Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Wszystkie małe ciągniczki takie jak Ursus C-308, Dzik, Mrówka
psbox
Posty: 5
Rejestracja: 25 cze 2023, 0:44

Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: psbox »

Witam. Mam silnik 03.160 z 1984 roku. Ponieważ dopiero do mnie trafił próbuję go uruchomić i od razu pojawił się problem. Iskra była ale zniknęła bezpowrotnie. Po zdjęciu pokrywy pomierzyłem cewkę zapłonową i w punkcie "A" jak na schemacie jest zwarcie do masy.
Schemat układu zapłonowego
Wygląda na to, że cewka jest uszkodzona. Co o tym sądzicie? Czy jest dostępna inna cewka zapłonowa od innego pojazdu, która pasuje gabarytami? Czy ktoś stosował inną cewkę?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: Ursus »

Mi brakło cierpliwości do oryginałów i zakładam zapłony typu CDI. Dłuższego użytkowania jeszcze nie mam za sobą, bo nie ma kiedy pokończyć projektów, ale może warto rozważyć. Jakieś cewki mam, ale czy dobre?
https://www.youtube.com/watch?v=m2jFp_ofAIg
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
pop
Posty: 783
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: pop »

Muszę się spytać kumpla ,bo on te dziki trochę reanimował,ale coś mi świta, że tam są cewki z WSK.Druga sprawa to czy na pewno ta cewka jest uszkodzona,bo jeśli stwierdzono tylko pospolitym multimetrem ,to mało wiarygodny test.A trzecia to jak napisał Ursus,CDI załatwia wiele problemów kapryśnych zapłonów PRL i jeśli się chce pracować tym sprzętem,to szkoda zdrowia na oryginał.
Fredrigez#9146
Posty: 67
Rejestracja: 10 maja 2022, 10:41

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: Fredrigez#9146 »

A jaka jest oporność pomiedzy punktem A i masa, oczywiście resta instalacji od punktu A musi być odpieta by robić jakiekolwiek pomiary.
Chodz tak jak koledzy wyzej pisali wymiana zaplonu na CDI naprawde rozwiazuje problemy z zaplonem i pomaga w wykluczaniu napraw.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1543
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: marek »

Przyczyn braku iskry może być kilka. Źle ustawiona przerwa na przerywaczu i się nie otwiera lub nie zamyka. Uszkodzony kondensator, To najczęściej. Przebicie na izolacji przerywacza na jego osi. Zwarty wyłącznik zapłonu. Opór cewki to ledwo kilka om więc nie do wychwycenia zwykłą UM ką.U mnie same zwarte kable UM ki pokazują na najniższym zakresie opór 1 czy 2 omy.Najprościej sprawdzisz cewkę biorąc źródło zasilania np akumulator lub jakiś zasilacz i przytykając chwilowo do pierwotnego uzwojenia powinieneś na wtórnym zaobserwować iskrę.Cewka zapłonowa to może nie taki zwykły ,ale jednak transformator zwiększający napięcie poprzez różnicę liczby zwojów pomiędzy uzwojeniem pierwotnym a wtórnym.Na forum jest temat w którym opisuję bodajże dla kolegi SEBRIGHT jak przerobić zapłon na cewkę zewnętrzną.
psbox
Posty: 5
Rejestracja: 25 cze 2023, 0:44

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: psbox »

Pomiar cewki z odłączonymi przewodami wykazał 1,6Ohm.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 783
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: pop »

http://oenmotocykle.blogspot.com/2018/0 ... miary.html

Mierzenie tak niskich rezystancji multimetrem jest mało wiarygodne i ja nigdy na podstawie takiego wskazania nie opieram diagnozy.Oczywiście jest możliwe,że cewka świruje,ale to prawie zawsze na wtórnym i przeważnie z powodu niewystarczającej izolacji.Cewki PRL-owskiej produkcji to była loteria i kupowało się nieraz kilka ,żeby trafić na przyzwoitą,obecna produkcja też nie jest lepsza.
psbox
Posty: 5
Rejestracja: 25 cze 2023, 0:44

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: psbox »

Muszę jeszcze doprecyzować pytanie. Między punktem A a masą jest zwarcie, rezystancja zero Ohm. Między jednym końcem cewki a rdzeniem jest 0 Ohm a między drugim końcem cewki a rdzeniem około 1,6 Ohm. Czyli cewka chyba jest dobra. Natomiast fakt, że między punktem A a masą jest zwarcie świadczy chyba o uszkodzeniu cewki.
Dodatkowo muszę się odnieść do wypowiedzi o uzwojeniu wtórmym i pierwotnym. W tego typu zapłonie według mnie jest tylko jedno uzwojenie. Uzwojenia wtórne i pierwotne występują w układzie zapłonowym z akumulatorem. Jaśli się mylę, proszę o sprostowanie. Może ktoś zamieścić link do postu mówiącego jak przerobić zapłon w tym silniku na zapłon akumulatorowy?
Awatar użytkownika
pop
Posty: 783
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: pop »

Jeśli wg.Ciebie jest jedno uzwojenie,to przed Tobą jeszcze sporo nauki,chyba nawet nie zerknąłeś do artykułu ,który Ci podesłałem.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1543
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: marek »

Kolego psbox jedno uzwojenie masz w układach zapłonowych bez przerywacza stosowanych w kosiarkach do trawy, podkaszarkach, piłach spalinowych itp. Tam za przerywacz ,, robią,, magnesy zamocowane w kole zamachowym, które w odpowiednim momencie wytwarzają wysokie napięcie w cewce To tak w skrócie.
psbox
Posty: 5
Rejestracja: 25 cze 2023, 0:44

