Es 15 S231 1hc102

Ciągniki wykonane własnoręcznie, ale na głównych podzespołach mających ponad 25 lat. Forum na okres próbny - proszę zapoznać się z Regulaminem.
pawelp1320
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2019, 10:01

Es 15 S231 1hc102

Post autor: pawelp1320 » 09 paź 2019, 21:20

Witam, niedawno kupiłem ciągnik samorobkę po okazyjne cenie z silnikiem S-15 Albo jak kto woli 1hc102/R1 z rozrusznikiem. Kupiłem go jako do remontu bo stan był słaby. Dostałem przy okazji nowy zestaw czyli tłok cylinder pierscienie i wymieniliśmy to. Dodatkowo panewki nowe na korbowodzie, glowica zplanowana, nowe uszczelki, nowe przewody paliwowe.
Ciagnik posiada dodatkowo pompę wody i chłodnice. Ostatnio pompa zregenerowana, wtrysk sprawdzony i wyregulowany. Pompa hydrauliczna uszczelniona tzn. nowe simerimgi, końcówki kierownicze zregenerowane.
Ale problem jest w tym że ciężko pali (dawkę paliwa zwiększam tym pokrętłem), muszę bardzo długo kręcić i po paru próbach odpalenia jakiś 4-6 w końcu zaskoczy. Nwm czy paliwo się cofa czy co. Dodatkowo nie mogę ustawić kąta wtrysku bo dałem pompę bez podkładek i osiągnąłem max 15° przed GMP, dając podkładki tylko zmniejszałem ten kąt jeszcze. Powinien być ok. 30 czyli powinna pójść jeszcze w dół ale nie da się bo siedzi już na pokrywie rozrządu i może macie pomysł co z tym zrobić. Dodatkowo gdy zapali to na początku z tego korka co się olej wlewa jakby delikatnie spaliny wychodziły gdy wchodzi na obroty tak jakby kompresja szła w olej, ale tego pewien nie jestem bo jak pochodzi 2 min to jest okej.
Co sądzicie o tym zapalaniu i pompie?

pawelp1320
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2019, 10:01

Re: Es 15 S231 1hc102

Post autor: pawelp1320 » 11 paź 2019, 17:14

Nikt nie ma pomysłu?
Bo ja już myślę żeby wyjąć pompę paliwa i zobaczyć czy coś na niej się reguluje i dodatkowo sprawdzić gniazda zaworowe bo niby po planowaniu głowicy mówili że szczelne zawory ale kto ich tam wie.

Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4091
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Es 15 S231 1hc102

Post autor: Bolszewik » 12 paź 2019, 19:40

Zakłady czasami lubią zlekceważyć ciągnik. W myśl zasady będzie chodził bo to tylko traktor ....
Radzę sprawdzić zawory bo osobiście doświadczyłem sytuacji gdy oddałem głowicę do naprawy do renomowanego zakładu.

Na pytanie czy kupić jakieś części usłyszałem że nie potrzeba. Owszem głowice były splanowane, a raczej liźnięte. Zawory pozapadane dość dowolnie (każdy inaczej). Brak równej okrągłej gładzi na płaszczyźnie styku zaworu z głowicą.

Na pytanie co to jest ? Usłyszałem odpowiedź że się doklepie. Mózg sobie doklep, powiedziałem uprzejmie. Głowice zamontowałem.... i po dwóch tygodniach wyrzuciłem do śmietnika, a założyłem nowe.

