XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Dodano dnia: 29/07/2014
W dniu 29 lipca br. powróciło do Muzeum sześć z ośmiu zabytkowych silników stacjonarnych poddanych pełnej konserwacji w ramach zadania „Konserwacja silników stacjonarnych”.
Projekt realizowany jest z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Dziedzictwo kulturowe – priorytet 2. – Wspieranie działań muzealnych. Zadanie zostało dofinansowane ze środków MKiDN pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego oraz własnych Muzeum.
Po konserwacji wróciły następujące silniki:
1. Pionowy silnik „Machow” – wyprodukowany przed 1917 r. w Zakładach Machowa i Petersa w Tambowie w Rosji,
2. Pionowy silnik „Perkun” – wyprodukowany w 1915 r. przez Towarzystwo Motorów „Perkun” w Warszawie,
3. Pionowy silnik SZ21 – wyprodukowany ok. 1921 r. przez firmę Deutsche Werke w Kilonii w Niemczech,
4. Poziomy silnik spalinowy systemu Körtinga – wyprodukowany w latach 1930 – 31 przez firmę „Stocznia Gdańska Międzynarodowe Towarzystwo Budowy Okrętów i Maszyn” w Gdańsku,
5. Dwucylindrowy, poziomy silnik „Güldner GL32” – wyprodukowany w 1932 r. przez firmę „Güldner” w Aschaffenburg w Niemczech,
6. Poziomy silnik „Pionier” – wyprodukowany w latach 1918 – 1939 przez firmę „Vereinigte Maschinenfabriken Pionier A.G.” w Gumbinnen w Prusach Wschodnich (obecnie Gusiew w Rosji).
Wytypowane do konserwacji silniki są bardzo cennymi zabytkami z zakresu techniki rolniczej w Polsce. Stanowią one część jednej z największych w tej chwili muzealnych kolekcji silników spalinowych w Polsce. Cała kolekcja liczy obecnie 34 obiekty wyprodukowane w latach 1890 – 1988. Głównym celem zadania jest „przywrócenie zabytkowych silników do życia” poprzez ich usprawnienie i nadanie obiektom pierwotnego, fabrycznego wyglądu. Odrestaurowane silniki będą umieszczone na ekspozycjach stałych Działu Techniki Rolniczej oraz wykorzystywane do pokazów pracy w trakcie organizowanych imprez plenerowych. Najbliższe pokazy ich pracy odbędą się 21 września br. w czasie festynu „Jesień w polu i zagrodzie”.
Serdecznie zapraszamy wszystkich miłośników techniki do ich obejrzenia!
Marek Wiśniewski
Kustosz Kierownik Działu Techniki Rolniczej
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu