Diagnoza silnika Zetor 25.
Diagnoza silnika Zetor 25.
Witam! Nowym nabytkiem już przedstawiłem się w innym dziale:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ce2 ... 5c212.html
Silnik pali na zaciąg, ale bardzo nierówno chodzi. Wali raz białym, raz czarnym dymem, mam wrażenie, że z każdego cylindra innym. Teraz pytanie czy da się go kompleksowo zdiagnozować w warunkach stodoły. Jeżeli tak, to proszę o instrukcje od czego zacząć i jak to zrobić krok po kroku. Jeżeli, taka instrukcja już była na forum proszę o wskazanie linku, mnie nie udało się znaleźć przy pomocy opcji SZUKAJ.
Pozdrawiam Szam
P.s. Ze skrzynią biegów i podnośnikiem chyba sobie poradzę, ale z silnikami nie miałem nigdy do czynienia.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ce2 ... 5c212.html
Silnik pali na zaciąg, ale bardzo nierówno chodzi. Wali raz białym, raz czarnym dymem, mam wrażenie, że z każdego cylindra innym. Teraz pytanie czy da się go kompleksowo zdiagnozować w warunkach stodoły. Jeżeli tak, to proszę o instrukcje od czego zacząć i jak to zrobić krok po kroku. Jeżeli, taka instrukcja już była na forum proszę o wskazanie linku, mnie nie udało się znaleźć przy pomocy opcji SZUKAJ.
Pozdrawiam Szam
P.s. Ze skrzynią biegów i podnośnikiem chyba sobie poradzę, ale z silnikami nie miałem nigdy do czynienia.
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Pewnie indywidualnie ktorys z kolegow posiadajacy takiego zetora moze Ci pomoc bo kazdy przypadek jest inny.sa ty znawcy tematu wiec bez obawy.najwazniejsze rzebys niepanikowal bo maszyna niezle wyglada a i do poskromienia jest przybodrobinie dobrej woli.
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Proponuję zacząć od wtrysków. Możesz to sprawdzić nawet w stodole, na oko. Wykręć je i obserwuj, jak rozpylają. Nie sprawdzisz, wprawdzie ciśnienia wtrysku, ale czy leją czy ładnie rozpylają, zauważysz.
Jak będziesz miał wykręcone wtryski, to warto zmierzyć ciśnienie w cylindrach. Do tego już potrzebny specjalny manometr. Może masz kogoś znajomego, co takie coś ma lub sam Ci zmierzy. Tutaj, niestety, trzeba pokręcić rozrusznikiem, bo mierzenie ciśnienia na ciągniętym traktorze może być trudne i niebezpieczne dla mierzącego.
Po sprawdzenie w/w, będziesz miał już jakieś rozeznanie co do stanu silnika i zakresu ewentualnego remontu (naprawy).
PS. Traktorek wygląda całkiem, całkiem i warto mu poświęcić trochę pracy i $, aby cieszyć się nim.*tup*
Jak będziesz miał wykręcone wtryski, to warto zmierzyć ciśnienie w cylindrach. Do tego już potrzebny specjalny manometr. Może masz kogoś znajomego, co takie coś ma lub sam Ci zmierzy. Tutaj, niestety, trzeba pokręcić rozrusznikiem, bo mierzenie ciśnienia na ciągniętym traktorze może być trudne i niebezpieczne dla mierzącego.
Po sprawdzenie w/w, będziesz miał już jakieś rozeznanie co do stanu silnika i zakresu ewentualnego remontu (naprawy).
PS. Traktorek wygląda całkiem, całkiem i warto mu poświęcić trochę pracy i $, aby cieszyć się nim.*tup*
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Proponuję jeszcze jako tako sprawdzić panewki i luz wału korbowego. Poruszaj w miarę możliwości kołem pasowym góra/dół, prawo/lewo czy ma jakiś luz.
