Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Czyli RS i inne
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Witam, kupiliśmy z tata RSa z przeznaczeniem na pracę przy tartaku, ładowaniu drewna itp. Będziemy do niego robić jakiś podnośnik. Lecz najpierw trzeba doprowadzić go do stanu uzywalności. Pierwsze co to wymiana opon, jedna była całkowicie rozwalona, poskręcana srubami itp. Druga jeszcze powietrze trzyma, lecz sparciała. Kupiliśmy dwie używane Continental bez żadnych uszkodzeń, jedna już wymieniona. Drugi problem to instalacja i rozrusznik. Rozrusznik jest od zuka, na dystansach i kręci. Ale tylko na krótko się udaje bo instalacji praktycznie nie ma. Stacyjka jest i przełączniki. I tu moja największa prośba. Muszę na nowo poprowadzić kable od pradnicy, podłączyć regulator napięcia. Proszę o pomoc w ustaleniu które kable gdzie, bo elektryki trochę nie ogarniam. Alternator ma 3 wyjścia. Pokaze zdjęcia sprzętu jeszcze dziś. Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: Ursus »

Raczej bez fotek alternatora się nie obejdzie - bo nie wiadomo jaki to typ :)

Ale że RS do tartaku? o tym bym nie pomyślał :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Fotki zapodam na wieczór. Bo przez kompa musze i imgur.com. mamy zamiar podnośnik zbudować lub paleciak kupić. Jak będzie potrzeba to i pompa na WOM wpadnie:D
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: Ursus »

No ciekawe :) Nie za słaby i zbyt kłopotliwy będzie to ciągnik? :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Wszystko wyjdzie w praniu czy za słaby czy nie. Kupcy się już zgłaszają jak widzą go na podwórku także krzywdy nie będzie, zważywszy że za niewielkie pieniądze kupiony ;P
Wrzucam tu mój album
*yummy*

https://imgur.com/a/guFny

*yummy*
I tu zaczynają się schody.
1. Rozrusznik ma mieć podłączony na stałe + z akumulatora pod styk gdzie elektromagnes łączy się z samym rozrusznikiem tym krótkim kablem? Pod konektor wiem że ma być + z włącznika zapłonu.
2. Mam taki regulator jak na zdjęciu i prądnica również pokazana i jej wtyki. Mógłby ktoś poradzić z podłączeniem tego? Kable do prądnicy tak chyba powinny być kolorami. Były wypięte, ale w takiej kolejności wisiały więc podpiąłem. Czy regulator bezpośrednio łączy się z akumulatorem czy jak? Powtarzam, jestem lewy w sprawie prądu :D
3. Ma ktoś sprawdzony sposób na umycie tego syfu z całego silnika i przekładni? Bo jest tego bardzo grubo.
4. Czujnik ciśnienia oleju to ten obok filtra?
5. Jaki olej wlać do silnika i ile go wchodzi mniej więcej?
6. Filtr oleju jest typu odśrodkowego i wystarczy wyczyścić czy wymiana wkładu? Na razie go nie zdejmowałem.
Będę bardzo wdzięczny za każde porady na temat tego pokracznego, lecz interesującego sprzętu. :P
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: Ursus »

Póki co to nie widzę, żadnych zdjęć - wszedłem w link, ale tam tylko jakiś Ogar i Romet. Nic o RS nie widzę.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Naniesiona poprawka ;) I jeszcze pytanie cóż to za element na ostatnim zdjęciu
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: SEBRIGHT »

Na ostatnim zdjęciu masz żarnik kontrolny świec żarowych do Zetora.
W Zetorze wpięty szeregowo w instalację świec żarowych, zamontowany oczywiście w desce rozdzielczej i 'organoleptycznie' sprawdzasz w jakim stopniu zagrzały się świece żarowe :)

Patrząc na zdjęcia, zanim cokolwiek zaczniesz podłączać proponował bym wyczyścić newralgiczne miejsca - raz że przyjemniej się robi nie paprząc po łokcie, dwa że po tym oleju z kurzem. Ja na grubszy brud stosowałem mechaniczne skrobanie - drucianka ręczna, plus na wiertarce, sztywna szzpachelka, stary śrubokręt, jak za tłuste to pędzel i benzyna, 2-3 dniówki traktor był w miarę czysty :D

Z instalacją elektryczną zamiast zgadywać co do jakiego kabla podłączyć proponował bym pruć wszystko i podłączyć od nowa wg schematu np c330 z prądnicą czy jakiegoś innego ciągnikowego. Kabli naprawdę nie ma dużo. Jak sam nie ogarniesz dogadaj się z jakimś kumatym praktykantem od elektryka samochodowego to Ci zrobi :) Z tym że jak ma być do pracy i częste odpalanie proponował bym od razu zainwestować w alternator.

Olej silnikowy u siebie leją Turdus.

Z rozrusznikiem to do konektorka podłączasz kabel 2,5mm^2 od stacyjki/pstryczka załączający elektromagnes rozrusznika, zasilanie a aku podłączasz nie pod ten styk którym idzie kabel do rozrusznika, tylko pod ten drugi luźny. Wg schematu Żuka kabel 35mm^2 :) Od tego styku na schemacie idzie też kabel do amperomierza 2,5mm^2, ale to akurat bez znaczenia czy pociągniesz od rozrusznika czy od +aku - to już jak Ci wygodniej :)
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Dzięki, coś zrozumiałem. Tylko ten zarnik miał urwany drut który chyba się powinien nagrzewać. Musze zastosować drut o tej samej oporności co jedną świeca żarowa?
A z instalacją sobie już poradzę jeśli będę wiedział jak podłączyć pradnice i regulator:D
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: SEBRIGHT »

Spytaj w Danrolu: http://www.danrol-sklep.pl/pl/p/Spirala ... 25-K-A/125

Nie jestem pewien czy to nie jest drut tylko do świec żarowych, ale spytać nie zaszkodzi :)

Albo opcja dla cierpiących na nadmiar gotówki czyli cały żarnik kontrolny: http://www.danrol-sklep.pl/pl/p/KONTROL ... 90325/3110
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Oo, dzięki. Coś z tym zdzialam. Dziś podpiąłem akumulator, rozrusznik i świece. RS kręci, kręci, kopci Ale nie może załapać. Świece grzeją dobrze, suszarką było dmuchane w dolot i też nic to nie dało. Wnioskuję że kompresja jest nie za tęga, wtryski pewnie leją. Dodam że jak go się pociągnie to pali bez grzania świec nawet. Jakiś sprawdzony sposób na odpalenie dziada? Ognisko pod silnikiem? Wiadomo, temperatura na zewnątrz już niską...
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: SEBRIGHT »

Suszarka trochę za mała temperaturę daje... U mnie w Bocianie jak słabo działały świece, paliłem go na kopciucha - tzn owijasz szmatę drutem (na tyle długim żeby sobie włosów na ręce nie opalić :D), podpalasz, podstawiasz mu pod kolektor tak żeby łyknął trochę ognia (nie za dużo) przy kręceniu rozrusznikiem i powinien zagadać :) Później z wrodzonego lenistwa zamiast kopciucha używałem małej opalarki gazowej *sarcasm*

Wynalazków typu plak, samostart itp na dłuższą metę nie polecam - szkoda silnika... *helpless*
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Z kopciuchem spróbujemy jutro. A mam opalarkę elektryczną więc też może się z nią uda. Dzięki za radę*clap*
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: Bolszewik »

Dołączam się do tezy SEBRIGHT`a, wyrwij wszystko i załóż nową instalację z dwoma zastrzeżeniami:
1. Kup od C-360 - czemu, ano dlatego że masz dłuższe kable, a diabli wiedzą jak wyjdzie ułożenia kabli, a uciąć zawsze łatwiej niż sztukować.
2. W standardowej kupowanej gotowej instalacji jest zazwyczaj cienki kabel ładowania akumulatora (łatwo go poznać bo zakończony jest oczkiem i dochodzi do stacyjki bodaj pod nr 30) wymień na kabel 4 mm^2.
3. Ustal czy masz prądnicę czy alternator. Odróżnisz najłatwiej sprawdzając czy masz pierścienie ślizgowe czy komutator.
4. Jeśli masz prądnicę zrób jak SEBRIGHT radzi i wymień na alternator. Możliwe że nie będzie to takie proste bo alternator jest na osi wentylatora, ale z pewnością się da.
5. Sprawdź stopień naładowania akumulatora woltomierzem i aerometrem, chyba że masz dostęp do bardziej profesjonalnych urządzeń.
6. Sprawdź jak działa rozrusznik, być może tulejki są do wymiany, wówczas nie będzie miał siły kręcić z uwago na mechaniczne opory. Skontroluj stan szczotek na komutatorze.

PS.
Mam na zbyciu dobry rozrusznik od żuka.
Być może znalazł bym też jakieś alternatory z Trabanta, możliwe że coś by się nadało .... Jednak odradzam próbę wskrzeszania alternatorów rodem z DDR. W trampku zawsze był z tym problem, przegrzewał się itd ....
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: Ursus »

Do czyszczenia też aktywna piana i potem karcher - ale uważaj, żeby nie zalać w newralgiczne miejsca.

