Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Wszystko odnośnie rejestracji, ubezpieczenia i innych formalności
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Tomek_J »

Byłem ostatnio ze swoim autkiem na stacji diagnostycznej i przy tej okazji zapytałem jak wygląda przegląd rejestracyjny ciągnika, jakie warunki musi maszyna spełniać itd. Właściciel stacji wiedząc, że jestem "miejscowy" popatrzył na mnie znacząco i powiedział:: "Daj pan spokój, przynieś pan papiery, to Panu podbiję." Tyle praktyka.

A jaka jest teoria ? Sąsiad np. uświadomił mnie, że ponoć ciągnik obecnie obowiązkowo musi mieć kabinę, że z tyłu nie może mieć odblasków tójkątnych, tylko okrągłe itd. Czy ktoś z Was zna oficjalne wytyczne techniczne, jakie musi spełniać ciągnik, żeby zostać zarejestrowanym ? Chodzi mi o wskazanie na jakiś akt prawny, rozporządzenie itp...
Awatar użytkownika
felek
Posty: 143
Rejestracja: 23 lip 2006, 21:32

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: felek »

Kabina lub rama ochronna musi byc na ciągniku rejestrowanym po raz pierwszy po dniu 31.12 1993 roku,
Światła odblaskowe barwy czerwonej mają być o kształcie innym niż trójkąt. Trójkątne zastrzeżone są dla przyczep.
Odrębnym obowiązkiem jest wyposażenie w trójkąt wyróżniający dla pojazdów wolno poruszających się.

Reguluje to ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
wraz z późniejszymi zmianami. Zmiany te jednak nie odnoszą sie do ciągników.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Tomek_J »

felek napisał/a:Reguluje to ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r


Dzięki. Poszperałem w necie, to jest Dziennik Ustaw nr 32, poz. 262. Pełny tekst rozporządzenia jest tu: http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2003/0262.htm
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Jacek ze Skansena »

A może powiedzcie czy "bociana" bez kabiny zarejestruje się czy nie? One przcież przychodziły bez. Czy to rozporządzenie mówi może o starych. Tak było pamiętam ze starymi Żukami, które nie musiały posiadać pasów bo w tamtych latach nie były obowiązkowe. Doszliście może do takich info?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12235
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Ursus »

Ale Zetorek "Bociek" pierwszą rejestracje miał przecież przed 31.12 1993r. to raczej nie musi.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Deleted_User »

Tak apropo tych pasów w Żuku- w pasy musza być wyposażone pojazdy, które fabrycznie mają montowane pasy. Ponadto istniał też przepis, który mówił iż pojazd zarejestrowany przed jakąś datą, nie musiał posiadać pasów. Obowiązkowi posiadania pasów, nie podlegają pojazdy zabytkowe.
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Wiesiek »

Witam!
praktycznie jestem na ukonczeniu remontu i staje przed problemem rejestracji traktorka.
Przyszła mi do głowy myśl taka: skoro Ursus C325 w oryginale i z homologacją producenta /jezeli taka w ówczesnych była/ posiada dodatkowe siedzenie na błotniku , to dlaczego w dowodzie rejestracyjnym nie wpisac mu "ilosc miejsc siedzących "2" ???
Przeciez w sama instrukcja pisze, że jest to miejsce dla "pomocnika traktorzysty",
wiec pomocnik ma rowerem jechac za traktorem?
Może ktoś wie jakie są przepisy i czy wogóle to jest mozliwe aby zrobic wpis na 2 osoby?
Awatar użytkownika
fazer_19
Posty: 194
Rejestracja: 18 maja 2007, 23:30

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: fazer_19 »

Wspołcześnie rejestrowany ciągnik obawiązkowo musi też mieć przednie błotniki, ja osobiście z gościem od przeglądów dogadałem sie że cos tam zaloże w przyszłości choc w oryginale tego niebyło. A co do daszku to tez prawda bo nawet z książki brał dokładne wymiary ciągnika z daszkiem i bez
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Wiesiek »

