Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Witam,
Ostatnio zwiedzając gminny skup złomu wszedłem w posiadanie dwóch fabrycznie nowych tulei do silnika S 312(nie wiem czy takich jak do 325 czy do 328-330, nie mierzyłem) wyprodukowanych za PRL-u i mających na sobie resztki papieru i smaru konserwującego. Wszystko wygląda pięknie, tylko wewnątrz pojawiła się korozja, zapewne w czasie magazynowania u poprzedniego właściciela (niewielki, szorstki nalot na sporej powierzchni) i aby pozbyć się jej i zakonserwować ponownie tuleje będące już w porządku postanowiłem wyczyścić je papierem ściernym o jak najmniejszym ziarnie, aby nie uszkodzić gładzi. Największe ogniska korozji są na dole tulei, mniej więcej na wysokości rowków na oringi. Po zewnątrz rodzaj papieru jest obojętny. Czy powinienem użyć papieru wodnego czy zwykłego? Czy używając papieru wodnego do tej czynności powinienem użyć wody czy oleju, jeśli tak to jakiego?
Posiadam też 3 komplety wtryskiwaczy i pompę, jak oczyścić je i zabezpieczyć w warunkach domowych na czas nieokreślony? Jak je magazynować?
Pomóżcie, konserwacja części zamiennych będących w moim posiadaniu to moje postanowienie noworoczne!!:D
Ostatnio zwiedzając gminny skup złomu wszedłem w posiadanie dwóch fabrycznie nowych tulei do silnika S 312(nie wiem czy takich jak do 325 czy do 328-330, nie mierzyłem) wyprodukowanych za PRL-u i mających na sobie resztki papieru i smaru konserwującego. Wszystko wygląda pięknie, tylko wewnątrz pojawiła się korozja, zapewne w czasie magazynowania u poprzedniego właściciela (niewielki, szorstki nalot na sporej powierzchni) i aby pozbyć się jej i zakonserwować ponownie tuleje będące już w porządku postanowiłem wyczyścić je papierem ściernym o jak najmniejszym ziarnie, aby nie uszkodzić gładzi. Największe ogniska korozji są na dole tulei, mniej więcej na wysokości rowków na oringi. Po zewnątrz rodzaj papieru jest obojętny. Czy powinienem użyć papieru wodnego czy zwykłego? Czy używając papieru wodnego do tej czynności powinienem użyć wody czy oleju, jeśli tak to jakiego?
Posiadam też 3 komplety wtryskiwaczy i pompę, jak oczyścić je i zabezpieczyć w warunkach domowych na czas nieokreślony? Jak je magazynować?
Pomóżcie, konserwacja części zamiennych będących w moim posiadaniu to moje postanowienie noworoczne!!:D
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
ja bym się nie bawił, posmarował tuleje olejem i zawinął w jakieś tłuste szmaty, i niech sobie leży do czasu montażu. W silniku to rdza momentalnie zejdzie
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Ja mam pewne obawy, bo to sobie trochę poleży do użycia a korozja postępuje nadal. Wiadomo że w silniku się doczyści, ale jak coś robić to już porządnie, lepiej być dobrym amatorem niż kiepskim zawodowcem.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
ja bym miał obawy tylko co do czyszczenia tuleji w środku, zwłaszcza papierem ściernym, niezależnie jakim a jeżeli tuleje będą natłuszczone to korozja nie będzie postępować, więc i tez problemu nie będzie
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Wodny papier nie powinien zrobić wiele szkód wewnątrz, nie jest tej rdzy wiele i wżerów nie ma, ale przykrywanie zardzewiałego metalu smarem nie ma sensu, bo konserwuję rdzę a nie metal, więc cześć niszczeje dalej:D
A szkoda, teraz nowy komplet tuleja plus tłok firmy mahle do 30 na jeden cylinder bodajże 80 złotych kosztuje, a częśći są naprawdę wysokiej jakości.
