Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Upatrzyłem przyczepę kempingową sprowadzoną z Holandii. Problem polega na tym, że wg papierów ma za wysoką DMC. W papierach ma 530kg masy własnej, ładowność 370kg, więc dmc 900. Żebym mógł ją legalnie ciągnąć dmc musiało by wynosić maks 750kg. Przyczepa jeszcze nie była rejestrowana w Pl, pytanie czy przy rejestracji da się obniżyć ładowność, więc i dmc:?
Mi samemu sprawa wydaje się ciut dziwna, ale wiem od znajomego że tak robiono przy lawetach sprowadzanych z zagranicy. Przed przeglądem ściągało się wszystkie schowki, wyciągarkę, osprzęt itp żeby samochód mieścił się poniżej 3,5 tony dmc, wg papierów ładowności zostawało kilkaset kg, a po przeglądzie z powrotem wszystko montowano...
Jutro pofatyguję się do znajomego diagnosty, może on coś podpowie...
Jeśli ktoś z Forum przerabiał podobny temat bardzo proszę o info
Mi samemu sprawa wydaje się ciut dziwna, ale wiem od znajomego że tak robiono przy lawetach sprowadzanych z zagranicy. Przed przeglądem ściągało się wszystkie schowki, wyciągarkę, osprzęt itp żeby samochód mieścił się poniżej 3,5 tony dmc, wg papierów ładowności zostawało kilkaset kg, a po przeglądzie z powrotem wszystko montowano...
Jutro pofatyguję się do znajomego diagnosty, może on coś podpowie...
Jeśli ktoś z Forum przerabiał podobny temat bardzo proszę o info
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Da się to teoretycznie zrobić, ale sporo z tym zabawy - m innymi rzeczoznawca.
Pyatanie dlaczego chcesz oniżyć dmc - dla holownika czy dla prawa jazdy - jeśli to drugie, to często nie ma takiej potrzeby, należy pamiętać że jeśli masa zestawu nie przekracza 3500 dmc nie obowiązuje nas warunek dmc przyczepy< 750 kg
Pyatanie dlaczego chcesz oniżyć dmc - dla holownika czy dla prawa jazdy - jeśli to drugie, to często nie ma takiej potrzeby, należy pamiętać że jeśli masa zestawu nie przekracza 3500 dmc nie obowiązuje nas warunek dmc przyczepy< 750 kg
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Obecnie DMC to święty parametr.
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Mysle ze problemem u Sebrighta jest brak kat. E do prawa jazdy kat.B.
Jesli posiadalby B+E nie byloby problemu, ale w pierwszym przypadku (brak E) nie uprawnia do holowania przyczepy o DMP powyzej 750 kg.
Jesli posiadalby B+E nie byloby problemu, ale w pierwszym przypadku (brak E) nie uprawnia do holowania przyczepy o DMP powyzej 750 kg.
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
DMC chcę obniżyć ze względu na holownik - Renault Clio, którym mogę ciągnąć wg papierów 425kg bez hamulca i 750kg z hamulcem. Samochód lekki, to i masy przyczep marne, a na razie auta zmieniać nie planuję...
Prawko mam C+E więc mogę prowadzić w zasadzie dowolnie ciężki zestaw
W najgorszym wypadku, jak sprawa będzie wymagała za dużo czasu/kosztów zostanie mi rozejrzeć się za Polską N126 - one są lekkie
************************************************************************
Przespacerowałem się do diagnosty i mnie trochę zgasił. Otóż zmiana dmc jest możliwa tylko gdy producent wystawi nową homologację na dany pojazd, a że mało który takowe wystawia (z tego co się dowiedziałem to na pewno Iveco), więc temat umarł śmiercią przedwczesną.
W innym przypadku dmc jest nie do ruszenia...
No trudno, zostaje szukać lekkiej Niewiadówki...