Co do prądnicy - ja bym mimo wszystko próbował ewentualnie dać do dobrego fachowca i ją wskrzesić, a nie bawić się przeróbką na alternator jak nie masz takich zdolności.

U siebie niby użytkuję okazjonalnie traktory, ale w większości przypadków nie mam problemu z ładowaniem - o ile akumulator nie jest starszy jak 10 lat (hehe ) to odpala od strzała kiedy potrzebuje :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Panowie, ja nie mówię że mam prądnicę uszkodzoną. Tylko potrzebuję pomocy w podłączeniu. Jak podłączę to sprawdzę miernikiem czy ładuje. O to mi chodzi. A akumulator mam roczny od samochodu więc jest w 100% dobry;)
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: Bolszewik »

Nie sądzę by ktokolwiek powiedział Ci jak to podłączyć.
Chyba że trafisz na gościa co zna elektrykę RS-09 na pamięć, a i to wątpię, bo będzie chciał się upewnić.

Oczyść to porządnie tak by było widać jakieś symbole i zrób zdjęcia jeszcze raz.

Jak będziesz robił instalację to masę podłącz pod śrubę mocującą rozrusznik. W ten obwód wepnij "hebel".



https://sprzedajemy.pl/ciagnik-rs-09-ks ... nr53181957



Sprawdź sobie e-maila, i zrób powtórkę z języka Jaroslava Hašeka :D

Wg. schematu tam jest prądnica więc instalacja od C-330 / C-360 wpinasz bez >>większego<< problemu.

Tym problemem jest oznaczenie numeryczne na schemacie RS`a.
Dla przykładu w instalacji C-360 (standardowe oznaczenie instalacji samochodowej)
56a - światła drogowe
56b - światła mijania
W schemacie RS-09 56b idzie do przodu i do tyłu mimo że pozycja to 58. Ja wiem długotrwała jazda na wstecznym, ale przecież jest z tyłu dodatkowy reflektor zasilany z obwodu 58.
Na schemacie nie ma przerywacza kierunkowskazów, przełącznika i samych kierunkowskazów (standardowo obwód 44L i 44P). Może jest to błąd lub do Czech szły w takim wykonaniu, albo stary schemat.....

Obrazek
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
FilipRS
Posty: 33
Rejestracja: 24 lis 2017, 12:19

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: FilipRS »

Dziękuję Panowie za pomoc, postaram się ogarnąć sprawy jak najlepiej. Myślę także nad ominięciem tej prądnicy i zastosowaniem alternatora. Koszt niewielki, a można poprawić fabrykę skutecznie. Wszystko wyjdzie w praniu ;)
Grigs
Posty: 634
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: Grigs »

Nie opyla sie kupować gotowej instalacji bo tylko na tym sie traci bo np. wychodzą nieraz za krótkie kable i trzeba przedłużać, za cienkie co sie później po podłączeniu i włączeniu odbiornika\ów jarają, zrób sobie od nowa, bazuj na schemacie:


http://chomikuj.pl/hultajxxx/*e2*97*8f* ... 542494.pdf


Od c330 w wersji z alternatorem i nie z plusem na masie tylko w normalu jak teraz jest, to dobre schematy widać ze sie ktoś zna na rzeczy tylko musisz na to bacznie zwrócić uwage, jeżeli alternator będziesz dobierał to żeby miał już wbudowany regler napięcia w sobie bo po co wstawiać jakąś komune z oddzielnym i by miał dwa wyjścia B+ i D+ bez dodatkowych bo może nie działać, w konektorach proponuje zacisnąć kombinerkami uszy i wprowadzić lut takie rozwiązanie trzyma na amen i przez to nie utleni sie miedz na końcówce, kable możesz również np. powsadzać kupiwszy w rurki karbowane dla estetyki.

Próbowałem link na "url" i na "a href" ale nie da rady skrypt strony jest dziadowski*no* i tu prośba do admina z tym poprawcie to.

Strona nie "ciągnie" tak długiego adresu nie wiem czemu .... Pozostaje tradycyjne ctrl - c ctrl - v *tup*
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Mój RS 09 1966-proszę o pomoc

Post autor: Bolszewik »

Też uważam że lepiej wpasować alternator.

Co do tego by robić od podstaw cała instalację nie bardzo się zgadzam. Uważam że lepiej poskracać istniejącą i ładnie ją zamocować. Na pewno taniej nie wyjdzie robić cała samemu. Zaznaczam jednak że koniecznie trzeba dać gruby kabel ładowania od alternatora.

Dla 105% pewności zalecam zalutować zaciśnięte końcówki - wiem że to może i przesada, ale ja tak robiłem przy swoich maszynach.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
ODPOWIEDZ