Ustaw głowicę idealnie w poziomie nalej ropy. Jeśli po nocy będzie choć trochę ropy jest dobrze. Jeśli nie to kup sobie pastę i dotrzyj zawory.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl

pawelp1320
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2019, 10:01

Re: Es 15 S231 1hc102

Post autor: pawelp1320 » 12 paź 2019, 22:42

Dzięki za odpowiedź :D , myślałem że nikt nie odpowie i właśnie to dzisiaj zrobiłem co napisałeś, a skłoniło mnie to do tego że podczas gaszenia silnika gdy juz mial to ostatnie sprężenie przed stanieciem tłoka to dym wypychało w dolot. A więc tak, ropa z zaworów A szczególnie wydechowego po 5 min zaczęła się zbierać w koło niego. Więc docieranie już zaplanowane ;) . Dodatkowo zawór wydechowy ma wyczuwalny luz na prowadnicy :? I muszę oddać głowice chyba znowu do wymiany tej prowadnicy bo samemu nie bardzo chcę się za to brać. Uszczelkę pod głowice już zamówiłem :D . Jeszcze raz dzięki za odpowiedź.
Ale z tym kątem wtrysku to nie mam pojęcia. Znaczy jeden pomysł mam tylko nwm czy dobry, przestawić na rozrządzie tak aby kąt się zgadzał po prostu, mimo że teraz jest na znakach. Jeśli masz jakiś pomysł to proszę o poradę również w tej sprawie. Dziękuję.

dawid25
Posty: 356
Rejestracja: 09 gru 2011, 20:39

Re: Es 15 S231 1hc102

Post autor: dawid25 » 13 paź 2019, 8:02

Witaj. Po takiej naprawie czyli prawie po kapitalnym remoncie silnik musi się dotrzeć. Silnik powienien około 20 godzin pracować aż wszystko sie dotrze. Co do głowicy sprawdź zawory może są źle ustawione. Ja ustawiam obydwa na 0,25 i jest ok. Co do ciężkiego palenia to może zrobiłeś tak że zapłon jest zbyt wcześnie, może to jest przyczyną. Jeszcze jedna sprawa, ile masz podkładek pod przyśpieszaczem zapłonu? TAm też nie może być ich ani za dużo ani za mało.

pawelp1320
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2019, 10:01

Re: Es 15 S231 1hc102

Post autor: pawelp1320 » 13 paź 2019, 8:41

Witam, ja miałem ustawione luzy zaworowe na 0.20mm.
Z zapłonem chodzi o wtrysk paliwa? To jest on za późno a nie za wcześnie. Jest na 15° A nie na 30°. Pod przyspieszaczem narazie nic nie ruszałem bo ktoś dał taką gumową uszczelkę może 3mm ale ten przyspieszacz chyba tylko zwiększa dawkę paliwa a do kąta wtrysku nic nie ma. Dzięki za odpowiedź :D

pawelp1320
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2019, 10:01

Re: Es 15 S231 1hc102

Post autor: pawelp1320 » 14 paź 2019, 16:53

Zawiozłem dzisiaj głowice do wymiany prowadnic zaworowych i mają od razu dotrzeć zawory. Zobaczymy jak to będzie zrobione i za ile :roll:
A tak przy okazji to w przekładni katowej w tym ciągniku jest spory luz gdzieś w środku na zębatkach. Taki z 1/4 lub 1/3 obrotu koła. Uciążliwe to jest podczas jazdy na wolnym biegu bo czuć jakby się np. pasek slizgał albo sprzęgło. Rozbierać to czy tam taki luz ma być?

pawelp1320
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2019, 10:01

Re: Es 15 S231 1hc102

Post autor: pawelp1320 » 16 paź 2019, 20:07

Głowica po robocie, prowadnice wymienione, nowe zawory dali i dotarli gniazda. Teraz to naprawdę kompresję trzyma aż byłem w szoku :shock: .
A co do pompy to wyjąłem ją dzisiaj, więcej dodatkowej regulacji na niej nie ma. Zdjąłem też pokrywę rozrządu i znaki się zgadzają, jedynie co to można jedno koło obrócić o 180° i znaki dalej będą się zgadzać. Mogłoby to pomóc? Czy raczej może tylko zaszkodzić? Pytałem w serwisie ale tam nie znają się na takich silnikach A dodatkowo dzwoniłem do tego pana co mi pompę regenerował ale też nie pomógł. Aha dodam że na tym wałku co jest krzywka do pompy jest trochę luz więc pewnie panewka jest wytarta i może to to powoduje niemożność ustawienia wtrysku?

ODPOWIEDZ