Ponad 10 lat temu zbudowałem model polskiego prototypu inzyniera Habicha EH4x4. Mając do dyspozycji tylko niewyraźne zdjęcie uzyłem wyobraźni. Szczególnie trudno było oddtworzyc przód ciagnika. Model jest wykonany z kartonu. Przeleżał kilka lat w pudełku dzięki czemu dośc dobrze się zachował.
Model ten był prezentowany chyba w 2003 roku na Wilkowicach
A masz Rafał może jeszcze jakieś inne zdjęcia tego prototypu - oprócz tego co jest w artykule Traktor tygodnia?
Model świetny - bardzo ciekawa wizja przodu ciągnika. Ciekawe czy właśnie tak wyglądał? Tego się chyba już nie dowiemy.
A mi się wydaje że prototyp sprzedano do USA, i tam amerykanie wzorując się na nim zaczęli robić swoje County. Jest pewne podobieństwo:
To zdjęcie modelu za 95 funtów, ale pamiętajmy że model to kopia oryginału. Było podpisane ze przedstawia model county z 1955 roku, więc coś w tym jest, że Polacy potajemnie sprzedali prototyp amerykanom.
noo!! Agrotechnik ciekawe ciekawe ! warto pociągnąc ten temat dalej, zaczyna nam się coś zazębiac. Przyznam że z profilu modele są identyczne. Róznice widzę w drązkach kierowania tak jak w gąsienicówkach.
Mi jednak mimo wszystko nie wydaje się takie pewne. To byłoby za bajkowo a nie ma co ukrywać, że Amerykanie też mają głowy na karku i potrafią nie jedno zdziałać. Wcale bym się nie zdziwił, gdyby to nasi odgapili koncepcję zza Oceanu. Ja np. nie mam pewności czy przed rokiem 1953 w USA nie było podobnej kontrukcji. A to, że w produkcji seryjnej nie pojawiały się to nie znaczy, że nie było prototypów.
Dlatego nie możemy jednoznacznie powiedziec kto był pierwszy. Sądze że jakiekolwiek działania czy ze strony polskiej czy amerykańskiej odbywały się bez licencji. O ile te konstrukcje,, nie powstały niezależnie od siebie. W tamtych czasach raczej podpatrywano się wzajemnie i raczej USA nie pytało by o licencje i odwrotnie.
Nie mniej jednak spróbuję sprawdzic parametry forda county bo podobieństwo zewnętrzne jest uderzające.
Mi się zdaje że to Polacy wymyślili wszystko, a amerykanie i czesi odgapili patent. Podobnie mógł wyglądać zetor 50 super P:
Może to głupie porównanie, ale przecież ten EH 4x4 tez opierał się na bazie gąsienicówki (kd 35). Może czesi odgapili petent żeby zetor mógł być tak wykorzystany.
Sluchajcie, ale nie patrzcie na wszystko pod kwestią odgapiania. Każdy kraj miał w sumie świetnych inżynierów kontruktorów. Nie potępiam tutaj genialności E. Habicha, ale jakoś mi się nie chce wierzyć, że nagle jego projekt został odgapiony w tylu krajach.
Patent z kołami skrętnymi tak jak w czołgach był chyba już kiedyś znany. Zresztą głównie rosjanie odgapiają (gdyby nie siatka szpiegowska w USA, rosja by do dziś męczyła by sie z budową bomby atomowej). Ale kiedy został skonstruowany ten EH 4x4??
Znalazłem jeszcze jeden ciągnik z takim systemem skrętu jak w Fordzie County: Harris F8W 1958r z wytwórni w USA. Ta idea systemu skrętu wydaje się byc dośc rozpowszechnioną już w drugiej połowie lat 50.
Popieram Pawła, w historii techniki tak to już jest że podobne rozwiązania techniczne powstają niezależnie od siebie w tym samym czasie. I tak na przykład do dzis tak naprawde nie roztrzygnięto kto zbudował pierwszy samochód. Ale to nie temat na naszą stronę.
Dzieki:), to jest tylko kartonówka więc jak widac ma niedoskonałosci. Ale chodziło mi bardziej żeby pociągnąc wyobraźnię jak mógł wyglądac ten prototyp. Skala 1:20
Nie no z tym kopiowaniem to przesadziłem. Ale jeśli prototyp pochodzi z roku 1953, a dopiero w 1955 i 1958 amerykanie zaczęli robić swoje, to nie może być przypadek. Chociaż żarówkę to akurat wynaleziono też w tym samym czasie, ale to czysty przypadek.