Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Wszystko co związane z motoryzacją
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 1933
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: SEBRIGHT » 12 kwie 2020, 12:45

Przerabiał ktoś może temat przewijania cewki oświetleniowej z 6V na 12V.
Moja jest spalona, pierwotnie miała 6V i coś koło 15-20W - dokładnej mocy nie znam.
Przy 12V będzie miała połowę mniejszą moc? Jaki drut i ile trzeba by zastosować?

Zastanawiam się czy jest sens próbować coś takiego zastosować do doładowywania małego akumulatorka żelowego 12V 10Ah
Do tego pewnie jakieś ustrojstwo jak prostownik selenowy z Dzika pewnie musiał bym zastosować.

Obrazek

Obrazek
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

Awatar użytkownika
kumarzysta
Posty: 142
Rejestracja: 30 mar 2015, 19:50

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: kumarzysta » 12 kwie 2020, 14:21

musisz poszukać na starych forasch motorowerowych, bo tam ludzie cudowali z orginalnego zapłonu charta 6v wyciągali 12v ;)

Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 3668
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: chrapek3011 » 12 kwie 2020, 14:29

Prostownik selenowy ulega sam z siebie utlenianiu,aż w końcu przestaje działać.Można zastosować mostek prostowniczy.Urządzenie niezawodne,dopóki ktoś sam go nie spali.10 A wystarczy + mały radiatorek.

Awatar użytkownika
Borekk17
Posty: 116
Rejestracja: 09 gru 2018, 22:30
Lokalizacja: Dzierżoniów

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: Borekk17 » 12 kwie 2020, 14:47

A nie lepiej założyć regulator napięcia razem z prostownikiem od jakiegoś skutera ? Taki gotowiec kosztuje gorsze

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 1933
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: SEBRIGHT » 12 kwie 2020, 16:54

|Sławek chodzi Ci o takie coś?
https://www.piekarz.pl/05147-mostek-pro ... m-kbu1010/
Nie rozumiem o co chodzi z tym napięciem wstecznym - ten z linku jest na 100V, są też na 800, 600, najmniej znalazłem na 100V - czy taki mostek będzie pracował w instalacji z aku 12V?
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 3668
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: chrapek3011 » 12 kwie 2020, 17:34

https://www.piekarz.pl/14273-mostek-pro ... -kbpc5010/


Ja takie zakładałem w Simsonach i innych pierdzipędach z akumulatorem.

Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4235
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: Bolszewik » 12 kwie 2020, 18:17

Napięcie wsteczne / zaporowe to napięcie jakie spowoduje przebicie złącza z półprzewodnika i przepływ prądu niewyprostowanego.

Ogólnie to nic Ci do tego bo napięcia takich wartości się nie pojawią w twoim przypadku.

Ten mostek "kosteczka" jest bardzo odporny budowałem na takim prostowniki. Idealnie pasuje do niego radiator od jakiegoś procesora.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl

pop
Posty: 192
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: pop » 12 kwie 2020, 18:51

Żeby zastosować mostek prostowniczy musisz odpiąć koniec uzwojenia cewki przylutowany do rdzenia i podłączyć do mostka.Instalacja przy prostowaniu dwupołówkowym staje się bardziej sprawna i bez przewijania cewki spokojnie zasila 12V żarówki.Jednak problemem w tym układzie nie jest napięcie,a bardzo mała moc cewki,przez co napięcie mocno się zmienia wraz z obciążeniem.Taki układ od lat działa w silniku rometa,który przerobiłem,niestety od nowa należy policzyć moc żarówek,żeby napięcie,, krążyło,,w okolicach 12V.W tym ukł.napięcie rośnie wraz z obrotami silnika.W romecie bez obciążania instalacji i wyprostowaniu pełnookresowym,napięcie w piku osiaga ok.40V.Dlatego w takich układach moc cewki dobrana jest na styk z mocą odbiorników.

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9365
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: Ursus » 12 kwie 2020, 19:21

Ale mamy tu mądre głowy! Brawo! :) Ja jestem ciemniak w takich sprawach ;)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałka, młocarnia i wiele innych...

