Strona 1 z 1

Wygryzione zębatki skrzyni biegów

: 01 cze 2017, 21:48
autor: Robik
Chcemy naprawić biegi Zetorkowi, brakuje 1 i 4. Po zdjęciu pokrywy widać zjechane zęby do połowy. Nowa zębatka już jest, tylko czy jest sens zakładać skoro tam coś nie zazębiało jak należy?

Obrazek

Pytanie o wałki na których przesuwają się wodziki. Ten niżej na zdjęciu przesuwał wodzik 1 i 4 biegu. Widać że jego rowki są jakby pogłębiane czy podtaczane. Wyglądają inaczej niż ten drugi.
Czy ktoś może wie jak prawidłowo są założone w skrzyni te wałki, czy zamiana miejscami może poprawić czy pogorszyć wbijanie biegów? Jak poprawić zazębianie trybików na fotce?
Dodam, że sprężyny i kulki zatrzasków są ok.

Obrazek

RE: Wygryzione zębatki skrzyni biegów

: 01 cze 2017, 22:31
autor: Ursus
A przed rozbiórką patrzyłeś jak się zazębiają biegi?

RE: Wygryzione zębatki skrzyni biegów

: 01 cze 2017, 22:33
autor: Majo
Wałek wodzika, który ma nierówny rozstaw wgłębień (jedno bliżej, drugie dalej od środkowego) to wałek wodzika biegu 2/3.

Jeśli pracował na wodziku 1/R no to niestety tryba zebrało...


Jak było tak jak pisał to było źle. Wałek z równym rozstawem wgłębień ma być po prawej stronie skrzyni biegów (patrząc z pozycji kierowcy/z tyłu ciągnika)

RE: Wygryzione zębatki skrzyni biegów

: 02 cze 2017, 23:09
autor: Robik
Majo masz rację, kolejność wałków jest taka jak piszesz i tak były założone. Pomyliłem się który co włącza, ten z nierównymi odstępami wgłębień skojarzyłem z biegami 1 i 4 bo był bliżej tych wyjechanych zębatek. Nie zwróciliśmy uwagi jak zazębiają te zębatki po zdjęciu pokrywy, mylę że niezupełnie pracowały całą szerokością skoro są tak zjechane.
A co można zrobić żeby uzyskać "pełne" zazębianie, jest może jakaś regulacja? A jak zlikwidować nadmierny luz lewarka biegów? Gniazdo w którym pracuje kula lewarka było już obracane i nie pomogło. Ta kulę można jakoś zregenerować lub wymienić?

RE: Wygryzione zębatki skrzyni biegów

: 03 cze 2017, 1:49
autor: Majo
Kupić inny lewarek. Nie wiem czy sama kula od czegoś pasuje a regeeracja raczej nieopłacalna...

Na trybach regulacji nie ma. Tak jak są poskładane - tak mają chodzić. Wodziki są ustawione pod tryba i kobiec. Przez to jeden wałek ma jeden odstęp krótszy, bo tutaj załącza sprzęgło kłowe 3-go biegu. A tam skok jest mniejszy.