A szkoda, teraz nowy komplet tuleja plus tłok firmy mahle do 30 na jeden cylinder bodajże 80 złotych kosztuje, a częśći są naprawdę wysokiej jakości.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
no jak nie ma wżerów (gdyby miały, to ja bym je raczej na złomie zostawił to można kilka razy popsikać odrdzewiaczem i potem przecierać szmatą bawełnianą (jakis stary podkoszulek albo coś w tym stylu), spora część zejdzie, a nie będzie ryzyka porysowania tulei*comfort*
PS. kiedyś też cośtam czyściłem bardzo drobnym papierem sciernym i myślałem że nic nie będzie, a później rysy widziałem gołym okiem...
PS. kiedyś też cośtam czyściłem bardzo drobnym papierem sciernym i myślałem że nic nie będzie, a później rysy widziałem gołym okiem...
- Pronar 82A
- Posty: 260
- Rejestracja: 20 mar 2008, 22:51
- Lokalizacja: Opole
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Wodny papier - z wodą i tylko wodą wg mnie,i nie powinno im nic być,oczywiście kalibracja powyżej 1000 i to dużo.
Ja niecały rok temu żeby wyjąć tłoki z silnika szlifowałem progi od pierścieni bo nieszło ich wyciągnąć zwykłym papierem,oczywiście miałem w planie wymianę tulei ale po wizycie w sklepie z częściami stwierdziłem że za drogo i dałem tylko nowe pierścienie i silnik chodzi jak ta lala,i o dziwo nie bierze oleju.(perkins 4)
Ja niecały rok temu żeby wyjąć tłoki z silnika szlifowałem progi od pierścieni bo nieszło ich wyciągnąć zwykłym papierem,oczywiście miałem w planie wymianę tulei ale po wizycie w sklepie z częściami stwierdziłem że za drogo i dałem tylko nowe pierścienie i silnik chodzi jak ta lala,i o dziwo nie bierze oleju.(perkins 4)
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Zestawy z Mahle Krotoszyn to zaczynają się od 200zł.Za 180 można kupić słowacki,za 80-100zł co najwyżej tzw. importowany wątpliwej jakości.Wicher napisał/a:
Wodny papier nie powinien zrobić wiele szkód wewnątrz, nie jest tej rdzy wiele i wżerów nie ma, ale przykrywanie zardzewiałego metalu smarem nie ma sensu, bo konserwuję rdzę a nie metal, więc cześć niszczeje dalej:D
A szkoda, teraz nowy komplet tuleja plus tłok firmy mahle do 30 na jeden cylinder bodajże 80 złotych kosztuje, a częśći są naprawdę wysokiej jakości.
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Musiałem więc się pomylić odnośnie tego, bo patentowaliśmy taką tuleję do silnika od posypywarki ale prezes zapłacił tyle za komplet Mahle, a było to rok temu. Druga sprawa że mógł dostać jakiś "mega rabat" co w naszym wioskowym sklepie się bardzo często zdarza, szczególnie przy zakupach idących w tysiące. Mogę polecić ten sklep Kolegom z Lubelskiego - ale na PW, żeby nie robić kryptoreklamy.
Spróbuję jakoś oczyścić te tuleje, oczywiście złożę z tego szczegółowy raport, tak z zastosowanej technologii jak i efektów:)
Spróbuję jakoś oczyścić te tuleje, oczywiście złożę z tego szczegółowy raport, tak z zastosowanej technologii jak i efektów:)
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Zestaw do C-330 na jedną dziurę 2-3 lata temu kosztował 135 zł (cylinder, tłok, pierścienie, segery, sworzeń, 2 oringi tuleji i miedziana podkładka kołnierza tulei).
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Stary,zależy kto go produkował.Dziś tuleja krotoszyńska z tłokiem gorzyckim to wydatek koło 400zł.A najtańsza no name 80-90zł.Ale nie o tym miało być.Do czyszczenia rdzy można by zastosować szczotkę z tworzywa sztucznego na wiertarkę(bodajże nylonowa,jest dość twarda,robi robotę i przede wszystkim nie rysuje).Na zmiękczenie rdzy potraktował bym to WD-40.Da się ale tylko w przypadku jak jest to korozja powierzchniowa.
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Chodziło mi o zestaw Mahle oczywiście, dziadostwa się nie wkłada *music**music*
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Mahle na dzień dzisiejszy od 200 w górę.
