Ursus C-330 - zmiany blacharskie
Ursus C-330 - zmiany blacharskie
Witam
Paweł prosił mnie abym wrzucił na forum zdjęcia porównujące tylne błotniki z 330 na przestrzeni lat produkcji. Uznałem że przy tej okazji oprócz błotników zrobię od razu całościowe omówienie zmian blacharskich w C-330 i C-330M.
Uwaga! Omawiam to na podstawie własnych obserwacji ciągników ze zdjęć współczesnych jak i z archiwalnych, więc mogłem jakieś drobne detale przegapić a samo określenie czasu produkcji też nie jest precyzyjne.
Jeżeli w trakcie wyjdzie coś nowego (nieomówiony detal, dokładniejsze określenie daty itp) to będę aktualizować ten post.
1. Maska
a) typ 1
- lata produkcji: 1967-1969 [do numeru 12150 - przypuszczalnie, w oparciu o informator ursus sierpień '69 - wycofanie chłodnicy z półką od tego numeru)
- cechy charakterystyczne: dłuższy i ostrzejszy przód maski, krótsza klapa maski (odpowiednio do chłodnicy z półką), ostre wytłoczenie pod zamek klapy maski, niski zamek maski, zamek umiejscowiony za ceownikiem wzmacniającym maskę
b) typ 2
- lata produkcji: 1969-1972 (przypuszczalnie)
- cechy charakterystyczne: dłuższy i ostrzejszy front maski, dłuższa klapa maski (odpowiednio do chłodnicy bez półki), ostre wytłoczenie pod zamek klapy maski, niski zamek maski, zamek umiejscowiony przed ceownikiem wzmacniającym maskę
c) typ 3
- lata produkcji: 1972-1973 (przypuszczalnie)
- cechy charakterystyczne: krótszy i bardziej okrągły front maski, dłuższa klapa maski (odpowiednio do chłodnicy bez półki), ostre wytłoczenie pod zamek klapy maski, niski zamek maski, zamek umiejscowiony przed ceownikiem wzmacniającym maskę
d) typ 4
- lata produkcji: 1974 -do końca produkcji (przypuszczalnie)
- cechy charakterystyczne: krótszy i bardziej okrągły front maski, dłuższa klapa maski (odpowiednio do chłodnicy bez półki), zaokrąglone wytłoczenie pod zamek klapy maski, wysoki zamek maski (z dwoma wypustkami), zamek umiejscowiony przed ceownikiem wzmacniającym maskę
2.1. Błotniki tylne - lewy
a) typ 1
- lata produkcji: 1967-?
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod budkę z szybą panoramiczną, otwory do montażu ławeczki
b) typ 2
- lata produkcji: ?-1980 (wiosna)
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod budkę z szybą panoramiczną, brak otworów do montażu ławeczki
c) typ 3
- lata produkcji: 1980 - 1989
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod kabinę Agromet-Dolzamet Chojnów OKC, brak otworów do montażu ławeczki
2.2. Błotniki tylne - prawy
a) typ 1
- lata produkcji: 1967-1969 (przypuszczalnie)
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod budkę z szybą panoramiczną, otwory do montażu rozdzielacza bardziej na środku błotnika a tablic gniazd bardziej na zewnątrz
b) typ 2
- lata produkcji: 1969-1980 (wiosna)
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod budkę z szybą panoramiczną, otwory do montażu rozdzielacza i tablic gniazd bliżej kierowcy
c) typ 3
- lata produkcji: 1980 - 1989
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod kabinę Agromet-Dolzamet Chojnów OKC, otwory do montażu rozdzielacza i tablic gniazd bliżej kierowcy
c) typ 4
- lata produkcji: 1990 - do końca produkcji
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod kabinę Agromet-Dolzamet Chojnów OKC, otwory do montażu rozdzielacza i przedniej tablicy gniazd bliżej kierowcy, otwory tylnej tablicy gniazd na ścianie błotnika
3. Błotniki przednie
a) typ 1
- lata produkcji: 1969 - 1973 (informator ursus luty '73)
- cechy charakterystyczne: uchwyt dolny wytłaczany, uchwyt górny przykręcany do błotnika
b) typ 2
- lata produkcji: 1973 - do końca produkcji
- cechy charakterystyczne: uchwyt dolny z prostego płaskownika , uchwyt górny przyspawany do błotnika
Paweł prosił mnie abym wrzucił na forum zdjęcia porównujące tylne błotniki z 330 na przestrzeni lat produkcji. Uznałem że przy tej okazji oprócz błotników zrobię od razu całościowe omówienie zmian blacharskich w C-330 i C-330M.
