Instalacja elektryczna Władimirec T25

Wszystko o ciągnikach z ZSRR
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 11122
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Ursus »

Mam pytanie do Was - czy ktoś z Was kupował instalacje gotowe do Władka? Kolega ostatnio kupił, chciał żeby mu ogarnąć instalację, ale tam nie wiadomo czy będzie co ratować i dlatego pytam jak się sprawa ma - bo może szybciej będzie podmienić całość na nowe. Ale nie kupowałem tych do Władka i nie wiem jak z jakością. Niby robi to m.in. LSN Lublin, więc nie powinno być tragedii. Ale czy różne wersje jakoś szczególnie się różniły?

To akurat ciągnik do roboty, rocznik chyba 1980, więc nie ma tu sensu robić od podstaw instalacji samemu - chyba, że nie będzie wyjścia, ale zawsze można jeszcze posiłkować się jakąś z C-330 lub C-360.

https://allegro.pl/oferta/instalacja-el ... 0775257872

Kolega kupił już do niego jakiś taki nowy alternator

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4624
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Bolszewik »

Na początku to zaznaczam że ja u siebie wywaliłem resztki oryginalnej instalacji i założyłem instalację od C-360 którą nieco zmodyfikowałem ....

Zagadki są tzry.

Pierwsza to taka że niektóre wersje / roczniki miały zewnętrzny prostownik i regulator napięcia. U mnie rocznik 1981 tak właśnie było. Alternator miała trzy przewody prądowe które dopiero szły na prostownik. Nowy alternator ma to wszystko wewnątrz.
Nie wiadomo jednak która wersja wiązki jest kupiona, ale raczej ta nowsza.

Druga zagadka to blokada rozrusznika na włączonym nawrocie. Jeśli jest włączony rewers to nie da się uruchomić rozrusznika. Takie zabezpieczenie, powszechnie mostkowane czujnik w pokrywie skrzyni biegów (wersja biegów w zygzak lub jedna wajcha do wszystkiego) lub w dzwonku lewarka (wersja z oddzielnym rewersem).

Trzecia świece żarowe, starsza wersja miała jedną świece żarową w kolektorze dolotowym plus opornik ograniczający. Nowsze wersje świece w głowicy.

PS. Należy bezwzględnie sprawdzić jakie jest ładowanie akumulatora. powyższy alternator ma regulację zima - lato. Jeśli damy zimę będzie coś koło 17 V
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
pop
Posty: 427
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: pop »

Instalacja w ciągnikach z 1980,różniła się nieco od tych z końca lat 80-tych wzwyż,właśnie przez zastosowanie konwencjonalnego alternatora w nowszych wersjach.W gotowych instalacjach występowały wersje dla kabiny(dłuższe przewody do świateł obrysowych przednich i kierunkowskazów) i zwykłe.Po zastosowaniu nowego alternatora trzeba zmienić dotychczasowy układ blokady rozruchu lub jak ktoś woli zrezygnować z niego.
Ostatnio zmieniony 26 sty 2022, 13:58 przez pop, łącznie zmieniany 1 raz.
pop
Posty: 427
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: pop »

Diody były w alternatorze ,na zewnątrz był regulator (rewelacyjny) i przekaźnik blokowy,który sterował lampką ładowania i blokował rozruch przy pracującym silniku.Alternator miał genialną konstrukcję i jeśli nikt mu nie przeszkadzał był niezniszczalny.
Przy zmianie alternatora na NT obie te puszki są niepotrzebne.
Blokada rozruchu w jednowajchowcu działała przy włączonym jakimkolwiek biegu w nowszej wersji (wykrywa)położenie neutralne dźwigni rewersu.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 11122
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Ursus »

No widzicie, Panowie dobrze przeczuwałem, że ruskie to jednak coś nawymyślali o czym pojęcia nie miałem :) Dziękuję.

Domyślam się, że ustawienie zima to 3?

W instalacji faktycznie jest regulator (taki bloczek długości ja wiem, z 2 paczki fajek) oraz drugi obok, który przypomina tradycyjny elmotowski z wyglądu regulator napięcia. Alternator ma to wbudowane, więc domyślałem się, że tamte elementy zostaną wywalone.

