Ursus C-355, 1971 rok

Wszystko o naszych Ursusach
Awatar użytkownika
qkohe155
Posty: 149
Rejestracja: 27 mar 2025, 22:29
Lokalizacja: płd Wlkp
Kontakt:

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: qkohe155 »

Ładnie ci idzie z tymi klamkami. W 1 dzień efekt jak u mnie naturalnie przez 20 lat użytkowania.

No więc ja myślałem, że ten oryginalny stary typ wspornika jak w katalogu nie ma tych otworów, a jednak u ciebie były. Mam teraz zrobione dokładnie tak jak piszesz - śruby M10x1 wkręcone do oporu. Chwile myślałem czy to aby dobrze, bo jak się objadą to mogą już nie wyjść, ale w sumie to traktor ciężarem im pomaga, więc nie powinno być tak źle.
Majster90
Posty: 398
Rejestracja: 25 sie 2022, 14:58

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Majster90 »

Nie ma problemu, mogę nie cytować całych postów @qkohe155 :)
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 182
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Silnik jest już zamontowany, do postawienia go na 4 kołach już niedaleka droga. Korzystając z okazji posiadania skrzyni biegów z 1974 roku z fragmentami oryginalnej farby pokusiłem się o próbę doboru kolorów dla osób remontujących młodsze egzemplarze. Żaden rzecz jasna nie pasuje, trzeba dobrać indywidualnie :)
ObrazekObrazek
Obrazek
Obrazek

Poeksperymentowałem też z czyszczeniem korka wlewu paliwa przy pomocy zmywacza DCM w żelu, efekt piorunujący:
Obrazek
UWAGA! NA KLAMKACH MASKI ŚRODEK TEN SIĘ NIE SPRAWDZA!!!

Przedwczoraj przyjechała blacharka. Przykręciłem siatkę z blaszką posiadającą napis Ursus, od razu nabrało to należytego wyglądu :)
Sama blacharka będzie odpowiednio przerabiana, tj. usunięta zostanie jedna z poprzeczek w masce, a błotniki pozbawione zostaną przetłoczenia na krawędzi.
Obrazek

W przyszłym tygodniu postaram się wypiaskować przednią oś i od razu psiknąć ją podkładem. Mam do Was pytanie - lepiej jest odpalić silnik teraz, gdy jest on wylizany do gołego żeliwa czy po pomalowaniu? Podchodzę do tematu chłodno, biorę pod uwagę ewentualne wycieki mogące narobić problemów z przyczepnością podkładu w razie ich niedomycia.

A w kwestii detali, znalazłem kolejną ciekawostkę na jednym z prospektowych zdjęć C-360. Wynika z niego, że dźwigienka załączania sprężarki malowana była na czarno. Spotkał się ktoś z tym? Do weryfikacji pozostałaby jeszcze obudowa termostatu.
Obrazek
ursus152
Posty: 251
Rejestracja: 28 sty 2013, 13:12

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: ursus152 »

Jeżeli masz czyste żeliwo „nieskażone” żadnymi tłustymi zabrudzeniami to lepiej jest je prysnąć chociażby samym podkładem przed odpaleniem i ewentualną możliwością zabrudzenia. Żeliwo jest porowate więc ewentualne wycieki mogą wniknąć w jego strukturę i później mimo wyczyszczenia może po jakimś czasie odparzyć się farba w tym miejscu (niestety wiem z autopsji)

A co do dźwigienki sprężarki. Tak jak kiedyś pisałem na czarno były malowane wszystkie elementy „ruchome” które służyły do obsługi ciągnika i jego mechanizmów
Awatar użytkownika
qkohe155
Posty: 149
Rejestracja: 27 mar 2025, 22:29
Lokalizacja: płd Wlkp
Kontakt:

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: qkohe155 »

No to musisz zaktualizować listę w temacie Kacpra. Brzmi całkiem logicznie, żeby były czarne, ale czy tak było nie wiem. U mnie dźwignia wygląda tak, ale czy to resztki czarnej farby, czy tylko brud pomieszany z rdzą to już zostawiam do oceny:
Obrazek

Za to potwierdzam ciekawostkę odnotowaną przez @Adam03 - obudowa termostatu była czarna, pytanie po co? Niektórzy pewnie by powiedzieli, że po to by wiedzieć skąd wywalić termostat. :lol: Ja oczywiście tego zdania nie podzielam, szczególnie jak się zostawia gołą obudowę bez żadnej zaślepki...
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pozdro dla mistrza silikonu, co to ostatnio składał. Ja parę lat temu całą obudowę założyłem nową, bo ta miała wżery. Czy dobrze - nie wiem. Nowa, trochę się pociła, ale zaszła po kilku dniach i teraz jest git.
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 182
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Cieszę się, że moja teoria okazała się prawdą. Zawsze będzie to kolejny smaczek wyróżniający się na tle szarego "monolitu" :lol:

Właśnie wróciłem od Pawła, wspólnymi siłami staramy się ogarnąć szablony do C-355. W planach jest rozszerzenie całej serii na inne modele takie jak np. C-360 czy C-330. Wszelkie niedogodności (o ile rzecz jasna takie wyłapię) będę z nim konsultować po to, aby zgadzały się w najmniejszym szczególe. Dzięki temu będziecie mogli nabyć jedne z najlepiej odwzorowanych szablonów na rynku ;)
Obrazek
Absentmided
Posty: 64
Rejestracja: 22 paź 2023, 16:47

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Absentmided »

Na 1201 też jest szansa ?
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 182
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Myślę, że jeśli znalazłby się wzór na bazie którego dałoby radę taki napis odtworzyć - byłoby to do rozpatrzenia.
Majster90
Posty: 398
Rejestracja: 25 sie 2022, 14:58