Witam ponownie na tym forum!
Przeglądając ostatnio dowód rejestracyjny zwróciłem uwagę na róznice występujące w dwóch jednocześnie wydanych dowodach rejestracyjnych.(dowody wydane w tym samym dniu, dwa kolejne numery seryjne)
Otóż tak się złożyło, że wyrabiając dowód rejestracyjny dla swojego C325 jednocześnie wyrabiałem wtórnik dowodu dla Władymirca (został zagubiony).
W dowodzie Ursusa w pozycji: F1 wpisano 2500kg; pozycja F2 - 2500 kg; poz.F3 - wykreskowano; poz. G - wpisano 0kg
te same pozycje we Władymircu: F1 - wykreskowano; F2 - 0kg; F3 wykreskowano, G - 0kg
Co to jest maksymalna masa całkowita? a co jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu, i jeszcze co to jest dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów? Dlaczego nie wpisano pozycji G - masa własna pojazdu?Czym się rózni "wykreskowanie" pozycji w dowodzie rejestracyjnym a wpisanie wartości "0"?
Ja przyznam się ,że egzamin na prawo jazdy zdawałem dośc dawno, ale mimo tego - coś tutaj nie jest ścisle wpisane. proszę zobaczcie jak macie w swoich dowodach
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4854
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Bolszewik »

Pierwsze pojazd gotowy do jazdy.
Drugie pojazd gotowy do jazdy plus ładunek.
Trzecie pojazd gotowy do jazdy plus ładunek plus załadowana przyczepa.


W moim dowodzie do Władka jest tak:
Obrazek


Z mojej znajomosci matematyki wynika że:

F2 = G + dopuszczalna ładowność
Ciekawe jak skoro nośność na końcówkach belek jest 600 kg, wiele więcej raczej nie da rady bo zaczyna podnosić przód. Chyba że chodzi przewóz dodatkowo worków na masce lub jakieś maszyny półzawieszane, ale je to bym traktował raczej jako przyczepy.

F3 = G + dopuszczalna ładowność + O1
Znaczy mogę sobie załadować ciągnik blisko toną i zapiąć do tego przyczepę 3,5 t :o Nie bardzo wiem jak to zrobić ale papier pozwala.


PS. To jednak wolę urzędników z Kielc przynajmniej wolno mi ciągnąc przyczepy i wiedzą ile ciągnik ma osi :smilewinkgrin:

PS 2. Wladimirec wyretuszuj sobie zdjęcie dowodu bo przy odrobinie chęci można zdobyć nr twojego konta w banku i sprawdzić nazwisko rodowe prababki od strony matki.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4854
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Bolszewik »

Kolego kreski oznaczają NIE DOTYCZY czyli przyczepy żadnej nie wolno ci ciągnąć według tego knota który wydał jakiś "bezmózg". Zresztą nie masz też wpisanej masy zespołu pojazdów, więc zespołem nie pojeździsz.

Ciekawostką jest to że u mnie jest większy dopuszczalny nacisk osi ? Zawsze myślałem że Zetor cięższy.

U ciebie powinna być wpisana większa przyczepa bo masz instalacje pneumatyczną. Swoją drogą ciekawe jak jest to w dowodach Władimirców z zamontowaną sprężarką ?
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Wiesiek »

czyli co???
nie wolno mi zapiąc przyczepy do C325???
jakim prawem mi tego zabronili?
Jeżeli tak jest faktycznie to ja będe interweniował, nie wiem z jakim skutkiem , ale licze na swaparcie z Waszej strony.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4854
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Bolszewik »

Pewnie dostaniesz odpowiedź że tego się nie wpisuje bo nie musi być, a Policja tego nie sprawdza... albo do czasu gdy coś nie daj boże się stanie i nie będziesz miał się czym bronić. Bo w razie wypadku każdy z łatwością zarzucić Ci może że ciągnołeś za dużą przyczepę. No i jak się wtedy bronić ?

Dopóki nie trafisz na służbistę będzie dobrze, a swoją droga to będzie miał rację bo przeładowany traktor lub przeciążony zbyt wielką przyczepą jest niebezpieczny. Mandat za ciąganie 5 t czymś co jest konstrukcyjnie przystosowane do ciągnięcia 3,5 t uważam za słuszny.

PS.
"Kocham" Starostwa Powiatowe dziś się zwolniłem z pracy i nie załatwiłem nawet połowy zaplanowanych spraw. Kompetentność i chęć pomocy petentowi są wprost druzgocące.

