STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Wszystko co związane z motoryzacją
Adrian Salino
Posty: 102
Rejestracja: 19 paź 2021, 15:41

STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: Adrian Salino »

Witam
Posiadam kilka pojazdów na żółtych blachach,a chciałbym jeszcze kupić ciężarówkę star 200.Niestety nie mogę się doszukać konkretnych informacji na ten temat, a u kolegów każdy gada co innego.
Może ktoś posiada pojazd powyżej 3,5 tony jako zabytek i mógłby podpowiedzieć co i jak.

OC- rozumiem że jako zabytek taniej no i nie trzeba.
Tachograf? jak to z tym jest? stary 200 mają tacho z tarczkami ,czy jako zabytek musi mieć tacho ,a jeśli musi to czy trzeba je używać?
Podatek drogowy- ponoć zwolniony jeśli jest zabytkiem
Etol- jeżeli używany w wokół komina i nie pod bramkami to nie płace nic?
Czy są jeszcze jakieś wymagania dla takiego stara? . Miałby być użyty raz na jakiś czas na własne potrzeby
Ferguson TEA 20
Zetor 25
Ostrówek K 162
Przyczepa D 44-B
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: Ursus »

Ponieważ swego czasu planowałem i w sumie nadal nie zrezygnowałem z zakupu samochodu ciężarowego to wygląda to tak z tego co ustaliłem.

OC możesz wykupić na krótki okres, np. na miesiąc, nie musisz mieć ciągłości - ale jeśli pojazd nie jest np. pojazdem specjalnym - OC płacisz w zasadzie takiej samej wysokości jak za zwykły samochód ciężarowy.

Przegląd bezterminowy, ale jak będziesz jakoś zarobkowo chciał użyć, to ten przegląd bezterminowy już nie obowiązuje i normalnie musisz co rok.

Tachografu nie musisz mieć, ale Etoll i inne winietowe rzeczy obowiązują normalnie.

Nie pamiętam teraz jak to się miało do kwestii podatku drogowego, ale wydaje mi się, że jest zwolniony, aczkolwiek nie wiem czy w gminie nie trzeba tego jakoś specjalnie argumentować. Jak jesteś rolnikiem to zwolniony jest z automatu

Jeśli coś pokręciłem lub jest nieaktualne to proszę o poprawkę - ww. wiedza to tak sprzed 2-3 lat.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
bergman31
Posty: 1258
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: bergman31 »

Co do tachografu, to jeśli samochód był w nie wyposażony, to musi je mieć i w dodatku musi mieć aktualną legalizację. Tu decyduje rok pierwszej rejestracji.

Natomiast zgodnie z art. 3 Rozporządzenia nr 561/2006 norm dotyczących czasu prowadzenia, przerw i odpoczynków nie stosuje się do kierujących:
j. Pojazdami użytkowymi o statusie pojazdów zabytkowych zgodnie z przepisami państwa członkowskiego, w których są użytkowane, wykorzystywanymi do niezarobkowego przewozu osób lub rzeczy.

Podsumowując: kierujący ciężarówką (autobusem) zabytkową wykorzystywaną do użytku osobistego (prywatnego), nie ma obowiązku korzystania z tachografu. Natomiast gdy chciałby przewozić ładunki (pasażerów) odpłatnie lub na potrzeby własne przedsiębiorstwa, to kierujący musi korzystać z tachografu.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: Ursus »

No to nie do końca, bo na użytek własny to nie musisz stosować tachografu jedynie, gdy masz DMC poniżej 7500 kg.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
bergman31
Posty: 1258
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: bergman31 »

Paweł nie myl pojęcia użytek własny z użytek osobisty (prywatny).
Użytek własny to korzystanie z pojazdu na potrzeby własne przedsiębiorstwa, np. transport napojów przez ciężarówkę należącą do hurtowni z siedziby hurtowni do sklepu.


Obrazek
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: Ursus »

No to widzisz, ja konsultowałem kiedyś temat z ITD - chcieliśmy pomocą drogową przewozić naszego Zetorka do Wilkowic i powiedziano nam, że jedyna opcja to pojazd poniżej DMC 7500 kg. Okazało się, że to auto miało 7498 kg ;) Nie wiedziałem, że to jest aż taka różnica w prywatnym a własnym
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
bergman31
Posty: 1258
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: bergman31 »

Przewóz na użytek własny wymaga uzyskania odpowiedniego zaświadczenia.

Co do pojazdu pomocy drogowej. Kierujący pojazdem pomocy drogowej (odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym) zwolniony jest z korzystania z tachografu w promieniu do 100km od siedziby przedsiębiorstwa.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4852
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: Bolszewik »

Jako ciekawostka, w w tym roku na Mazowszu widziałem podnośnik koszowy Star 266 na żółtych blachach.
Pojazd jak najbardziej był użytkowany, wynajęty do prac na sieci elektrycznej.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Adrian Salino
Posty: 102
Rejestracja: 19 paź 2021, 15:41

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: Adrian Salino »

Dzięki za odpowiedz ,to strasznie zagmatwane.Mimo to kupiłem wczoraj wymarzonego stara z myślą przewodnią "że dalej jakoś to będzie" :lol:
Ferguson TEA 20
Zetor 25
Ostrówek K 162
Przyczepa D 44-B
bergman31
Posty: 1258
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: STAR 200 na żółte blachy ,pytania

Post autor: bergman31 »

Adrian Salino pisze: 12 paź 2023, 13:44 Etol- jeżeli używany w wokół komina i nie pod bramkami to nie płace nic?
System poboru opłat E-tol nie korzysta z bramek (bramownic), bo wykorzystuje system GPS. Opłaty pobierane są na płatnych odcinkach dróg krajowych i autostrad.
ODPOWIEDZ