Prawko mam C+E więc mogę prowadzić w zasadzie dowolnie ciężki zestaw
W najgorszym wypadku, jak sprawa będzie wymagała za dużo czasu/kosztów zostanie mi rozejrzeć się za Polską N126 - one są lekkie
************************************************************************
Przespacerowałem się do diagnosty i mnie trochę zgasił. Otóż zmiana dmc jest możliwa tylko gdy producent wystawi nową homologację na dany pojazd, a że mało który takowe wystawia (z tego co się dowiedziałem to na pewno Iveco), więc temat umarł śmiercią przedwczesną.
W innym przypadku dmc jest nie do ruszenia...
No trudno, zostaje szukać lekkiej Niewiadówki...
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
jaką wersje masz tego clio? ja mam clioII silnik malutki 1.1 i na haku 560kg/1000kg z hamulcem. oczywiście1000kg dotyczy hamulca przyczepy który jest uruchamiany wewnątrz auta (dla przyczepy) a nie najazdowy jak większość mylnie uważa....
Jedynym realnym wyjściem (jeśli ktoś kupuje przyczepę, a nie już posiada) jest zamówienie u producenta dowolnej przyczepy z dmc pod twój konkretny "hak", Tak zrobili w wypożyczalni z której biorę przyczepy. Realnie zapakujesz ponad tonę bez problemu, ale dmc np 500kg. Możliwości holownika pomijam.
Prawda jest taka, ze nie ma prawie osobówek które mają dmc- 750kg przyczepy nawet np kangoo i jego pokroju nie mają.A jak ktoś ma to niech sie pochwali....
Jedynym realnym wyjściem (jeśli ktoś kupuje przyczepę, a nie już posiada) jest zamówienie u producenta dowolnej przyczepy z dmc pod twój konkretny "hak", Tak zrobili w wypożyczalni z której biorę przyczepy. Realnie zapakujesz ponad tonę bez problemu, ale dmc np 500kg. Możliwości holownika pomijam.
Prawda jest taka, ze nie ma prawie osobówek które mają dmc- 750kg przyczepy nawet np kangoo i jego pokroju nie mają.A jak ktoś ma to niech sie pochwali....
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
A gdzie Ty masz hamulce uruchamiane wewnątrz auta w przyczepach samochodowych - w sensie tych na "kulę" ??? Wszystko to najazdówki - przynajmniej nigdy innej nie spotkałem.
Przyczepa z hamulcem najazdowym to właśnie przyczepa z hamulcem
Są osobówki z DMC przyczepy bez hamulca 750 kg i jest ich sporo - u mnie Scenic posiada. To głównie zależy od tego jaki układ hamulcowy posiada auto. Jak są 4x tarcze i auto większe od Clio/Polo itd to w większości jest na poziomie 650-750 kg w autach z którymi miałem styczność.
A co do pytania Sebrighta - to kiedyś rozmawiałem z diagnostą i mówił, że zaniżenie DMC poprzez zmniejszenie ładowności - to nie jest problem. Odwrotnie już się praktycznie nie da tego zrobić, ale z zaniżeniem problemu wg. niego nie było. Trzeba by tylko zweryfikować czy to ma poparcie w przepisach, czy po prostu zależy od woli diagnosty.
O takie rzeczy zawsze pytaj na Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów, bo Podstawowe Stacje nie mają takich uprawnień pewnie.
Przyczepa z hamulcem najazdowym to właśnie przyczepa z hamulcem
Są osobówki z DMC przyczepy bez hamulca 750 kg i jest ich sporo - u mnie Scenic posiada. To głównie zależy od tego jaki układ hamulcowy posiada auto. Jak są 4x tarcze i auto większe od Clio/Polo itd to w większości jest na poziomie 650-750 kg w autach z którymi miałem styczność.
A co do pytania Sebrighta - to kiedyś rozmawiałem z diagnostą i mówił, że zaniżenie DMC poprzez zmniejszenie ładowności - to nie jest problem. Odwrotnie już się praktycznie nie da tego zrobić, ale z zaniżeniem problemu wg. niego nie było. Trzeba by tylko zweryfikować czy to ma poparcie w przepisach, czy po prostu zależy od woli diagnosty.
