Strona 1 z 2

Sprężarka

: 14 lut 2014, 19:09
autor: SEBRIGHT
Kilka miesięcy temu przy porządkach znalazłem w domu taką oto sprężarkę:
Obrazek Obrazek
Na tabliczce jest:
FOS POLMO-ŁÓDŹ
8503
HS23
Wiem o niej tylko, że podobno pasuje do Stara.
Planuję wykorzystać ją do budowy kompresora na bazie butli 50L z zajechanego kompresora z marketu.
Teraz pytanie - jakie optymalne obroty powinna mieć sprężarka oraz jakiej mocy silnik powinienem zastosować, żeby nie było problemów z uruchomieniem przy ok 5atm w butli?

Kompresor będzie wykorzystywany do pompowania opon w razie potrzeby oraz sporadycznie do piaskowania i malowania drobnych elementów, dlatego nie zależy mi na maksymalnym wykorzystaniu wydajności tej sprężarki.

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 19:14
autor: Wicher
Konkretny temat, bardzo podobny do tego z C 330 ;)

Zajrzyj do tematu Bolszewika o instalacji pneumatyki w t25, to wydaje mi się motyla nózia podobne...

Mój kompresor pędzi silnik 1.1 kW na 3f bez najmniejszego problemu, jeśli zamontowany będzie wyłącznik ciśnieniowy+ dodatkowy zawór zwrotny za sprężarką da sobie z tym doskonale radę.

Obroty możesz ustawić tak żeby miała z tysiąc, u mnie kręci 700 i jednak jest troszkę wolno, chociaż tabliczka znamionowa głosi że 800 to obroty optymalne;) jednak te 800 obrotów to do silnika 1 kW.

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 19:40
autor: SEBRIGHT
Wyłącznik ciśnieniowy i zawór zwrotny będą na 100% :)

Przy większych obrotach sprężarki rozumiem że powinien być nieco mocniejszy silnik?

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 19:45
autor: Bolszewik
Obroty nie większe niż ok. 1500 obr/min bo przy wyższych zawory nie nadążają się zamykać.

Fajny efekt .... choć raczej nie za dobry dla maszyny. *flower*

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 19:46
autor: Wicher
Tak, moja miała znamionowe zapotrzebowanie mocy 1 kW, ale ja założyłem 1.1 kW żeby jakiś tam zapas mocy był, na ewentualne spadki w sieci, wahania, zwiększone opory pracy...

Obroty dużo wyższe być nie mogą, bo zaworki nie nadążą-są tylko na sprężynach. Jeśli dowiesz się w czym były takie sprężarki montowane i policzysz ze średnicy kół maksymalne obroty jakie mogła kręcić możesz uzyskać całkiem niezłą wydajność ;)

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 19:53
autor: chrapek3011
Ta sprężarka to nic innego jak HS11.HS14 rożni się tylko smarowaniem z magistrali silnika.

1400 obr/min to optimum i silnik 2,2kW nie musi być na paski tylko przez sprzęgiełko.

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 19:57
autor: Wicher
2.2 "łeb w łeb" to akurat ciekawy pomysł...

Moje sprężarki (te 1 garowe) są akurat niskoobrotowe, a korzystając z okazji warto stadem zastanowić się czy da się je stuningować...
Jeśli obroty znamionowe to 800 na minutę, korba na wale siedzi na brązowej panewce ze smarowaniem rozbryzgowym to tylko z tysiąca pewnie mogę dać...

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 20:01
autor: chrapek3011
Tak...bo zapotrzebowanie mocy w/g dokumentacji wynosi 2KM.Czyli bez problemu,a do tego jeszcze przeze mnie przetestowane.Obroty maksymalne 2800 w przypadku HS11 i HS14.

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 20:09
autor: vauxhall
Ten egzemplarz pochodzi,lub byl przeznaczony do Star 28 lub Star 29 (benzynowy),swiadczy o tym umiejscowienie miarki oleju-Ursus c-330 ma taka sama sprezarke,ale wlew oleju jest z drugiej strony.
Maksymalne obroty silnika S-530 zamontowanego w Star -28 to 2400 obr.min.-kola pasowe,sprezarki i silnika byly podobnej srednicy.

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 20:14
autor: chrapek3011
Do roku 1972!Od roku 1972 Stary28/29 miały sprężarki smarowane z magistrali olejowej silnika.

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 20:20
autor: Bolszewik
Ta na pewno nie jest smarowana z magistrali olejowej.
Zresztą nawet gdyby była można sobie z tym łatwo dać radę.

Odkręć i oczyść odpowietrznik, to ten dekielek po przeciwnej stronie wałka napędowego. Ja tego nie zrobiłem i wystrzelił mi bagnet.

RE: Sprężarka

: 14 lut 2014, 20:22
autor: chrapek3011
Chyba napisałem powyżej oba typy...HS11 i HS14...

