Zetor 35 Super

Dodano dnia: 29/03/2019

W latach 1949-57 powstało kilka prototypowych ciągników Zetora, napędzanych jednostkami pochodnymi od silnika Zetor 25. Niniejsze prace miały na celu modernizację i przede wszystkim podniesienie mocy sprawdzonego silnika Zetora 25. Połączeniem tych wszystkich doświadczeń stał się czterocylindrowy ciągnik Zetor Super 35. Opracowany dość szybko traktor w 1954 roku otrzymał czterocylindrową jednostkę.
Konstrukcja jego silnika oparta została o wspomniany już wcześniej dwucylindrowy silnik z Zetora 25. Zbudowany został czterocylindrowy silnik o pojemności ponad czterech litrów i mocy 42 KM.
Niezwykle ciekawym rozwiązaniem w Zetorze 35 Super był układ smarowania. Mianowicie po prawej stronie silnika zainstalowano dodatkowy zbiornik oleju. Podwójna zębata pompa olejowa, która pobierała olej z miski silnika do systemu podwójnych filtrów a następnie do wspomnianego bocznego zbiornika oleju. Natomiast drugi stopień pompy tłoczył dalej olej do układu ciśnieniowego smarowania silnika. Uzyskano w ten sposób większą ilość oleju w obiegu, lepsze jego schłodzenie, dostęp do wymiany i uzupełniania ubytków oraz dokładniejszy system jego czyszczenia.
Układ głównych wałów i przekładni skrzyni biegów wzorowany został na pięciobiegowej skrzyni ciągnika Zetor 15 produkowanego w latach 1948-49. Natomiast zwolnice, mechanizm dyferencjału i półosie wzorowane były na Zetorze 25. Istniała też możliwość założenia przekładni o prędkościach: 0,95-5,90 km/h.
Nowość jak na tamte czasy stanowił obrotomierz silnika. Rzecz jeszcze dość rzadko spotykana w ówczesnych ciągnikach.
Produkcja Zetora Super 35 rozpoczęła się w 1955 roku. Do Polski pod koniec lat pięćdziesiątych trafiło stosunkowo niewiele tego typu ciągników i były one mało znane. Łączna produkcja w ciągu pięciu lat wyniosła nieco ponad 21000 szt. Dopiero Zetor 50 Super stał się u nas bardziej rozpowszechnioną maszyną.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na