-
- Posty: 228
- Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Nalotów rudej musisz się bezwzględnie pozbyć ,inaczej korozja będzie postępować nawet gdy pokryjesz ją warstwą konserwującą .
Najlepiej założyć na tokarkę i czyścić na dużych obrotach dość drobnym papierem ściernym , jak już troczę usuniesz tej warstwy to papier wodny + woda . Po usunięciu tej warstwy dobrze osuszyć i nanieść warstwę konserwującą .
Wtryskiwacze to chyba najlepiej do jakiegoś pojemnika i naftą zalać .
Najlepiej założyć na tokarkę i czyścić na dużych obrotach dość drobnym papierem ściernym , jak już troczę usuniesz tej warstwy to papier wodny + woda . Po usunięciu tej warstwy dobrze osuszyć i nanieść warstwę konserwującą .
Wtryskiwacze to chyba najlepiej do jakiegoś pojemnika i naftą zalać .
RE: Olej czy woda-pytanie do praktyków.
Nalot jest faktycznie powierzchniowy, ale dość twardy i szorstki, taki "gruboziarnisty", podejrzewam że są tam jeszcze nawet resztki papieru konserwującego.
Na razie wtryskiwacze miękną w oleju napędowym, pompę tez nim potraktowałem, drobne detale typu pierścienie i pompki zasilające też dotrzymują im towarzystwa Same tuleje tymczasowo wstawiłem do uciętego baniaka zalanego paliwem. Zamierzałem użyć innego sposobu czyszczenia - mam dostęp do tokarki i chciałem okleić drewniany wałek wodnym papierem ściernym, wkręcić go w kły, założyć na niego tuleję (oczywiście z potężnym luzem) podeprzeć całość konikiem i na dużych obrotach oczyszczać tuleję pod samym naciskiem jej wagi, wolno obracając ją rękami. A wykańczać też wodnym papierem, ale założonym na dość twardą gąbkę z jakiegoś siedzenia.
Przed Sylwestrem grzebałem w swych zbiorach i wygrzebałem trzecią tuleję do c 330, ale oryginalnie zabezpieczoną i na gładzi ani po zewnątrz nie ma grama rdzy, papier trzyma ładnie. Nawet piękny bonus wewnątrz się znalazł - komplet pierścieni na 1 tłok, estetycznie posmarowany i wetknięty do tulei.
Myślę że ktoś odkonserwował częściowo te przyrdzewiałe tuleje, albo też leżały w jakiejś szopie na ziemi, bo ta trzecia niedawno znaleziona po umyciu może iść prostu do silnika:D
Widać że kiedyś była inna klasa wyrobów.
Na razie wtryskiwacze miękną w oleju napędowym, pompę tez nim potraktowałem, drobne detale typu pierścienie i pompki zasilające też dotrzymują im towarzystwa Same tuleje tymczasowo wstawiłem do uciętego baniaka zalanego paliwem. Zamierzałem użyć innego sposobu czyszczenia - mam dostęp do tokarki i chciałem okleić drewniany wałek wodnym papierem ściernym, wkręcić go w kły, założyć na niego tuleję (oczywiście z potężnym luzem) podeprzeć całość konikiem i na dużych obrotach oczyszczać tuleję pod samym naciskiem jej wagi, wolno obracając ją rękami. A wykańczać też wodnym papierem, ale założonym na dość twardą gąbkę z jakiegoś siedzenia.
Przed Sylwestrem grzebałem w swych zbiorach i wygrzebałem trzecią tuleję do c 330, ale oryginalnie zabezpieczoną i na gładzi ani po zewnątrz nie ma grama rdzy, papier trzyma ładnie. Nawet piękny bonus wewnątrz się znalazł - komplet pierścieni na 1 tłok, estetycznie posmarowany i wetknięty do tulei.
Myślę że ktoś odkonserwował częściowo te przyrdzewiałe tuleje, albo też leżały w jakiejś szopie na ziemi, bo ta trzecia niedawno znaleziona po umyciu może iść prostu do silnika:D
Widać że kiedyś była inna klasa wyrobów.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)