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Majster90 »

Świetna inicjatywa, dobrze by było bo na rynku nie ma żadnych sensownych szablonów :)
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12852
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Ursus »

Absentmided pisze: 10 wrz 2025, 18:00 Na 1201 też jest szansa ?
Jeśli masz jakieś materiały - zdjęcia wyraźnych napisów + wymiary - ogarniemy.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 182
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Aktualizacja w temacie 🙃

Projekt szablonów okazał się kompletną klapą, napis C-355 został zrobiony praktycznie od zera - wykonałem go na bazie zdjęć wykonanych kiedyś u Kacpra. Poprawioną wersję wysłałem Pawłowi, pozostało czekać na dalsze informacje co i jak :)

Po wielu poszukiwaniach udało się kupić starszy typ dźwigni hamulca ręcznego, na ten moment posiadam takie zdjęcie, jutro mogę zrobić porównawcze:
Obrazek
Z takich najbardziej kłujących w oczy detali została mi kolumna kierownicza starego typu oraz pedał sprzęgła w kratkę. Pytałem wielokrotnie na grupach na FB, ale temat jakoś był olewany, traktowany mało poważnie. Trudno się mówi.

Ośka była piaskowana, bynajmniej do momentu aż piaskarka nie zaczęła odwalać fikołków. Całość dokończyłem druciakiem.
Obrazek
Obrazek

Jakiś czas później wraz z wyczyszczonym do żeliwa wspornikiem została pomalowana podkładem epoksydowym:
Obrazek

Następnie całość została zregenerowana. Luz jaki miałem we wsporniku w miejscu sworznia okazał się "strawny" do obróbki. Sworzeń wpasował się niemal idealnie, luzu wzdłużnego nie ma a sama ośka na nowych tulejach chodzi ciasno. Do zrobienia pozostaną mi zwrotnice, po czym założę przednie koła i wyjeżdżam na malowanie :)

Teraz czas na dzisiejszy zakup:
Obrazek
Obrazek

Ursus C-355 z 1972 roku, miałem go pierwotnie kupić. Patrząc z perspektywy czasu na całe szczęście się tak nie stało, za dużo zabawy bym z nim miał :lol:

Skupię się jednak na tym co z niego zakupiłem:
Obrazek

Cena? Okazyjna. Właściciel sprzedał mi ją praktycznie za bezcen, nie chciał jej widzieć na oczy, groził że potnie ją szlifierką więc miałem motywację by działać 😂

Skusiłem się na nią również ze względu na to, że z tej której miałem zamontowaną raczej nic nie będzie. Z dwóch postaram się złożyć jedną porządną. Dla przykładu fotki porównawcze:
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek

To nastąpi dopiero gdy złożę ciągnik do kupy, są rzeczy ważne i ważniejsze. Na ten moment niech sobie mieszka i czeka na swoją kolej.
Majster90
Posty: 398
Rejestracja: 25 sie 2022, 14:58

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Majster90 »

Super, widać że idzie do przodu praca :)
Awatar użytkownika
qkohe155
Posty: 149
Rejestracja: 27 mar 2025, 22:29
Lokalizacja: płd Wlkp
Kontakt:

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: qkohe155 »

Czym się różni dźwignia ręcznego stara od nowej? Rękojeść będziesz kupował nową? Oryginalna jest pancerna. U mnie wytarła rowek w pokrywie skrzyni, a na niej żadnego śladu. Te dźwignie były fabrycznie tak przegięte do środka? Kiedyś chciałem prostować swoją, ale tak przynajmniej nie podnosi się po wciśnięciu sprzęgła.
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 182
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Dźwignia różni się przede wszystkim kształtem - ta z C-355 jest wyższa, a jej tył jest bardziej ścięty:
Obrazek
Tutaj nowszy typ, charakterystyczny dla C-360:
Obrazek

Drugi typ da się kupić bez większego problemu, to właśnie on jest produkowany po dziś dzień jako zamiennik.
Rękojeść jest kupiona nowa, stara niestety była mocno zużyta. Też się zdziwiłem że jest tak wygięta, ale zauważyłem że każda tak ma.
Muran001
Posty: 374
Rejestracja: 31 gru 2011, 12:23

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Muran001 »

Czym się różni kolumna kierownicza starego typu od tej nowego typu? Do którego roku lub do którego numeru egzemplarza była montowana ta kolumna starego typu? Czy można prosić o zdjęcia odróżniające?
Awatar użytkownika
qkohe155
Posty: 149
Rejestracja: 27 mar 2025, 22:29
Lokalizacja: płd Wlkp
Kontakt:

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: qkohe155 »

Słyszałem że stare niby są takie same jak w jakimś Starze. Można rozpoznać po bardziej smukłym kształcie wąsa. Nie wiem czy to reguła, ale chyba wychodziły one w parze z drążkami starego typu(przegub dokręcany śrubą zamiast 2 obejm). Oprócz tego kolumna ma taką dużą śrubę z prawej i bardziej wystaje do tyłu. Sam się o tym dowiedziałem jak bezskutecznie chciałem u siebie zamontować dźwignię zmiany biegów od ostrówka: https://youtu.be/iJahShrRoNM?si=cmhO3GUH3pGmSomT
Nie wiem do kiedy je montowano. Która lepsza to chyba różne są opinie. Nie jeździłem za wiele na nowszej kolumnie żeby mieć porównanie, ale jazda na kolumnie starego typu bez tura po płaskim jest naprawdę przyjemna. U nas chodziła 23 lata z turem na linkę i ,,jakoś to było", a olej to chyba fabryczny.
Stary typ:
Obrazek
Nowy typ(jak widać nawet 2 różne):
Obrazek
ODPOWIEDZ