Obejrzałem jeden z ostatnich filmików z RetroTraktor
https://www.youtube.com/watch?v=J_PBzvcrOOY&t=5s i zainteresowało mnie, jak różne obrotomierze pokazują różne wartości przy tych samych obrotach linki. Nie wiem, czy wszystkie te starsze ciągniki miały to samo przełożenie między obrotami silnika a obrotami linki ale obawiam się że producenci liczników "retro" też nie wiedzą i robią jak im wyjdzie używając standardowych komponentów od innych liczników przebiegu (np. od jakiś popularnych maszyn budowlanych). Taką mam szpiegowską teorię
A przecież wszystkie informacje są dostępne, wystarczy tylko policzyć zęby w kółkach zębatych. Nie mam rozbabranej skrzyni biegów od swojego 328 i nie mogę policzyć zębów na wszystkich kółkach, przez które przechodzi napęd linki licznika, czyli na 100% nie mogę potwierdzić to, co doczytałem w "instrukcji obsługi i katalogu części", ale na 99% jestem przekonany, że tak jest w rzeczywistości.
Wg schematu i instrukcji skrzyni w moim 328 z roku 1966 jest tak:
1. Koło 15 liczba zębów 13 (Wałek napędowy przekaźnika mocy z=13, nr. części 50.01129.2 lub 50.01129.3, poz 2 i 2a w Tablicy 17)
2. Koło 14 liczba zębów 52 (Koło zębate przekaźnika mocy napędzane z=52, nr. części 50.01110.2, poz 36 w Tablicy 17)
Czyli przełożenie tego wynosi 4:1 (4 obroty wału silnika na 1 obrót wału odbioru mocy)
3. Koło 13 liczba zębów 29 (Koło zębate napędzające licznika motogodzin z=29, nr. części 50.01174.0, poz 37 w Tablicy 17)
4. Wałek linki liczba zębów 13 (Koło zębate napędzane licznika motogodzin z=13 nr. części 50.01175.0 lub 50.01175.1, poz 38 i 38a w Tablicy 17)
Czyli przełożenie tego w przybliżeniu wynosi 0.448275862 (na na 1 obrót wału odbioru mocy mamy trochę ponad 2.23 obroty linki)
Jak to przemnożyć te dwie liczby to wychodzi że na około 1.793103448 obrotów silnika wypada jeden obrót linki licznika motogodzin.
Pokrywa się to z opisem na oryginalnym liczniku przedstawionym na filmie. Z przodu opisane jest, że 1 motogodzina licznika przypada 1 godzina pracy silnika na obrotach 1865 obrotów na minutę.
W ciągu godziny takiej pracy silnik wykona 1965 x 60 = 111900 obrotów, a linka obrotomierza wykona 111900 / 1.793103448 = 62400 obrotów. To jest dokładnie to co na filmie pokazane jest na obudowie oryginalnego licznika 1:62400 - przełożenie przekładni w samym liczniku od linki do cyfrowego licznika motogodzin: na 62400 obrotów linki licznik przeskoczy o dokładnie 1 motogodzinę.
Teraz już mając jasność będę mógł spokojnie sprawdzić co tak naprawdę pokazuje mój nowy licznik (ten dostawiony przez poprzedniego właściciela), a także może wykalibrować (przez odpowiednie namagnesowanie) ten stary oryginalny licznik od C-328, który odreanimowałem. Przy 230 rpm na lince licznik powinien zacząć się już wychylać odchodząc od 400rpm. Po zadaniu 780 rpm na na linkę, licznik powinien wskazywać do połowy skali wskazując 1400rpm, a przy 1340 rpm na lince licznik powinien się wychylić na maksa do 2400 rpm. Ten stary licznik mimo, że nie podświetlany podoba mi się dużo bardziej od tego nowego wyglądającego jak od "chińczyka".