bp jak za dużo to bedzie dymil a za malo lub wcale przycieral... a więc ta norma jest dobra. Mam taki silnik 50 siatke i jak chce go odpalic to z ktorejs wsli paliwo spuszczam i chodzi.

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 07 lut 2014, 19:27
autor: Zientas
Rozumiem, że 1 litr benzyny i 0,25 litra oleju tak?

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 07 lut 2014, 19:31
autor: marek
:D1;25 to 1 litr oleju na 25 litrów benzyny czyli 100mil( setka) oleju na 2,5 litra benzyny.

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 07 lut 2014, 19:33
autor: lacznik78
Dokładnie tak jak pisze Marek, a jak potrzebujesz to możesz sobie ściągnąć programik do liczenia.
http://www.tylkoprogramy.pl/mieszacz.php

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 07 lut 2014, 19:40
autor: bossmann
To już wszyscy wiemy jaka dokładnie ma byc dawka.

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 07 lut 2014, 19:48
autor: Wicher
Jak będziesz używać tych półsyntetycznych olejów (czerwony do pił, husqoil, motul 2t - różnie na to mawiają) to lejesz setkę oleju na piątkę paliwa.

Jeśli chodzi o oleje półsyntetyczne polecam zakup oleju Motul scooter expert 2t. Jest co prawda bardzo drogi ale "rozpuszcza się sam" w benzynie co przy silniku który będzie odpalany zapewne sporadycznie jest istotne. Te do pił też są dobre, tylko trzeba dbać aby mieszanka była świeża.

Dane w instrukcji podano dla oleju mineralnego (naszego poczciwego mixol-u o dość kiepskich właściwościach smarnych ale za to cudownym zapachu) więc jeśli zamierzasz silniczek smarować mixolem zastosuj się do instrukcji ;)

P.S. Jeśli silnik ma być rzadko odpalany rozrabiaj sobie np 1 litr benzyny z olejem półsyntetycznym i zalej tym zbiornik-olej półsyntetyczny nie ma tendencji do wytrącania się z benzyny.

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 20:46
autor: Zientas
Dzięki serdeczne koledzy!

Dzięki programowi wiem, że na litr benzyny dolewam 40ml oleju. Będę stosował półsyntetyk.

Pozdrawiam!Jeszcze pytanko mam o świecę i fajkę.

Świeca jest inna niż zaleca producent. Być może silnik chodził na tej świecy bez problemu, nie wiem bo nie mogę go teraz odpalić gdyż nie ma fajki na świecę. No i właśnie jaką fajkę kupić? Czy samą fajkę i jakoś do niej dolutować istniejący przewód czy kupić fajkę z przewodem i dociąć na wymiar (musiałbym rozebrać ten sinik by dojść do cewki/magneto). Kupić np. fajkę od jakiejś jawki, simsona czy jakiś konkretny typ? Gdzie dziś dostanę wymaganą świecę zapłonową - zamiennik (oryginały to: Bosch W 175 T 11*, Bosch W 95 T 1 bzw. M 95 T 1 für Teillast, Bosch W 190 M 11 S für Volllast)?

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 20:50
autor: Wicher
Do fajki nie lutuje się przewodów, one mają w środku taki jakby wkręt, po prostu nakręcasz ją na przewód.
Fajkę możesz kupić taką jak do komarka, najlepiej w ekranie z blachy - wygląda świetnie!

Podejrzewam że silnik będzie Ci chodził na polskiej Iskrze FS 75.

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 21:04
autor: Zientas
Teraz jest taka świeca: Bosch W225T1
Obrazek

Ten gwint na końcu to normalne? Fajka będzie pasować?

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 21:19
autor: Wicher
Tak, ten gwint na końcu służy do nakręcania takiego styczku, który był stosowany w fajkach nowego typu.

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 21:24
autor: Zientas
Czyli ta świeca z nową fajką nie będzie współpracować?
Kupić nakładkę na tę świecę czy kupić po prostu nową świecę taka jak mi podałeś?

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 21:42
autor: Wicher
Fajka od Komarka pasuje do takiego gwintu ;)

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 21:54
autor: Zientas
Znalazłem tu http://motocykle.svasti.org/index.html? ... nowych.htm
że faktycznie odpowiednikiem Bosch W175T1 będzie Iskra F75 :)
Czyli Iskra F75 + fajka od komarka i gitara?

Pozdrawiam!

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 22:02
autor: Wicher
Tak jest panie kapitanie! :D

Tylko fajeczkę od Komara to kup taką w ekranie:
http://allegro.pl/fajka-uniwersalna-rom ... 87488.html

Najlepiej oryginał z epoki ;)

A i pokaż ten silnik, jestem ciekaw ;)

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 22:21
autor: Zientas
Szybka fotka:

Obrazek

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 22:27
autor: Wicher
Cudo!

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 11 lut 2014, 23:38
autor: Zientas
Muszę go jeszcze wyczyścić, pomalować te elementy pokryte rdzawym nalotem.
Najchętniej bym go rozebrał by zobaczyć co tam słychać wewnątrz. Nie mam jednak żadnych uszczelek zapasowych. Czy można stosować jakieś specjalne silikony które zastąpią mi wszelkie uszczelki jeśli te ulegną uszkodzeniu?

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 12 lut 2014, 7:44
autor: Maciej_76
Proponuje wyszkiełkować i będzie idealny.

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

: 12 lut 2014, 15:47
autor: Wicher
Silniki w harleyach i motocyklach BMW są fabrycznie składane na silikon...
Jednak ja proponowałbym cienkie uszczelki z tektury technicznej.