Znajdź kogoś kto będzie kręcił korbą, a Ty spróbuj osłuchać silnik czy nie ma jakichś przedmuchów.
Sprawdź dokręcenie świec żarowych i wtrysków.
Dobre byłoby sprawdzić drożność kanałów chłodniczych i olejowych, ale tego raczej w stodole już nie zrobisz.
Sprawdź i wyreguluj luz zaworowy.
Odkręć przewody paliwowe i kręć korbą. Będziesz widział czy meniski w króćcach będą równo i regularnie się poruszać i wylewać ropę.
Standardowo przegląd i ewentualne czyszczenie filtrów.
Kontrola stanu i jakości oleju.
Zapal silnik i osłuchaj w poszukiwaniu nadmiernych, niepożądanych stuków, szumów, wycia.
Na początek chyba tyle.
Możesz też nagrać film i go tutaj wrzucić. Zawsze coś to rozjaśni.
Znajdź kogoś kto będzie kręcił korbą, a Ty spróbuj osłuchać silnik czy nie ma jakichś przedmuchów.
Sprawdź dokręcenie świec żarowych i wtrysków.
Dobre byłoby sprawdzić drożność kanałów chłodniczych i olejowych, ale tego raczej w stodole już nie zrobisz.
Sprawdź i wyreguluj luz zaworowy.
Odkręć przewody paliwowe i kręć korbą. Będziesz widział czy meniski w króćcach będą równo i regularnie się poruszać i wylewać ropę.
Standardowo przegląd i ewentualne czyszczenie filtrów.
Kontrola stanu i jakości oleju.
Zapal silnik i osłuchaj w poszukiwaniu nadmiernych, niepożądanych stuków, szumów, wycia.
Na początek chyba tyle.
Możesz też nagrać film i go tutaj wrzucić. Zawsze coś to rozjaśni.
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Witam, dzięki za sugestie. Te meniski w króćcach to w pompie wtryskowej? Będzie je widać jak odkręcę z niej przewody paliwowe? Teraz jadę na działkę, spróbuję nagrać filmik. Jak się uda, to wieczorem wrzucę go na forum.Majo napisał/a:...
Odkręć przewody paliwowe i kręć korbą. Będziesz widział czy meniski w króćcach będą równo i regularnie się poruszać i wylewać ropę.
Pozdrawiam Szam
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Wrzucaj czekamy
Przy pompie są króćce oczkowe przykręcane do pompy i do nich przykręca się przewody paliwowe. Wykręć tylko przewody, a króćce zostaw. Będziesz na nich widział ruchy ropy.
Przy pompie są króćce oczkowe przykręcane do pompy i do nich przykręca się przewody paliwowe. Wykręć tylko przewody, a króćce zostaw. Będziesz na nich widział ruchy ropy.
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Z filmikiem sprawa się rypła. Coś się stało i zblokowała się skrzynia biegów, nie mogłem go zaciągnąć. Zdjąłem pokrywę skrzyni i oto zdjęcia:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/81e ... 097a8.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/82c ... 7d98e.html
Temat jest o diagnostyce silnika, więc dalej nie będę znęcał się nad tą skrzynią. Ale .... spróbowałem wyczuć luzy na wale korbowym. Użyłem breszki, próbując zmienić położenie koła pasowego w różnych kierunkach. No i tutaj miła niespodzianka - żadnych luzów. Wstępnie oznacza to, że wał i panewki główne są ok. No i dalej znowu nie wiem, czy jak odkręcę, tę żebrowaną miskę olejową to będę miał dostęp do panewek korbowodowych i środkowej panewki głównej? Czy po odkręceniu ich będę mógł ocenić stan powierzchni wału i na tej podstawie zakwalifikować lub nie wał do szlifu? Czy może dać sobie z tym spokój jeżeli badanie breszką nie wskazuje żadnych luzów?
