c-308 lub Dzik-2

Wszystkie małe ciągniczki takie jak Ursus C-308, Dzik, Mrówka
hazi
Posty: 111
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

Ja w swoim Dziku ma założony: PEGAZ GM26U (czyli gaźnik od Junaka) jak dla mnie to ten gaźnik jest w sam raz do dzika nie ma problemu z żadnym zakresem obrotów i do tego jest on prosty w regulacji*rofl*
Awatar użytkownika
0rex0
Posty: 122
Rejestracja: 24 sie 2011, 19:20

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 0rex0 »

Wie ktoś może, czy koło magnesowe (magneto) w dziku powinno tak ciężko schodzić? Czy też może u mnie jest podcięty klin? Ściągacz mi się pokrzywił, nie pomogło też grzanie palnikiem. A może ten typ tak ma i trzeba to na prasie wyciskać?
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Koło zamachowe jest na stożku. Załóż ściągacz napręż go maksymalnie i młotkiem uderz w śrubę ściągacza samo spadnie. tylko młotek konkretny. jedno uderzenie i koło spada. Samym ściągaczem cholernie ciężko zerwać.
Awatar użytkownika
0rex0
Posty: 122
Rejestracja: 24 sie 2011, 19:20

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 0rex0 »

Wywnioskowałem z rysunku, że tak właśnie jest. Podobnie jak np. w WSK 125 itp. Robiłem dokładnie tak jak piszesz ~Santi2006 tj. naprężenie ściągaczem i uderzanie młotkiem w śruby. Jednak to nie podziałało i stąd moje pytanie. Spróbuję jeszcze raz jutro, ale coś mi to śmierdzi podciętym klinem.
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Ja u siebie tak miałem, ale u mnie zeszło. Naprężyłem mocno, uderzenie młotkiem i wentylator spadł. Klin raczej nie obcieło tam jest bardzo masywny klin. No ale wszystko jest możliwe.

Kupię kartery silnika najlepiej nowe albo w bdb stanie.
Awatar użytkownika
0rex0
Posty: 122
Rejestracja: 24 sie 2011, 19:20

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 0rex0 »

Dziś udało mi sie zdjąć koło magnesowe z wału. Nie było lekko, ale jakoś poszło (klin nie był ścięty). Wał pójdzie do zakładu, w którym regenerują wały. Tam powinni sobie poradzić z wymianą łożysk. Pewnie przy dobrych wiatrach za jakiś miesiąc będę miał wał z powrotem i wtedy okaże sie, co dalej. Podejrzewam, że sama wymiana łożysk nie załatwi sprawy braku średnich obrotów. Zastanawiam się nad regeneracją gaźnika Jikov 30 POH, ale gdzie? Tego nie wiem. Martwi mnie tez to, że niektóre magnesy w moim kole magnesowym są słabsze a inne mocniejsze. Ale na to już nic nie poradzę. Jedynie wymiana koła magnesowego by pomogła. Kolejna rzecz, która mnie nurtuje to czy to uszczelnienie wału za pomocą pierścieni było kiedykolwiek szczelne? Nie spotkałem się jeszcze z takim rozwiązaniem. Szczerze powiedziawszy nie jestem pewien czy te pierścienie będą całkowicie szczelne. Ale na to też raczej nie ma rady.
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Jutro kolego OrexO jadę przerobić swój blok na simeringi ponieważ nie mogę dostać dobrych karterów. Wszystko mam przygotowane i wymierzone. Simeringi będą po jednej i drugiej stronie rozmiar 65x75/80x8/10 w zależności jakie dostanę. Do tego muszę zebrać gniazda w miejscach usczelniaczy na wale i podebrać trochę blok. Tylko zeby mi tokarz zrobił dobrze, wszystko w osi.
Awatar użytkownika
0rex0
Posty: 122
Rejestracja: 24 sie 2011, 19:20

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 0rex0 »

Jeśli to możliwe kolego Santi2006 to fajnie by było jak by udało Ci się zrobić parę zdjęć z poszczególnych etapów tej przeróbki. A od strony sprzęgła gdzie zmieścisz simering? Z tej strony do flanszy z uszczelniaczami jest mocowany wałek sprzęgła.
Awatar użytkownika
adrian
Posty: 76
Rejestracja: 09 sie 2011, 10:46

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: adrian »

Santi2006 jak będziesz miał już wszystko gotowe, to wstaw parę fotek z rezultatów przeróbki na simmeringi. Ja dokładnie o takiej samej opcji uszczelnienia wału myślałem od dłuższego czasu. Mam drugi silnik rozebrany, to można się z nim pobawić.



