Strona 1 z 1

Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 31 gru 2024, 12:29
autor: Alchemik
Co wiemy na temat tych silników?
Z informacji z forum:
Obrazek
Obrazek
Obrazek Obrazek
+ jeszcze są jakieś dane w instrukcjach obsługi serii ,,U" które posiada któryś z użytkowników tego forum, lub agrofoto.

Co wiemy więcej o tych silnikach?
Kto i kiedy je zaprojektował?
(Eugeniusz Ajzenberg jak przy ciezkiej serii?)
W jakim zakładzie?
Czy bazują one jakiś wcześniejszych konstrukcjach?
Czy są tak jak s43 powiązane z silnikiem Stara wspólnym tłokiem ( lub są z niego skalowane)
Blok i wał to zupełna nowość Czy jakiś miks znanych rozwiązań.
Czy tak jak w innych silnikach pomagała w projektowaniu zagraniczna firma ( w tym okresie komorę spalania w silniku stara poprawiała firma z Grazu ( powiązana z steyr?))
Jest jakiś opis w literaturze na ich temat?

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 31 gru 2024, 14:15
autor: bergman31
Masa silnika suchego
S-24 - 275kg
S-34 - 320kg
S-35 - 325kg
S-44 - 380kg

Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej
U310 - 175G/KMh
U510 - 175G/KMh
U610 - 175G/KMh
U710 - 175G/KMh

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 31 gru 2024, 14:48
autor: pop
Bergman 31,jestem pod wrażeniem mnogości informacji,jakie zgromadziłeś w swym prywatnym archiwum.

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 31 gru 2024, 16:23
autor: bergman31
Moje archiwum, to to tylko kilka podstawowych informacji o maszynach rolniczych. Natomiast do Ursusów serii U otrzymałem kiedyś kompletne dane techniczne z fabrycznych instrukcji obsługi. Niestety skany na dysku utraciłem ale na szczęście notatki na papierze mam.

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 31 gru 2024, 17:38
autor: Jarek330M
Jesteś pewny, że jednostką były g/kWh? W starych instrukcjach często podawali g/KMh.
Wartości rzędu 175g/kWh były by jakieś astronomicznie niskie.
bergman31 pisze: 31 gru 2024, 14:15 Masa silnika suchego
S-24 - 275kg
S-34 - 320kg
S-35 - 325kg
S-44 - 380kg

Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej
U310 - 175G/kWh
U510 - 175G/kWh
U610 - 175G/kWh
U710 - 175G/kWh

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 31 gru 2024, 19:40
autor: Alchemik
KM
https://www.agrofoto.pl/forum/gallery/i ... u310-u510/
A coś wiadomo o ,,pochodzeniu" tych silników?

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 31 gru 2024, 19:41
autor: bergman31
Jarek330M przy robieniu notatek musiałem M pomylić z W.

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 31 gru 2024, 19:54
autor: pop
W latach 80-tych,była masa pomyłek z jednostkami nie tylko w dokumentacjach,ale też na tabliczkach znamionowych.Silny nacisk na SI i pochodne sprawił,że ludzie z przyzwyczajenia wpisywali w rubrykach dane nie zwracając uwagi na zmienioną jednostkę.

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 01 sty 2025, 8:56
autor: krzychu21
ObrazekObrazekObrazek

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 03 sty 2025, 17:34
autor: Alchemik
A silnik S43 znany z prototypu c360 z tego forum
https://retrotraktor.pl/forum/viewtopic.php?t=2665
jest powiązany z gamą silników z tematu, czy to mało powiązana konstrukcja?

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 03 sty 2025, 19:36
autor: ursus152
Jeżeli chodzi o części to wspólnych jest niewiele, powiązany jest bardziej technologicznie np. Technologia obróbki głowicy oraz niektóre rozwiązania

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 06 sty 2025, 11:16
autor: Alchemik
A dysponuje ktoś jeszcze jakimiś zdjęciami tych silników np. z oglądanych ciągników serii ,,U", na których widać coś więcej? Jakieś ciekawe szczegóły?


Co do samych silników to osobiście mam luźną teorię, że mogły one być też w jakimś stopniu później wykorzystane w ciężkiej serii. W związku z niepewnymi czasami ( Czechy 1968).
4 cylindry ewentualnie z tłokiem 115mm wpasowywałby sie w parametry c385, a 6 cylindrów do 1204. Byłaby to jakaś własna alternatywa.

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 07 sty 2025, 2:01
autor: Jarek330M
Gdzieś był artykuł na ten temat. Miały być wersje przejściowe - Ursus 360 kolegi wyżej, oraz ciężki ursus bodajże z silnikiem s44.
W latach o których mówisz ZMU kombinowało z wsadzeniem "swojego" silnika 6cyl około 100KM do ciężkiego - tak powstała wersja z SW400 oraz 6.354. Mniemam, że wersja 4cyl miała by być tymczasową, ponieważ zastąpił by ją model U710.
W związku z powyższym nasuwa się mi się kolejne pytanie. ZMU robiło tył i sporo osprzętu do ciężkiej serii (w ramach umowy). Zakładając, że chcieli się uniezależnić od Czechów zakładając "swoje" motory nadal pozostawał problem skrzyni. Czy jest coś wiadomo, nt. prototypów skrzyni do ciężkiej serii opracowanych samodzielnie w Warszawie?
Alchemik pisze: 06 sty 2025, 11:16 A dysponuje ktoś jeszcze jakimiś zdjęciami tych silników np. z oglądanych ciągników serii ,,U", na których widać coś więcej? Jakieś ciekawe szczegóły?


