Strona 1 z 1
Kombajn
: 24 mar 2014, 22:08
autor: Mars
Zamierzam dokupić trochę sprzętów do pracy na roli i rozważam zakup Fortschritta E 514 lub E 516. Który radzicie ? Który jest mniej awaryjny ? Jakie opinie są na ich temat ? Za wszelkie sugestie i rady bardzo dziękuję

RE: Kombajn
: 24 mar 2014, 22:56
autor: vauxhall
Ktory?
Na pewno nie E-516 (516,516B,517)to duze maszyny-silniki V-8, 228*tongue* KM,
Dosc awaryjne,szczegolnie 517 -problem podsiewacza i sit,paliwozerne,duza szerokosc robocza (chyba 7,5 metra),wozek podhederowy na obrotnicy,2 osiowy trudno do manewrowania,bardzo trudno osiagalne czesci i bardzo drogie,nie mowiac juz o skomplikowaniu budowy w porownaniu do mniejszego modelu.
E-512,514 (i 524) to mniejsza grupa ,zbudowana w oparciu o te same podzespoly ( 512 i 514 - 524 to juz daleko posunieta modyfikacja)
Silnik 4 cylindrowy IFA,taki sam jak w Zt-323,
Proponowalbym 514,ale za pol tej ceny mozna nabyc 512 w przyzwoitym stanie,czesci osiagalne bez problemu,duzo oryginalnych,podrobki wysokiej jakosci -porownujac np. do czesci oferowanych do Bizona.
Mialem kilka kombajnow (Bizon,514 i 3 szt.512.najgorzej wypada Bizon,niby rowiesnik niemieckich,ale technologicznie ,jakosciowo i wydajnosc to przepasc nawet z 512.
Oczywiscie Fortschritty tez maja wady,ale zalety ktore tez posiadaja raczej przemawia na ich korzysc,jako alternatywa sprzetowa z nizszej polki cenowej,w sam raz na gospodarstwo rolnika indywidualnego.
Znam wlasciciela gospodarstwa (220 ha zboz) ktory jedna 514 obsluguje ten areal juz chyba 7 rok,poprzednio pracowaly 2 Rekordy,ktore zostaly tym Fortschrittem zastapione,opinia jest jednoznaczna..
RE: Kombajn
: 24 mar 2014, 23:04
autor: claas
E-516 nie słyszałem w ogóle o takim, prędzej E-517. A co do tematu Polecam gorąco E-514. Musze przeprosić wszystkich fanów bizonów, ale Forschritt pod wieloma względami jest lepszy od Z056 w tym komfort.
Z E-514 jest wiele części pasujących również od E-512. Sądząc po wyglądzie E-516 to z częściami do elementów jezdnych, jak wyżej, nie powinno być problemu. Natomiast z elementami charakterystycznymi dla tego modelu, będzie problem właśnie ze względu na małą pospolitość tego modelu.
RE: Kombajn
: 25 mar 2014, 6:28
autor: vauxhall
http://pl.wikipedia.org/wiki/Fortschritt_E_516
Kombajny serii E-516,517 maja hydrostatyczny uklad jezdny
RE: Kombajn
: 25 mar 2014, 7:51
autor: Mars
No Panowie
Po takim opisie, to nikt chyba nie będzie miał problemu z wyborem
Dziękuję za rady i jadę po kombajn zaopatrzony w solidną wiedzę

W tej sytuacji mój wybór ogranicza się do modeli 512 i 514.
RE: Kombajn
: 25 mar 2014, 14:10
autor: claas
RE: Kombajn
: 25 mar 2014, 21:10
autor: Mars
A napęd hydrostatyczny jest lepszy, czy gorszy ? Bo nie bardzo wiem o co chodzi ...
RE: Kombajn
: 26 mar 2014, 6:52
autor: Wicher
Hydrostatyczny napęd to w dużym skrócie przeniesienie mocy z silnika na koła za pośrednictwem oleju
Plusem jest możliwość ustalenia stałych obrotów silnikowi i równomiernego obciążenia go, gdyż prędkość kombajnu reguluje się zaworami hydrauliki. Mamy więc tak jakby nieograniczoną liczbę "biegów" i kombajn może jeździć z dowolnie dobraną właściwą dla niego prędkością. Minusem są duże straty mocy w takim układzie oraz piekielnie drogie naprawy.
RE: Kombajn
: 26 mar 2014, 7:03
autor: Mars
Wicher, jak zwykle nie zawiodłeś

Konkretnie, rzeczowo i na temat. Czy u Was u wioscy wszystkie som takie ?

RE: Kombajn
: 26 mar 2014, 7:05
autor: Wicher
U mnie król Bizon, parę starych dominatorów, fahry 088, Volva BM. Na mniejszych wioskach i violkami jeszcze koszą...
Ostatnio pojawił się jeden e 514

RE: Kombajn
: 26 mar 2014, 21:06
autor: C360-3P
To i ja się wypowiem.Użytkuje już parę ładnych lat E-512 i polecam.były różne wersje 512.Ja mam najprostszy ale były bardzo zbliżone do 514 ponieważ miały hydraulicznie wysuwane motowidła i hydr rozkładaną rurę wysypu.Z ciekawostek był montowany "komputer" strat ziarna z dwoma czujnikami.U mnie był ale handlarz go bezczelnie wymontował.zostały tylko kable
Co do pracy to za płotem wujek miał bizona.Niby podobna klasa ale w robocie bez porównania.Paliwa też mniej zużywałem.I nie stałem nigdy w polu z zabitymi cepami.
Tak ze możesz taniej 512 lub drożej ale nowszego 514
Z innych dziwnych rzeczy to mam także prase wysokiego zgniotu także fortschritt.Toporne maszyńsko nawet wytrzymało kilka lat ostrej jazdy po zarobkach.
RE: Kombajn
: 07 paź 2014, 22:17
autor: vauxhall
Kombajny E-512 byly propdukowane do 1998 roku- wersja (z: hydraulicznym wysuwem motowidel, szeroka tylna osia na ogumieniu 20 cali, rura rozkladana hydraulicznie,komfortowa kabina) wylacznie na Slowacje, tak samo jak ZT-303.
Ciekawastka w tych kombajnach ( 512, 514) jest miedzy innymi naped hedera wylaczany pedalem sprzegla-szybsza reakcja operatora w przypadku przydlawiania mlocarni, kombajner moze w tym czasie otworzyc wolna, lewa reka (specjalna dzwignia-mozliwosc ktorej nie spotkalem w zadnym innym kombajnie) mlocarnie, a dokladniej to o okolo 10 cm opuscic kosz klepiska aby mlocarnia sama sie ,,wyczyscila,,w przypadku dlawienia.Jezeli ktos opanowal szybkie wylaczenie hedera noga a reka opuszczenie kosza to bez przerwy w biegu kombajnu moze kontynuowac dalszy omlot.Nawet w przypadku silnego ubicia slomy, owiniecia bebna wystarczy wysoko uniesc heder i bardzo latwo wyjmujac szuflade chwytacza kamieni mozna szybko wyjac blokujacy mlocarnie warkocz slomy.Nie jest potrzebna nawet zadna dzwignia do krecenia osia bebna.
RE: Kombajn
: 07 paź 2014, 22:28
autor: Mars
Szukam swojego E 514

model już wybrałem, teraz tylko właściwa maszyna w dobrej cenie i pokażę zdjęcia

RE: Kombajn
: 08 lis 2014, 19:32
autor: ron