Oby kiedyś wszystko wróciło do normy czyli do Gmin, a Starostwa stały się jedynie przykrym wspomnieniem.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4854
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Bolszewik »

Wiesz co jak u Ciebie takie bzdury wpisują w dowodach to myślę że na SAMa zażądają ekspertyzy z NASA :upset:

Nie mam pojęcia skąd biorą te liczby, może za dużo tych rubryk i oczopląsu dostają. W każdym razie przed rejestracją jak robiłem badania techniczne to na diagnostyce pytali mnie ile ma pojemności bo komputer wyświetlił im trzy wersje do wyboru ?

Pojazd ciężarowy może ciągnąć przyczepę która przewyższa jego masę w stosunku 40% do 60%. Jeśli uznali UAZa za ciężarówkę tak im wyszło z przelicznika. Tylko że UAZ ciężarówką nie jest musiałbyś go przystosować zakładając instalacje pneumatyczną hamulców itp.

Ale to normalka moje ARO też figuruje jako ciężarowy 2+6 i 700kg ładunku.

Rozróżnienie ciężarowy - dostawczy jest ponad możliwości intelektualne i z tego sa takie bzdury.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Wiesiek »

No tak Bolszewik! tutaj masz rację!
W razie "W" to wtedy "Oni" czyt. urzędnicy będą miec racje. Z tym ciągnieciem przyczep ciężkich, trochę się nie zgadzam, kiedyś u nas w SKR pozyskiwali żwir i widziałem jak c360 ciągnął 2 przyczepy po 4m3 mokrego żwiru. Wszystko razem to jakieś 20ton.Hamulce pneumatyczne oczywiście już wtedy były, no i teren płaski równinny.Bałbym się jednak prowadzic taki zestaw z górki....
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4854
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Bolszewik »

Wszystko w ramach rozsądku nikt nie będzie ważył przyczepy i jeśli możesz ciągnąć np. 3,5 t to do 4 t nikt normalny się nie przyczepi. Z rozsądkiem, powoli po równym boczną drogą 5 t pociągniesz. Ale Jak ktoś ciągnie dwie przyczepy bez żadnych hamulców do tego załadowane C-360 lub przyczepę 8 t SAMem (oczywiście bez hamulców o hamulcach w Samie nie wspominam bo ich stanu nie znałem) to powinien dostać mandat żeby mu w pięty poszło.

Niestety miałem nieprzyjemność doświadczyć jak przyczepa popycha traktor i to nie jest miłe.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4854
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Bolszewik »

Dziś spotkałem kolegę który ma Władimirca ze sprężarką i instalacją pneumatyczną do przyczepy. Twierdzi że w dowodzie ma wpisaną przyczepę o masie max. 2t. Dziwne spodziewałbym się że raczej będzie miał więcej niż ja. Jutro sprawdzi i da mi znać, ciekawe.

Z kolei wyjaśniono mi choć dość pokrętnie czemu w niektórych dowodach ciągników nie ma wpisanych przyczep a tylko kreski. Otóż rzekomo były to ciągniki które pochodziły np. z PGR, SKR, itp. które nie były wyposażone w zaczepy bądź były zaszeregowane do prac z maszynami. :uhoh: Nie wiem ile w tym prawdy, ale możliwe że w starostwach mają taką alternatywę w komputerowym systemie rejestracji i zaznaczają tą opcję z niewiedzy, ignorancji, bezmyślności ... do wyboru.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Wiesiek »

Byłem dzisiaj w Starostwie i postanowiłem zapytac - wiecie co mi odpowiedziano? Otóż fakt, że nie wpisano masy ciągnika wynika z niewiedzy urzędnika i braku odpowiednich katalogów na temat dokładnej wielkości tego parametru, co w niczym nie przeszkadza i nie powinno stanowic większego problemu.
Natomiast wykreskowanie w pozycji: masa zespołu pojazdów i masa przyczepy "wcale nie oznacza ,że nie można ciągnąc takowej a wręcz jest udoskonaleniem, bo wyrażne wskazanie masy byłoby tutaj pewnym ograniczeniem".
Pani powiedziła , że sama nazwa "ciągnik" wskazuje na to , że jest to urządzenie do ciągniecia czegoś, więc nie rozumie dlaczego by ktoś, (czyt. policjant) mogł się czegoś tutaj czepiac.
Młoda urzędniczka udzieliwszy mi tej odpowiedzi poszła do drugiego pokoju upewnic się jeszcze starszej koleżanki, i zza drzwi usłyszałem: "że jak klientowi nie pasuje , niech pójdzie do stacji diagnostycznej, opłaci odpowiednie badania i wtedy możemy mu wpisac, jeżeli mu tak bardzo na tym zależy". No cóż? - w pespektywie takiego obrotu sprawy, wycofałem się grzecznie za drzwi.
Co Wy na to?
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4854
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Bolszewik »

Głupia ignorantka, a jej przełożona jest nieodpowiedzialną i niekompetentą osobą.

