Strona 1 z 2

Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 12 mar 2015, 7:43
autor: Mars
Przyszedł czas na remont mojego Zetora 25 z 1946 roku. Przez lata był on poddany różnym przeróbkom i udoskonaleniom, ale dzięki zachowanym w oryginale szczegółom, których nie było potrzeby wymieniać w POM-ach itp, mam nadzieję, że uda mi się go przywrócić do oryginału. Przez ostatnie kilkanaście miesięcy studiowałem literaturę polską i zagraniczną i tak zaopatrzony w należytą wiedzę, przystępuję do remontu.

Obrazek

W tym ciągniku zachowały się w oryginale zbiornik paliwa z "przelotką" na sterowanie żaluzją przy chłodnicy, elementy instalacji elektrycznej w rurce metalowej, filtr powietrza bez szklanego separatora, pochwy półosi z kalamitkami, skrzynia biegów, która jest bez oznaczeń odlewni i z obłym, podwójnym dnem, numer skrzyni biegów 238 i kilka drobniejszych szczegółów. Co bardzo istotne rant w skrzyni biegów, po tej stronie, gdzie ułożony jest rozrusznik, jest nieuszkodzony, co jest kolejnym ważnym elementem skrzyni biegów z 1946 roku. Późniejsze modele skrzyń biegów mają wyszczerbienie dla ułatwienia montażu rozrusznika.
Niestety w trakcie jednego z remontów zamontowano w ciągniku blokator, co wymagało wymiany kosza satelitów, ale na szczęście wraz z Zetorem otrzymałem oryginalny koszt, który właściciel zachował "na wszelki wypadek", więc powrót do oryginału skrzyni, nie sprawi mi większych problemów.

Wkrótce prześlę zdjęcia z remontu. Obecnie Zetor jest na etapie wymiany uszczelnień i demontażu blokatora w skrzyni biegów.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 12 mar 2015, 8:08
autor: marek_79
Do którego roku była duża miska wspornika przedniej osi? Jak zobaczyłem rocznik, to byłem pewny, że będzie.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 12 mar 2015, 10:03
autor: Mars
Marek, w moim Zetorze wymieniono cały przód : silnik, belkę i wspornik. Te elementy są od modelu A z 1948 roku. Pewnie w POM-ie, albo jeszcze w Czechosłowacji lub innym przy domowym warsztacie, wymieniono cały przód, co było normalne. Zamiast wyremontować silnik, to zakładano już wyremontowany, który czekał w magazynie, lub jak to jest obecnie, zamiast remontować, to kupuje się cały przód i wymienia. Szybko, sprawnie, taniej i do pracy.
W każdym razie mam do niego wszystko, co jest potrzebne aby powrócił do oryginału z 1946 roku.
Zetora T 25 produkowano do ok. 1949 roku. Był to Zetor właśnie z dużą miską.

Kilka szczegółów,o których pisałem wyżej, między innymi puszka na bezpieczniki. Dekielek niestety będę musiał dorobić, chyba, że do czasu zakończenia remontu uda się gdzieś kupić :)
Na zdjęciu pod kierownicą, po lewej stronie w zbiorniku paliwa, widać wejście na regulację żaluzji do chłodnicy. W środku jest jeszcze kawałek linki, jedna z cech Zetora 25 z 1946 roku.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 12 mar 2015, 11:36
autor: marek_spectra
Cieszę sie z tego tematu, liczę na to że dokładnie opiszesz , udokumentujesz prace przy swoim traktorku - mając takie zacięcie do Zetora powinna wyjść wzorcowa renowacja. Zależy mi na tym bo przydałoby sie jakieś solidne źródło, na którym można by sie opierać przy podobnej pracy.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 12 mar 2015, 12:57
autor: Majo
Dobrze kojarze, że to jest ten Zetor, który miał jechać do Hiszpanii? Czy jest on odkupiony od tamtego Pana? On był gdzieś z dolnośląskiego.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 12 mar 2015, 14:11
autor: Ursus
To Zetor z okolic Milicza. Nie pamiętam dokładnie nazwy wioski. Może Przemo pamięta, bo razem go oglądaliśmy.

Głębokie miski przedniego zawieszenia występowały jeszcze krótko po wprowadzeniu modeli 25A i 25K.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 12 mar 2015, 19:00
autor: Mars
Nie wiem, czy miał jechać do Hiszpanii. Tego gość mi nie powiedział, ale kupiłem go w małej wiosce koło Krośnic na Dolnym Śląsku.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 12 mar 2015, 19:26
autor: Majo
A ile za niego chciał jeśli można wiedzieć?

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 15 mar 2015, 18:10
autor: Mars
Chciał 3,5 tys.

