Zetor 25 remont

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

RE: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

gumiok napisał/a:
ty ta pompa jurz na nic jy robili my zy szwagrym mojo alym i tak zawoz do zakladu co robio rygynyracje calo mi zrobili tom zaplacil 450zl ale po tym jinny lypij si zbiral
Jak już coś piszesz, to pisz z sensem żeby było widomo o co chodzi. Rozumiem że możn strzelić byka jak coś się pisze, ale bez przesady. Zachowuj się jakoś.

A co z resztą foumowiczów, wypowie się ktoś jeszcze?
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

W przypadku używanych tłoczków przyjmuje się, że jeśli przy nabiciu 300 atm, w ciągu 30 sekund nie spadnie poniżej 120 atm to tłoczki są dobre.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Grigs
Posty: 649
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

RE: Zetor 25 remont

Post autor: Grigs »

Za utrzymywanie ciśnienia po nabicu(zaznaczam), odpowiedzialne są zaworki zwrotne, nieco duża rozbieżność na sekcjach.
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

RE: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

No więc co radzicie z tym fantem zrobic? Dodam jeszcze że po odpaleniu nie łapie na obydwa i rzuca białym dymem. Jak ciepły schodzi z wysokich obrotów to też rzuci białym dymkiem, Wymienić obydwie sekcje tłoczące na nowe żeby dawały równe ciśnienie czy macie jeszcze jakiś inny sposób na uporane się z tym?
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Za wytworzenie i utrzymanie ciśnienia odpowiada nie sekcja, nie zaworek sam w sobie - a para sekcja + zaworek. Obydwa elementy muszą być w odpowiedniej kondycji.
Ja dla porządku zawsze wymieniam komplet na nowe - zaworki i sekcje.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Zytrix
Posty: 72
Rejestracja: 24 lut 2017, 13:47

RE: Zetor 25 remont

Post autor: Zytrix »

Ursus napisał/a:
Za wytworzenie i utrzymanie ciśnienia odpowiada nie sekcja, nie zaworek sam w sobie - a para sekcja + zaworek.
Jak dla mnie, nie to żebym sie czepiał, ale brzmi to z początku troche bezsensu. gdyż jest to wprowadzanie w błąd bo sekcja tłocząca nie ma nic wspólnego z utrzymywaniem wytworzonego chwilowego ciśnienia.

By sie z tym nie bawić "x" razy lepiej wymienić komplet.
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

RE: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Ursus napisał/a:
Za wytworzenie i utrzymanie ciśnienia odpowiada nie sekcja, nie zaworek sam w sobie - a para sekcja + zaworek. Obydwa elementy muszą być w odpowiedniej kondycji.
Ja dla porządku zawsze wymieniam komplet na nowe - zaworki i sekcje.
Sprawdzałem pompe manometrem i na pierwszy cylinder daje ciśnenie ponad 400 i nie spada szybko. Na drugi daje ciśnienie 300 i też szybko nie opada. Czyli tak na mój głupi rozum *yes* zaworki zwrotne są dobre bo utrzymują ciśnienie, lecz druga sekcja jest winna bo nie nabija takiego ciśnienia jak pierwsza. Tak mi to kiedyś tłumaczył znajomy pompiarz, który jeszcze takiej pompy jak w zetorze jest nie widział, ale wytłumaczył jak ją sprawdzić.
Wiec chyba wymienie obydwie sekcje na nowe i zobacze wtedy. A co do zaworków zwrotnych to idzie je wymieci bez zdejmowania pompy od kadłuba silnika?
Kiedyś jak rozkręcił mi sie wtrysk "( nakrętka kontrująca na wkręcie od regulacji sie popuściła i wkręt się odkręcił) dokręciłem go na oko na pracującym silniku żeby jak najrówniej chodził to było okej. Tylko zimny troszkę kulał ale ciepły to już chodził jak zegarek. Potem zawiozłem obydwa wtryski jeszcze raz do ustawienia i okazało się że pierwszy był ustawiony na 120, czyli ok, a ten drugi który ustawiałem na oko miał nieco ponad 100.
I co o tym powiecie?
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
Grigs
Posty: 649
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

RE: Zetor 25 remont

Post autor: Grigs »

Zaworki da sie wymienić bez demontażu pompy, a z sekcjami może być troche problemowato szczególnie z montażem ich, więc lepiej jest na zdemontowanej.

