Regulator obrotów w C45
: 05 cze 2014, 11:28
Remontuje traktor C45, właściwie to już praktycznie koniec remontu.
Traktor miał naprawiany wał główny, pierścienie, głowicę koło zamachowe i mnóstwo innych elementów.
Teraz jest w stanie bardzo dobrym mechanicznie wszystko jest już dobrze zrobione tylko mam problem ze złożeniem regulatora obrotów.
Regulator był w częściach i nie wiem jak ustawić jego krzywkę względem klina wału. Nie wiem czy sprężyny min i max obrotów są poprawnie na swoich miejscach. Jeśli ktoś pamięta jak złożyć regulator to proszę o pomoc.
Jak złożyłem regulator tak jak w książce na rysunku (rysunek nie jest jednoznaczny) to miałem problem z dawką paliwa na pompie.
Wychodzę z założenia że kiedy dźwignią gazu jest w pozycji zero to kręcąc kołem popychacz nie dotyka wodzika pompy wtryskowej i pompa wtryskowa pozostaje w spoczynku.
Kiedy natomiast delikatnie dodam gazu to klin wsuwając się pomiędzy popychacz a wodzik pompy powoduje delikatną jej pracę.
Właśnie nie mogę tak złożyć regulator aby bez gazu nie powodował pracy pompy.
Pomijam kwestie zmiany przesuwania się krzywki w czasie pracy w zależności od obrotów ponieważ jeszcze nie doszedłem do tego etapu.








Znalazłem bardzo ciekawy opis ustawienia regulatora. Opis zamieścił użytkownik vauxhall.
Witam.
Regulator c-45 to jest dosc indywidualna sprawa.Kazdy bedzie sie zachowywal inaczej,zaleznie od twardosci sprezyn,stopnia ich ,,zmeczenia,,wagi ciezarkow itd.nawet nowe dorabiane sprezyny maja dosc duzy rozrzut rozciagliwosc,twardosc podczas napiecia wstepnego.Podczas montazu samego regulatora nalezy zwrocic uwage na polozenie mimosrodu wzgledem ciezarkow,obrot o 180 stopni powoduje ciekawe zjawisko (jest to dosc dlugi temat aby opisac sytuacje z tym zwiazane..) -regulator bedzie wtedy dodawal ,,gazu wraz ze wzrostem obrotow,a ujmowal proporcjonalnie do ich spadku.kolo z zamontowanum regulatorem nalezy wsunac na wal,zalozyc korbowod popychacza walka kciukowego na mimosrod,obrocic kolo wdo polozenia w ktorym nastepuje ruch korbowodu do przodu( mowa o ..osemce,,dzwigni z duzym otworem i brazowa panewka wewnatrz) wtedy nalezy lyzka do opon otworzyc ciezarki regulatora ,pokonujac opor sprezyn , zaobserwowac ruch korbowodu-powinien sie cofnac ( otwieranie ,rozchylanie ciezarkow-ruch korbowodu do tylu...ujmowanie dawki paliwa)
nastepnie zwrocic uwage na te wspomniane 2 mm -dotyczy sruby zespolu gornego zakresu luz ten jak padaja zrodla powinien byc okolo 1,5 -2 mm- umozliwia prace zespolu wolnych obrotow (drugi ciezarek ze sprezyna). przy nowych sprezynach mozna sprawdzic napiecie wstepne scczelinomierzem wsunietym pomiedzy zwoje sprezyny.
Kolejny etap-naprezyc sprezyne wolnych obrotow (ta bez wystajacej sruby ulokowanei wewnatrz sprzezyny) -sprawdzic lyzka do opon -dosc duzy ruch lyzki nie powinien spowodowac znikniecia luzu (2mm)na sprzynie wysokich obrotow.mozna sprobowac uruchomic silnik.korekty regulacji przeprowadza sie po sprawdzeniu pracy silnika.Jest to skomplikowane troche ,jest to zmodernizowny regulator Lenza (nie Lanza) stosowany w lokomobilach parowych.Pierwsze wersje Lanz mialy dokladna kopie zasady dzialania.Widac to po zamontowanych 2 plytowych sprezynach wewnatrz obudowy ktore ograniczaja wychyl ciezarkow) -regulatory te nie maja funkcji samoczynnego przenoszenia zakresu regulacji wraz ze zmiana obrotow.chcac np .pracowac w trybie stacjonarnym nalezy do kazdego zakresu przestrajac regulator,czego nie wymaga regulator c-45, co z kolei skutkuje trudniejszym wyregulowaniem .pokrotce :w sprezynie wysokich obrotow znajduje sie sruba,ktora mozna regulowac napiecie wstepne tej sprezyny,odpowiedzialne to jest za:ustawiamy dzwignie gazu na np;30% zakresu -naped np.mlocarni ciagnik pracuje ,obciazenie chwilowe skutkuje dodaniem samoczynnym gazu,spadek obciazenia -stabilizacja zadanych obrotow.Podniesienie zakresu obrotow 50%,70%,
100% skutkuje liniowym przyrostem obrotow a jednoczesnie przesuwa w gore zakres uzytecznego momentu obrotowego przy wahaniach chwilowych obciazen.Inaczej mowiac -im bardziej ,,twarda,,,ta sprezyna tym szybsza reakcja regulatora na wzrost obciazenia.Jest to trudne do wytlumaczenia ,ale po kilkukrotnych probach regulujacy zrozumie o co chodzi
Zdjecie znalezione na forum.
Może któryś z kolegów posiada jeszcze zdjęcia regulatora obrotów od środka. Byłyby bardzo pomocne.