O takie rzeczy zawsze pytaj na Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów, bo Podstawowe Stacje nie mają takich uprawnień pewnie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
"Przyczepa z hamulcem najazdowym to właśnie przyczepa z hamulcem"
NIE, NIE JEST PRZYCZEPĄ Z HAMULCEM!!- w rozumieniu przepisów prawa.
wiem czym jest hamulec najazdowy... "hamulec najazdowy przyczepy nie spełnia, według polskich przepisów, definicji hamulca, który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy. W tym przypadku stosowne rozporządzenie mówi, że stosunek masy (dmc) pojazdu do masy (dmc) przyczepy musi być jak 1,33:1"
NIE, NIE JEST PRZYCZEPĄ Z HAMULCEM!!- w rozumieniu przepisów prawa.
wiem czym jest hamulec najazdowy... "hamulec najazdowy przyczepy nie spełnia, według polskich przepisów, definicji hamulca, który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy. W tym przypadku stosowne rozporządzenie mówi, że stosunek masy (dmc) pojazdu do masy (dmc) przyczepy musi być jak 1,33:1"
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Snakeman1 to jak wygląda hamulec przyczepy przeznaczonej do samochodu osobowego, towarowej, hamowanej inaczej niż za pomocą hamulca najazdowego?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
wtrącę się: jest to każdy hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy nogą, czyli hamulce pneumatyczne głównie, choć sa tacy co podłączali przyczepę do układu hydraulicznego samochodu - wg mnie bez sensu, ale były takie rozwiązania.
Wiadomo, w samochodach <3,5 t zwykle nie spotyka się takich rozwiązań, dlatego też obowiązuje nas warunek 1,33, czyli rzeczywista masa holownika musi być o 133% większa niż dmc przyczepy.
W praktyce ciężko to na drodze sprawdzić (waga), i raczej żaden policjant nie będzie tego sprawdzał w przypadku osobówki z kerningową przyczepką, jeśli zgadzają się dane w dowodach rejestracyjnych. Co innego laweta samochodowa...
Wiadomo, w samochodach <3,5 t zwykle nie spotyka się takich rozwiązań, dlatego też obowiązuje nas warunek 1,33, czyli rzeczywista masa holownika musi być o 133% większa niż dmc przyczepy.
W praktyce ciężko to na drodze sprawdzić (waga), i raczej żaden policjant nie będzie tego sprawdzał w przypadku osobówki z kerningową przyczepką, jeśli zgadzają się dane w dowodach rejestracyjnych. Co innego laweta samochodowa...
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Nie wygląda- bo nie ma, (może są wyjątki )co nie zmienia faktu, ze wszystkich obowiązują jednakowe przepisy ruchu drogowego,Ursus napisał/a:
Snakeman1 to jak wygląda hamulec przyczepy przeznaczonej do samochodu osobowego, towarowej, hamowanej inaczej niż za pomocą hamulca najazdowego?
Kolego wcześniej wszystko wyjaśnił- reszta w kodeksie.
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
No okej, ten stosunek mas jest z reguły zachowany - bo konkretne pojazdy mają konkretne masy przyczep przydzielone.
Ale z Twojej wypowiedzi wynika, że skoro np. mam w samochodzie osobowym o DMC 1800 kg, wpisane dopuszczalna masa przyczepy ham/bez ham 1300/750 kg - to nie mogę ciągnąć przyczepy z hamulcem najazdowym o dop. masie 1300 kg?
Ale z Twojej wypowiedzi wynika, że skoro np. mam w samochodzie osobowym o DMC 1800 kg, wpisane dopuszczalna masa przyczepy ham/bez ham 1300/750 kg - to nie mogę ciągnąć przyczepy z hamulcem najazdowym o dop. masie 1300 kg?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Z hamulcem tak jest, najazdowy jest traktowany jak ręczny w aucie jako pomocniczy a nie hamulce przyczepy. Tylko na nasze szczęście służby nie egzekwują tego.