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/81e ... 097a8.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/82c ... 7d98e.html
Temat jest o diagnostyce silnika, więc dalej nie będę znęcał się nad tą skrzynią. Ale .... spróbowałem wyczuć luzy na wale korbowym. Użyłem breszki, próbując zmienić położenie koła pasowego w różnych kierunkach. No i tutaj miła niespodzianka - żadnych luzów. Wstępnie oznacza to, że wał i panewki główne są ok. No i dalej znowu nie wiem, czy jak odkręcę, tę żebrowaną miskę olejową to będę miał dostęp do panewek korbowodowych i środkowej panewki głównej? Czy po odkręceniu ich będę mógł ocenić stan powierzchni wału i na tej podstawie zakwalifikować lub nie wał do szlifu? Czy może dać sobie z tym spokój jeżeli badanie breszką nie wskazuje żadnych luzów?
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Do tego można dożucić uszczelka pod głowicą z wyrobionymi pierścionkami a to = remont(możesz sprawdzić czy woda bólgocze w chłodnicy na odpalonym silniku), jak trzyma stałe ciśnienie oleju nie mniej niż 1,5 bara na wolnych i nie więcej niż 4 bary na full obr. to z panewkami powinno być dobrze. Dla pewności sprawdź korbowodowe z przednią i środkową główna jak będą głębokie rysy i bardzo matowa powierzchnia, to nie dobrze*no*
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Skrzynia na fotkach wygląda nieźle - ale to co najważniejsze, na fotce nie da się ukazać - sprawdź czy wałek atakujący i pozostałe elementy nie mają za dużych luzów. Jak coś Ci będzie poruszało się kilka mm i przy tym wydawało stukot to luz jest zbyt duży
Odkręć boczną pokrywę - tam gdzie jest wlew oleju - i pomacaj korbowody w różnych położeniach wału. Zobacz czy nie klekoczą na wale. Do przodu lub do tyłu wzdłuż wału mają się poruszać - ale nie mogą mieć luzu na panewce. Jak stuka - to już jest do roboty.
To jeszcze nic nie oznacza. Luz na głównych panewkach to może i tak byś sprawdził, ale nic ponadto. Zresztą metoda raczej i tu słaba.Szam napisał/a:
Ale .... spróbowałem wyczuć luzy na wale korbowym. Użyłem breszki, próbując zmienić położenie koła pasowego w różnych kierunkach. No i tutaj miła niespodzianka - żadnych luzów. Wstępnie oznacza to, że wał i panewki główne są ok.
Odkręć boczną pokrywę - tam gdzie jest wlew oleju - i pomacaj korbowody w różnych położeniach wału. Zobacz czy nie klekoczą na wale. Do przodu lub do tyłu wzdłuż wału mają się poruszać - ale nie mogą mieć luzu na panewce. Jak stuka - to już jest do roboty.
Jak odkręcisz misę to zobaczysz jedynie smok od pompy olejowej - warto to odkręcić i go wyczyścić, ale do panewek dostęp masz dopiero po zdjęciu pokrywy z wlewem oleju. Możesz zdjąć stopy korbowodów i zerknąć do panewek. Pamiętaj, że nie można ich pomylić ani odwrócić (ani panewek, ani stóp korbowodu)!!!<br><br><br><br>Szam napisał/a:
No i dalej znowu nie wiem, czy jak odkręcę, tę żebrowaną miskę olejową to będę miał dostęp do panewek korbowodowych i środkowej panewki głównej? Czy po odkręceniu ich będę mógł ocenić stan powierzchni wału i na tej podstawie zakwalifikować lub nie wał do szlifu? Czy może dać sobie z tym spokój jeżeli badanie breszką nie wskazuje żadnych luzów?
