Strona 1 z 1

Irus U 600

: 13 kwie 2009, 19:59
autor: Irus U600
Witam wszystkich serdecznie.Jestem tu nowy. Przypadkiem stałem się właścicielem ciągniczka ogrodniczego Irus U 600 z silnikiem Hirth. Kupiłem go jako kosiarkę do trawy i z myślą o przerobieniu go na czterokołowca. Ale tak mnie zauroczyła jego konstrukcja, że stałem się miłośnikiem starych mikrociągników. Poszukuje innych właścicieli i znawców tej marki.Ponieważ byłem zmuszony do rozebrania ciągniczka "prawie do ostatniej śrubki" posiadam spory zasób praktycznej wiedzy, którą mogę się podzielić. Posiadam częściową dokumentację tego modelu.Mam oryginalną kosiarkę listwową napędzaną przez WOM, oraz podwozie przyczepki. Problemem jest znalezienie świecy zapłonowej ( Bosch M175/T1 ) z gwintem "18", a wstawienie redukcji do głowicy traktuję jako ostateczność. Niebawem zaprezentuję kilka fotek mojej zabawki.Żałuję, że brakuje mi kilku oryginalnych części ale mam nadzieję, że uda mi się je z czasem znaleźć.

RE: Irus U 600

: 14 kwie 2009, 8:38
autor: Deleted_User
http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=605822200 zamiast BOSCHa może być taka ISKRA

RE: Irus U 600

: 14 kwie 2009, 19:06
autor: Irus U600
Dziękuję za podpowiedź, ale świece M60 nie nadają się (za niska ciepłota).
Dzisiaj skończyłem regenerację iskrownika.
Obrazek,Obrazek,Obrazek
Cewka świetlna dostała urwanym skrzydełkiem wentylatora. Jeśli nie znajdę takiej cewki, będę musiał ją przewinąć.

RE: Irus U 600

: 14 kwie 2009, 19:55
autor: olowaty
Nie baw się w poszukiwanie, bo to droga sprawa. Przerabiałem temat w moim T125 Terra. Możesz ją przewinąć śniało. Ja tak zrobiłem i śmiga wyśmienicie.

RE: Irus U 600

: 15 kwie 2009, 8:23
autor: Deleted_User
między iskrą 60-tką a boschem 175 jest tak mała różnica, ze prawdopodobnie jej nie za uważysz a jak świeca będzie miała za ciepło to wkręć do gaźnika kilka numerów większą dyszę i wszystko się wyrówna B)

RE: Irus U 600

: 15 kwie 2009, 21:18
autor: Irus U600
Wypróbowałem 2 nowe świece M60. Jedna wytrzymała godzinę pracy, druga blisko 2 godziny. Dostały przebicia.Wstawiłem redukcję do głowicy i zastosowałem świece od "malucha".
A oto kilka fotek mojej maszynki
Obrazek,Obrazek,Obrazek,Obrazek,Obrazek
Trochę pracy mi jeszcze zostało:)

RE: Irus U 600

: 15 kwie 2009, 22:07
autor: Ursus
Kurcze gdzie on został wyprodukowany? Bo mi się ta nazwa i znak kojarzy ciągle z Urusem z Wiesbaden (Niemcy).

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... us_b28.jpg





W każdym razie bardzo ciekawa konstrukcja. Masz jakieś foto oryginalnego Irusa U600 żeby zobaczyć czego Ci tak naprawdę brakuje?

RE: Irus U 600

: 10 maja 2009, 11:50
autor: Irus U600
Obrazek
Niestety nie posiadam zdjęcia, na którym można podejrzeć oryginał.Po numerze 8234 można sądzić, że jest to rocznik 1959-1960.W internecie mało jest materiałów na temat tego modelu. Mój ciągniczek jest w dobrym stanie i ma niewielkie braki. Brakuje mi oryginalnego zbiornika i obudowy filtra powietrza. Nie jestem pewny ( nie mogę dotrzeć do źródeł), czy w tym modelu występowała maska.Nie widziałem takiego Irusa U600. Maska występowała w modelu U900. Ciągniczek jest sprawny i służy do różnych prac. W moim Irusie silnik uruchamia się na pasek parciany ( chwilowo przerobiłem na sznurek).
Poniżej podobna wersja (w mojej ocenie już unowocześniona)
http://www.youtube.com/watch?v=5-ahalde2WE