Ogarnij raz a dobrze te wtryski a będziesz miał spokój.
Zytrix
Posty: 72
Rejestracja: 24 lut 2017, 13:47

RE: Zetor 25 remont

Post autor: Zytrix »

Najlepiej jeśli pompa jest zdjęta, w swojej wymieniłem komplet udało sie bo jeszcze na te ze starych zapasów i z jednym jeszcze na zaś.
Najtrudniejsze jest by to poskręcać szczelnie i gwintów nie pozrywać bo obudowa pompy to jakieś glino coś tam, strasznie miękkie to.
Ustawić możesz na ciągniku jak ja zrobiłem, jeżeli posiadasz literaturę to nie ma problemu.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Zytrix napisał/a:
Ursus napisał/a:
Za wytworzenie i utrzymanie ciśnienia odpowiada nie sekcja, nie zaworek sam w sobie - a para sekcja + zaworek.
Jak dla mnie, nie to żebym sie czepiał, ale brzmi to z początku troche bezsensu. gdyż jest to wprowadzanie w błąd bo sekcja tłocząca nie ma nic wspólnego z utrzymywaniem wytworzonego chwilowego ciśnienia.

By sie z tym nie bawić "x" razy lepiej wymienić komplet.
Masz rację - może zbyt skrótowo to sformułowałem :)

Tak czy inaczej powinno się badać komplet - bo zarówno jeden jak i drugi element jest tak samo ważny.
Kiedyś prowizorycznie badało się sekcje w ten sposób, że brało się do ręki sekcję, zatykało szczelnie otworki po bokach i w końcu cylinderka palcami, wyciągało się do niemal do końca cylinderek i po puszczeniu musiał szybko wrócić do swojej pozycji - na zasadzie wytworzonego podciśnienia.
Jak zatkane było dobrze, a nie wracał - to już lipa.

Tak jak napisałem już wyżej - w moim wypadku zawsze wymieniam komplet i jest spokój. Praktycznie nie wracam nigdy do tematu - czasem oczywiście jest problem z idealnym ustawieniem dawki czy kąta wtrysku, w zależności od sposobu jak się to robi, ale za to mamy pewność, że pompa jest ok.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

RE: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

ziomas1233 napisał/a:

Ogarnij raz a dobrze te wtryski a będziesz miał spokój.
Wtryski są ustawione obydwa na 120. Po tym jak na oko ustawiałem tego jednego, zawiozłem obydwa do ustawienia na przyrządzie.
A czy na forum jest gdzieś szczegółowo opisane jak wymienić sekcje tłoczące i zaworki zwrotne?
Jutro pojade zamówić je do zaprzyjaźnionego sklepu z częściami do ciągników.Jest gdzieś opisane jak wymieniac te sekcje i zaworki?
Może ktoś mi podpowie jak to robić i na co zwrócic szczególną uwagę?
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

No koledzy, pomożecie mi z tą pompą? Kiedyś gdzies było ładnie wszystko opisane jak wymieniać sekcje, ale teraz tego nie moge znależć.
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Jest to temat rzeka trochę - bo sama wymiana sekcji to jedno - i dość proste. Ale potem ich ustawienie. Poradzisz sobie z tym ? Spróbuję w wolnej chwili opisać to - ale pompę musisz oczywiście zdemontować.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Grigs
Posty: 649
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Grigs »

Gdy mamy zdemontowaną pompe, wyjmujemy tłoczki sekcji z talerzykami(podkładkami), sprężynkami, prowadnicami tłoczków sekcji oraz listwą zębatą(tzw. harmonijką), następnie odkręcamy śruby przelewowe(patrz na sprężynki dociskowe tłoczka zaworka zwrotnego wymień je na nowe bo się przecieraniem robią krótsze i później słabo dociskają), wracajac, od kątowych nypli przewodów wtryskowych, po czym nakrętki dociskające cylinderki zaworków zwrotnych, kolejnie cylinderki od nakrętek dociskających z 2x śrubkami na pompie(nie środkową) ustalającymi położenie cylinderków sekcji po czym same cylinderki sekcji wybić z korpusu pompy.