Jak się dobrze zagrzeje to może bulgotać i to wcale nie oznacza, że jest walnięta głowica lub uszczelka. Ale jak wybija wodę - to już tak. Szczególnie gdy poziom wody Ci się mocno podnosi podczas przygazowania.ziomas1233 napisał/a:
(możesz sprawdzić czy woda bólgocze w chłodnicy na odpalonym silniku)
Przedniej i tylnej głównej nie sprawdzi się bez rozpoławiania ciągnika i rozbierania silnika - więc to raczej niewykonalne przy takim przeglądzie pobieżnym.<br><br><br><br>ziomas1233 napisał/a:
Dla pewności sprawdź korbowodowe z przednią i środkową główna jak będą głębokie rysy i bardzo matowa powierzchnia, to nie dobrze*no*
Jak się zakleszczyły biegi to wystarczyło zdjąć dźwignię i ustawić wodziki w ten sposób, by wszystkie miały rowek od wybieraka w jednej linii - na luzie.Szam napisał/a:
Z filmikiem sprawa się rypła. Coś się stało i zblokowała się skrzynia biegów, nie mogłem go zaciągnąć. Zdjąłem pokrywę skrzyni i oto zdjęcia:
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
jak się dobrze zagrzeje, to się przegrzeje a do tego nie wolno dopuszczać raczej biega od zimnego odpalonego(z termostatem lub bez) do rozgrzanego, do prawidłowej temp. pracy i jak jest mazia w chłodziwie papka, to jest na pewno 1 lub 2, bądź obydwa w najgorszym wypadku*no*Jak się dobrze zagrzeje to może bulgotać i to wcale nie oznacza, że jest walnięta głowica lub uszczelka
Przednią sprawdzi bez rozpoławiania, tylko przód i cała obudowa ze środkiem regulatora obrotów, jest trochę roboty, dla upartego nic trudnego.Przedniej i tylnej głównej nie sprawdzi się bez rozpoławiania ciągnika
Okaże się jak rozkręci, pocyka fotki, bądź filmik z pracy i wrzuci?.
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Dziękuję Wszystkim za wskazówki, a Ursusowi za wypunktowanie. Brakowało mi tego: co, jak, i w jakiej kolejności. Brecha i sprawdzenie luzów na panewkach głównych to dobry sposób wg. mnie, tak sprawdza się nawet luzy na wrzecionach łożysk obrabiarek.(Na tym trochę się znam, w przeciwieństwie do silników). Dzięki za wskazówki jak dobrać się i ocenić korbowodowe. Pewnie one pierwsze siadają? Bezcenna jest wskazówka jak wstępnie ocenić głowicę na podstawie zachowania wody w chłodnicy.. Będę po kolei wszystko sprawdzał. Jak już wstępnie dokonam oceny silnika to zabiorę się za remont (oby tylko wał, tuje, tłoki i głowica okazały się do przyjęcia). Teraz, jak już zdjąłem pokrywę skrzyni spróbuję "na szybko" zrobić ją tak, żeby wchodziły wszystkie biegi i można było zaciągnąć traktorek. Już wiem, że na lewarku zmiany biegów, zamiast kuli zrobił się zfrezowany z dwóch stron wałek. Zdam foto- relacje co ustaliłem i co się udało ocenić. Najbliższe podejście w weekend. Dzisiaj udało się tylko zeskrobać numery na obudowie skrzyni. Oto one na foto:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/29a ... e40ab.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e0a ... 962dc.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/02b ... 06078.html
Dopiero na zdjęciu dostrzegłem, że na tej obudowie sprzęgła też jest jakiś numer. A ten trudny do odczytania na zdjęciu rantu skrzyni to numer 21892.I na co to wszystko wskazuje?
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/29a ... e40ab.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e0a ... 962dc.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/02b ... 06078.html
Dopiero na zdjęciu dostrzegłem, że na tej obudowie sprzęgła też jest jakiś numer. A ten trudny do odczytania na zdjęciu rantu skrzyni to numer 21892.I na co to wszystko wskazuje?