Otóż przerzucają swoją niewiedzę do której się przyznali na petenta. Całe życie na wszystkich dokumentach wpisanie kreski oznacza że ten pkt jest pomijany nie istotny nie wchodzi w grę itd. Dlaczego w przypadku dowodu rejestracyjnego miało by być inaczej ? Skoro mam kreskę w prawie jazdy w kat. "D" to oznacza to że mogę prowadzić dowolnie wielki autobus ? Bzdura !!! W samym dowodzie rejestracyjnym np pod pozycją H są kreski co znaczy że nie dotyczy. Czy zasady zmieniają się wraz ze zmianą rubryk ? Pani niech nie będzie mądrzejsza od Policjanta bo on ma sprawdzać dokumenty i na ich podstawie oceniać miedzy innymi prawidłowość korzystania z pojazdu. Bo właściwie skąd ma wiedzieć biedny sierżant na ile może wieźć ładunku czy ludzi samochód ? Przecież nie będzie taszczył ze sobą na patrol encyklopedii lub laptopa :smilewinkgrin: Pomijam już fakt że ten sam pojazd może być w różnej zabudowie.

Wywód logiczny ma mierne podstawy mniej więcej takie jakby zacząć od "Tez kwietniowych Lenina", a skończyć na życiu seksualnym mrówek.

Bezwzględnie powinna być podana masa przyczepy to tak samo jakby nie była podana liczba miejsc w samochodzie. W efekcie maluchem mogło by podróżować 7 osób a Policji nic do tego.
Ja wiem że nie zawsze stosujemy się do wszystkich przepisów. Sam też wiele ich łamie bądź to z niewiedzy, bądź z "wygody". To jednak nie zmienia faktu że one są i powinny być stosowane i szanowane.

Do stacji diagnostycznej to niech się wybierze owa pani z drugiego pokoju. Grzecznie poprosi o wyjaśnienie jej do czego służy badanie techniczne jakie są rodzaje pojazdów jak je rozróżniać klasyfikować itd. Nadto niech zaopatrzy się w odpowiednie tabele i normy ile co do jakiego pojazdu.


Tobie osobiście Wiesiek radzę jutro iść do owej pani i poprosić żeby dała ci to wszystko co powiedziała na piśmie opieczętowanym właściwą pieczątką (nagłówkowa u góry w lewym rogu) i imienna na podpisie (u dołu po prawej). Powiedz jej że ten dokument będzie stanowił załącznik do dowodu rejestracyjnego w razie kontroli. To bynajmniej nie jest żart lub kpina, bo sprawa potencjalnie może (oby nie) być poważna.

Istnieje ustawa o dobrej praktyce urzędniczej odpowiedzialności itd.

Osobiście wysyłałem sprostowania gdy przez pomyłkę umknęła mi choćby literka, a opieprz od szefowej też swoją drogą dostałem nawet za pominiecie przecinka.

PS. Gdybym był Policjantem i zatrzymał traktor z takim dowodem to zatrzymał bym taki dokument jako źle wypełniony. Natomiast gdyby gość ciągnął przyczepę na oko zbyt dużą w stosunku do ciągnika cóż mandatu bym nie pożałował.

PS2. Dokumentacja taka istnieje tylko nie chce się d... ruszyć i sprawdzić. Poza tym nawet jak by był 10 tyś typów ciągników to łatwo wypracować wzór wg. którego masa przyczepy to x razy masa ciągnika razy współczynnik na posiadanie instalacji hamulcowej. Proste ?
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Formalne wymogi techniczne a rejestracja

Post autor: Wiesiek »

Łatwo Ci powiedziec!
Na pewno zaraz usiądzie do maszyny i napisze na moje żądanie! Juz widzę urzednika jak grzecznie i potulnie to robi!!!
Nie mam zbytnio czasu na zadzieranie z nimi ale chyba będzie najlepiej jak zwrócę sie pismem poleconym i zażądam odpowiedzi. Czy jest coś takiego jak obowiązek odpowiedzi?
ODPOWIEDZ