Montaż analogicznie z tym że przy usytuowaniu cylinderków sekcji rowkami(nacięciami) ku górze dla śrubek ustalających ich położenie, podobnie przy usytuowaniu tłoczków cylinderków nacięciami ku górze ponieważ nie będzie podawać paliwa!!! ale jest na to sposób wystarczy poluzować śrubke w prowadnicy tłoczka i obrócić z tym że, przez to ustawiamy dawke paliwa co wpływa po części na kąt wtrysku co dalej przekłada sie na prace silnika, lub ewentualnie dłuższa droga czyli demontaż pompy, do tego potrzebne będą 2x uszczelki do cylinderków zaworków zwrotnych przy wkręceniu ich w nakrętki dociskowe, z resztą będziesz rozbierał widział o zobaczysz o co kaman, jeśli wszystko szczelne pozostaje jeszcze ustawienie kąta wtrysku z dawkami.

Kąt wtrysku nie powinien sie znacznie zmienić jeśli odległości przy montażu cylinderków sekcji w pompie jak i długość tłoczka jest taka jak przedtem, koryguje się to szklankami w korpusie silnika i w prowadnicach tłoczków pompy, trzeba sie ukorbować troche i dokładnie liczyć obroty przełożenie na wałku rozrządu jest 1 do 2 czyli 2 obroty korbą(wałem korbowym) to jeden obrót wałka rozrządu, rozpiska z kątami jest tu gdzieś jak i ustawieniem dawek.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Dodam tylko, że warto zwrócić uwagę na nacięcia na tłoczku - powinny być u góry tak jak ziomas napisał - ale warto rzucić okiem na kształt tłoczka również - przez te kilka lat trafił nam się jeden zestaw, gdzie fabrycznie było nabite odwrotnie ;)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Grigs
Posty: 649
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Grigs »

To chyba że w jakichś "no-name" bez żadnych cechowań bo w wzm-ach sie nie spotkałem, jakie robiłem i widziałem.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

ziomas1233 pisze:To chyba że w jakichś "no-name" bez żadnych cechowań bo w wzm-ach sie nie spotkałem, jakie robiłem i widziałem.
Te były jak dobrze pamiętam czeskie, cechowane. Każdy się mógł pomylić. My też na początku dziwiliśmy się, że pompiarz odwrócił na przyrządzie jak pompa była. Przed montażem cyk prawidłowo i nie pali na jeden gar. A tu niespodzianka :)
Jak dobrze pamiętam to u Alberta w 25K ten przypadek był.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

A co z kątem wtrysku. Sprawdzić jak jest teraz i zaznaczyć na kole zamachowym? Bo wg znaków na kole zamachowym na pierwszym cylindrze jest 15 stopni, a na drugi cylinder nie ma żadnych znaków. Wiem że powinien mieć 30 stopni, ale nie wiem czy jest zle ustawiony kąt, czy znaki na kole zamachowym. Na kole zamachowym patrzyłem przez mały otwór za filtrem powietrza i jest nabite 15 i 30.
A czy ktoś z was regenerował sekcje od zetorka? W sklepie z częściami doradzili mi żebym im przywiózł te stare,i oddadzą je do regeneracji i to wychodzi dużo taniej, a jakość też bardzo dobra.
Dzięki za wasze rady, ale narazie mam nawał innych pilnych prac i zetorek musi poczekać kilka dni.
No i jeszcze mam cieknącą chłodnice, ale nikt nie chce się podjąć jej lutowania. Nie są to duże przecieki, ale cały czas jest mokra :cry:
I dalej szukam przednich felg, lub całych kół, wkrecanego korka paliwa i korka chłodnicy. Pozdrawiam
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Kąt wtrysku lepiej ustaw tak jak ma być. Oczywiście wykonuje się to osobno dla jednego i osobno dla drugiego cylindra.

Co do sekcji - ciekawe jak oni to regenerują - czy poprzez metalizację w jakiś sposób? Nie sądzę jednak by to było tańsze niż nowa.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Nie mam pojęcia w jaki sposób to regenerują, ale znajomy mechanik też mówił że sekcje można dać do tucholi do regeneracji.
No ale jak sprawdzić czy cechy na kole zamachowym są dobrze? Jak się ustawia sam kąt to wiem. Coś mi sie nie wydaje żeby teraz był przestawiony o te 15 stopni. Mogłem zaznaczyć gmp na kole zamachowym jak nie miałem głowicy, ale nie przyszło mi to do głowy :(
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
ODPOWIEDZ