RE: Sprężarka

: 15 lut 2014, 8:10
autor: SEBRIGHT
Dziękuję wszystkim za odpowiedź :)

Najbardziej praktyczne wydaje mi się połączenie z silnikiem 2,2kW "łeb w łeb", tak jak Słąwek proponował i takiego silnika zaczynam szukać.

Odpowietrznik jest drożny - sprawdzałem wczoraj czy w ogóle da się obrócić wałem, szczęście obraca się lekko i przy okazji zwróciłem uwagę też na odpowietrznik. Mam jedynie obawę czy nie zapiekły się zaworki, bo sprężarka leżała zapomniana przez kilkanaście, albo i dwadzieściakilka lat - pytałem taty, bo on ją kupował, ale też nie pamięta.

RE: Sprężarka

: 15 lut 2014, 8:31
autor: Przemo
Siema Michał Piekny sprzęcik ale do piaskowania nie da rady za mała wydajnosc oraz zbiornik ale tak poza tym ładnie będziesz pompował i lakierował. Zycze udanej budowy kompresora:p

RE: Sprężarka

: 15 lut 2014, 15:54
autor: SEBRIGHT
Trochę mnie zmartwiłeś, że do piaskowania nie da rady, na ale to akurat nie jest najważniejsze.
Kopa do ruszenia z budową kompresora dał mi... Zetorek, a konkretnie akcja pompowania tylnego koła nożną pompką. Dobicie z 0,3atm na 1,5 zajęło mi prawie pół godziny, po czym pokuśtykałem do domu złorzecząc na brak sprzętu.
A efektem końcowym postaram się pochwalić :)

RE: Sprężarka

: 15 lut 2014, 17:13
autor: vauxhall
Mam tez samorobke z tego kompresora(Star 28),wykonana w 1991 roku,wzorowana na gorlickiej.Napedza silnik od hydroforu: 1,5 kW.zastosowany jest rowniez wylacznik cisnieniowy rowniez hydroforowy(wowczas nie bylo nic innego do osiagniecia).Calosc pracuje ponad 20 lat.
Piaskowanie-mialem podlaczony zbiornik hydroforowy,rownolegle aby powiekszyc objetosc,w ten sposob z duzymi przerwami malym pistoletem wypiaskowalem sporo rzeczy-felgi,ramy motocyklowe....
Jesli bylby ktos zainteresowany-mam do zbycia potezny 4 cylindrowy ,gwiazdowy kompresor do piaskowania,mozna go zabudowac tak aby byl napedzany np.z WOM ciagnika,mozna sprobowac napedzic go rowniez silnikiem stacjonarnym.

RE: Sprężarka

: 15 lut 2014, 18:42
autor: rzeznik2555
Jeśli to siostra Hs 11 można ją pogonić do 2400 obr/min ale wtedy się trochę grzeje ja mam na Hs11 kompresor z silnikiem 1,5kw 3f i ten pędzi ją do 2200 obr butla 40dcm napełnia się od zera do 7bar w 1.min40s jak coś to mam fotki tego ustrojstwa to zapodam , http://www.airservice.com.pl/?47/jednocylindrowe tu są dane to ta 601.22

RE: Sprężarka

: 15 lut 2014, 19:29
autor: chrapek3011
Dane techniczne HS 11/14.Różnica w tych dwóch system smarowania.
Zapotrzebowanie mocy przy ciśnieniu 8Atm i 2800 obr/min 2KM,ciężar 6,5kG,liczba cylindrów 1,średnica cylindra 60mm,skok tłoka 38mm,obroty maksymalnej trwałej pracy 2800 obr/min,wydatek zassanego powietrza przy 2800 obr/min i ciśnieniu tłoczenia:
8 Atm-130l/min
5Atm-160l/min,
maksymalne ciśnienie tłoczenia 8 Atm

Smarowanie HS 11 indywidualne rozbryzgowe,olejem ze skrzyni korbowej,
smarowanie HS 14 z magistrali olejowej silnika.

RE: Sprężarka

: 16 lut 2014, 11:47
autor: piter7011
Cześc dołącze się do tematu . Jakiś czas temu zakupilem taki używany kompresor niemiecki . Troche mu zmieniłem obroty na szybsze bo bardzo wolno pompował do 8 atm. około 10 min. zmieniłem szajby i teraz moim zdaniem jest ok. Nurtuje mnie tylko jedno pytanie ponieważ silnik jest siłowy czy mam dobry kierunek obrotów , jeśli chodził by w odwrotną stronę to też by pompował nic by to nie zmieniło. Obecnie kręci w prawo tak jak wskazówki zegara . Piter
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

RE: Sprężarka

: 16 lut 2014, 12:18
autor: Wicher
Kompresor będzie chodzić w obie strony, bo zaworki w głowiczce są na sprężynach i steruje nimi ciśnienie w cylindrze sprężarki.