Awatar użytkownika
marek
Posty: 1210
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: marek » 12 kwie 2020, 19:47

Fizyka jest nieubłagana. 1W=1V x 1 A. Jeżeli jakieś urządzenie tu prądnica ma 20 W mocy to zmiany napięcia nie zwiększą mocy. Jeżeli na 6 V miałeś 20 W to prąd wynosił 20 W : 6V ok 3 A. Gdy podniesiesz napięcie na 12 V to 20 W : na 12V wyniesie ok 1,5 A i tylko masz taki prąd do dyspozycji i ładowania aku. Weź taż pod uwagę tzw. gęstość prądu w przewodzie. Dla 1 kwadrat wynosi ok 8 A.Żeby zmieścić na cewce dwa razy więcej zwoi ( z 6V na 12V) musisz użyć dwa razy cieńszy przewód nawojowy. Więc też w plecy bo gęstość prądu w przewodzie spadnie. Stosując prostownik diodowy weź pod uwagę że dioda ,, obcina" ok 2 V.Dając prostownik pełnookresowy tzw mostek napięcie w nim płynie jednocześnie przez 2 wie diody dlatego w prostowniku do ładowania aku 12V trafo musi mieć minimum 17V napięcia zmiennego bo 4 V ,,znikną".Taki będzie spadek na mostku prostowniczym.Czyli żeby zminimalizować straty u Ciebie tylko 1 dioda.I tak stracisz 2 V Jedyne co może podnieść osiągi takiej prądnicy jest zwiększenie siły pola magnetycznego czyli zamiana magnesów na magnesy neodymowe. Trzeba tu jednak wziąć pod uwagę że koło magnesowe jest jednocześnie kołem zamachowym czyli zachowanie wagi i wyważenie.Chyba nie warto się w to bawić. Miałem w życiu okres ,, zabawy" w energię wiatrowa to tworzyłem różnego rodzaju prądnice od pralkowców po amerykanki więc trochę grzebałem w temacie.I doradzę tym co chcieli by się w to bawić Gra nie warta świeczki.

Grigs
Posty: 459
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: Grigs » 12 kwie 2020, 20:23

Nie baw sie żadne przewijania, mostki w tuningi z diodami krzemowymi czy tam schottky'ego, zastosuj przetwornice stand-up DC-DC regulacyjne z wejściowego 6 a wyjściowego 12V

pop
Posty: 192
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: pop » 12 kwie 2020, 20:32

Grigs pisze:
12 kwie 2020, 20:23
Nie baw sie żadne przewijania, mostki w tuningi z diodami krzemowymi czy tam schottky'ego, zastosuj przetwornice stand-up DC-DC regulacyjne z wejściowego 6 a wyjściowego 12V
[/quote


Przetwornica podwyższająca to Step-up,i wnioskuje ,że sie na tym nie znasz.

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 1933
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: SEBRIGHT » 12 kwie 2020, 20:35

Dzięki za odpowiedzi Koledzy :)
Już wyjaśniam po co chciałem mieć te kilka watów ładowania aku - mianowicie będę chyba zmuszony przejść na zapłon bateryjny w Hako bo wygląda że padła mi cewka zapłonowa a nie idzie dostać nic pasującego w jej miejsce. Instalację elektryczną mam kompletną za wyjątkiem ładowania, aku 12V 10Ah i nie wiem ile dał by radę pracować na bateryjnym bez ładowania - mam tu na myśli np dwudniowy zlot jazda po kilka godzin dziennie bez podładowywania aku...
W tym przypadku zwolniło by się miejsce po cewce zapłonowej, tyle że nie mam drugiej oświetleniowej do wstawienia, chyba żeby dało się 'rozpruć' starą zapłonową i przewinąć na drugą świetlną?
Z tego samego aku zasilam całą elektrykę tzn światła których używam bardzo sporadycznie koło domu a załączone pobierają 80W

Cewkę oświetleniową obojętne czy na 6, czy na 12V i tak musiał bym przewinąć bo jest spalona izolacja na drucie żeby cokolwiek działało...