Od strony sprzęgła można by stoczyć rowki na pierścienie i honować powierzchnię, po której będzie pracować simmering, oraz rozwiercić karter na wymiar uszczelniacza. Ale wpierw trzeba dobrać jakiś simmering, żeby wiadomo było gdzie i ile można zebrać materiału.
Dzik 21(72r.), Andoria S320(61r.),S231, Dolpima PS190 i PS280, Dzik-1(59r.)
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Od strony sprzęgła mozna tylko zebrać 6- 7mm max, ponieważ są otwory na sprzęgło dlatego żeby zmieścił sie simering jest potrzeba zebrania bloku. A od strony wentylatora prawdę powiedziawszy nie trzeba zbierać bloku ponieważ na wale moża bardzo dużo zebrać (ja u siebie bedę blok roztaczał ze wzgledu na wyrobiony blok przez pierścienie i gniazdo). Dlatego w planie mam zamiar roztoczyć jedną i drugą stronę bloku na 80mm, a co do wału to będą zebrane tylko na wysokość rowków pierścieni tak żeby uzyskać wymiar 65mm. Jak mi to gość zrobi na miejscu to jutro zamieszczę zdjęcia.

Jeżeli to wypali to skrzynia korbowa będzie uszczelniona na 100%.
hazi
Posty: 111
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

Witam!
Kolego Santi2006 jeśli ta cała przeróbka Ci się uda za co mocno trzymam kciuki to sadzę że cała brać dzikowców będzie Ci za to wdzięczna:D. Również z niecierpliwością czekam na fotki z kolejnych etapów prac nad uszczelnieniem oraz opisem co jak zrobić i jakich simmernigów użyć; prosiłbym tylko abyś zamieścił koszt takowej przeróbki bo dostęp do tokarki to ja mam*comfort*
Pozdrawiam i życzę powodzenia z przeróbka!
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Odebrałem dzisiaj wał z blokiem po przetoczeniu, obiecane zdjęcia.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Kwestia techniczna. Simeringi 2 szt rozmiar 65x80x10. Lepszy by był 65x80x8. Ale ten spełni swoje zadanie. Cena za 1szt -10zł. koszt przetoczenia wału i bloku 60zł. Wszystko ok poza jedną sprawą jutro muszę jeszcze raz jechać do tokarza, ponieważ zostawił mi ranty na wale a chciałem Zeby przetoczył mi gniazda pierścieni uszczelniających na równo. W tej chwili jest rant ( widać na zdjeciach) który zasłania simering Jest luz po 1,5mm, ale jak by było bez rantu to lepsze smarowanie miał by simering. Ale to szczegół jutro będzie poprawione. Moim zdaniem ten simering pasuje tu najlepiej. Przetoczenie na wale jest takie, ile można a w bloku zostaje dużo "mięsa" po bokach. Mam nadzieję że patent zda egzamin i że konstruktor nie zastosował "celowo" pierścienie uszczelniające. Z tego co mi wiadomo w owych czasach były simeringi.
Zastosowanie simeringa wyeliminuje
- przedmuchy na wale
- łatwy dostęp do simeringów
- w chwili wyeksploatowania łożysk gniazdo uszczelniaczy jak i uszczelniacze nie zniszczą bloku.
Jak ktoś jeszcze ma jakieś pytanie piszczcie postaram się w miare możliwości odpowiedzieć. Do soboty bedę chciał złożyć silnik bo sam jestem ciekaw jak to się bedzie sprawować. Na razie musze jeszcze troche wyczyścić blok bo jest tam w niektórych miejscach takie błoto jak beton (ktoś wcześniej pomalował korpus po błocie, jak to zaschło tak teraz tylko skrobak i młotek). Wiele konstrukcji z Prl typu min WSK czy Shl miały właśnie zastosowane simeringi i działa to rewelacyjnie.
Awatar użytkownika
0rex0
Posty: 122
Rejestracja: 24 sie 2011, 19:20

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 0rex0 »

Wygląda to całkiem spoko. Ciekawe jak będzie działać. Kolego ~Santi2006 jak tylko uruchomisz silnik to napisz, jakie są efekty.
bonzaj_pako
Posty: 19
Rejestracja: 28 gru 2011, 19:38

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: bonzaj_pako »

koledzy jak oddzielic silnik od tej flanszy co łączy sie ze skrzynia biegów. odkręciłem te sruby na około ale podejrzewam ze to mało. musze jeszcze zdjąc koło magnesowe rozpołowic blok i zobaczyc jak tam wygląda.
po wyjeciu cylindra i tłoka sprawdziłem odstep na zamku pierścieni jest ok 2-3 mm wiec raczej je wymienie. a tłok i cylinder sa gładkie zadnych rys. zobacze jak dalej i moze tez bedzie trzeba przerabiac
Awatar użytkownika
0rex0
Posty: 122
Rejestracja: 24 sie 2011, 19:20

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 0rex0 »

Po odkręceniu śrub na około trzeba lekko stuknąć np. przez drewienko (żeby nie uszkodzić) i osłona sprzęgła powinna zejść. Żeby osłona zeszła trzeba jeszcze zdjąć podstawę sprzęgła. Tą przykręconą nakrętką na klucz 36 mm.
hazi
Posty: 111
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