Traktor miał naprawiany wał główny, pierścienie, głowicę koło zamachowe i mnóstwo innych elementów.
Teraz jest w stanie bardzo dobrym mechanicznie wszystko jest już dobrze zrobione tylko mam problem ze złożeniem regulatora obrotów.
Regulator był w częściach i nie wiem jak ustawić jego krzywkę względem klina wału. Nie wiem czy sprężyny min i max obrotów są poprawnie na swoich miejscach. Jeśli ktoś pamięta jak złożyć regulator to proszę o pomoc.
Jak złożyłem regulator tak jak w książce na rysunku (rysunek nie jest jednoznaczny) to miałem problem z dawką paliwa na pompie.
Wychodzę z założenia że kiedy dźwignią gazu jest w pozycji zero to kręcąc kołem popychacz nie dotyka wodzika pompy wtryskowej i pompa wtryskowa pozostaje w spoczynku.
Kiedy natomiast delikatnie dodam gazu to klin wsuwając się pomiędzy popychacz a wodzik pompy powoduje delikatną jej pracę.
Właśnie nie mogę tak złożyć regulator aby bez gazu nie powodował pracy pompy.
Pomijam kwestie zmiany przesuwania się krzywki w czasie pracy w zależności od obrotów ponieważ jeszcze nie doszedłem do tego etapu.









Witam.
Regulator c-45 to jest dosc indywidualna sprawa.Kazdy bedzie sie zachowywal inaczej,zaleznie od twardosci sprezyn,stopnia ich ,,zmeczenia,,wagi ciezarkow itd.nawet nowe dorabiane sprezyny maja dosc duzy rozrzut rozciagliwosc,twardosc podczas napiecia wstepnego.Podczas montazu samego regulatora nalezy zwrocic uwage na polozenie mimosrodu wzgledem ciezarkow,obrot o 180 stopni powoduje ciekawe zjawisko (jest to dosc dlugi temat aby opisac sytuacje z tym zwiazane..) -regulator bedzie wtedy dodawal ,,gazu wraz ze wzrostem obrotow,a ujmowal proporcjonalnie do ich spadku.kolo z zamontowanum regulatorem nalezy wsunac na wal,zalozyc korbowod popychacza walka kciukowego na mimosrod,obrocic kolo wdo polozenia w ktorym nastepuje ruch korbowodu do przodu( mowa o ..osemce,,dzwigni z duzym otworem i brazowa panewka wewnatrz) wtedy nalezy lyzka do opon otworzyc ciezarki regulatora ,pokonujac opor sprezyn , zaobserwowac ruch korbowodu-powinien sie cofnac ( otwieranie ,rozchylanie ciezarkow-ruch korbowodu do tylu...ujmowanie dawki paliwa)
nastepnie zwrocic uwage na te wspomniane 2 mm -dotyczy sruby zespolu gornego zakresu luz ten jak padaja zrodla powinien byc okolo 1,5 -2 mm- umozliwia prace zespolu wolnych obrotow (drugi ciezarek ze sprezyna). przy nowych sprezynach mozna sprawdzic napiecie wstepne scczelinomierzem wsunietym pomiedzy zwoje sprezyny.
Kolejny etap-naprezyc sprezyne wolnych obrotow (ta bez wystajacej sruby ulokowanei wewnatrz sprzezyny) -sprawdzic lyzka do opon -dosc duzy ruch lyzki nie powinien spowodowac znikniecia luzu (2mm)na sprzynie wysokich obrotow.mozna sprobowac uruchomic silnik.korekty regulacji przeprowadza sie po sprawdzeniu pracy silnika.Jest to skomplikowane troche ,jest to zmodernizowny regulator Lenza (nie Lanza) stosowany w lokomobilach parowych.Pierwsze wersje Lanz mialy dokladna kopie zasady dzialania.Widac to po zamontowanych 2 plytowych sprezynach wewnatrz obudowy ktore ograniczaja wychyl ciezarkow) -regulatory te nie maja funkcji samoczynnego przenoszenia zakresu regulacji wraz ze zmiana obrotow.chcac np .pracowac w trybie stacjonarnym nalezy do kazdego zakresu przestrajac regulator,czego nie wymaga regulator c-45, co z kolei skutkuje trudniejszym wyregulowaniem .pokrotce :w sprezynie wysokich obrotow znajduje sie sruba,ktora mozna regulowac napiecie wstepne tej sprezyny,odpowiedzialne to jest za:ustawiamy dzwignie gazu na np;30% zakresu -naped np.mlocarni ciagnik pracuje ,obciazenie chwilowe skutkuje dodaniem samoczynnym gazu,spadek obciazenia -stabilizacja zadanych obrotow.Podniesienie zakresu obrotow 50%,70%,
100% skutkuje liniowym przyrostem obrotow a jednoczesnie przesuwa w gore zakres uzytecznego momentu obrotowego przy wahaniach chwilowych obciazen.Inaczej mowiac -im bardziej ,,twarda,,,ta sprezyna tym szybsza reakcja regulatora na wzrost obciazenia.Jest to trudne do wytlumaczenia ,ale po kilkukrotnych probach regulujacy zrozumie o co chodzi
Zdjecie znalezione na forum.
Może któryś z kolegów posiada jeszcze zdjęcia regulatora obrotów od środka. Byłyby bardzo pomocne.