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Kuzyn do audi q7 miał zapiętą lawetę długą na 2 auta... Zestaw zarejestrowany w DE... Bedąc w PL na parkingu podjeżdża Policja i mandat za to że zestaw jest źle spięty - brak hamulca. Q7 - 3500 na haku, przyczepa 3490... Przyczepa była nowa...konrad43 napisał/a:
Z hamulcem tak jest, najazdowy jest traktowany jak ręczny w aucie jako pomocniczy a nie hamulce przyczepy. Tylko na nasze szczęście służby nie egzekwują tego.
Sam jestem ciekaw jak wygląda taki hamulc.
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
To jakieś jaja są.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
http://prawko-torun.pl/#article/1393
niech ktoś wstawi żeby było klikalne bo z telefonu nie mogę trafić pomiędzy url
niech ktoś wstawi żeby było klikalne bo z telefonu nie mogę trafić pomiędzy url
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Samochód mam Clio I, silnik 1,4 75km, ale przy ustalaniu mas ktoś podszedł nie zawsze zdroworozsądkowo. Dla przykładu Fiad Cinquecento i Seicento, oba z silnikami 900ccm 40KM. Cinkusiem wg papierów niie można ciągnąć przyczepki bez hamulca, a z hamulcem 310 bodajże, a Seikiem 300 bez hamulca, a 420 z hamulcem. Choć masy takie same, a mechanicznie też to samiutko, tylko buda inna.
O stosunku dmc 1,33:1 słyszałem, ale w większości samochodów, przynajmniej tych starszych masy przyczep wpisywane w dowód są tak ustalane, że spełniają ten warunek. W moim Clio żeby nie przekroczyć tego warunku teorytycznie mógł bym ciągnąć przyczepę o dmc 970km, a mam wpisane tylko 750.
Przyczepy powyżej 3500kg dmc mają już obligatoryjnie hamulce uruchamianie z miejsca kierowcy, w praktyce pneumatyczne. Lżejsze na ogół z najazdowym. Więc trzymając się warunku 1,33:1 przy dmc holownika 1800kg możesz ciągnąć maks 1350kg, więc 1300 jak masz w dowodzie możesz spokojnie zapinać z hamulcem najazdowym.
Tak mi to kiedyś tłumaczył diagnosta. Na przykładzie Sprintera z dmc3500kg, dmc przyczepy w papierach 3000kg, z hamulcem najazdowym mogę ciągnąć 2600cośtam kg, przy cięższej przyczepie musiał bym mieć wyjście pneumatyki na hamulce przyczepy.
Tyle teorii, w praktyce, jak to zwykle w tym kraju bywa - zależy na kogo trafisz... *helpless*
O stosunku dmc 1,33:1 słyszałem, ale w większości samochodów, przynajmniej tych starszych masy przyczep wpisywane w dowód są tak ustalane, że spełniają ten warunek. W moim Clio żeby nie przekroczyć tego warunku teorytycznie mógł bym ciągnąć przyczepę o dmc 970km, a mam wpisane tylko 750.
Przyczepy powyżej 3500kg dmc mają już obligatoryjnie hamulce uruchamianie z miejsca kierowcy, w praktyce pneumatyczne. Lżejsze na ogół z najazdowym. Więc trzymając się warunku 1,33:1 przy dmc holownika 1800kg możesz ciągnąć maks 1350kg, więc 1300 jak masz w dowodzie możesz spokojnie zapinać z hamulcem najazdowym.
Tak mi to kiedyś tłumaczył diagnosta. Na przykładzie Sprintera z dmc3500kg, dmc przyczepy w papierach 3000kg, z hamulcem najazdowym mogę ciągnąć 2600cośtam kg, przy cięższej przyczepie musiał bym mieć wyjście pneumatyki na hamulce przyczepy.
Tyle teorii, w praktyce, jak to zwykle w tym kraju bywa - zależy na kogo trafisz... *helpless*
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy
Przykład pojazdu na B+E z hamulcem uruchamianym z miejsca kierowcy (czyt. dodatkowa instalacja pneumatyczna)
http://40ton.net/35-tonowy-ciagnik-siod ... ie-zalety/
http://40ton.net/35-tonowy-ciagnik-siod ... ie-zalety/