Prądnica regulator

Wszystko o naszych Ursusach
Beny 1
Posty: 10
Rejestracja: 28 wrz 2023, 7:04

Prądnica regulator

Post autor: Beny 1 »

Dzień dobry.Na wstępie chciał bym powitać Szanowne Grono forumowiczów. Ponieważ nie mogą znaleźć informacji nt.prądnicy i regulatora napięcia w c 330M postanowiłem założyć nowy temat. Ale do rzeczy .W mojej c 330m padło ładowanie i podejrzewam ,że jest to wina regulatora napięcia. Kontrolka niby gaśnie przy obrotach 1600 a przy 2 .0 lekko się
żarzy.Z prądnicy wychodzi napięcie ok 15v.I teraz mam pytanie. Czy regulator napięcia powinien mieć symbol RG15M?Dodam,że prądnica ma symbol P20s?Chcę nadmienić, że mam plus na masie, tak było od samego początku. Rok 1990.Drugie pytanie czy zamieniając akumulatory z -do masy muszę inaczej podłączyć te 3 przewody do regulatora?Wiem że w takim przypadku muszę przebiegunować prądnicę.Nadmienię jeszcze, że nie chcę wymieniać prądnicy na alternator. Chcę oryginał.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1545
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Prądnica regulator

Post autor: marek »

Witaj .Po pierwsze do prądnicy z plusem na masę jest inny regulator niż z minusem. Jeden ma wyjścia na krótszym boku a drugi na dłuższym i nie pasują też mocowania . Po drugie kup sobie używany alternator i załóż zamiast prądnicy.Musisz wtedy dać minus z aku na masę.Używka altka będzie Cię kosztować kilkadziesiąt zł, ale kup taki z regulatorem w szczotko trzymaczu. Z regulatorem zewnętrznym chyba już nie ma w obiegu.Dorobisz mocowanie altka do silnika i spokój na ,,wieki,,.i jeszcze bardzo prosta zmiana w instalacji .Są też gotowe zestawy do zamiany prądnicy na alternator przystosowane do zamocowania do bloku , ale to droższe.Opisane przez Ciebie objawy to prawdopodobnie zwarcie w uzwojeniu twornika prądnicy, ale to można tylko sprawdzić na tzw. brzęczku. Nie wiem czy nowe pokolenie elektryków to jeszcze posiada i wie do czego to służy bo prądnice to teraz przeżytek . Pobory prądu w instalacji samochodowej są tak duże że prądnica nie daje już rady.Jeżeli jednak uparcie chcesz mieć oryginał to chyba prądnica od ,, Żuka,, będzie taka sama.
Beny 1
Posty: 10
Rejestracja: 28 wrz 2023, 7:04

Re: Prądnica regulator

Post autor: Beny 1 »

Dziękuję za odpowiedź. Czyli obstawiasz ,że to raczej nie jest wina regulatora ?
Awatar użytkownika
pop
Posty: 790
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Prądnica regulator

Post autor: pop »

Jeśli masz 15V to znaczy,ze prądnica jest sprawna,a regulator wymaga korekcji lub wymiany.Te regulatory były takie sobie i nieraz dobrze wyregulowany,po założeniu obudowy już zmieniał nastawy.Przebiegunowana prądnica ,bardzo często nie osiąga już takiej mocy jak pierwotnie,a tutaj z mocą już fabrycznie jest słabo.Jeśli kontrolka gaśnie ,a przy wysokich obrotach zaczyna się żarzyć to włącz światła i zaobserwuj,czy gaśnie,chociaż tak,czy siak regulator do korekcji.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1545
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Prądnica regulator

Post autor: marek »

No to doprecyzujmy. Jest słabe ładowanie i musisz doładowywać , czy denerwuje Cię tylko żarząca się żarówka.Gdzie jest te 15V przy podłączonym akumulatorze czy tylko na prądnicy bez odbioru prądu.Jaka jest wartość napięcia przy włączonych światłach I co pokazuje woltomierz gdy włączasz i wyłączasz światła. Napięcie spada po włączeniu i znowu wzrasta do 15 V. Jeżeli chcesz ustawiać to musisz mieć amperomierz bo ustawianie ,, na oko,, może się źle skończyć dla prądnicy jeżeli jeszcze jest sprawna.W prądnicy ustawia się prąd ładowania ( ok 12 A ) a nie jak w altku napięcie. Jeżeli otrzymam odpowiedzi to postaram sie zdalnie wytłumaczyć jak ustawić regulator. A po za tym sprawdź czy masz wodę w aku, bo kiedyś spędziłem sporo czasu na ustawianiu regulatora a okazało się że nie było wody w aku. Amperomierz na zakres ok 20 A
Beny 1
Posty: 10
Rejestracja: 28 wrz 2023, 7:04

Re: Prądnica regulator

Post autor: Beny 1 »

