c-308 lub Dzik-2

Wszystkie małe ciągniczki takie jak Ursus C-308, Dzik, Mrówka
avinx
Posty: 20
Rejestracja: 04 paź 2012, 17:48

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: avinx »

Santi2006 napisał/a:
Na temat świec przeczytasz tutaj sporo.
http://muerte28.republika.pl/
Znam, świetna strona, dużo się na niej dowiedziałem.
Czekam na info o Twoim championie. *hilarious* A czy dzika masz na silniku S-261c czy 160 ?

Co do adaptera, to wolałbym pozostać przy oryginalnym gwincie m18. Jutro pójdę do sklepu popytać jakie świece mają.
Chciałbym idealnie dopasować tą wartość cieplną, niby w instrukcji pisze, że 175, ale w gorące letnie dni może być różnie w praktyce...

P.S. Mógłby ktoś podać typ kondensatora i platynek do silnika S-261c ?
hazi
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

Witam!
Ja w swoim Dziku mam wkręconą świece firmy NGK R BPR6ES
rozmiar: M14x1,25
typ silnika w Dziku: S-261c
zapłon: magneto(zwykły, oryginalny);

Od razu zaznaczam, że świece te nie są nowe pochodzą one z samochodu, w momencie gdy w aucie nadają się do wymiany stosuję je w Dziku. Z początku miałem obawy czy takie przechodzone świece zdadzą egzamin ale z perspektywy czasu muszę przyznać że nie zamienię je na żadne inne; Dziczek chodzi na nich jak złoto nie ma problemu z rozruchem na zimno czy ciepło, nie chwyta świeca nagar, po prostu podchodzę odpalam i już chodzi od pierwszego "strzała"*comfort*.
Pozdrawiam!
robson372
Posty: 171
Rejestracja: 07 kwie 2009, 22:12

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: robson372 »

hazi-Zimny też walisz od strzała? Kolego, nie siej jakiś bzdur, bo rozruch nie tyle zależy od iskry czy nawet iskrownika, jak od samego gaźnika, ale nawet dobry gaźnik to za mało, bo także liczy się dobra kompresja. Dzik to stary silnik dwusuwowy, dobra i prosta konstrukcja, która ma wady w porównaniu z nowymi silnikami. Więc zimny silnik nie odpalisz za pierwszym pociągnięciem, bo musi siłą zaciągu dojść paliwo, musi te paliwo dojść do komory, sprężyć je a następnie odpalić za pomocą iskry. Nawet nowoczesne konstrukcje silnikowe nie odpalają tak super na zimnym silniku, bo fizyki przeskoczyć się nie da. Więc zimny silnik w dziku nie da się odpalić za pierwszym pociągnięciem, zimny znaczy taki, który dobę stoi a nie godzinie...
hazi
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

Kolego ~robson372 cóż mogę powiedzieć, skoro ktoś pyta jakie świece stosujecie i jaki jest zapłon w Waszych Dzikach to odpisuje na jego pytanie. A co do moich słów że nawet zimny odpala za pierwszym strzałem mogę przesłać filmik na którym jest nagrane jak po 3 miesiącach (słownie trzech miesiącach) stania odpalam swojego Dzika; oczywiście możesz się nie zgodzić i napisać że Dzik był wcześniej odpalany ale z tym już nie mogę polemizować jedyne co mogę powiedzieć to przyjedź a sam się przekonasz. Na filmiku widać jak jest przelewany gaźnik i później zostaje zapuszczony silnik.
A w woli ścisłości Dzik przedstawiony na filmiku jest już przerobiony na czterokołowca (takiego kupiłem i taki mi pasuje; oczywiście wszystkie przeróbki pozwalają powrócić w sposób bezbolesny do oryginału). Jak go kupiłem to miał już założony gaźnik Pegaz GM26U oraz rozrusznik. Sądzę że kolego że na pewno napiszesz że to rozrusznik daje takiego kopa że dzik odpala od razu ale ja również znam się na silnikach i wiem że ważna jest dobra kompresja i to że silnik Dzika posiada pewne nie doskonałości.

filmik nagrany 14 marca 2012 więc na pewno był zimny
link do filmiku:
http://speedy.sh/nZuur/14032012-pierwsze-odpalenie.mp4
Awatar użytkownika
jarek11144
Posty: 35
Rejestracja: 24 wrz 2011, 12:15

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: jarek11144 »

Jakim cudem nawet dumka nie puści ? Gdy mojego odpalę to wszędzie jest biało :)
hazi
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

jarek11144 napisał/a:
Jakim cudem nawet dumka nie puści ? Gdy mojego odpalę to wszędzie jest biało :)
Witam!
Dymek był po prostu nie widać tego ponieważ filmik był nagrany telefonem, stąd nie za dobra jakość.
robson372
Posty: 171
Rejestracja: 07 kwie 2009, 22:12