Dla znawców pytania pewnie głupie, ale moja wiedza n.t. elektryki ogranicza się co najwyżej do sklecenia instalacji w ciągniku wg schematu tzn po prostu połączenia ze sobą elementów :D
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

Grigs
Posty: 459
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: Grigs » 12 kwie 2020, 20:49

pop pisze:
12 kwie 2020, 20:32
Grigs pisze:
12 kwie 2020, 20:23
Nie baw sie żadne przewijania, mostki w tuningi z diodami krzemowymi czy tam schottky'ego, zastosuj przetwornice stand-up DC-DC regulacyjne z wejściowego 6 a wyjściowego 12V
[/quote


Przetwornica podwyższająca to Step-up,i wnioskuje ,że sie na tym nie znasz.

Dzięki za spostrzegawczość literówki ale wiem i reszta że ty byś na to nigdy nie wpadł bo do tej pory nie wiedziałeś że takie coś jest.

Awatar użytkownika
marek
Posty: 1210
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: marek » 13 kwie 2020, 9:17

Przy przewijaniu tej spalonej cewki policz ile ma zwoi i nawiń tyle samo. Nawiń w tym samym kierunku i podłącz początek tam gdzie był początek a koniec tam gdzie koniec starego uzwojenia Co do zapłonu. Kup sobie na allegro cewkę wysokiego napięcia na 6 V. Ze starej cewki zapłonowej usuń uszkodzone uzwojenie i nawiń ile wejdzie nowe drutem takim jak ten na cewce oświetlenia Początek uzwojenia podłącz do młoteczka przerywacza a koniec do jednego z wyjść nowej cewki . Drugie wyjście z cewki na masę . Jeżeli nie będzie iskry to zamień podłączenie przewodów na cewce bo niektóre mają stałe wewnętrzne połączenie z masą. Musi zadziałać.Jeżeli jest to zapłon bez przerywacza jak np. w piłach spalinowych to pomyślimy nad przewinięciem wszystkich cewek.Domyślam się że masz trzy cewki w tym jedna zapłonowa a te 2 od światła połączone równolegle.

pop
Posty: 192
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: pop » 13 kwie 2020, 10:20

marek pisze:
13 kwie 2020, 9:17
Przy przewijaniu tej spalonej cewki policz ile ma zwoi i nawiń tyle samo. Nawiń w tym samym kierunku i podłącz początek tam gdzie był początek a koniec tam gdzie koniec starego uzwojenia Co do zapłonu. Kup sobie na allegro cewkę wysokiego napięcia na 6 V. Ze starej cewki zapłonowej usuń uszkodzone uzwojenie i nawiń ile wejdzie nowe drutem takim jak ten na cewce oświetlenia Początek uzwojenia podłącz do młoteczka przerywacza a koniec do jednego z wyjść nowej cewki . Drugie wyjście z cewki na masę . Jeżeli nie będzie iskry to zamień podłączenie przewodów na cewce bo niektóre mają stałe wewnętrzne połączenie z masą. Musi zadziałać.Jeżeli jest to zapłon bez przerywacza jak np. w piłach spalinowych to pomyślimy nad przewinięciem wszystkich cewek.Domyślam się że masz trzy cewki w tym jedna zapłonowa a te 2 od światła połączone równolegle.

Rozwiązanie mocno eksperymentalne,ale sensowne.Jeśli uda się osiągnąć odpowiednią moc na tak zmodyfikowanej cewce,to jest szansa ,że będzie działać.
Nie wiem jak wygląda ten iskrownik w sprzęcie o którym mowa,ale osobiście rozważałbym zastąpienie tego co jest, kompletnym zapłonem CDI za ok.400zł.

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 1933
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: SEBRIGHT » 13 kwie 2020, 10:54

Obrazek
Zapłon CDI gotowca na pewno do tego silnika nie kupię, a samemu poskładać wątpię czy ogarnę przy mojej (nie)wiedzy... :?