To tak:Te 15v jest od razu na wyjściu prądnicy. Przy światłach nie sprawdzałem. Natomiast sprawdzałem miernikiem na wysokich obrotach napięcie podłączając minus do grubego przewody przy automacie a plus wiadomo do masy.I niestety nie ma ładowania bo pokazuje 12.3 v czyli raczej napięcie akumulatorów. Ja raczej nie będę się bawił w regulację tego regulatora bo nie mam o tym pojęcia. Raczej kupię drugi tylko czy do tej prądnicy rg15m?Dodam ,że muszę doładowywać bo nie ma siły zakręcić.A woda jest w akumulatorach.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1545
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Prądnica regulator

Post autor: marek »

Jeżeli przedtem było dobre ładowanie, choć przy prądnicy to pojęcie względne, to załóż taki typ jaki był. Na obudowie regulatora masz wszystkie dane wytłoczone.Ustawianie regulatora wbrew pozorom jest bardzo proste. Po zdjęciu obudowy zobaczymy dwie cewki ze stykami.Na jednej jest jeden styk i tego nie ruszamy bo to przekaźnik od załączanie początku ładowania. Na drugim są dwa styki i sprężynka podłączona do blaszki regulacyjnej. Odginając blaszkę tak by zwiększyć naciąg sprężynki zwiększamy prąd ładowania . Zmniejszając naciąg sprężynki zmniejszamy prąd. Co prawda nigdy tego nie robiłem bo mam amperomierz ale myślę że można się oprzeć na wskazaniach woltomierza. Po prostu tam gdzie masz 12,3 V zwiększając naciąg sprężynki ustaw np 13,5 i ładowanie też wzrośnie. Najpierw przyjrzyj się stanowi styków bo lubią się wypalać i wtedy regulator ewidentnie do wymiany. Dlaczego takie regulatory wymagają korekty? Bo siła naciągu sprężynki regulującej spada i ładowanie wtedy też spada. Może tam być zamiast sprężynki okrągłej taka sprężysta blaszka, ale zasada regulacji ta sama. Zwiększasz naciąg odginając podstawkę na której się ta blaszka opiera ładowanie rośnie zmniejszasz spada.
Beny 1
Posty: 10
Rejestracja: 28 wrz 2023, 7:04

Re: Prądnica regulator

Post autor: Beny 1 »

Dzięki to mi wiele pomoże. Tylko problem tkwi w tym że zaczyna ładować, czyli gaśnie kontrolka dopiero przy 1200 obrotów i chyba te styki już są wypalone od tego górnego przekaznika
MichałŁ
Posty: 19
Rejestracja: 05 sty 2019, 10:44

Re: Prądnica regulator

Post autor: MichałŁ »

W mojej c 330m padło ładowanie i podejrzewam ,że jest to wina regulatora napięcia. Kontrolka niby gaśnie przy obrotach 1600 a przy 2 .0 lekko siężarzy. Z prądnicy wychodzi napięcie ok 15v.I teraz mam pytanie.
Dobrze rozumiem że kontrolka gaśnie całkowicie i dopiero po dalszym wzroście obrotów zaczyna się żarzyć, a pomiar na zacisku prądnicy pokazuje 15V ? To może świadczyć że jest złe przejście miedzy prądnicą a regulatorem w samym regulatorze lub między regulatorem a stacyjką. Prąd z prądnicy znajduje sobie drogę przez kontrolę ładowania.
chyba te styki już są wypalone od tego górnego przekaznika
To może być jedna z przyczyn.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1545
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Prądnica regulator

Post autor: marek »

To są prądnice samowzbudne wykorzystujące do wzbudzenia szczątkowe pole magnetyczne znajdujące się w metalowych częściach stojana.Prądnica powinna wzbudzić się przy ok 800 obrotach prądnicy nie silnika a przełożenie paska jeszcze zwiększa obroty prądnicy.Więc powinna zadziałać przy obrotach silnika mniejszych od 800.Coś jest mocno nie tak.Jak masz zdjętą obudowę regulatora to zwiększając powoli obroty silnika zaobserwuj przy jakich obrotach załączą się styki tego przekaźnika z pojedynczym stykiem. Powinno się to stać przy kilkuset obrotach silnika ok. 500. Prądnicę można sprawdzić w warunkach domowych Można ją wymontować lub zdjąć tylko pasek z koła pasowego, Odłączamy ją od instalacji ciągnika Bierzemy dodatkowy przewód i podłączamy go do klemy akumulatora innej niż masa w Twoim przypadku do minusa.Bierzemy drugi krótki przewód i podłączamy do jednego z wyjść prądnicy.Przewód od akumulatora dotykamy do tego wyjścia z prądnicy przy którym twornik zacznie obracać się z prędkością kilku tysięcy obrotów.Trzymając podłączony przewód do prądnicy łączymy drugim tym krótszym przewodem oba wyjścia z prądnicy. Wtedy twornik się powinien zatrzymać i zacząć wolno obracać w przeciwnym kierunku. Jeżeli na szczotkach w tym czasie nic nie iskrzy, to prądnica jest sprawna.Taki sposób sprawdzania nie grozi uszkodzeniem prądnicy bo tylko zamieniamy ją w silnik.Oczywiście wszystko trwa krótko.Gdy na szczotkach pojawi się intensywne iskrzenie to coś w prądnicy ma zwarcie lub przerwę i jest do wymiany. Najczęściej twornik. I na to bym postawił. Możesz też wzrokowo sprawdzić twornik. Zdejmij osłonę szczotek i obracając wolno twornikiem zobacz czy na komutatorze nie ma wypaleń czy osmoleń, Powinien być jednakowo gładko i świecąco wyślizgany. Gdy są jakieś uszkodzenia osmolenia to szrot.Obejrzyj to przed sprawdzaniem przewodami zmieniającymi prądnicę w silnik.
Martek
Posty: 366
Rejestracja: 25 sie 2022, 10:51