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: robson372 »

hazi-Skoro masz rozrusznik, to zmienia postać rzeczy. Normalnie to nie da się go odpalić od pałki za pierwszym razem, dlatego że tłok uderza o świecę jakieś dwa razy, no może trzy, a to za mało, aby tłok zassał paliwo i go sprężył, dlatego trzeba kopać co najmniej dwa razy, z rozrusznikiem to inna sprawa, bo jak tłok jest z cztery razy w górnym położeniu to mu już wystarczy na odpalenie, przy korbie jest podobnie, gdyby ta zębatka była inaczej spasowana, czyli tak że tłok był by w górnym położeniu z 4-5 razy na silnych obrotach, to pewnie też by za pierwszym razem odpalił. Nawet w instrukcji jest napisane, że trzeba dwa razy silnie pociągnąć, aby odpalił, z reguły jest to z trzy razy, a rozrusznik to zmienia postać rzeczy.
hazi
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

No cóż kolego ~robson372 wyszło po prostu zwykłe nie domówienie mogłem od razu zaznaczyć że mój Dzik ma rozrusznik który daje mu lepszy kop niż oryginalna dzikowska pałka. Wtedy było by jasne dlaczego mój Dzik tak ładnie pali. Za wszelkie nie ścisłości przepraszam z mojej strony następnym razem postaram się dokładniej opisać osprzęt mojego Dzika.
Pozdrawiam!
dzik96
Posty: 173
Rejestracja: 08 sie 2012, 11:53

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: dzik96 »

Witam! Od dłuższego czasu śledzę forum i mam jedno pytanie. W moim dziku 2 mam zamontowany gaźnik Pegaz gm26u3 i mam problem z jego ustawieniem. Problem polega na tym, że silnik pracuje raz tak jakby mieszanka była za bogata, a raz za uboga. Zaznaczę, że lewego powietrza nie chwyta, bo uszczelki są wymienione. Jeszcze jednym problemem jest wodnisty nagar w kolanku wydechu, czego nie miałem na gaźniku Jikov. Proszę o podpowiedzi, bo wszystkie próby regulacji nie przyniosły oczekiwanego rezultatu. Z góry dziękuje.
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

avinx napisał/a:
Witam,
Posiadam silnik S-261c. Z instrukcji wyczytałem, że zalecana wartość cieplna świecy zapłonowej w silniku S-261c to 175 wg. skali Boscha.
Silnik najwięcej pracuje w lecie, w zimie sporadycznie. Zapłon jest przerobiony na akumulatorowy.
Jaka świeca będzie najlepsza dla tego silnika? Na pewno macie swoje doświadczenia z iskrą w dziku, więc chętnie posłucham porad :)

Sorki ze nie pisałem. Dopiero jestem dzisiaj w domu jutro tylko się odkopie to podam ci jaka to była swieca. Jestem zawalony na maxa sniegiem.<br><br><br><br>
dzik96 napisał/a:
Witam! Od dłuższego czasu śledzę forum i mam jedno pytanie. W moim dziku 2 mam zamontowany gaźnik Pegaz gm26u3 i mam problem z jego ustawieniem. Problem polega na tym, że silnik pracuje raz tak jakby mieszanka była za bogata, a raz za uboga. Zaznaczę, że lewego powietrza nie chwyta, bo uszczelki są wymienione. Jeszcze jednym problemem jest wodnisty nagar w kolanku wydechu, czego nie miałem na gaźniku Jikov. Proszę o podpowiedzi, bo wszystkie próby regulacji nie przyniosły oczekiwanego rezultatu. Z góry dziękuje.

Myślę że masz bardzo zużyty gaźnik jak masz takie problemy. chodzi o przepustnicę, iglicę czy zaworek odcinajacy paliwo. Utrzymuje ci stan paliwa w komorze pływakowej czy, gaźnik cieknie.
dzik96
Posty: 173
Rejestracja: 08 sie 2012, 11:53

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: dzik96 »