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Szam, ten lewarek ma tak wyglądać. Kula dwustronnie ścięta. Zauważyłem że ( jeśli skrzynia jest ok) to sposób w jaki wchodzą biegi można wyregulować podkładkami dystansowymi pomiędzy lewarkiem a skrzynią. Remontując swojego zetorka założyłem zbyt grubą podkładkę i biegi wchodziły miękko ale wciąż się zakleszczały. Po zdjęciu podkładki biegów nie dało się wbić. Po zmianie grubości podkładki biegi wchodzą bezbłędnie.
Zetor 25A, Ursus C- 385, Dniepr 650, Ładowacz UNHZ 500, Pług PZ1, Piła spalinowa Drużba, Snopowiązałka, Suzuki Intruder VLR 1800, Honda PC800
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Zdjęta pokrywa skrzyni biegów trochę wymusza kolejność działań. Strategia jest taka:
1/ doprowadzić do możliwości wbijania wszystkich biegów
2/ sprawdzić wtryski, leją czy też równo mgiełką sypią, dać do ustawienia na 125 atm
3/ sprawdzić pompę wtryskową (nie wiem jak)
4/ sprawdzić ciśnienie sprężania (nie wiem czy na zimnym czy na ciepłym silniku, nie wiem ile powinno być)
5/ sprawdzić luzy na panewkach korbowodowych ( na głównych już sprawdziłem, luzów nie ma)
6/ jeżeli pkt. 2,3 i 4 okażą się ok, a silnik dalej będzie chodził jak stara krowa, to sprawdzenie głowicy
To tyle jeżeli chodzi o ocenę wstępną traktorka. Dalej remont tego co należy remontować w kolejności zależnej od oceny wstępnej. Zapraszam zaprawionych w boju z Zetorkami do weryfikacji i rozbudowania planu.
Pozdrawiam Szam
P.s. skojarzyłem teraz, ze wałek rozrządu może dużo namieszać w diagnostyce. Można go jakoś sprawdzić w stodole?
1/ doprowadzić do możliwości wbijania wszystkich biegów
2/ sprawdzić wtryski, leją czy też równo mgiełką sypią, dać do ustawienia na 125 atm
3/ sprawdzić pompę wtryskową (nie wiem jak)
4/ sprawdzić ciśnienie sprężania (nie wiem czy na zimnym czy na ciepłym silniku, nie wiem ile powinno być)
5/ sprawdzić luzy na panewkach korbowodowych ( na głównych już sprawdziłem, luzów nie ma)
6/ jeżeli pkt. 2,3 i 4 okażą się ok, a silnik dalej będzie chodził jak stara krowa, to sprawdzenie głowicy
To tyle jeżeli chodzi o ocenę wstępną traktorka. Dalej remont tego co należy remontować w kolejności zależnej od oceny wstępnej. Zapraszam zaprawionych w boju z Zetorkami do weryfikacji i rozbudowania planu.
Pozdrawiam Szam
P.s. skojarzyłem teraz, ze wałek rozrządu może dużo namieszać w diagnostyce. Można go jakoś sprawdzić w stodole?
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Pompę wtryskowa można wstępnie sprawdzić i ustawić samemu wg instrukcji z książki. Znam osoby które tak ustawiały. Ale jest przy tym zabawy. Najlepiej dać do pompiarza ale tu pojawia się problem ponieważ pompa zetorka nie posiada swojego napędu wobec tego bez specjalnego przyrządu żaden pompiarz nie pomoże. Więcej o książkowej metodzie telefonicznie za dużo do pisania ale na forum już o tym pisaliśmy
Zetor 25A, Ursus C- 385, Dniepr 650, Ładowacz UNHZ 500, Pług PZ1, Piła spalinowa Drużba, Snopowiązałka, Suzuki Intruder VLR 1800, Honda PC800
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
3/ Tak wzrokowo, patentowo czy słychać równomierne brzdękanie i rozpylanie, a więc: odkręcasz przewody zasilające wtryski, później wtryski z głowicy, z powrotem przykręcasz przewody do wtrysków(jak ogarniesz biegi), to na odprężniku(gaz na full) i na luzie kręcisz korbą słuchając i patrząc, możesz tez zdjąć pokrywkę pompy wtryskowej i lukać co się tam dzieje?.
