Nysa 501

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 790
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

Nysa 501

Post autor: Mars »

Jest temat o Żuku, jest temat o Starze, to najwyższy czas, aby założyć temat o Nysie 501 :)
Niewątpliwie jest to kolejny wspaniały pojazd minionej epoki, który śmiało można powiedzieć, że zbudował Polskę, a że coraz mniej tych samochodów się zachowało, warto by przypomnieć jego modele i podzielić się spostrzeżeniami. Udało mi się zakupić taką Nysę 501 i w tym temacie będę relacjonował odbudowę, zakupy gratów, poszukiwania części do tej Nysy i wszelkie inne problemy i sukcesy z nią związane. Zapraszam również wszystkich do dzielenia się informacjami, radami i wszelkimi innymi wypowiedziami na ten temat. :)


Na chwilę obecną szukam podświetlenia tablicy rej. do Nysy 501
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4854
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Nysa 501

Post autor: Bolszewik »

Mam na zbyciu fabrycznie nowy klosz tylnej lampy.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 790
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Nysa 501

Post autor: Mars »

Podaj cenę i zdjęcie :) Może być na PW
Awatar użytkownika
kumarzysta
Posty: 433
Rejestracja: 30 mar 2015, 19:50

RE: Nysa 501

Post autor: kumarzysta »

mam na zbyciu kompletny nowy zestawik spryskiwaczy , pompka, węzyki, zbiornik :)
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 790
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Nysa 501

Post autor: Mars »

Dawaj foty :) i cenę ;)
Awatar użytkownika
kumarzysta
Posty: 433
Rejestracja: 30 mar 2015, 19:50

RE: Nysa 501

Post autor: kumarzysta »

Obrazek
taki jest w nysie ?
oraz jeszcze
Obrazek

powiedz ile możesz mi dać za to ;) wszystko nowiutkie :)
jacek0106
Posty: 686
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:38

RE: Nysa 501

Post autor: jacek0106 »

rpan



10 lat Nysą po drogach Polski i Europy to raczej spore doświadczenie. Ale niestety przewiane kolana. Brak ściany grodziowej dyskwalifikuje to auto na dalsze trasy. Nawet nieszczęsny Tarpan był znacznie nowocześniejszy.
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 790
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Nysa 501

Post autor: Mars »

Te graty są do Żuka. W Nysie 501 jest trochę inaczej.



Taką lampę stopu szukam

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -_rear.jpg
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2570
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Nysa 501

Post autor: SEBRIGHT »

Dokładnie, w Żuku mam identyczną nożną pompkę z włącznikiem wycieraczek :)

Tak z ciekawości - Nysa 501 miała ręczną?
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
jacek0106
Posty: 686
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:38

RE: Nysa 501

Post autor: jacek0106 »

Pompkę spryskiwacza obsługiwaną z manetek miał w PRL tylko Tarpan za sprawą instalacji elektrycznej ze 125p. Ogólnie takie nowoczesne rarytasy jak podwieszane pedały czy miękką kierownicę też miał tylko Tarpan, dzięki odchodzeniu od przestarzałej Warszawy. A i silnika Fiatowskiego Nysa czy Żuk też nigdy się nie doczekały.
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2570
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Nysa 501

Post autor: SEBRIGHT »

Mi w Tarpanie najbardziej podobała się przesuwna tylna ściana kabiny i możliwość powiększenia/zmniejszenia kabiny o drugi rząd siedzeń w zależności od ilości wiezionych osób :) Rozwiązanie w innych samochodach niespotykane :)
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 790
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Nysa 501

Post autor: Mars »

Nysa 501 nie miała żadnej pompki. Jak ktoś wziął ze sobą wiaderko, to mógł polewać szyby :D
a na serio, to nie było w Nysie 501 takiego rozwiązania jak spryskiwacze szyb.
jacek0106
Posty: 686
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:38

RE: Nysa 501

Post autor: jacek0106 »

Swoją jak odkupiłem z policji to była w totalnej rozpierdusze, ale dysze na podszybiu miała. Ja tam zamontowałem zbiornik z pompką z golfa bo miałem też nową instalację z poloneza trucka i nawet takie rarytasy jak regulator pracy wycieraczek. O ile dobrze wspominam to chyba podczas remontu pozostałości takiego worka na płyn wytargałem z lewej strony pod deską rozdzielczą. Z ciekawostek pamiętam jeszcze że drzwi nie miały żadnych wzmocnień ani usztywnień poprzecznych i tak naprawdę trzymały się na płycie tapicerki. Odbudowa takiego konstrukcyjnego dziwoląga to prawdziwa zagrycha. W porównaniu do poczciwego niemieckiego bulika jest 2 razy więcej pracy. Dodam jeszcze że tak mocnego dachu jaki miała nysa nie spotkałem nigdy w żadnym innym busie. Nie wiem czym kierowali się konstruktorzy tworząc karoserię odwrotnie wzmacnianą. Ale fakt, ludzie pracę mieli i przerób w bobliskiej mi Nysie nie dawał rady popytowi.
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 790
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Nysa 501

Post autor: Mars »

Moja Nysa jest z 1965 roku. Może w późniejszych modelach, wzorując się na Żuku, zastosowano spryskiwacze, ale możliwe też jest, że ktoś zamontował je samodzielnie. Co by nie mówić, to na owe czasy był to już porządny tuning ;)
Jak ktoś ma zderzaki, stopnie do Nysy 501 i w ogóle jakieś graty to ja chętnie kupię.
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: Nysa 501

Post autor: Jacek ze Skansena »

A może ktoś chce kupić prototyp tarpana honkera pod nazwą FSR 4011 do remontu oczywiście. Rok produkcji 86.
jacek0106
Posty: 686
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:38

RE: Nysa 501

Post autor: jacek0106 »

Nysa Marsa będzie jeszcze na tzw. niskim dachu (lżejszym), i to ją wyróżnia. A takich do dnia dzisiejszego niewiele zostało. Nysę aby utrzymać w dobrym stanie to trzeba było dobrze znać jej tajniki budowy. Jak ktoś w nowiutkiej Nysie powyciągał filcowe paski pod błotnikami, (miedzy ceownikami a blachą niesamowicie utrzymujące wilgoć), to taki samochód potem 2 razy więcej lat wytrzymał.
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 790
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Nysa 501

Post autor: Mars »

Nysa w remoncie. Rozebrana niemal doszczętnie. Wyjąłem własnie silnik. Swoją drogą, zdjąć głowicę z dolniaka, to trzeba mieć cierpliwość :) Robić trzeba właściwie wszystko, ale powolutku do przodu. Koła się nie skręcały, bo okazało się, że maglownica jest zatarta. Na szybko ją "zregenerowałem" i działa. Teraz po sprawdzeniu przekątnych wyląduje w szopie i dalej pójdzie mechanika na pierwszy ogień, potem blacharka.
Filcowych pasków ci u mnie dostatek. Powyrywałem już wszystkie.

Ma ktoś tylne błotniki do Nysy ? Te narożnikowe. Szukam też tylnego pasa.
ODPOWIEDZ