Jeśli by zapytać kogoś o polską firmę produkująca przyczepy rolnicze w PRLu to odpowiedź zabrzmiała by pewnie: Autosan. Była i jest jednak firma, która też produkowała przyczepy rolnicze w tamtych czasach jednak została ona jakby (moim zadaniem) zapomniana. Tak jak w tytule mam na myśli Meprozet oddział w Kościanie obecnie produkujący beczkowozy. Co wpłynęło waszym zdaniem na popularność przyczep ( za chwilę wyjaśnię ten znak zapytania), które same w sobie są bardzo dobre szczególnie na małe gospodarstwa i raczej niczym nie ustępują tym z Autosanu.
Przechodząc do wyjaśnienia znamy osobiście mi jest model T058/1 (ładowność 4t), który stoi u mnie w stodole jednak czy było ich więcej, podobno była wersja 6t? Spotykane są również drewniane i z burtami z falistych arkuszy blachy jednak raczej oznaczane tym samym typem ( co do drewnianej nie jestem pewien). Może ktoś tutaj obecny jakąś posiada i mógłby się wypowiedzieć o opinii użytkowania
Zapraszam do dyskusji
Łukasz
Ostatnio zmieniony 29 gru 2020, 10:24 przez Blacky, łącznie zmieniany 2 razy.
Zapewne robili tych przyczep niewiele w stosunku do Sanoka. Nikt nie malował wówczas loga na pół metra, zaś tabliczki znamionowe zwykle niewiele osób czyta. Wyroby Autosana są podobne, a dla średnio zainteresowanego identyczne. Metrozet utonął w morzy Autosana ....
To ja mam pytanie niekoniecznie dotyczące samego Meprozetu, ale pozostające w temacie. Mianowicie, która z państwówek produkowała jeszcze (oprócz Meprozetu Środa Śląska) dwukołówki do przewozu zwierząt? Wiele spotykanych, to zazwyczaj samoróbki, ale były też seryjnie produkowane. Ktoś/coś? Zainspirował mnie ten film: https://www.youtube.com/watch?v=unJiIX7IS-4 Tu akurat zapewne samoróbka.
Mam podobne zdanie do Bolszewika. Sam szczerze mówiąc nie rozpoznałbym na pierwszy rzut oka, że to nie Autosan - gdyby nie napisy, które wykonałeś na burtach. Sam się nigdy nie spotkałem z przyczepą skrzyniową Meprozet - w końcu od lat oni słyną z beczkowozów itd.
Ale firma istnieje więc może warto się do nich zwrócić o garść informacji w związku z ich historią. Chociaż z tym może być różnie, bo państwowe zakłady jak były przejmowane przez prywatnych przedsiębiorców to nie zawsze interesowano się historią dokładnie.
Pamiętajmy, że przyczepy powstawały też m.in w Piławie Górnej (ale chyba tylko sztywne, na kołach 20), a także ponoć w Kluczborku (nie wiem czy wszystkie czy tylko dla straży pożarnej). Zakłady w Hajnówce także produkowały przyczepy m.in do Dzika i do transportu leśnego - a czy skrzyniowe to nie wiem.
Z informacji jakie udało mi się zdobyć, to po za Sanokiem przyczepy budowano następujących miastach:
A: Skrzyniowe, sztywne dwuosiowe:
1: Piława D 44
2: Kluczbork D 44B
3: Słupsk D 44A
4: Elbląg D 36
5: Starachowice D-3
6: Kożuchów D 65
7: Śrem PS-5
8: Wrocław D 08
9: Wrocław D 81
10: Toruń D-3
11: Międzyrzecz Podlaski D 44A
12: Barwice D 44A
13: Elbląg D 44A
B: Skrzyniowe wywrotki dwuosiowe:
1: Starachowice D 35M
2: Kościan T 058
3: Złocieniec T 070
4: Czarna Białostocka T 169
5: Trzebiatów D 35T
C: Wywrotki dwuosiowe z wyładunkiem do tyłu:
1: Wrocław PW-4
2: Złocieniec PW-4
3: Złocieniec PW-5
4: Mirosławiec PW-4
D: Przyczepy "skorupowe" jednoosiowe:
1: Opalenica T 005
2: Brzeg T 039-5
3: Brzeg T 041/K
E: Skrzyniowe wywrotki jednoosiowe:
1: Brzeg T 103
2: Czarna Białostocka ORK N 225
3: Poznań N 225/6 Orkan
4: Poznań N 225/7
Ostatnio zmieniony 01 lis 2019, 11:04 przez bergman31, łącznie zmieniany 1 raz.
Czy PS 5 że Śremu to przyczepa piątka sztywną na bliźniakach? Kiedyś mieliśmy taka i do dzisiaj nie wiem co to było. Koła 20 jak w trójce, podłoga drewniana, burty metalowe, ale zapewne były zmieniane. I z przodu na ramie charakterystyczny stopień do stawania. Widziałem kiedyś taką na olx bodajże, ale była podpisana jako autosan.
Przyczepa PS-5 ma ładowność 5 ton. Możliwe, że miała koła bliźniacze. Była to przyczepa najprawdopodbnie zaprojektowana do współpracy z ciężarówką Żubr A80.
U mnie jest przyczepa D-44A na kołach 20-calowych, rocznik 1974, ładowność 3 lub 3,5 tony, wyprodukowana w zakładzie Zryw, nie pamiętam dokładnie w jakiej miejscowości - wyczytałem z tabliczki znamionowej. Jak pójdę zobaczyć tabliczkę, spiszę i opowiem więcej.
Muran001 Twoja przyczepa została wyprodukowana w Barwicach.
Przy okazji przeglądania internetu trafiłem na ogłoszenie sprzedaży przyczepy D 44A wyprodukowanej w Międzyrzeczu Podlaskim.
Do wczoraj nie miałem pojęcia, że w Barwicach produkowano przyczepy. Przeszukałem internet i znalazłem.
Na bieżąco staram się uzupełniać mój spis maszyn produkowanych w Polsce w latach 1945-1989.
beniu poruszył temat przyczep jednoosiowych ("klatek") do przewozu zwierząt, produkowanych przez państwowe przedsiębiorstwa. Mnie też ten temat bardzo interesuje, ale nie mogę znaleźć żadnych informacji.
Warmińska Fabryka Maszyn Rolniczych Warfama w Dobrym Mieście nie produkowało przyczep?
Co do Poznania to chodzi o firmę PFMŻ, której produkcję przyczep próbowało kontynuować firma SANPOZ?
Najstarszą przyczepę wyprodukowaną w Dobrym Mieście jaką znalazłem jest model T 042 z 1988 roku. Jest to przyczepa wywrotka trójstronna na podwoziu tandemowym, o ładowności 7 ton.