Zaworek iglicowy myślę że jest w porządku, bo gaźnik nie cieknie. Być może przyczyną będzie zużycie przepustnicy (gdy dzik pracuje na wolnych obrotach to słychać jak przepustnica uderza o korpus gaźnika). Gdy dzisiaj rozebrałem gaźnik to był odczuwalny luz przepustnica-korpus. Przychodzi tylko jedne pytanie- czy warto regenerować w jakiś sposób ten gaźnik czy kupić nowy. A i jeszcze jedno pytanie czy gaźnik pegaz może dostawać lewego powietrza w jakimś innym miejscu np. na śrubce obrotów jałowych?
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

avinx napisał/a:
Witam,
Posiadam silnik S-261c. Z instrukcji wyczytałem, że zalecana wartość cieplna świecy zapłonowej w silniku S-261c to 175 wg. skali Boscha.
Silnik najwięcej pracuje w lecie, w zimie sporadycznie. Zapłon jest przerobiony na akumulatorowy.
Jaka świeca będzie najlepsza dla tego silnika? Na pewno macie swoje doświadczenia z iskrą w dziku, więc chętnie posłucham porad :)

Przepraszam ze tak późno, ale zawsze cos wyskoczy. Sprawdziłem wkońcu swiecę nie jest Champion jak pisałem wcześniej tylko NGK A7FS
To jest odpowiednik starej A7 z duzeym gwinem. jedyny problem jest taki że ta ma stożek (musiałem podkładkę załozyć z innej swiecy i jest ok). Ona mi sie sprawuje bdb. Ważną zaleta jest to ze jest bardzo duża odległość między elektrodą a ścianka swiecy no i odpowiednia wartość cieplna. U mnie się sprawuje dobrze. zapłon iskrownikowy.

A tak na marginesie to szału nie ma co sie spodziewać po tych silnikach. Dziadek znajomego mówił ze maił nowego dzika i zawsze cos tam trzeba było przy nim zrobić. mówi ze ten silnik lubi duże obroty wówczs swiecy nie kopciło a jak się go dusiło to było pewne ze za parę, parenascie godzin pracy trzeba będzie swiecę wyczyscić albo i nawet wymienić.
hazi
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

Santi2006 napisał/a:

A tak na marginesie to szału nie ma co sie spodziewać po tych silnikach. Dziadek znajomego mówił ze maił nowego dzika i zawsze cos tam trzeba było przy nim zrobić. mówi ze ten silnik lubi duże obroty wówczs swiecy nie kopciło a jak się go dusiło to było pewne ze za parę, parenascie godzin pracy trzeba będzie swiecę wyczyscić albo i nawet wymienić.
Witam!
To prawda, najlepiej aby pozbyć się problemu z kopceniem świecy to przeróbka na zapłon akumulatorowy. W ten sposób uzyskujemy zawsze jednolitą iskrę nie zależną od obrotów silnika.
Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Nie jestem tak do końca zwolennikiem przeróbek, ale jak ma poprawić to działanie to jestem za. Ale Hazi ma rację gościu niedaleko mnie ma dzika na zapłonie bateryjnym i chodzi igła (nie ma problemu z paleniem i eksploatacja), Jest to Sam na bazie Dzika cztery koła, silnik odsuniety do przodu wstawiony po drodze alternator (ładowanie, swiatła itp.) Wyglada nawet ładnie.Myślę że gdyby produkowano Dziki do dzisiaj to napewno były by zmodernizowane do sprawnego działania. Kiedyś były takie czasy, człowiek się cieszył że jest zmechanizowany. A co do sprawności to juz wiadomo. Na tamte czasy to taki mały "mercedes" dla małorolnych.
dzik96 napisał/a:
Zaworek iglicowy myślę że jest w porządku, bo gaźnik nie cieknie. Być może przyczyną będzie zużycie przepustnicy (gdy dzik pracuje na wolnych obrotach to słychać jak przepustnica uderza o korpus gaźnika). Gdy dzisiaj rozebrałem gaźnik to był odczuwalny luz przepustnica-korpus. Przychodzi tylko jedne pytanie- czy warto regenerować w jakiś sposób ten gaźnik czy kupić nowy. A i jeszcze jedno pytanie czy gaźnik pegaz może dostawać lewego powietrza w jakimś innym miejscu np. na śrubce obrotów jałowych?

Sprzedaja zestawy naprawcze do tego gaźnika możesz próbować. zestaw kosztuje chyba 18zł. Jezcze jak bys dostał przepustnicę z iglicą (lubi mieć wyrobienie) to bedzie jak nowy.
hazi
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

"Mercedes dla małorolnych" bardzo to ładnie nazwałeś kolego ~Santi2006. Też jestem zdania że gdyby Dziki były dalej produkowane to na pewno pojawiłyby się wersje czterokołowe, z zapłonem bateryjnym a może i nawet diesel. A co do tego mercedes jak nazwałeś go kolego to uważam że jest to powiedzenie nadal aktualne ponieważ za cenę Dzika nie można dostać nic co by było produkowane przez fabrykę i miało taki osprzęt i możliwości jak Dzik.
Pozdrawiam!
roofmaniak
Posty: 37
Rejestracja: 27 lut 2012, 22:23

