Silnik MOCARZ

Wszystko o stacjonarnych silnikach rolniczych
lukaszchynow
Posty: 34
Rejestracja: 07 mar 2010, 16:50

Silnik MOCARZ

Post autor: lukaszchynow » 28 cze 2012, 20:45

Witam serdecznie
Forumowicze czy ktoś z Was, posiada informacje na temat silników Mocarz importowanych przez firmę PZInż Ursus. Z tego co wiem importowali silniki IHC 3HP M z USA i sprzedawali w pod nazwą Mocarz. Stałem się posiadaczem takiego silnika i może ktoś z Was pomoże w zdobyciu informacji dotyczących okresu importu, ilości sprowadzonych silników. Może posiadacie jakież zdjęcia Mocarza lub jakieś elementy. Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
MAMMOET
Posty: 187
Rejestracja: 28 sty 2012, 16:55

RE: Silnik MOCARZ

Post autor: MAMMOET » 29 cze 2012, 13:03

Nie fakt, ale opinia: podobnie rzecz się miała z IH 10/20 TITAN, naród potrzebował silników i brał, skąd mógł :D
Skoro masz takowy silniczek, może Ty pstryknij parę zdjęć?
Co o nich mówi Google?

vauxhall
Posty: 406
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

RE: Silnik MOCARZ

Post autor: vauxhall » 29 cze 2012, 20:39

Nie jestem pewien czy PZInz.tylko importowaly silniki z USA (IHC).
Bylem w zeszlym tygodniu z wizyta u bardzo zacnych kolekcjonerow,notabene takze uzytkownikow RT,(pomijam wrazenia ktorych doznalem widzac co maja...)
Dowiedzialem sie istotnej rzeczy:Mocarz rozni sie od oryginalu min.gruboscia szprych w kole zamachowym,IHC ma znacznie delikatniejsze.
Wynika z tego ze byly jednak produkowane w Polsce ,a nie tylko konfekcjonowane.
Nawiasem mowiac nie wiedzialem ze polski przedwojenny przemysl rowniez wytwarzal inne silniki stacjonarne (Kryzel&Wojakowski,Ekonom i inne).
Temat obszerny i malo znany.

lukaszchynow
Posty: 34
Rejestracja: 07 mar 2010, 16:50

RE: Silnik MOCARZ

Post autor: lukaszchynow » 30 cze 2012, 14:38

Witam serdecznie
Faktycznie te różnice jakie wychwyciłem na kilku zdjęciach archiwalnych to koła zamachowe i pompy pali, przy czym koła zamachowe szprychy mają bardzo podobne lub takie same różnią się szerokością pierścienia co za tym idzie i wagą. Żeliwne gaźniki wydają się być takie same, głowice tez, pozostaje tylko jedno pytanie czy ma bloku Mocarza też jest symbol IHC. Poniżej kilka zdjęć mojego silniczka, przez bardzo długi okres stał pod chmurką i jest pordzewiały. Brakuje iskrownika dekla skrzyni korbowej i kilku drobiazgów. W sierpniu lub wrześniu zabieram się za remoncik zobaczymy co z tego wyjdzie, najbardziej zniszczony jest cylinder cała reszta już trochę rozruszana. Jak by ktoś z Was posiadał jakieś materiały to bardzo proszę o pomoc.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

tak przy okazji może ktoś z Was posiada informację np. katalog części lub instrukcę obsługi do Cunewalde LD 120 zdjęcie poniżej.

Obrazek

Pozdrawiam
Łukasz

ihc 64
Posty: 199
Rejestracja: 12 wrz 2007, 21:51

RE: Silnik MOCARZ

Post autor: ihc 64 » 30 cze 2012, 15:17

Na alegro mignęła mi instrukcja obslugi do Mocarza .

lukaszchynow
Posty: 34
Rejestracja: 07 mar 2010, 16:50

RE: Silnik MOCARZ

Post autor: lukaszchynow » 15 lip 2012, 12:55

Witam serdecznie.
Udało mi się wygrać aukcję z instrukcją obsługi do Mocarza. Są tam 4 schematy silnika i przekroje z wymiarami, wymiary i nr części zamiennych pokrywają się z IHC więc identyfikacja na tym etapie jest raczej nie możliwa. Ciekawym rozwiązaniem jest doprowadzenie wody do gaźnika w celu poprawienia wydajności silnika podzczas pracy pod dużym obciążeniem.
Tak jak przy poprzednim poście może ktoś z Was posiada informację np. katalog części lub instrukcę obsługi do Cunewalde LD 120.
Pozdrawiam
Łukasz

gregsmo
Posty: 3
Rejestracja: 04 sie 2013, 20:45

RE: Silnik MOCARZ

Post autor: gregsmo » 21 lis 2014, 19:05

Witam. Czy silniczek juz wyremontowany? Temat "Mocarza" mnie interesuje bo mam IHC 3hp M i mam nadzieje że niedługo uda mi się go ożywić.
proszę o odpowiedz

lukaszchynow
Posty: 34
Rejestracja: 07 mar 2010, 16:50

RE: Silnik MOCARZ

Post autor: lukaszchynow » 04 mar 2015, 11:12

Witam.
Dawno nie zaglądałem na forum, silniczek IHC jest obecnie w odstawce czeka na swoją kolej. Udało mi się zdobyć oryginalnego Mocarza, znalazłem go w Stalowej Woli a poprzedni właściciel przywiózł go z Zamościa. Silnik prawie kompletny, główny brakujący element to iskrownik reszta do skompletowania.

Pozdrawiam

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

ODPOWIEDZ