Zetor 25 z 1946 roku wraca do oryginału. Teraz jest na etapie mycia i piaskowania. Silnik czeka na nowe części. Jak tylko przyjadą, będą kolejne fotki :)



Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 15 mar 2015, 20:05
autor: Jacek ze Skansena
Fajne siedzenie. Potrzebuje samej miski. Jakbyś miał to reflektuje jakby co.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 19:24
autor: Mars
marek_spectra napisał/a:
Cieszę sie z tego tematu, liczę na to że dokładnie opiszesz , udokumentujesz prace przy swoim traktorku - mając takie zacięcie do Zetora powinna wyjść wzorcowa renowacja. Zależy mi na tym bo przydałoby sie jakieś solidne źródło, na którym można by sie opierać przy podobnej pracy.
Dołożę wszelkich starań, aby ten traktor był modelem na którym można będzie wzorować inne remonty Zetorów 25. Wszelkie szczegóły będą na bieżąco dokumentowane i opisywane. Najtrudniej będzie z elementami, które trzeba będzie dorobić na podstawie zdjęć, ale myślę, że i z tym sobie poradzimy :) Marek, nie ukrywam, że po cichu liczę na Twoją pomoc ;) głównie chodzi mi o materiał zdjęciowy - wiesz skąd ;)


Jakiś czas temu dostałem zdjęcie, jak się domyślam po modelu Zetora 25, z pierwszej wystawy, która odbyła się w Paryżu w 1946 roku. Zdjęcie to przedstawiłem poniżej. Widać na nim, że prezentowany Zetor 25, to bez wątpienia model z 1946 roku. Co bardzo ciekawe i ważne, oprócz kilku istotnych i znanych ogólnie szczegółów, zwróćcie uwagę na kierownicę. Mianowicie jak się dobrze przyjrzeć,
to widać na spodzie jej obręczy "karby", co dokładnie wskazuje, że kierownica w pierwszym Zetorze 25 z 1946 była drewniana i zastosowano ją z innych modeli Czechosłowackich marek samochodów. Na razie nie udało mi się ustalić z jakich, ale zauważyłem, że żadna metalowa lub ebonitowa kierownica nie miała takich "karbów". Przy powiększeniu zdjęcia dokładnie możecie to zauważyć. Jeśli dodatkowo coś ciekawego zauważyliście na tym zdjęciu, to piszcie.


Obrazek

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 20:00
autor: Majo
Co do tych karbów na kierownicy to nie byłbym pewien, ale mogę się mylić. Ja mam kierownicę z tworzywa (możliwe, ze to ebonit jak piszesz), w każdym razie czarna. I też ma te karby choć już małe bo starte :)

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 20:03
autor: Mars
Wrzuć fotkę. Może jakoś to da się porównać i czegoś więcej się dowiedzieć.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 20:27
autor: Grigs
Obrazek

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 20:37
autor: Mars
To nie jest oryginalny oplot kierownicy. Ktoś ją "naprawiał". Pod spodem na 100 % jest lub był ebonit. Spójrz dokładnie na zdjęcie. Tamta kierownica jest grubsza.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 20:59
autor: Grigs
Obrazek

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 21:10
autor: Mars
ziomas, ten Zetor nawet nie stał obok Zetora z 1946 roku :)



Zauważyłem, że ramiona tej kierownicy nie wchodzą pod jej koło, tylko w środek obwodu tego koła kierownicy. Moim zdaniem, pierwsza kierownica w Zetorze 25 na pewno była drewniana, a ze względu na warunki atmosferyczne później zmieniono ją na ebonitową.

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 21:17
autor: Grigs
Wiem że ten "mix"... detalami....jest....z... tamtej...epoki, chodziło tylko o kiere, kiedyś na yt widziałem drewnianą(ale koleś chyba regenerował), jak znade to podeśle, na starym dysku miałem to, z 5 latek temu, lecz dysk już "is gone":o

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 21:20
autor: Mars
Ta kierownica też jest ebonitowa - zatem troszkę późniejsza. Sam porównaj ją z tą na moim zdjęciu z wystawy. Zwróć uwagę na drobiazgi.

Zauważyłem kolejną ciekawostkę, jaka przemawia do nas z tej fotografii. Otóż na tablicy przyczepionej do Zetora widnieje napis : "Zbrojovka Brno - Prague" ... dlaczego napisano Praga, skoro Zetor był, a może dopiero miał być produkowany w Brnie ?

RE: Remont Zetora 25 z 1946 roku

: 16 mar 2015, 23:49
autor: Ursus
Mars napisał/a:
W tym ciągniku zachowały się w oryginale zbiornik paliwa z "przelotką" na sterowanie żaluzją przy chłodnicy, elementy instalacji elektrycznej w rurce metalowej, filtr powietrza bez szklanego separatora, pochwy półosi z kalamitkami, skrzynia biegów, która jest bez oznaczeń odlewni i z obłym, podwójnym dnem, numer skrzyni biegów 238 i kilka drobniejszych szczegółów. Co bardzo istotne rant w skrzyni biegów, po tej stronie, gdzie ułożony jest rozrusznik, jest nieuszkodzony, co jest kolejnym ważnym elementem skrzyni biegów z 1946 roku. Późniejsze modele skrzyń biegów mają wyszczerbienie dla ułatwienia montażu rozrusznika.
Niestety większość tych cech miały też ciągniki produkowane do roku 1948. Rozruszniki zaczęto montować właśnie w 1948 roku i wówczas pojawiło się "wyszczerbienie" ułatwiające montaż rozrusznika.

A to jeszcze przy okazji - dla upartych:

Obrazek