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: roofmaniak »

Witam kolego hazi

Zaciekawił mnie post w którym piszesz, że masz silnik dzika palony z rozrusznika. Czy mógłbyś podzielić się kilkoma informacjami (zdjęcia rysunki itp) na temat jak zrobić taką przeróbkę na rozrusznik - sam coś takiego zamierzam zrobić i dlatego chętnie podglądnę jak to u Ciebie wygląda :)

Pozdrawiam
hazi
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

Witam!
Co do zdjęć to trochę będziesz musiał kolego poczekać bo Dzik stoi teraz schowany w mojej małej szopce. Niestety nie będę mógł zaprezentować działania rozrusznika w moim dziku ponieważ na chwilę obecną ma on wyjęty akumulator. Postaram się w najbliższym czasie zrobić zdjęcia tego jak mam zamontowany rozrusznik. Co do samego rozrusznika to jest pewien problem gdyż silnik Dzika kręci się w niewłaściwą stronę co większość obecnych silników. Także musisz kolego uzbroić się w cierpliwość i wyszukać gdzieś taki rozrusznik.

Pozdrawiam!Załączam zdjęcia mocowania rozrusznika w moim dziku. Mam nadzieje że jakość jest wystarczająca. Rozrusznik jest przykręcony do metalowej płyty grubość jakieś 3 mm*comfort*; cała ta blacha jezst przyspawana do kątowników które są przykręcone do ramy Dzika więc nie ma problemu z pozbyciem się rozrusznika. Jakbyś miał kolego jeszcze jakieś pytania to pisz.
Pozdrawiam!
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/eee ... 81c65.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0bf ... 37466.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ca0 ... 0866a.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4fc ... 330a1.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/029 ... 0caab.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bf7 ... 84aeb.html
roofmaniak
Posty: 37
Rejestracja: 27 lut 2012, 22:23

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: roofmaniak »

Witam.

Hazi powiem szczerze, że ten rozrusznik to piękna robota. Mam pytanie czy pamiętasz z jakiego auta jest ten rozrusznik? Jak zrobiłeś koło zamachowe - dopasowałeś z czegoś, czy dorabiałeś do zębatki rozrusznika? Jak jest zamocowane całe koło zamachowe - wchodzi na klin wału i zabezpieczone jest śrubą centralną (jeśli tak to czy śruba się nie odkręca podczas działania silnika), czy jakoś inaczej?


Powiem szczerze, że mam podobny pomysł na zrobienie rozrusznika w dziku, tylko największy problem to dopasowanie zębatki koła zamachowego do wieńca rozrusznika, dlatego też pytam jak to jest wykonane u Ciebie.

Serdeczne dzięki za zdjęcia i informacje. Jak złoże silnik (nowy wał, tłok, cylinder itp.) to też wrzucę kilka fotek mojego sprzęta - może nie jest tak zaawansowany technicznie jak Twój ale z czasem go udoskonalę.

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam :)
hazi
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: hazi »

Witam,
co do pytań to:
-rozrusznik był (chyba niemieckiego auta ale nie jestem na 100% pewien); poszukam na nim jakieś oznaczenia o ile jakieś w ogóle na nim są;
-koło zamachowe było dorabiane do zębatki rozrusznika a to dlatego że w okolicy jest kilku zdolnych tokarzy i frezerów (a poza tym poszukiwania takiego koła mogą nieźle potrwać);
-koło wchodzi na klin wału i jest zabezpieczone śrubą centralną, oczywiście nie ma problemu z odkręcaniem się tejże śruby;
Mam nadzieje że coś pomogłem. Życzę udanych prac nad kolegi Dzikiem oraz czekam z niecierpliwością na fotki twoje maszyny.
Pozdrawiam!
dzik96
Posty: 173
Rejestracja: 08 sie 2012, 11:53

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: dzik96 »

Witam! Po dłuższych zmaganiach z Pegazem mogę powiedzieć, że dzik pracuje dobrze (kwestia wymiany przepustnicy na nową). Lecz zaraz pojawił się drugi problem, a mianowicie świeca cały czas jest mokra (zaznaczam, że nie jest to wina gaźnika) i dzik czasem gaśnie na wolnych obrotach. I tu nasuwa mi się jedno pytanie- czy jest możliwe, żeby zapłon sam się przestawiał i jakie są parametry jego ustawienia (na parametrach ustawienia zapłonu z instrukcji na stronie muerte28 dzik nie ma iskry). Czekam na szybkie podpowiedzi- ciągłe czyszczenie świec przed uruchomieniem jest denerwujące.
Za podpowiedzi z góry dziękuję i pozdrawiam.
ODPOWIEDZ