Re: Prądnica regulator

Post autor: Martek »

Zeby sie nie okazala zaraz najprostsza rzecz jak zuzyte szczotki
arturwietnamczyk
Posty: 85
Rejestracja: 19 maja 2021, 20:59

Re: Prądnica regulator

Post autor: arturwietnamczyk »

Panowie a czy czasem ten regulator nie jest od m- ki ale z minusem na masie?

https://retrotraktor.pl/forum/viewtopic ... 2&start=40

W tym temacie pisze więcej informacji.
Beny 1
Posty: 10
Rejestracja: 28 wrz 2023, 7:04

Re: Prądnica regulator

Post autor: Beny 1 »

Szok.W poniedziałek najpierw rozbiorę ten nieszczęsny regulator. Zobacze rzeczywiście przy jakich obrotach styki górne się zwierają. Ja zacząłem od szczotek są jeszcze długie, komutator się świeci jest w ładnym stanie nie ma przepaleń.
Beny 1
Posty: 10
Rejestracja: 28 wrz 2023, 7:04

Re: Prądnica regulator

Post autor: Beny 1 »

Trochę mnie zastanawia jeszcze jedna rzeczy Otóż jestem 2 właścicielem tego ciągnika i nie wiem czy jak jest +na masie czy powinien w niej siedzieć regulator 15m?Jeszcze raz jutro zobaczę symbol prądnicy czy nie jest przypadkiem P20c.
Beny 1
Posty: 10
Rejestracja: 28 wrz 2023, 7:04

Re: Prądnica regulator

Post autor: Beny 1 »

Czyli jest tak. Prądnica P 20s ,regulator napięcia rg15m.Za cholere nie wiem którą blaszkę mam odgiąć żeby zwiększyć prod ładowania. Sprężynki w nim żadnej nie widzę.
arturwietnamczyk
Posty: 85
Rejestracja: 19 maja 2021, 20:59

Re: Prądnica regulator

Post autor: arturwietnamczyk »

Mnie jedna rzecz zastanawia, na różnych forach piszą że ten zestaw prądnica p20s+regulator rg15m jest dedykowany do ciągnika z minusem na masie a w twoim jest plus na masie, czyżby tu nie był problem?
Awatar użytkownika
pop
Posty: 790
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Prądnica regulator

Post autor: pop »

arturwietnamczyk pisze: 02 paź 2023, 20:17 Mnie jedna rzecz zastanawia, na różnych forach piszą że ten zestaw prądnica p20s+regulator rg15m jest dedykowany do ciągnika z minusem na masie a w twoim jest plus na masie, czyżby tu nie był problem?
No właśnie,najpierw to trzeba wyjaśnić,a potem szukać niesprawności.Jeśli ten zestaw ma pracować na "minusie",to samo przywrócenie właściwej "polaryzacji"sprawi,że układ będzie lepiej ładował.
Beny 1
Posty: 10
Rejestracja: 28 wrz 2023, 7:04

Re: Prądnica regulator

Post autor: Beny 1 »

To co mam zrobić?
Grigs
Posty: 649
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Prądnica regulator

Post autor: Grigs »

W 88r była zmiana konstrukcyjna w instalacji elektrycznej z plusa na mase na minus na mase z prądnicą p20s i reglerem rg-15d więc coś masz nie tak,
arturwietnamczyk
Posty: 85
Rejestracja: 19 maja 2021, 20:59

Re: Prądnica regulator

Post autor: arturwietnamczyk »

Z tego co czytałem to do regulatora rg15d przychodzi prądnica p20d i jest to zestaw z c360, ciekawe czy regulator rg15m jest zamienny z rg15d gdyż oba są przystosowane do instalacji z minusem na masie. Prawdopodobnie chodzi o amperaż prądnicy oraz kierunek wyjścia złączy regulatora.
ODPOWIEDZ