O czujniku blokady rozruchu nie miałem pojęcia, przełącznik lato/zima też nie wiedziałem do czego. Ot człowiek się całe życie uczy :)

Generalnie ciekaw jestem co tam się dzieje, że tego ładowania nie było, kable (3) przy alternatorze odcięte, on sam jakoś tako wygląda na zardzewiały. Generalnie w ciągniku świateł praktycznie brak, deski rozdzielczej przy kierownicy nie ma, jakieś przełączniki są na błotniku prawym, kabina adaptowana puszka. Bo jak pamiętam pod kierownicą pstryczki powinny być. Zegary żadne nie działają, po włączeniu zapłonu się jedna kontrolka świeci - kij wie do czego - pewnie ciśnienie oleju.

W planie dołożenie instalacji do lamp ledów na dachu - 2x przód, 2x tył. Nic nie więcej nie udało mi się ocenić wczoraj, bo raz że zimno, dwa, że ciemno jak dojechałem na miejsce. Poprosiłem Dariusza, żeby mi dał czas aż się nieco ociepli i wtedy mu ogarnę to i owo.

Faktycznie chyba lepiej będzie kupić instalację pod alternator np. z C-360, ale wtedy i tak się nie uniknie sztukowania itd. Trochę roboty będzie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
pop
Posty: 427
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: pop »

Największym problemem tych ciągników ,był brak wiedzy serwisantów(świeć Panie nad ich duszami)którzy latami poruszali się w klimatach najprostszej jaka może być instalacja od URSUSÓW,więc zastosowanie kilku innych rozwiązań z niewiedzy kwitowali do d..y i trzeba zmienić.
Jako posiadacz tego pojazdu(w stanie oryginalnym) uważam,że koncepcja instalacji jest genialna.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 11122
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Ursus »

Samo jej rozbudowanie świadczy, że ktoś pomyślał co nieco :) Aczkolwiek faktycznie, dla osoby, która nie stykała się z tego typu pojazdem, bywa zaskoczeniem :) Obejrzę to raz jeszcze i coś doradzę koledze, ale sądzę, że z racji zakupu alternatora sprawa jest przesądzona.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
pop
Posty: 427
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: pop »

Ten alternator ze zdjęcia niczym się nie różni konstrukcyjnie od tego z "60",więc śmiało możesz go montować.
Ten pojazd nigdy nie będzie klasykiem więc parcia na oryginał nie ma żadnego.Ja posiadam ten traktor od nowości(spadek po ojcu),więc z sentymentu go utrzymuję,a że nikt go nie niszczył ,uchował się bez wielkich zmian.Mam świra na punkcie rozwiązań prostych,przemyślanych i nie przekombinowanych,dlatego podoba mi się to co jest.Tam nawet sposób podłączenia kontrolki od świecy żarowej jest przemyślane i spełnia funkcję diagnostyczną.
Grigs
Posty: 534
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Grigs »

Ja takie archaiki wymieniam na nowsze z wbudowanym regulatorem napięcia przez co później mniej problemów z obsługą jak i podłączeniem, ile taki ma amper 45 a realne pewnie prawie 30 przy max obrotach i ciągle nie doładowany akumulator tym gorzej po nagłych paru odpalaniach czy po włączeniu starych typów zjadaczy prądu, zapytaj czy nie można wrócić albo wymienić np. na jakiegoś boschowego-elmota 70A albo współczesny prawostronny pod c360.