Co do samych silników to osobiście mam luźną teorię, że mogły one być też w jakimś stopniu później wykorzystane w ciężkiej serii. W związku z niepewnymi czasami ( Czechy 1968).
4 cylindry ewentualnie z tłokiem 115mm wpasowywałby sie w parametry c385, a 6 cylindrów do 1204. Byłaby to jakaś własna alternatywa.

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 07 sty 2025, 8:53
autor: Alchemik
Kiedyś czytając o wdrażaniu ciężkiej serii trafiłem na coś takiego, ale to z wdrażania ciężkiej serii.
Jerzy Górski skonstruował także 12-biegową, półautomatyczną, hydrostatyczną skrzynię przekładniową, którą przebadano i opatentowano w wielu krajach. Konstruktor wspomina, że do celów badawczych powstały nawet dwa prototypowe ciągniki z przekładnią hydrostatyczną, jednak decyzją Rady Technicznej ten wariant skrzyni został odrzucony z uwagi na wysokie koszty wdrożenia do produkcji.
https://www.trucks-machines.pl/samochod ... ch-ciagnik
Być może był jakiś plan w głowach inżynierów na skrzynie zunifikowane z seria ,,U", albo coś już powstawało po cichu.
Może trimat miał ,,zapas mocy" . A może maszyny od produkcji serii ,,U" pasowały w dużym stopniu do produkcji skrzyń ciężkiej serii. Pewnie już się nie dowiemy.

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 17 sie 2025, 23:36
autor: adikpl
Prototypowe silniki S-44G przystosowany do pracy w wyrobiskach potencjalnie zagrożonych wybuchem i S-34G wyposażony w chłodzony wodą kolektor wylotowy spalin https://komag.eu/images/maszynygornicze ... _open_.pdf

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 18 sie 2025, 11:34
autor: Ursus
krzychu21 pisze: 01 sty 2025, 8:56 ObrazekObrazekObrazek
Jaka to książka?

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 18 sie 2025, 15:33
autor: adikpl
"W 1970 roku w KOMAG-u podjęto prace nad opracowaniem lokomotywy o symbolu Lds-70 (rys. 3.14), której podstawowe dane ujęto w tabeli 3.2. Do jej napędu zastosowano, produkowany przez ZAKŁADY MECHANICZNE URSUS, silnik typu S-44G przystosowany do pracy w wyrobiskach potencjalnie
zagrożonych wybuchem"

"Na podstawie wspomnianej konstrukcji opracowano rozwiązanie przeciwwybuchowe, o symbolu KOCUR BM, z przystosowanym do pracy w wyrobiskach potencjalnie zagrożonych wybuchem, silnikiem spalinowym S-34G (prod. ZM URSUS), wyposażonym w chłodzony wodą kolektor wylotowy spalin [1]."

https://komag.eu/images/maszynygornicze ... _open_.pdf

"Pod koniec lat sześćdziesiątych Instytut Lotnictwa badał 4-cylindrowy silnik Ursusa dla nowej generacji ciągników U. – Prowadzący badania inżynierowie Zaboklicki i Zarzycki zapewnili, że osiągał światowe standardy – wspomina pracownik ILot Zbigniew Pągowski. W 1968 roku starachowicka FSC i Zakłady Mechaniczne Ursus zawarły porozumienie o wspólnym przygotowaniu nowej rodziny silników. Jan Lech, który w BK nr 2 w Łodzi
prowadził te prace, przypomniał na łamach miesięcznika Auto Technika Motoryzacyjna nr 11 z 1986 roku, że silniki obu producentów miały taki sam skok tłoka i średnicę cylindra, wynoszące 110 mm oraz identyczną odległość płaszczyzn mocowania głowic od osi wałów korbowych. Ursus potrzebował diesli rzędowych, mających do sześciu cylindrów. Dla FSC łódzkie Biuro Konstrukcyjne nr 2 przygotowało jednostki widlaste. Podstawowa wersja dla Starachowic miała 8 cylindrów i moc 180 KM przy 2800-3000 obr/min. Można było przygotować jej wersję benzynową i powiększyć średnicę cylindra do 120 mm, co przewidywał także Ursus. Twórcy na wczesnym etapie wzięli pod uwagę zastosowanie doładowania oraz stworzenie wersji pochodnych V6 i V10."
https://przewoznik.zmpd.pl/aktualnosci_ ... 55_www.pdf

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

: 18 sie 2025, 17:56
autor: krzychu21
Ursus pisze: 18 sie 2025, 11:34
krzychu21 pisze: 01 sty 2025, 8:56 ObrazekObrazekObrazek
Jaka to książka?
Polskie Konstrukcje i Licencje Motoryzacyjne w Latach 1922-1980

Obrazek