4/ Sprawdza się na zagrzanym do temp. roboczej, wykręcasz wtryski z głowicy i na przejściówce manometrem dokładnym wkręcasz za nie, po czym kręcisz rozrusznikiem bez gazu, patrząc na manometr czy jest 18!!! bar czy kg\cm3
6/ Szczelności głowicy nie sprawdzi w 100% metodami chałupniczymi, ale po zdjęciu zobacz czy nie ma rowka\ów pomiędzy zaworami, lepiej dać do fachmanów, co na gorąco i podciśnieniowo sprawdzą.
4/ Sprawdza się na zagrzanym do temp. roboczej, wykręcasz wtryski z głowicy i na przejściówce manometrem dokładnym wkręcasz za nie, po czym kręcisz rozrusznikiem bez gazu, patrząc na manometr czy jest 18!!! bar czy kg\cm3
6/ Szczelności głowicy nie sprawdzi w 100% metodami chałupniczymi, ale po zdjęciu zobacz czy nie ma rowka\ów pomiędzy zaworami, lepiej dać do fachmanów, co na gorąco i podciśnieniowo sprawdzą.
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Ziomas. Popełniłeś bład w punkcie 4tym. Z tego co pamiętam to zetorek ma stopień sprężania 18:1 a to oznacza że 18x 0.21=3.78 mpa czyli ok 37 barów!
Zetor 25A, Ursus C- 385, Dniepr 650, Ładowacz UNHZ 500, Pług PZ1, Piła spalinowa Drużba, Snopowiązałka, Suzuki Intruder VLR 1800, Honda PC800
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Racja brutal, za moją pomyłkę z pamięci, dzięki za poprawkę.
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Pokrywka pompy wtryskowej która to i jak się ją zdejmuje? Znajdziesz jakieś zdjęcie?ziomas1233 napisał/a:... możesz tez zdjąć pokrywkę pompy wtryskowej i lukać co się tam dzieje?....
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
Wystarczy wykręcić tą śrubę w środku
RE: Diagnoza silnika Zetor 25.
I jakbyś go kiedyś odpowietrzał - to używa się do tego tylko tej środkowej śrubki - jednej z trzech w rzędzie
Niektórzy odkręcają po kolei i w ten sposób rozregulowują pompę
Co do oleju w wodzie - zdarzało się, że olej do wody dostawał się przez kanał olejowy w głowicy i śrubkę, która tam jest - a nie przez uszczelkę
To co podałeś jest prawidłowe, ale zaznaczam, że nie jest to 100% objaw.
Niektórzy odkręcają po kolei i w ten sposób rozregulowują pompę
Z doświadczenia wiem, że traktor przez zapchaną chłodnicę, uszkodzoną pompę wodną lub inne przyczyny potrafi się w moment tak zagrzać, że będzie bulgotał i głowica i uszczelka są dobre. Oczywiście nie jest to dobre dla silnika, nic takiego nie napisałem. Druga sprawa - bywa tak, że traktor ma takie objawy i głowica okazuje się pęknięta - ale na pewno się tego nie sprawdzi bez zdjęcia i oddania jej do fachowców.ziomas1233 napisał/a:
jak się dobrze zagrzeje, to się przegrzeje a do tego nie wolno dopuszczać raczej biega od zimnego odpalonego(z termostatem lub bez) do rozgrzanego, do prawidłowej temp. pracy i jak jest mazia w chłodziwie papka, to jest na pewno 1 lub 2, bądź obydwa w najgorszym wypadku*no*
Co do oleju w wodzie - zdarzało się, że olej do wody dostawał się przez kanał olejowy w głowicy i śrubkę, która tam jest - a nie przez uszczelkę
To co podałeś jest prawidłowe, ale zaznaczam, że nie jest to 100% objaw.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...