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: psbox »

Dziękuje Wszystkim za informację.
Powodem całego zamieszania było użycie tzw. miernika uniwersalnego.
Zamieszczam schemat mam nadzieję, że teraz już jest prawidłowy. :-)
https://www.fotosik.pl/zdjecie/e84df9a7affa03af
Po zastosowaniu dokładniejszych przyrządów oczywiście oba uzwojenia pierwotne i wtórne dało się zidentyfikować i pomierzyć. Pierwotne 0,8 Ω, wtórne około 800 Ω. Kondensatory roboczy i zapasowy około 0,28 µF.
Szczelina na przerywaczu ustawiona książkowo 0,4 mm w pozycji oznakowanej na kole wentylatora (6 mm przed górnym położeniem tłoka).
A efekt jest taki, że jak nie było iskry tak nie ma.
Podczas prób uruchomienia raz na kilka razy pojawi się iskrzenie na przerywaczu a na świecy nic.
Wszystkie połączenia kablowe sprawdzone, przepusty przez obudowę wyczyszczone.
Pozostaje tylko stara fajka, przewód wysokiego napięcia i świeca. Sprawdzałem na innej świecy i też nic.
Chętnie zapoznam się z sugestiami co dalej można zrobić.
Pozdrawiam Wszystkich.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1543
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: marek »

A masz na myśli pisząc ,, kondensator zapasowy..? Kondensator przy przerywaczu na być jeden. Iskrzenie na przerywaczu ma tylko jedną przyczynę . To uszkodzony kondensator.Pomimo że pokazuje jakąś pojemność może nie współpracować w układzie. Kondensatory zastosowane w układzie zapłonowym często nawet jako nowe nie działają dobrze.Proponuje jeszcze wziąć drobny papier ścierny , złożyć go tak by materiał cierny był na zewnątrz, włożyć między styki przerywacza i przeczyścić. Gdy kondensator ulega uszkodzeniu to podczas iskrzenia pojawia się nalot , który może przeszkadzać w tworzeniu prawidłowej iskry.Jeżeli dobrze zmierzyłeś oporność to uzwojenie od wysokiego napięcia ma za małą oporność. Tam są tysiące zwoi więc oporność powinna być w kiloomach, Tak od 5 wzwyż a nie 800 om. Cewka prawdopodobnie zwarta.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 783
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: pop »

Plus ode mnie,że się nie poddajesz .Ten (+) na schemacie jest niepotrzebny,bo tam jest napięcie przemienne,choć to szczegół i wszyscy wiemy o co chodzi.Szkoda,że nie wyciągasz wniosków z tabeli którą podesłałem (rezystancja uzw.wtórnego),bo w przybliżeniu takiej wartości powinieneś oczekiwać.W Dziku wg.informacji od kolegi występowały dwa rodzaje cewek ,jedne są zapożyczone od WSK 125,więc warto sprawdzić ,czy to Twój przypadek,a w sieci jest mnóstwo informacji na ten temat.Przeróbka na zapłon CDI nie jest trudna,a jak się samemu nie chce podejmować wyzwania można za parę stów zlecić usługę.Zapłon CDI to nie jest zapłon bateryjny,więc tak do końca nie wiem co masz na myśli.

No i taka mała sugestia punkt zapłonu i maksymalne rozwarcie styków przerywacza,to dwie różne sprawy,ale zamiast tłumaczyć wolałbym trochę wysiłku z Twojej strony.Dzisiaj dostęp do informacji jest łatwizną,więc nie obraź się.Powodzenia.
psbox
Posty: 5
Rejestracja: 25 cze 2023, 0:44

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: psbox »

Dzięki za sugestie.
Pisałem o kondensatorze zapasowym bo w moim silniku są dwa kondensatory zamontowane. Jeden jest podłączony a drugi wygląda na to, że jest fabrycznie zamontowany jako zapasowy. Sprawdzałem więc podłączając kolejno jeden i drugi i nie było efektu.
Ponieważ moja cewka na uzwojeniu wtórnym ma około 800 Ohm więc tak jak sugerujecie uznałem, że ma gdzieś wewnątrz zwarcie i jest uszkodzona.
Dysponowałem cewką na napięcie 6V od Trabanta (Jawa, Wartburg) i akumulatorem 6V. Tymczasowo podłączyłem zapłon akumulatorowy jak na schemacie poniżej aby ocenić czy silnik chce pracować.
Czytając wpisy na Forum jest to dla wszystkich oczywiste ale zamieszczam schemat, może ktoś skorzysta. :-)
https://images89.fotosik.pl/674/f28391d7ede35769.jpg
Silnik zapala całkiem nieźle, wchodzi na obroty. Nie mogę go niestety sprawdzić pod obciążeniem.
Mam zamontowany gaźnik PEGAZ. Jak go wyregulować? Jakiego spalania można się spodziewać? Według mnie podczas krótkiego uruchomienia paliwo ubywało szybko. Nie jestem w stanie określić ilości w litrach na godzinę bo tyle jeszcze nie pracował.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1543
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Silnik 160 Dzik cewka zapłonowa

Post autor: marek »

Akumulator bez doładowania długo nie popracuje bo zapłon pobiera sporo prądu. Na forum w temacie ,,Przewijanie cewki oświetleniowej z 6V na 12V ,, jest wątek jak przerobić zapłon na cewkę zewnętrzną Przeczytaj i zrób bo działa.A przeróbka prosta.Drut nie musi być nowy tylko możesz wykożystać z jakiegoś starego trafo jeżeli jest odpowiednio gruby i długi.
ODPOWIEDZ