Uwaga! Omawiam to na podstawie własnych obserwacji ciągników ze zdjęć współczesnych jak i z archiwalnych, więc mogłem jakieś drobne detale przegapić a samo określenie czasu produkcji też nie jest precyzyjne.
Jeżeli w trakcie wyjdzie coś nowego (nieomówiony detal, dokładniejsze określenie daty itp) to będę aktualizować ten post.
1. Maska
a) typ 1
- lata produkcji: 1967-1969 [do numeru 12150 - przypuszczalnie, w oparciu o informator ursus sierpień '69 - wycofanie chłodnicy z półką od tego numeru)
- cechy charakterystyczne: dłuższy i ostrzejszy przód maski, krótsza klapa maski (odpowiednio do chłodnicy z półką), ostre wytłoczenie pod zamek klapy maski, niski zamek maski, zamek umiejscowiony za ceownikiem wzmacniającym maskę
b) typ 2
- lata produkcji: 1969-1972 (przypuszczalnie)
- cechy charakterystyczne: dłuższy i ostrzejszy front maski, dłuższa klapa maski (odpowiednio do chłodnicy bez półki), ostre wytłoczenie pod zamek klapy maski, niski zamek maski, zamek umiejscowiony przed ceownikiem wzmacniającym maskę
c) typ 3
- lata produkcji: 1972-1973 (przypuszczalnie)
- cechy charakterystyczne: krótszy i bardziej okrągły front maski, dłuższa klapa maski (odpowiednio do chłodnicy bez półki), ostre wytłoczenie pod zamek klapy maski, niski zamek maski, zamek umiejscowiony przed ceownikiem wzmacniającym maskę
d) typ 4
- lata produkcji: 1974 -do końca produkcji (przypuszczalnie)
- cechy charakterystyczne: krótszy i bardziej okrągły front maski, dłuższa klapa maski (odpowiednio do chłodnicy bez półki), zaokrąglone wytłoczenie pod zamek klapy maski, wysoki zamek maski (z dwoma wypustkami), zamek umiejscowiony przed ceownikiem wzmacniającym maskę
2.1. Błotniki tylne - lewy
a) typ 1
- lata produkcji: 1967-?
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod budkę z szybą panoramiczną, otwory do montażu ławeczki
b) typ 2
- lata produkcji: ?-1980 (wiosna)
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod budkę z szybą panoramiczną, brak otworów do montażu ławeczki
c) typ 3
- lata produkcji: 1980 - 1989
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod kabinę Agromet-Dolzamet Chojnów OKC, brak otworów do montażu ławeczki
2.2. Błotniki tylne - prawy
a) typ 1
- lata produkcji: 1967-1969 (przypuszczalnie)
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod budkę z szybą panoramiczną, otwory do montażu rozdzielacza bardziej na środku błotnika a tablic gniazd bardziej na zewnątrz
b) typ 2
- lata produkcji: 1969-1980 (wiosna)
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod budkę z szybą panoramiczną, otwory do montażu rozdzielacza i tablic gniazd bliżej kierowcy
c) typ 3
- lata produkcji: 1980 - 1989
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod kabinę Agromet-Dolzamet Chojnów OKC, otwory do montażu rozdzielacza i tablic gniazd bliżej kierowcy
c) typ 4
- lata produkcji: 1990 - do końca produkcji
- cechy charakterystyczne: otwory kabiny dostosowane pod kabinę Agromet-Dolzamet Chojnów OKC, otwory do montażu rozdzielacza i przedniej tablicy gniazd bliżej kierowcy, otwory tylnej tablicy gniazd na ścianie błotnika
3. Błotniki przednie
a) typ 1
- lata produkcji: 1969 - 1973 (informator ursus luty '73)
- cechy charakterystyczne: uchwyt dolny wytłaczany, uchwyt górny przykręcany do błotnika
b) typ 2
- lata produkcji: 1973 - do końca produkcji
- cechy charakterystyczne: uchwyt dolny z prostego płaskownika , uchwyt górny przyspawany do błotnika
Ostatnio zmieniony 17 paź 2023, 19:38 przez slyclif, łącznie zmieniany 2 razy.
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
Jedna uwaga, tylny prawy błotnik od 1980 roku był w tej wersji do 1989 roku, bo od 1990 roku mocowanie szybkozłączy hydraulicznych zostało przeniesione na bok błotnika, przez co rurki od rozdzielacza są dłuższe i niestety niedostępne, a wiele osób chciałoby sobie przerobić mocowanie tych gniazd na bok, żeby cały błotnik nie był ulany w oleju, fakt faktem można wężami, ale to nie ma klimatu, a i węże czasem przeszkadzają.
Jak trzeba to mogę podesłać zdjęcia takiego błotnika z c330M, bo w swojej zmieniałem tylne błotniki i jeszcze leżą czekają w stodole na dalsze losy
Jak trzeba to mogę podesłać zdjęcia takiego błotnika z c330M, bo w swojej zmieniałem tylne błotniki i jeszcze leżą czekają w stodole na dalsze losy
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
Dziękuję za bardzo wartościowy post. Możesz tych wczesnych błotników wrzucić zdjęcia od wewnątrz?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
Fakt, o tym nie wspomniałem mimo że wiem o tym, ale to z tego względu że pierwotnie nie pomyślałem żeby od razu omówić 330 i 330M a nie tylko samą 330. Sprawa już poprawiona.SzymonS pisze: ↑13 paź 2023, 20:27 Jedna uwaga, tylny prawy błotnik od 1980 roku był w tej wersji do 1989 roku, bo od 1990 roku mocowanie szybkozłączy hydraulicznych zostało przeniesione na bok błotnika, przez co rurki od rozdzielacza są dłuższe i niestety niedostępne, a wiele osób chciałoby sobie przerobić mocowanie tych gniazd na bok, żeby cały błotnik nie był ulany w oleju, fakt faktem można wężami, ale to nie ma klimatu, a i węże czasem przeszkadzają.
Jak trzeba to mogę podesłać zdjęcia takiego błotnika z c330M, bo w swojej zmieniałem tylne błotniki i jeszcze leżą czekają w stodole na dalsze losy
Co udało mi się jeszcze załatwić to teraz dorzuciłem.
Poza tym, dodałem zmiany w punkcie o masce, konkretnie dotyczące wytłoczenia pod zamek klapy, jego umiejscowienia oraz samego wyglądu zamka. Jeszcze kiedyś musiałbym dodać zmiany we wspornikach lamp tylnych i wsporniku przedniej rejestracji
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
A niektóre 30-stki na eksport miały lampy zaadaptowane z C-360. Wtedy nie było otworu pod kierunkowskaz na boku błotnika? Czy zostawał?
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
Faktycznie. Dzięki za odpowiedź
- RobertEmpor
- Posty: 38
- Rejestracja: 06 gru 2020, 11:49
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
A co powiecie o takich błotnikach przednich?
Od zawsze takie były u nas w ciapku , są szersze niż te nowszego typu, no i to mocowanie, nie wygląda żeby było dorabiane.
Od zawsze takie były u nas w ciapku , są szersze niż te nowszego typu, no i to mocowanie, nie wygląda żeby było dorabiane.
Ostatnio zmieniony 29 paź 2023, 15:00 przez RobertEmpor, łącznie zmieniany 1 raz.
Fortschritt Empor T-157/2 1969r https://youtu.be/Aeeqj_jTWI
Ursus C - 4011 1971r.
Silnik stacjonarny Hatz ES 79
Dolpima PS 290
Ursus C - 4011 1971r.
Silnik stacjonarny Hatz ES 79
Dolpima PS 290
- Ursus c-325
- Posty: 1693
- Rejestracja: 10 wrz 2006, 12:17
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
To błotniki od Majorka.
- RobertEmpor
- Posty: 38
- Rejestracja: 06 gru 2020, 11:49
Re: Ursus C-330 - zmiany blacharskie
Dzięki za informacje, u sąsiada jest c 330 od nowości , zielona okolice 1970 roku i ma normalne wąskie z szerokim mocowaniem na dole a u nas zawsze były te dlatego mnie to zastanawiało
Fortschritt Empor T-157/2 1969r https://youtu.be/Aeeqj_jTWI
Ursus C - 4011 1971r.
Silnik stacjonarny Hatz ES 79
Dolpima PS 290
Ursus C - 4011 1971r.
Silnik stacjonarny Hatz ES 79
Dolpima PS 290