Chodzi o oryginalny zapłon to ten ze zdjęcia na drugim planie - jest cewka zapłonowa, cewka oświetleniowa, przerywacz i kondensator. Na kole magnesowym 4 magnesy (3 takie same, jeden inny). Krzywka poruszająca młoteczek jest nie na wale korbowy, tylko w kole magnesowym na tulejce która nachodzi na stożek na wale korbowym.
Na zdjęciu w ręce dla porównania trzymam zapłon od MF70 - pierwotnie myślałem że z niego dopasuję elementy, ale niestety w Hako jest kilka mm mniejsza średnica wewnątrz koła magnesowego i niestety się nie da...

Rozumiem że chodzi o taką najzwyklejszą butelkową cewkę?
https://allegro.pl/oferta/cewka-butelko ... 5164029946
Resztę rozumiem :)

Przy okazji pytanko - jest jakiś sposób żeby na 100% sprawdzić starą cewkę zanim ją rozpruję?
Na razie obwiniam cewkę bo - na zimnym silniku odpalał, ale coraz trudniej. Jak się silnik zagrzał to gasnął - od razu, bez żadnych przerw w pracy, wypadających zapłonów itp po prostu chodził, chodził, nagle prrr... i stoi. Zawsze stwierdzałem brak iskry - obojętne czy na starej, czy na nowej świecy...
Później już nawet na zimnym nie odpalał...
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

pop
Posty: 192
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: pop » 13 kwie 2020, 11:35

Zapłon CDI może być np.od WSK 125,jest tylko kwestia żeby go mechanicznie tam wcisnąć.
Na pewniaka cewkę ciężko sprawdzić.Można zmierzyć oporność(kilka,kilkanascie kiloomów po stronie wysokiego i prawie zero na stronie niskiego napięcia).Pod uwagę wziąłbym kondensator.No i jeszcze jedna uwaga,cewka zapłonowa nie będzie działać prawidłowo lub wcale jeśli wymontowałeś tę spaloną od oświetlenia.

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 1933
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: SEBRIGHT » 13 kwie 2020, 12:31

Cewkę od oświetlenia wyciągnąłem dopiero jak silnik odmówił współpracy - wcześniej jej nie wyciągałem - ale nie widziałem że nawet spalona jest konieczna do prawidłowej pracy zapłonu, po prostu nie miałem tam po co zaglądać poza jednorazowym wyczyszczeniem platynek przez okienko w kole magnesowym...

Z ciekawości napiszę do jednego ze sprzedawców zapłonów do WSKi jakie są wymiary - bo cewki domyślam się że są przykręcone do zwykłego kawałka blachy którą trzeba by dorobić.
W takim przypadku koło magnesowe zostaje stare czy też trzeba założyć to z gotowego zestawu?
Pierwsze ze względu na koszty i tak wypróbuję rozwiązanie od Marka z przewijaniem cewki wn :)
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

pop
Posty: 192
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V

Post autor: pop » 13 kwie 2020, 13:04

Dopasowanie CDI,to trochę zabawy.Największa trudność to to montaż nowego magneta na czop wału.Magneto od CDI ma 10-11cm średnicy,więc będzie pewnie porównywalne z tym co u Ciebie.Najlepiej wybrać zestaw,który ma czujnik położenia wewnątrz magneta.
Takie rozwiązanie podsuwam ,jako alternatywę,gdy prostsze rozwiązania nie będą możliwe.

Dokładnie sprawdź jeszcze elementy ukł.zapłonowego ,może uda się reanimować bez zbędnego przerabiania.

Rozważyłbym też dopasowanie tej większej cewki ,przez zeszlifowanie rdzenia.Może uda się ją wcisnąć zmieniając nieco mocowanie itp.Kiedyś pomniejszyłem tak cewkę i działała malinowo,ważne żeby szczelina między rdzeniem,a magnetem była możliwie jak najmniejsza,ale nie zawsze jest to aż tak bardzo istotne.

ODPOWIEDZ