Witam!
No kolego Santi2006 wygląda to wszystko bardzo obiecująco jak ta cała przeróbka zda egzamin to można śmiało powiedzieć że udoskonaliłeś fabrykę- tak trzymać:D. A co do simmeringów to były już w tym czasie dostępne bo tak jak pisałeś WSK ma je a tu je nie zastosowano nie mam pojęcia z czego to wynika wiem tylko że ten silnik był stosowany w motopompach tzw. trzysetkach ( znajomy strażak rozpoznał silnik; mówił ze bardzo dobrze się sprawdzał w motopompie) wiem że był stosowany ten silnik na kolei gdzie pracował przy dokręcaniu śrub na torowiskach z racji niskiej wagi pewnie.... albo dlatego ze nie było nic innego co by mogło go zastąpić.

A gdy już jestem przy temacie silnika to mam do Was koledzy pytanie czy były dziki z silnikiem diesla czy to domorosła wariacja na temat ursusa c308 bo tak ten sprzęt odgadłem jeśli się mylę to proszę mnie poprawić co do sprzętu. a was drodzy koledzy proszę o podanie modelu silnika jaki ktoś zamontował do dzika poniżej zamieszczam link z filmem:
http://www.youtube.com/watch?v=n9oo_Q-8xvk
P.S.
Być może jest to sprzęt któregoś z kolegów na forum jeśli tak to proszę o kontakt.
Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
0rex0
Posty: 122
Rejestracja: 24 sie 2011, 19:20

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 0rex0 »

W ursusie c 308 z filmiku, który wkleiłeś kolego ~hazi pracuje silnik Es Hatz 780. Jest to silnik stosowany w maszynach budowlanych np. zagęszczarkach itp. Kontaktowałem się z właścicielem przez konto na youtube. Z tego, co mówił ten silnik pasuje do ursusa bez żadnych przeróbek. Jedyna wada to, że jest dość drogi.
bonzaj_pako
Posty: 19
Rejestracja: 28 gru 2011, 19:38

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: bonzaj_pako »

mam problem nie moge oddzielic od silnika tej flanszy co sie łączy ze skrzynia.. i mam problem z rozpołownieniem silnika. zdjąłem koło co sa tam magnesy. odkręciłem sruby co łącza górną pokrywe z dolna. ale tam zostały szpilki m8 one pewnie trzymaja, ale nie mam jak ich wykręcic.
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

bonzaj_pako Musisz mieć ściągacz do podstawy sprzęgła inaczej nie ma szans. prosty do zrobienia. A co do rozpołowienia silnika to w sumie musisz odkręcić 8 nakrętek po cztery na każda stronę. Szpilki nie trzymają chyba że masz kartery połoczone hermetykiem. No ale to też jest do ropzpołowienia.

Kolego Hazi z tego co mi wiadomo a posiadam rózna literaturę do Ursusa 308 nie posiadał silnika diesel. a co do silnika Hatz 780 to jak najbardziej pasuje on do Ursusa bez żadnych przeróbek jak by od niego. Posiadam skrzynię do Ursua i silnik takowy hatza, mam zamiar go zamontować. Tylko ze chce go przerobić na sprzęgło samochodowe, a to już troche komplikacji a przede wszystkim kasy. Kontaktowałem się z gosciem z filmików z You tube ale nie chciał zdradzic jak zrobił ze sprzegłem, czy dorobił tlko przystawke na wałek który jest, czy zrobił wałek wałek od nowa jak pokazywałem we wczesniejszch postach.

Złożyłem dzisiaj silnik, pierwsze wrażenie to ma taka kompresję że ciężko "przełamać". Wszysko przygotowane tylko zamontować w Ursusie. Jutro jak się uda próba, za bardzo nie mam czasu ale jestem bardzo ciekawy jak to bedzie działać.
Obrazek
Obrazek

A tak wogóle to składam jeszcze Dzika, będzie cały po kapitalce. Kilka zdjęć z prac
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Zdjecia robione komórką, więc rewelacyjne nie są.
Bedzie zrobiony w oryginale, silnik na pierścieniach uszczelniających, gaźnik ijkov. No ale do końca jeszcze troche. Maska, instalacja itp, itd.
ivan78
Posty: 10
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:09

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: ivan78 »

Witam wszystkich,ja mam w swym c-308 przerobione sprzeglo na wyciskane od fiata 126,i jest walek wychodzacy ze skrzyni do silnika przerobiony wsensie ze byl skrucony i dospawany od maluszka by wchodzila na niego tarcz sprzeglowa



Witam wszystkich,ja mam w swym c-308 przerobione sprzeglo na wyciskane od fiata 126,i jest walek wychodzacy ze skrzyni do silnika przerobiony wsensie ze byl skrucony i dospawany od maluszka by wchodzila na niego tarcz sprzeglowa
ODPOWIEDZ