Dzik 2 - remont

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Oglądając Twojego dzika to kolor jest spoko.
Co myślisz o troszkę szerszych oponach?
Te tylne zaczepy do mocowania tego zaczepu przyczepki co wchodzą wnie kliny trzymają dobrze? Bo widzę że w Dziku 21 wuko są już śruby. Wiesz jaki jest tam gwint?
Myślałem że kupię w Rzeszowie linki do sprzęgła i hamulca, a tu proszę, zlikwidowali sklep z częściami do motocykli gdzie gościu wszystko miał.
sewos
Posty: 2
Rejestracja: 24 sty 2023, 20:03
Kontakt:

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: sewos »

ja dużo wyszło wam jeśli chodzi o remont sprzętu? ja dopiero kupiłem po sąsiedzie i będę powoli się za to brał ale nawet nie wiem jaki budżet zaplanować sobie orientacyjnie...
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Na razie kupiłem tylko ściągacz do segerow i śrubokręt udarowy. Myślę że w całości zamknę się z kwotą 3 tys. Dużo dorabiam sam czesci, ściągacze itp na tokarce. Nie wiem co z silnikiem jeszcze.
Dzisiaj rozebrałem duł skrzyni i wyciąglem os koła do zwymiarowania i będą nowe. Dorobiłem także nowe sworznie do drążka biegów i blokad. Stopka gotowa brakuje sprężyny.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Wszystkie łozyska trzeba wymienić na nowe.
Jak ktoś sprzedaje samego dzika za 4 tys po "remoncie" to remont polegał na czyszczeniu i malowaniu i drobnych naprawach.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: Ursus »

Jakbyś potrzebował zestaw łożysk nowych do Dzika - mogę Ci odsprzedać.

Co do kosztów - masz rację. Nie da się tak tanio zrobić.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Trochę nowych łożysk znalazłem u taty.
Jak by ktoś miał instrukcje napraw, dtr-kę to bym chętnie odkupił nawet skany. Instrukcje obsługi mam.
Odebrałem od kolegi dwa sworznie do mocowania kierownicy gdzie poszerzył kliny 8mm na 8,4 i dorobił szersze kliny bo był luz na kierownicy góra dół.
Chyba w przyszłym roku zainwestuje w frezarke tylko nie wiem jak żona zareaguje na nowy nabytek.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: Ursus »

Nigdy nie powstało wg mojej wiedzy nic w charakterze instrukcji napraw Dzika ;)

Dlatego te filmy tak starałem się w miarę dokładnie zrobić.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Myślałem że są jakieś rysunki złożeniowe lub opisane jest jak wyregulować gaźnik, zapłon, sprzęgło itp.
Kolega mi mówił że w okolicach Rzeszowa ten ciągnik nazywali Rydwan.
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Mam pytanie czy zamiast robić te dlugasne kliny 14 to nie lepiej zastosować takie coś

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Oczywiście po dwie na piastę. Zero luzu i możliwość dowolnego przestawienia koła.
W rębaku dwuwalowym się dobrze sprawdzają gdzie jest możliwość ustawienia noży naprzeciw siebie i przenoszą spory moment obrotowy
Raz dorabiałem gościowi koło zamachowe do rebaka i zamontował go na takim łączniku i daje rade. Klina na wałku prostym by moment wyklepalo. Co innego klin na stożku dociągnięty nakrętka.
Co o tym myślicie?
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Ta tuleja rozprężno zaciskowa o rozmiarze 45 x 59 może przenosić monet obrotowy ok 1800 Nm.
Oryginalne półosie w Dziku są se stali 45 o twardości ok 32-35 HRC. Jedna była u mnie krzywa i zgnita że szok, poszła na cele badawcze.
Kolega pożyczył mi wzornik kolorów palety RAL i kolor lakieru jest jednak bardziej ciemniejszy niż 3020, blisko mu do 3003. A że ma być to wersja także gospodarcza to będzie bardziej odporna ma brud, chociaż 3020 ładniej wygląda.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: Ursus »

W Dziku masę rzeczy można poprawić - ale zależy na czym komu zależy. Ja dorabiałem piasty bo nie mogłem znaleźć w sensownym stanie, ale zależało mi na oryginalnym wyglądzie. Jedyne co nie przewidziałem to średnica szpilek - z założenia podszedłem do tematu, że 14x1,5 a potem zweryfikowałem, że oryginał ma M12. ;) No ale już u mnie zostały 14.

