Wszystko o Zetorze 25

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 667
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Wiesiek » 25 kwie 2018, 20:17

Wymiana tuleji Zetor25
Ile powinna wyżej wystawać tuleja , a w zasadzie tzw próg ogniowy tuleji poza blok korpusu.
Z tym wiążę drugie pytanie : czy pod kołnierz tuleji podkładamy miedziane pierścienie wyrównawcze i gdzie je można dostać jeżeli tak. Wszystko ma powiązania z grubością uszczelki, planowaniem głowicy i stukaniem zaworu w tłok.
. Kiedyś na naszym forum, przypominam sobie , żę kolega Chrapek dał porządny wykład na ten temat, ale nie mogę tego odnależć.

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9187
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus » 26 kwie 2018, 21:49

Książka podaje:
Obrazek




Inna sprawa to jeszcze odpowiednie osadzenie zaworów w głowicy. Osobiście tego nie mierzyłem, ale w instrukcji podane jest też, że tłok powinien mieć odstęp od głowicy 1,2 mm.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałka, młocarnia i wiele innych...

Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 667
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Wiesiek » 29 kwie 2018, 16:50

Dziekuję Ursus za podpowiedż, chociaż dokladnie się przyjrzeć temu schematowi , to okaże się w rzeczywistości trochę inaczej. Napiszę o tym jak zamontuję tuleje.
. Odniosłem małą porazke, otóż miałem przygotowane tuleje do zamontowania i założone na nich uszczelki- oringi. Niestety przez 4 miesiące zdążyły popękać i teraz muszę dobrać nowe. Może powiecie jakie dokładnie rozmiary tych oringów muszę założyć.
Czy też dobrać "na oko"?

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9187
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus » 29 kwie 2018, 21:46

Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałka, młocarnia i wiele innych...

Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 667
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Wiesiek » 18 cze 2018, 22:20

Silnik odpalony. Bez problemów z chłodnicą. Lustro wody w chłodnicy spokojne , tzn że nie ma przedmuchów. Jest jednak jeden niepokojący szczegół; otóż na średnich obrotach silnika, bez obciążenia od czasu do czasu "strzela w wydech" z drugiego cylindra. Od uruchomienia pracował nie więcej jak godzinę, więc ja też nie miałem zbyt dużo czasu na przemyślenia. Rózne mysli przychodzą mi do głowy. Może mi podpowiecie gdzie szukać przyczyn.:D Brzydko to słychać.

Pierwsza rzecz, nad którą się zastanawiam; ile powinno być sprężyn na zaworze? Dwie czy jedna?? Widziałem obie wersje.

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9187
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus » 19 cze 2018, 8:21

A zawór Ci się nie zawiesza? Ja mam wszędzie po 1 sprężynie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałka, młocarnia i wiele innych...

Awatar użytkownika
Mars
Posty: 793
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Mars » 06 sie 2018, 9:57

Dzień dobry, czy wie ktoś coś o dzielonej pokrywie skrzyni biegów w Zetorach 25 ? W jakich latach były stosowane i w jakich modelach ?



Jaki jest orientacyjny w dużym przybliżeniu numer seryjny ostatniego Zetora wyprodukowanego w 1947 ? Ewentualnie jaki może być numer seryjny pierwszego Zetora z 1948 roku ? W tabeli z całą pewnością jest błąd .


... tak ... Minęło niemal 4 lata od posta na temat analizy szeroko pojętych produkcji pierwszych Zetorów 25 . Wiele się zmieniło ale dziś mogę powiedzieć że skrzynia ze znaczkiem Skoda była montowana po 1949 roku. Pierwsze Zetory muszą mieć podwójne dno skrzyni biegów. Numeracja pierwszych skrzyń biegów posiada informację o modelu , a tym samym o przybliżonym roku produkcji. I tak, dla pierwszych Zetorów 25 występuje numer 125 ( ciągnik na małych kołach ) a dla "bociana" występuje numer 225 ( ciągnik na dużych kołach ) Tabliczki znamionowe mówią nam bardzo dużo. Numeracja w nich zastosowana określa i model i numer skrzyni. I tak dla ciągnika na małych kołach będzie to np : 125-1234 , a dla "bociana" 225-1234. Stąd małe numery skrzyń biegów ze znaczkiem Skoda. Nie będę się dalej rozpisywał. Reasumując, istniejąca tabela produkcji Zetora 25 w oparciu o podane w niej numery i lata produkcji jest niedokładna i nie można jej brać pod uwagę w określaniu rocznika Zetora 25.
Tym czasem dla wszystkich Kolegów aby w przypadku gdy nie mają tabliczki znamionowej, mogli określić rok swojego Zetora 25 powiem, że z całą pewnością numer skrzyni do 9893 to Zetor do 1948, oraz numer 12659 to Zetor do roku 1949.
Pozdrawiam wszystkich i życzę miłego dnia.
Ostatnio zmieniony 06 sie 2018, 9:57 przez Mars, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 1827
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: SEBRIGHT » 02 lut 2020, 9:56

Ma ktoś może jakiś sprawdzony sposób na rozsuwające się tylne koła w Zetorze 25?
U mnie regularnie luzuje się lewa piasta i przesuwa się do zewnątrz na półośce. Mam już pod piasty podłożone blaszane podkładki z 'haczykiem' ale to nie pomaga.
Uprzedzając pytanie - gwinty w piastach mam dobre - wszystkie 4 śruby dają się dociągnąć.
Oczywiście mam na myśli sposoby nie inwazyjne, więc zaspawanie czy inne tego typu pomysły odpadają...
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 1827
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: SEBRIGHT » 09 lut 2020, 13:38

Wczoraj na spokojnie dokręcałem piastę i chyba odkryłem przyczynę regularnego poluzowywania się jej - podejrzewam badziewiaste współczesne podkładki które po prostu rozpłaszczyło :shock:

Obrazek

Obrazek

Na pierwszym zdjęciu dla porównania pierwsza z prawej podkładka z epoki. Dwie pozostałe to współczesne po 5 latach użytkowania i regularnego dociągania śrub mocujących piastę...
Ma ktoś może namiary na sprawdzone podkładki pod śruby piast kół tylnych?
Wymiary podkładki:
Średnica wewnętrzna - 20mm
Średnica zewnętrzna - 33m
Grubość - 5mm
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

gumiok
Posty: 74
Rejestracja: 04 wrz 2017, 22:59

Re: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: gumiok » 09 lut 2020, 14:38

piasty przesuwajo sie bo może dobrze nie doczyszczone kanty w rowkach na osi, wyrobione kliny, rowki na oscie czy w piascie a podkładki raczej ni tylko luz miedzy czopem a pierscieniem wewnetrznym lozyska stozkowego

ODPOWIEDZ