cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
ZETOR GALLERY
KOMBAJN BIZON
RETRO MOTOR SHOW 2016
SKRZYNIA BIEGÓW RS-09
OTWARCIE NOWEJ SIEDZ...
Zareklamuj się!
MODEL SPRZED PÓŁ WIEKU CZ. III - ŻNIWIARKA

Model z przed pół wieku część III -  żniwiarka  




Druga część artykułu poświęcona była modelowi pługa z przed 50 lat  Dziś w ostatnim odcinku opisany zostanie moim zdaniem najciekawszy model:  żniwiarka „łobogrejka”.
Poczciwa „łobogrejka” – jak ze względu na ciężką pracę obsługi nazywają w Związku Radzieckim opisaną przez nas kosiarko – żniwiarkę, dzięki swojej pracy odznacza się wielką pewnością w pracy - a to w czasie żniw kiedy dosłownie każda minuta jest droga  ma ogromne znaczenie.  



Model żniwiarki „ łobogrejka”
1-rama, 2- koło jezdne, 3-kółko podporowe, 4-przyrząd tnący (zwróćcie uwagę na sposób umocowania listwy ruchomej) listwę nieruchomą lutujemy do pomostu, 5-mechanizm napędzający przyrząd tnący, 6-łącznik, 7-pomosty wykonany z blachy ( lutujemy go do osi łączącej koło jezdne z kółkiem podporowym), 8- siodełko obsługi, 9-rama motowidła, 10 –motowidło, 11-przodek



„Szczegóły budowy modelu żniwiarki „łobogrejki” są widoczne na rysunkach - elementy ruchome stanowią w nim 1) koło terenowe-jezdne, z mechanizmem napędzającym, 2) listwa z nożykami przesuwanymi tam i z powrotem. (Zobaczcie na żniwiarkach, które znajdziecie w POM-ie, o ile ząbków przesuwa się w czasie pracy nóż ruchomy w stosunku do grzebienia nieruchomego, a uważajcie przy tym na palce!) 3) motowidło obarczające się i nagarniające zboże na aparat tnący.  






Ogólny widok motowidła
1- oś, 2- kółko pasowe,3- ramiona motowidła, 4-listewki drewniane. Zamiast gwoździków można użyć drutu stosowanego do zszywania zeszytów.



W prawdziwej żniwiarce motowidło można przesuwać wyżej lub niżej, cofnąć w tył lub wysuwać do przodu - zależnie od tego z jakim zbożem mamy do czynienia. W modelu motowidło jest zasadniczo ustawione na stałe, ale jeśli zadacie sobie trudu, możecie je zrobić przestawiane. Pomyślcie sami, jak to wykonać.  




Szczegóły mechanizmu napędzającego przyrząd tnący i motowidło:
1-rama,2-oś koła jezdnego,3-koło jezdne, 4-kółko wykonane ze sztywnej gumy, toczące się po tarczy wlutowanej wewnątrz wieńca koła jezdnego, 5-wykorbiona oś kółka, 6- łącznik uruchamiający przyrząd tnący, 7-kółko pasowe do napędu motowidła( wykonane z drewna), 8-kółko pasowe motowidła, 9- zagięte końce gwoździków, którymi kółko przymocowane jest do podkładki metalowej. Zwróćcie uwagę, by korbowód nie miał luzów w miejscach zmocowania z łącznikiem.



Aparat tnący i motowidło otrzymują w prawdziwej maszynie napęd od koła terenowego za pomocą kół zębatych.




Szczegóły budowy koła jezdnego
1-wieniec, 2-tarcza,3-rama, 4-oś koła jezdnego,5-podkładka przylutowana do osi, 6-podkładka luźno nałożona na oś, 7-sprężynka rozpierająca, 8-gwoździki, którymi jest przybite do koła jezdnego kółko służące do napędu motowidła, 9-wykrój w ramie, przez który przechodzi łącznik uruchamiający przyrząd tnący. Koło i oś można wykonać z drewna i obciągnąć je obrączką z gumy.
 


Jeśli uda wam się zdobyć takie kółka, na przykład ze starych nakręcanych zabawek, to możecie zastosować podobne urządzenie; jeśli kółek zębatych nie macie, zastosujcie napęd motowidła za pomocą cienkich gumek lub nawet nici, napęd noży zaś za pomocą koła ciernego”




Szczegóły budowy urządzenia uruchamiającego przyrząd tnący:
1-kółko ze sztywnej gumy, 2- oś kołka z wykorbieniem, 3-podkładka metalowa przylutowana do osi. Kółko z gumy nasunięte na oś przymocowujemy do tej podkładki dwoma gwoździkami. 4- łepki gwoździ mocujących.





Budowa przodka:
1-przednia oś zwrotna,2-rama przodka lutowana z blaszek, 3-siodełko obsługi





Rafał Mazur




Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.