Strona 1 z 1

Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 8:33
autor: zwalo
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1d9 ... 1d3dd.html

Którą z szajb zmienić i jaki rozmiar wybrać żeby był wolniejszy a zarazem mocniejszy ??
Dodam że prędkość maksymalna na chwile obecną niezbadana, na połowe gazu to ok 40 k/h ;D

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 9:34
autor: damian223311
Żeby był mocniejszy musisz tą szajbę która daje napęd zastąpić mniejszą ,lub tą która odbiera zmień na większą ;)

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 9:46
autor: oman7
Na oko ze zdjęcia widzę że masz przełożenie 1:1.
Musisz zmniejszyć koło pasowe na silniku o połowę z obecnej średnicy którą masz.
Pierwsza skrzynia biegów to chyba jest żukowska prawda?

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 11:31
autor: zwalo
Skrzynia i most to star 28 mam drugą zapasową :D Ogólnie to jak będzie łatwiej zmienić tą przy silniku czy tą na dole ??A i jeszcze jedno jeżeli zmniejsze szajbe przy silniku o połowe , czy różnica będzie znaczna ??

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 11:44
autor: oman7
No pewnie że tak bo zwiększysz sobie moment obrotowy dwa razy.

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 12:24
autor: Wiesiek
Zmniejszysz koło pasowe na silniku o połowę to zmniejszysz prędkość finalną również o połowę. Musisz jednak wziąść pod uwagę, że małe koło pasowe to mała powierzchnia przylegania paska klinowego i duża możliwość wystąpienia poślizgu. Tym bardziej, że moment obrotowy zwiększasz właśnie na tym kole. Bardzo często w Samach stosowano tutaj przekładnię łańcuchowa. Jednak łańcuch też nie wytrzyma długo takiego obciążenia, tym bardziej na sucho.
. Najlepiej byłoby zwiększyć przełożenie na moście, lub tuż przed nim. Tym sposobem oszczędzisz układ pasków klinowych i przede wszystkim sprzęgło no i skrzynię. Po to właśnie w traktorach i ciężarówkach stosowane są tzw zwolnice, które przy stosunkowo niewielkich momentach na skrzyni i sprzęgle dają potężny moment wyjściowy na koła.

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 15:10
autor: albert
Gdzieś się spotkałem z taką informacją że dla pasków 17 minimalna średnica koła pasowego to 12cm przy mniejszej będą się szybciej zużywać i jak koledzy wspominali może występować poślizg. Nie wiem jakie są u ciebie przełożenia na skrzyni i moście ale ja mam sama na skrzyni, moście i kołach od stara 66 plus przekładnia kątowa od C330 (przełożenie 2,5/1 ) na silniku S-320 i przekładni mam takie same koła pasowe. Jak dla mnie prędkości są prawie idealne na 1 wolny jak żółw a na 5 to gdzieś do 20 km/h może się rozpędzi chociaż nie sprawdzałem tego dokładnie.

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 16:31
autor: zwalo
Przekładni kątowej nie zamontuje ponieważ silnik stoi na poperek ;D
A co do szajby to proszę macie obrazek :
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4ca ... d1b1d.html
Ma 19 cm ,a co do ślizgania to wątpię napinacz przy odrobinie sprytu napina paski aż trzeszczą :D
Nie wiem gdzie dostać taką szajbeczkę :D Zapewne będę musiał ją gdzieś dorobić

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 16:42
autor: albert
Tak widziałem jak masz silnik ustawiony, wspomniałem tylko że u siebie mam przekładnie o takim przełożeniu i jest dobrze. Ja mam na 2 paski i też dają rade z tym ze mam większe szajby.

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 17:02
autor: zwalo
To chyba lepiej tą na dole zmienię na mniejszą :D
A czy są same pozytywy tej zamiany ? tzn zmaleje prędkość i wzrośnie moment obrotowy a czy są jakieś minusy ??

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 17:33
autor: Wiesiek
Widzę Kolego , że masz pewne braki z podstawowymi zasadami mechaniki. Nie obraż się, ale lepiej sam nie zabieraj się za tę robotę.
.

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 18:06
autor: zwalo
A no tak na większą pomyliłem się :D No może nie jestem wybitnym mechanikiem ale na podstawach się znam :D ostatnio nawet olej i filtr paliwowy sam wymieniłem :D
O zrobieniu świateł nie wspomnę ;p
Narazię ogranicze się do poszukiwań większej szajby na dół a później wezme się za wymianę :D
A mam jeszcze jedno pytanie czy płaski tłumik z ursusa c360 nie będzie zakłócał przepływu spalin no i w konsekwencji silnik nie będzie się dusił ??

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 19 kwie 2014, 21:00
autor: albert
Będzie dobry ten płaski.

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 20 kwie 2014, 21:21
autor: pawlo
Kolego Zwalo wtrące się w temat ja przy moim esiku s301d miałem tą samą średnice kół na silniku i na skrzyni traktorek był szybki ale słabszy.Więc koło pasowe na silniku pozostawiłem ale za to na skrzyni żuk która mam założyłem wieksze koło odrazu zauwazalna róznica w mocy.Tak jak kolega oman7 pisze zwiększa się moment obrotowy.


http://www.fotosik.pl/u/pawlo30/zdjecie ... m/1457293

to mój traktorek w starym wygladzie zapomniałem dodać że silnik w tej chwili jest obrucony i szajba znajduje sie na wałku rozrządu tez duzoto dało w sile a szajba jest taka na skrzyni jak widac na fotkach.

RE: Jak sprawić żeby sam był wolniejszy ??

: 02 cze 2014, 15:03
autor: maciejsss
Jedynie zmiana kół. Ewentualnie zrób jak u mnie i zmień układ na zwolnice na końcu napędu, pozbywasz się pasków i jest to rozwiązanie bez wad:
https://forum.retrotraktor.pl/viewthread ... ad_id=8391
http://img19.olx.pl/images_tablicapl/15 ... ronowo.jpg