Podłączenie zasilania dla ledów zrób po tzw. stałym plusie najlepiej przez skrzynkę bezpieczników ale jeśli kupisz gotowca(instalacje) na 6 sztuk nie da rady tylko w skrzynkach od 8- wzwyż wtedy da rade, można też dołączany na kablu i przełączniki podświetlane pod włączeniu, jest to duża wygoda bo nie trzeba włączać wszystkich świateł by później móc włączyć halogen/y.
pop
Posty: 427
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: pop »

Alternator ma zapewnić dodatni bilans energetyczny w instalacji pojazdu i nie służy jedynie do ładowania akumulatora.Trzeba mieć również taką świadomość,że po rozruchu cała energia z alternatora jest pakowana jedynie w akumulator,bo innych odbiorników w traktorze nie ma ,więc te 70 A przez kilka sekund pchane w aku nie jest wcale takie zdrowe.Ten archaiczny dla Ciebie,a dla mnie genialny alternator ,wyrównuje napięcie na akumulatorze po 10 minutach pracy na wolnych obrotach,po zimowym rozruchu z użyciem świecy żarowej.A ,że ma trochę miękką charakterystykę ,to fakt,ale w niczym to nie przeszkadza.
Grigs
Posty: 534
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Grigs »

Nie do końca sie zgodze ż pełnym ładowaniem od momentu wzbudzenia, po za tym ta technologia modna była na wschodzie nie u nas każdy kto miał styczność z innymi wie co mam na myśli i jeśli miałbym wymieniać aku co 2-3 lata to dziękuje chyba że eksponat używany tylko przy dodatnich temperaturach i nie jeżdżony w deszcz :lol:
pop
Posty: 427
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: pop »

To właśnie znajomość tego co jest modne i nowoczesne,pozwala mi ocenić tę niespotykaną konstrukcję,a skoro u mnie po ponad 40-tu latach eksploatacji ciągle działa(i to bardzo dobrze) ,to chyba nie jest źle.Skoro się znasz na elektryce ,to wiesz od czego zależy prąd wzbudzenia i moja sugestia nie powinna dziwić.Nie twierdzę,że nowsze konstrukcje działają źle,ale nie mają szans przetrwać tylu godzin pracy.Dziś taki argument nie ma wielkiej mocy,bo wszystko można łatwo nabyć,ale kiedyś,gdzieś na zadupiu azji,Indii w temperaturach od-40 do +40 taka konstrukcja jest bezkonkurencyjna.Od kilkudziesięciu lat griluję sobie mózg rozwiązując ,co raz bardziej pogmatwane układy sterownicze,więc tęsknota za technologią bezproblemową jest u mnie wielka.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4624
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Bolszewik »

Alternator ma pasować do ciągnika mechanicznie.
Oraz być wydolny elektrycznie.

Obie te sprawy załatwia ruski alternator.
Ja mam założony od poloneza czy coś koło tego (taki akurat miałem). Czemu, ano dlatego że jak kupiłem traktor to jedyną funkcją alternatora było napinanie paska klinowego wentylatora. Był pogruchotany i popalony, a instalacja raczej nie istniała. Wymyśliłem sobie że nie chcę mieć tej puszeczki pod kierownicą więc zastosowałem instalację od C-360 i posiadany alternator.
Problemy pojawiają się natychmiast, choćby mocowanie, napinacz itp.

Te alternatory naprawdę są dobre, nie najlepsze, ale działają pod warunkiem że ktoś ich nie potraktuje źle.

Na błotnikach nie przypomina sobie żadnego przełącznika.

Kontrolki ciśnienia oleju nie ma. Jest zegar mechaniczny - manometr (wyprowadzony z bloku po lewej) oraz czujnik temperatury oleju (wyprowadzony z wirówki filtracyjnej). Na włączonym zapłonie świeci się kontrolka ładowania, ponadto ciągnika ma zamontowany galwanometr. Tam widać czy prąd jest pobierany czy ładowany do akumulatora.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Grigs
Posty: 534
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Grigs »

Nie chce tu robić błazenackiego wywodu offtopu "to ja to, to tamto" wszystko ma swoje wady i zalety, klient zadecyduje.

Ja również bym wkładał instalacje z c360 nie musi być z najwyższej półki bo i tak pójdzie do przeróbki, sam robiłem w swoich ciągnikach instalacje od zera bo jak kupiłem jedną przymierzyłem to było tu za długie tu za krótkie i gdzie nie gdzie za cienkie, no człowiek myśli płacisz za coś, co ma ci ułatwić a w rzeczywistości jest odwrotnie, to po co dokładać ale nie raz sie nie da z innych czynników.
Mam też znajomego któremu zamieniałem alternator, sam chciał, mówił że już miał dość a to regulator drugi a to alternator i zadecydowałem na taki sam jaki mam, sprawdzony po sobie

Współczesne alternatory to też loteriada jak dwa uda uda sie albo sie dnie uda.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 11122
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Ursus »

Dzięki Panowie za podpowiedzi. Tak jak napisałem, podjadę za dnia, obejrzę to co zostało i zobaczymy.

Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4624
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Bolszewik »

Wieczorem wyślę Ci schematy. Wydrukuj sobie na kartce A3 tak żeby podczas pracy na bieżąco wprowadzać ołówkiem korekty.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 630
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:35
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: jarekstryszawa »

Mam sporo oryginalnych nowych części do T25 (w tym do elektryki)- w razie potrzeby zapraszam na PW.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 11122
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Ursus »

jarekstryszawa pisze: 27 sty 2022, 20:24 Mam sporo oryginalnych nowych części do T25 (w tym do elektryki)- w razie potrzeby zapraszam na PW.
Przekażę info.

Dzięki Bolszewik za schematy :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 11122
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Ursus »

Powiem tak, byłem u kolegi wreszcie, decyzja zapadła na montaż instalacji od C-360 - jest tam nakombinowane ostro, więc oryginalna instalacja, w którą wmieszana była już wcześniej inna samoróbka - poszła do wycięcia. Tak naprawdę jak się bliżej przyjrzałem to na desce rozdzielczej działa obrotomierz i mechaniczny wskaźnik ciśnienia oleju. Nic poza tym. Po prawej stronie na błotniku jest zrobiona mała puszka - jak się okazało obudowa to lampa pozycyjna z C-360 z błotnika :lol: - i tam jest stacyjka, przełącznik kierunków, przycisk rozruchu i 2 kontrolki.

Ponieważ traktor jest teraz często używany, a ładowanie było potrzebne na już - awaryjnie wrzuciłem instalację od C-360 w to co było, podłączyłem nowy alternator - no i na tyle działa bezpiecznie, że jest wyłącznik masy, normalnie z kluczyka zapłon, rozruch z guzika i ładowanie co będzie służyło bo aku jest nowy i szkoda było go nadmiernie rozładowywać.

A w wolnej chwili kolega ma przemyśleć temat deski rozdzielczej i ewentualnie przygotować jakąś zastępczą - przykręcaną np. do kabiny przed kierownicą - w zasadzie to miejsce jest teraz niewykorzystane zupełnie - i tam w wolnej chwili upchniemy tą instalację, przy okazji podłączę wszystkie inne media jak reflektory, lampy, klakson, czujnik, będą też dodatkowe lampy na kabinie.
Obrazek

Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4624
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Instalacja elektryczna Władimirec T25

Post autor: Bolszewik »

Cała instalacja od C-360 mieści się doskonale w T-25.
Jak co to pomogę doślę zdjęcia.
1. Ja wywierciłem otwór na stacyjkę.
2. Puszka bezpiecznikowa po lewej pod konsolą.
3. kabel od czujnika ciśnienia oleju należy wykorzystać do czujnika temperatury oleju (czujnik jest w odśrodkowym filtrze oleju więc kabel trzeba dosztukować.)
4. Koniecznie trzeba wymienić kabel ładowania z alternatora na 4mm.
5. Przerywacz kierunkowskazów przypiąć paskami do przewodu olejowego manometru ciśnienia oleju. Jeśli umocuje się go do karoserii to od drgań natychmiast padnie.
6. Zalecam dołożenie hebla nie do masy w zanczeniu karoserii tylko doprowadzić kabel do rozrusznika.
7. Dodaj kable masy do wszystkich świateł.
8. Przewód do gniazda przyczepy jest za krótki. Ja zmostkowałem od obu tylnych świateł i tym sposobem zasiliłem gniazdo przyczepy.
9. Świece żarowe jeśli będą aktywne trzeba przez przekaźnik. U mnie nie jest używana, ani podłączona - traktor stoi w garażu.
10. Uwaga na automaty stopu od T-25 czasami wymagają tuningu ....
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
ODPOWIEDZ