RS 14/36 Famulus 36

Dodano dnia: 29/03/2019

Zaprojektowany w 1953 roku w fabryce traktorów w Nordhausen ciągnik RS-04/30 był pierwszą całkowicie wschodnioniemiecką konstrukcją wdrożona do produkcji. Traktor ten o charakterze uniwersalnym przeznaczono do wszechstronnych zadań w rolnictwie.
Dwu cylindrowy silnik typu EM2-15, chłodzony powietrzem osiągał moc 30KM. Dwunasto-biegowa skrzynia przekładniowa składała się z dwóch grup po 5 prędkości w przód i jednej wstecznej. Na najmniejszym przełożeniu ciągnik osiągał prędkość pełzającą około 1km/h, natomiast maksymalna szybkość transportowa wynosiła 19km/h. Traktor wyróżniał wysoki prześwit, który był jednym z założeń konstruktorów z Nordhausen. RS-04/30 posiadał siłownik hydrauliczny jednostronnego działania do podnoszenia maszyn. Od 1955 roku traktor wyposażano w zamkniętą kabinę. Ciągników RS-04/30 powstało do 1956 roku 7574 sztuki.
W 1957 roku traktor wyposażono w 3 punktowy układ podnośnika hydraulicznego i jego początkowa nazwa zostaje zmieniona na RS-14/30 „Favorit” Rok później cylindry silnika zostają „rozwiercone” z 115mm do 120mm co przyniosło wzrost mocy do 33KM. Ciągnik otrzymuje wówczas nazwę RS-14/30 „Famulus”. Do 1960 roku linie produkcyjne opuściło ponad 12700 szt. Famulusów pierwszej serii.
Pod koniec lat pięćdziesiątych inżynierowie fabryki w Nordhausen na podstawie silnika EM2-15 z 1958roku, zaprojektowali jednostkę chłodzoną cieczą 2KVD 14,5/12 SRW 36. Zachowując skok i średnicę tłoka udało im się zbudować udany silnik o mocy 36KM. Ten nowy typ silnika zaczęto montować w ciągnikach od 1960 roku. Traktor otrzymał oznaczenie RS 14/36 „Famulus 36”. Zmiany objęły również skrzynie biegów, w której zmienione zostały prędkości na poszczególnych przełożeniach. Na najwyższym biegu ciągnik osiągał teraz 24km/h. Ciągnik mógł być wyposażany w pneumatyczny układ hamulcowy. Tylne koła wyposażano w większej średnicy ogumienie 11,00-38. Do 1964 roku powstało 1927 szt. Famulusów 36. Równolegle w 1964 roku na krótko pojawiła się na liniach produkcyjnych odmiana napędzana zmodernizowanym silnikiem chłodzonym powietrzem typu: EM2-15. Te ciągniki to dziś prawdziwa rzadkość gdyż zbudowanych zostało tylko 176 sztuk.

Rafał Mazur

 

Zobacz więcej na