Także jak uważasz, że w takiej wersji będzie Ci się podobało, to egzamin pewnie zda, zawsze można w środku piasty zrobić jakiś klin na zasadzie takiego "zabieraka" momentu oporowego jak chociażby w felgach Zetora 25 które są montowane na "gwiazdę" i mają taki jeden punkt.

Co do kolorów - mój był taki jaśniejszy, coś pod 3020 mniej więcej podpadał. Ale kolegi skrzynie jak robiłem - naszego tutaj forumowicza SEBRIGHTa to jego Dzik był taki buraczkowy
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Niestety wszystkiego nie da się przewidzieć, z założenia miałem tylko wymienić simeringi bo ciekł z nich olej. Dużego luzu na tych oryginalnych piastach nie było, tylko ta półos. Bynajmniej nie będą stukać koła podczas jazdy.
Jeszcze poszukuje dobrego walka sprzeglowego.
Dorobienie pojedynczej sztuki trochę kosztuje bo to żeby skośne i czas na ustawienie maszyny pełni duza rolę w cenie. Ale za to jakby dobrze naweglili i zahartowali to by było wieczne. Na razie szukam, może coś się trafi...
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: Ursus »

Myślę, że u Krzyśka Leśniewskiego w Jastrzębiu byś kupił bez większego problemu. Ja też kupowałem
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2570
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: SEBRIGHT »

Ja niestety odcieniem koloru nie poratuję, bo w zeszłym roku polakierowałem wszystko w zupełnie innym kolorze. W każdym razie był tak jak Paweł pisał taki ciemny buraczkowy, pasek oczywiście zielony
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Jakie opony zastosować? 6.00-16 czy szersza 6.50-16? Jakiej firmy polecacie? Traktorek ma pracować w lekkim transporcie i w polu na niewielkim areale. Myślę że 6.00-16 radialki wyglądałby fajnie i pracę by robiły. Tylko jakiej firmy? Dawniej były stomilki, kormorany a teraz nie wiem co.
Szukając części do silnika dzika napatoczyl mi się silnik hatz e780 diesel. Około 9 konny, elegancko pali i jestem w kropce. Czy iść w stronę oryginalu czy praktycznego zastosowania?
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Nowy wałek sprzeglowych wraz z wypychaczem

Obrazek

Obrazek
W konserwacji dlatego tak wygląda, a po wyczyszczeniu jak z fabryki.
Dzięki Paweł za kontakt.
Zamówiłem osłonę lewarka Fiata 126p tą dłuższą , zobaczę czy będzie pasować do drążka zmiany biegów w Dziku.
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Osłona lewarka przyszła, nawet pasuje.
Nowe półosie kół gotowe. Czekam na tuleja zaciskowe i kończę piasty. Może się uda po świętach zacząć składać skrzynie jak będzie ciepło.

Obrazek

Jeszcze zostaje kwestia silnika. Hazt czy Lambordini? Oba w podobnej kwocie. Lambo aluminiowy trochę lżejszy, hatz trwalszy bardziej retro.
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Nowa śruba do zaczepu gotowa , pytanie co do tulejek gdzie mają ciasno wchodzić? Do tego co się przykręca do Dzika?
Obrazek
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Piasty gotowe, otwory pod śruby felg i obciążniki gotowe. Ale zeszło godzin przy tych piastach.
Łożyska skapletowane, nowe sworznie do zaczepu gotowe, choć zapewne dostanę opi... l że nie wyglądaja jak oryginał. Mam nadzieję że w wkrótce temperatura będzie na plusie to złożę skszynie biegów
Kwestia silnika bo mam dwa Hatz do wyboru e780 i troszkę większy e786 oba się zmieszcza pod oryginalna maska. Który proponujecie?
Znalazłem oryginalna glebogryzarke do Dzika ale właściciel nie sprzeda tylko pomiary mogę zrobić.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: Ursus »

W sumie to będę miał jednego Hatza E79 chyba to model - muszę się upewnić do sprzedania. Ale muszę go przejrzeć, bo trafił do mnie jako nie uruchamiany od jakiegoś czas.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
piorun1234
Posty: 228
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Dzik 2 - remont

Post autor: piorun1234 »

Witam
Jaki to dokładnie model tego Hatza masz i w jakim stanie? Ile ma koni i jakie obroty?
ODPOWIEDZ