Konstrukcja jest rzeczywiście ciekawa.Jeśli znajdę czas postaram się zrobić artykuł na temat tego modelu. Jako ciekawostkę podam, że ciągniczek ma 6 prędkości wałka odbioru mocy i posiada 3 zestawy kół o różnych rozmiarach. Kierownica jest obrotowa, są 3 biegi do przodu i 3 wsteczne. Znalazłem foto na tej stronce:
http://www.einachser-freund.de/Steckbri ... #Irus_U600

Wg tego zdjęcia, to tak jak pisałem wcześniej, brakuje mi zbiornika, filtra i dźwigni do zapalania z zębatką.
Kosiarka Irus ( jeszcze przed remontem)
Obrazek

Przezbrojenie Irusa w kosiarkę.
1. Wymienione koła na mniejsze.
2. Obrócona kierownica o 180 stopni.
3. Podczepiona kosiarka do wałka odbioru mocy.
Obrazek

RE: Irus U 600

: 10 maja 2009, 15:55
autor: Bolszewik
Ile mniej więcej czasu trwa takie "przezbrojenie" i czy jest kłopotliwe ?

RE: Irus U 600

: 10 maja 2009, 16:42
autor: Irus U600
W przezbrojeniu najbardziej pracochłonną czynnością jest zmiana kół. Koła mocowane są za pomocy śruby centralnej, czas jednak zabiera podniesienie ciągniczka. Zmiana kół jest zalecana, ponieważ, cała maszyna jest wygodniejsza w obsłudze i łatwo za nią nadążyć. Do przezbrojenia potrzebne są dwa klucze maszynowe.Obrót kierownicy następuje po poluzowaniu śruby zabezpieczającej. Dźwignię zmiany biegów wysuwa się i przekłada o 180 stopni. Trzeba poluzować i odchylić dwie śruby aby zdjąć osłonę wałka mocy ( która jest jednocześnie zaczepem przyczepki). Zakłada się kosiarkę na wałek i uchylnymi śrubami przykręca. Oczywiście wygodniej jest, jeżeli ma się do dyspozycji drugą osobę do pomocy ( chodzi o włożenie wielowypustów wałka). Cała operacja nie trwa dłużej jak 5 min. Ciekawostką jest to, że dzięki przekładaniu dźwigni biegów, zawsze biegi mamy w tym samym miejscu ( do przodu i wsteczne).

RE: Irus U 600

: 10 maja 2009, 18:12
autor: Bolszewik
Jaki jest układ biegów ?

No i najważniejsze jak to kosi w praktyce bo widzę że test był robiony (widać zielsko w żyletkach) ?

RE: Irus U 600

: 10 maja 2009, 18:38
autor: Irus U600
Układ biegów jest następujący:

3-0-2-0-1 R (wsteczne)

3-0-2-0-1 0

3-0-2-0-1 V (do przodu)

I-0-II Przełożenia WOM

Kosiarka ma szerokość 140 cm

Zalecane prędkości do pracy z kosą:
1 bieg, WOM II
2 bieg, WOM I ( ale to chyba trzeba mieć lisa, bo piechotką ciężko nadążyć).
Kosi jak burza - najmniejszych problemów. Koszenie 0.4 ha "zielska" zajęło mi ok. godziny ( na 1 biegu ). Trzeba dodać, że teren trudny i brak mi doświadczenia ( nie jestem rolnikiem).

Re: Irus U 600

: 16 mar 2025, 14:31
autor: saszeta
Wczoraj zakupiłem irusa chyba u900. Niestety linki są zerwane i nie wiem gdzie je podczepić. Spod kierownicy wychodzą trzy, jedna z prawej strony jest podczepiona pod lewą manetkę i to jest sprzęgło. Środkowa i lewa( zerwane) nie wiem do których manetek podczepić. Jedna to chyba hamulec a druga to blokada. Tak mi się wydaje. Ostatnia 3 zerwana linka idzie od gazu silnika ale manetki żadnej nie ma.